اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

انجمن صنایع دستی استان کرمان راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: ما در اتاق بازرگانی استان به دنبال تشکیل انجمن صنایع دستی استان هستیم و در اتاق هزینه نقشه راه صنایع دستی را خواهیم پرداخت و آماده همکاری در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی و هنرمندان صنایع دستی هستیم.

انجمن صنایع دستی استان کرمان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، فریدون فعالی در مراسم روز جهانی صنایع دستی و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان  این حوزه در استان کرمان اظهار داشت: ۷۰ هزار نفر هنرمند در صنایع دستی استان کرمان داریم که تنها  ۱۵ هزار نفر مجوز به صورت انفرادی و گروهی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان افزود: درخواست داریم هنرمندان صنایع دستی به سازمان میراث فرهنگی مراجعه بیشتری داشته باشند تا نا بتوانیم تعداد بیمه‌شدگان این حوزه را بیشتر کنیم و این امکان و شرایط مهیا است که سرویس و خدمان به این قشر زحمتکش و هنرمند بدهیم.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط و ظرفیت خوبی که در کرمان وجود دارد اگر بخواهد اتفاقات خوبی در این حوزه در استان کرمان رخ دهد باید تلاش‌ها بامداد تا بامداد باشد و امیدواریم با کمک همه شرایط را بهتر کنیم و حق استان کرمان را در بخش‌های مختلف بگیریم.

زنجیره کامل گلیم در استان فراهم شود

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: حیف است که ۱۸ هزار متر گلیم در شهرستان سیرجان تولید شده اما برای کارهای قبل از بافت و بعد از بافت به خارج استان ارسال شوند و از آن استان به سایر نقاط دنیا صادر شوند که کمیته‌ای در این زمینه در سازمان صمت استان تشکیل شده و امیدواریم هر چه زودتر این زنجیره کامل گلیم در استان فراهم شود و بتوانیم گلیم را از خود استان به نقاط دیگر صادر کنیم.

فعالی ابراز داشت: سه ما ه بخشودگی اجاره‌بها در زمان کرونا شامل حال هنرمندان که در مجموعه‌های مختلف ازجمله گنجعلی‌خان بودند، صورت گرفته است.

وی افزود:  در مجموع ۹۶ میلیون تومان بخشودگی به ۱۵ هزار هنرمند صنایع دستی که بیمه بودند، تسهیلات بلاعوض در چند روز اخیر پرداخت شد هر چند رقم زیادی نبود.

فعالی با بیان اینکه بیمه هنرمندان یکی از دغدغه‌های ما در سازمان میراث فرهنگی است، افزود: در استان کرمان بالغ بر  ۳ هزار و ۲۰۰ نفر بیمه شده داریم با توجه به محدودیت‌ها متوقف شده و اکنون از طریق بیمه صنعتگری، روستایی و عشایری بیمه می‌شوند.

 وی ادامه داد: امیدواریم کلنگ گذرگاه فرهنگ و هنر در شهر کرمان  زده شود و پیش‌بینی می‌کنیم که اگر این  گذرگاه راه‌اندازی شود  یکی از مکان‌های زیبای فرهنگ و هنر در کشور خواهد بود  که حتما گردشگران زیادی  از آن بازدید می‌کنند.

بهره‌برداری از پیاده‌راه میدان ارگ در سال جاری

مهران عالم‌زاده شهردار کرمان با اشاره به اینکه صنایع دستی در دو بخش قابل رصد هستند، اظهار داشت:  در گذشته یک نوع تولیدات جنبه تولید خانگی مانند پته داشتیم که به مرور تجاری‌سازی شد  و نوع دیگر صنایع دستی تجاری مانند تولید مس و فرش بود که جنبه تجاری برای مردم داشتند.

وی عنوان کرد: ویژگی متفاوتی که صنایع دستی در کل دنیا دارد کلا از مصالح  و ابزار آن منطقه استفاده شده و مبتنی بر زمان و مکان و مبتنی بر فرهنگ و هویت فرهنگی آن منطقه است، لذا اگر بخواهیم هویت خود را حفظ کنیم باید به حفظ و احیای این صنایع دستی اهمیت بیشتری بدهیم.

وی تصریح کرد:  صنعت فرش کرمان در گذشته جایگاه ممتازی در دنیا داشت شاید اکنون دیگر آن جایگاه خودش را ندارد، بنابراین باید چالش‌ها و نقاط ضعف را شناسایی و در جهت رفع آنها گام برداریم.

شهردار کرمان گفت:  ایجاد شبکه آموزش صنایع دستی در مراکز فرهنگی شهرداری‌ها، برگزاری جشنواره‌های همدلی فصلی برای فروش تولیدات صنایع دستی، همکاری با دفاتر تسهیل‌گری در حوزه صنایع دستی، شرکت در نمایشگاه‌ها در راستای حذف واسطه‌ها، برگزاری پنجشنبه‌های قلعه محمود، راه‌اندازی فروشگاه دائمی محصولات در کرمان، راه‌اندازی پویش شهروندی دست‌های یک شهر در راستای حمایت از صنایع دستی را از اقدامات شهرداری کرمان در راستای حمایت از صنایع دستی است.

عالم‌زاده افزود: از ابتدای هفته آینده هر هفته حداقل یک افتتاح از پروژه‌های شهری را در سطح شهر کرمان خواهیم داشت.

شهردار کرمان تاکید کرد: در سال‌ جاری  پیاده‌راه میدان ارگ به بهره‌برداری خواهد رسید و چهره‌ای متفاوت از این میدان به نمایش در می‌آید.

سید مهدی طبیب‌زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه صنایع دستی استان کرمان معمولا ناشناخته است، اظهار داشت: ما در زمینه تولید صنایع دستی رتبه ۳ را داریم اما در زمینه صادرات استان کرمان رتبه ۳۹ را به خود اختصاص داده است.

 وی بیان کرد: ما در اتاق بازرگانی استان به دنبال تشکیل انجمن صنایع دستی استان هستیم و در اتاق هزینه نقشه راه صنایع دستی را خواهیم پرداخت و آماده همکاری در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی و هنرمندان صنایع دستی هستیم.

به گزارش فارس، در این مراسم از اولین نمایشگاه مجازی صنایع دستی استان کرمان رونمایی شد.

انتهای پیام/80018/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول