اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مسئولان و مردم این روستا همه کشاورزند/ سود شیرین باغ هلو در جیب دلال

نام کشاورز در اصل دهقان بود به نظر من تا دق نکند نتیجه نخواهد گرفت، باغداران هم رنج و سختی زیادی دارند اما بیشترین سود را دلالان می‌برند.

مسئولان و مردم این روستا همه کشاورزند/ سود شیرین باغ هلو در جیب دلال

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس اقتصادی| شروع فصل گرما، نوید عرضه میوه‌های خوشمزه و رنگین را  می‌دهد، خوشبختانه کشاورزان ما در استان مازندران تولید کننده و عرضه کننده میوه‌های تابستانی همچون هلو و شلیل هستند، طعم هلو و شلیل آبدار در این استان بی‌نظیر است.

در سال گذشته، روستای بایع‌کلا شهرستان نکا میزبان برگزاری جشنواره ملی هلو و شلیل در کشور بود، این روستا در جاده نیروگاه شهید سلیمی نکا و دریای خزر قرار دارد و در فاصله پانزده کیلومتری شهرستان نکا و در شمال این شهرستان قرار دارد.

شغل اکثر مردم روستای بایع‌کلا که در حال حاضر حدود ۴۰۰ خانوار هستند باغداری و کشاورزی است، از دهیار و اعضای شورای شهر گرفته تا بیشتر ساکنان روستا، رزق حلال خود را از خاک درمی‌آورند؛  بیشتر مساحت این روستا به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی پوشیده از درخت است و بیشترین آن‌ها درخت هلو و شلیل است.

 

*باغداری دهیار جوان روستای بایع کلا 

سیدعلی‌اکبر طالبی یک جوان فعال اهل همین روستا، دهیار و از باغداران در گفت‌وگو با ما، به معرفی کوتاه این روستا و ارتباطش با تولید انبوه هلو و شلیل می‌پردازد، و می‌گوید؛ عمده فعالیت مردم روستای ما باغداری در بخش مرکبات، هلو و شلیل، است، شاید تا قبل از برگزاری جشنواره هلو و شلیل طی دو سال گذشته در این روستا خیلی‌ها اطلاع چندانی از تولیدات این روستا نداشتند.

وی ادامه می‌دهد؛ خروجی این جشنواره شناسانده شدن تولیدات ما به مردم استان و کشور بود، این کار گامی در جهت دلگرم کردن کشاورزان زحمت‌کش است، باید کشاورز باشید تا حس و حال‌مان را در جریان به بار نشست محصولات درک کنید، متأسفانه کشاورزان و باغداران روستای ما از وضعیت حال حاضر در بحث فروش میوه‌ها راضی نیستند.

*سود خوب در جیب دلالان!

طالبی ادامه می‌دهد؛ به عقیده بسیاری از روستاییان ما سود خوب در عرضه محصولات فقط عاید دلالان می‌‌شود، ولی هدف ما فقط کسب سود و درآمد بالا نیست، هدف ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت این روستا در این بخش برای تبدیل کردن بایع کلا به قطب مرکبات در کشور است.

 

دهیار این روستا بیان می‌کند؛ معیار اصلی ما، فراهم کردن امکانات و آوردن صنایع تبدیلی است، همه ما می‌دانیم ماحصل استفاده از صنایع تبدیلی در روستایی که دارای فراوانی میوه و مرکباتی همچون هلو و شلیل است، تا چه اندازه به بهبود اقتصاد کمک خواهد کرد، از ایجاد اشتغال برای تعداد نفرات بیشتر گرفته تا استفاده از میوه در هر وضعیت و دور ریزنکردن آن و غیره!

*لزوم تجهیز بایع کلا به صنایع تبدیلی 

وی ابراز می‌کند؛ برای استفاده از صنایع تبدیلی و بی‌نیاز شدن در این زمینه، درخواست دادیم، از نظر مسؤولان ما باید به دنبال سرمایه‌گذار باشیم، که هنوز میسر نشده‌، دولت هم به دلیل اینکه اینکار هزینه هنگفتی دارد وارد عمل نخواهد شد، برای سرمایه‌گذاران این کار ریسک پذیری بالایی دارد.

 طالبی یادآور می‌شود؛ در سیل اخیر باغات ما را آب  فرا گرفته بود، همه با تلاش جهاد کشاورزی و مردم تلاش کردیم تا از این سرمایه اقتصادی محافظت کرده و بیشترین تولیدات را داشته باشیم، در بحث کرونا هم چون در فصل برداشت نبودیم ضرر و زیان خاصی متقبل نشدیم.

 

*۲۳ سال باغداری توسط شورای روستای بایع‌کلا

سپس به سراغ محمدرضا احمدی باغدار معروف و رئیس شورای روستای بایع کلا که بیش از نیمی از عمر خود را در باغ‌های مرکبات این روستا گذراند رفتیم، وی از مسؤولیتش در زمین ۱۲ هکتاری متعلق به عمران و آبادی در این روستا می‌گوید‌، و اضافه می‌کند؛ از دوران جوانی در کنار شغل دبیری در این باغ‌ها مشغول فعالیت بودم، تا به الان که درآمد ناشی از باغ‌ها را صرف عمران و تبادی روستا می‌کنیم.

وی بیان می‌کند؛ از حدود ۲۳ سال پیش تاکنون شاهد این هستم که مردم محلم در این فصل مشغول کار در باغات هستند و حتی وقت ندارند پذیرای مهمان باشند، چرا که درآمد ما از برداشت مرکبات روی زمین به‌دست می آید که از ابتدای خرداد ماه تا اواخر شهریورماه برداشت هلو و شلیل را داریم.

*خودکفایی در مسیر کاهش هزینه‌های تولید

 احمدی که خودش زمین هزار و ۲۰۰ هکتاری دارد ادامه می‌دهد؛ در حال حاضر ۳۰۰ هکتار این باغات  مرکبات و مابقی پوشیده از درختان هلو هست، از کنار درآمدها اقدام به ساخت سردخانه و تولید سبد کردم تا در بحث هزینه‌ها صرفه جویی کرده باشم گرچه تهیه مواد خام برای تولید سبد هزینه بالایی دارد!

*اشتغال روزانه ۱۵۰ کارگر در باغ‌های هلو

این باغدار اظهار می‌کند: ارقام مختلفی از هلو و شلیل اعم از پندس، پیشرس و غیره را از استان گلستان وارد کرده بودیم که با پیوند زنی الان محصولات با کیفیت‌تری دادیم، برای چیدن یا همان عملیات برداشت محصولات من و پسرم روزانه با ۱۵۰ کارگر با دستمزد بین ۶۰ تا۷۰ هزار تومانی کار می‌کنیم که اغلب نیروهای خانم هستند، البته در گذشته به دلیل مکانیزه نبودن دستگاه‌ها به کارگر بیشتری نیاز داشتیم.

*برداشت شلیل در بایع‌کلا از دو هفته دیگر

وی ادامه می‌دهد: برداشت هلو و شلیل را نمی‌توان مکانیزه انجام داد چون بلافاصله و با دقت پس از چیدن باید به سردخانه برده شود، همین امروز در حدود ۸ تن هلو از  یک پلاک زمین برداشت کردیم، امسال بار درختان زیاد و کار ما سخت‌تر است، با سمپاشی از ورود آفت‌ها هم جلوگیری کردیم، برداشت شلیل در باغات ما از ۱۵ روز دیگر آغاز می‌شود.

احمدی می‌گوید؛ نام کشاورز در اصل دهقان بود به نظر من تا دق نکند نتیجه نخواهد گرفت، باغداران هم  رنج و سختی زیادی دارند، بیشترین سود را دلالان  می‌برند، ۱۰ درصد از فروش هم در میدان تره و بار کسر می‌شود، هزینه یازده دوره سمپاشی و تقویتی و نگهبانی تا به بار نشستن محصول هم زیاد است، صادرات محصولات روستای ما به‌طور سالانه صورت می‌گیرد‌ از این رو به حمایت مادی و معنوی از باغداران نیازمندیم.

به گزارش فارس؛ بیشترین هلو و شلیل در استان مازندران تولید همین روستا است، که امسال به دلیل پربار بودن درختان صادرات بیشتری خواهیم داشت، این باغدارانی که به رونق صادراتی استان کمک می‌کنند چشم براه حمایت دولت برای فراهم‌سازی استفاده از صنایع تبدیلی هستند‌.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/و
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول