اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

امر و نهی آیپک به کنگره آمریکا؛ از اشغال کرانه باختری انتقاد کنید اما کمک به اسرائیل را تهدید نکنید

طبق گزارش یک رسانه یهودی آمریکایی، لابی آیپک به قانونگذاران کنگره گفته که با انتقاد از طرح اشغال کرانه باختری مخالف نیست اما آنها نباید تهدیدی برای کمک‌های مالی و نظامی واشنگتن به تل‌آویو ایجاد کنند.

امر و نهی آیپک به کنگره آمریکا؛ از اشغال کرانه باختری انتقاد کنید اما کمک به اسرائیل را تهدید نکنید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گزارش‌ها حاکی از آن است که پرنفوذترین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا در واکنش به انتقادهای برخی اعضای جامعه یهودیان آمریکایی و همچنین ساکنان فلسطین اشغالی از طرح اشغال کرانه باختری، در لابی با اعضای کنگره به آنها اجازه انتقاد از این طرح را داده است.

به نوشته «جوئیش تلگرافیک ایجنسی»، پرنفوذترین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا موسوم به «آیپک» به قانونگذاران کنگره آمریکا گفته است که آنها در انتقاد کردن از طرح تل‌آویو برای اشغال کرانه باختری آزاد هستند.

این رسانه یهودی آمریکایی به نقل از دو منبع شامل یک دستیار کنگره آمریکا و یک حامی مالی این خبر را منتشر کرد.

طبق این گزارش، «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) در جریان گفت‌و‌گوهای تلفنی و دیدارها با قانونگذاران کنگره در حال ارسال این پیغام به آنها است که آنها آزاد هستند از طرح تل‌آویو برای اشغال کرانه باختری انتقاد کنند اما فراتر از این نروند.

«جوئیش تلگرافیک ایجنسی» نوشت: «این یک پیغام غیر معمول است چرا که این گروه (لابی آیپک) بشدت دیگران را از انتقاد عمومی از اسرائیل دلسرد می‌کند».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های وسیعی از کرانه باختری فلسطین، اول جولای (۱۱ تیر) را به عنوان ضرب‌الاجل قرار داده است.

طی روزهای گذشته تحرکات رژیم صهیونیستی برای اشغال سی درصد از کرانه باختری، علاوه بر مخالفت‌های فلسطینیان و هشدارهای بین‌المللی، با انتقادهای تعدادی از ساکنان فلسطین اشغالی هم مواجه شده است.

جوئیش تلگرافیک ایجنسی با اشاره به مخالفت‌ها با اشغال کرانه باختری نوشت: «با توجه به غالب شدن تشویش بر جامعه یهودیان آمریکایی در آستانه ضرب‌الاجل (اشغال کرانه باختری)،  آیپک با یک سوال ناراحت‌کننده مواجه است: آیا از رهبری اسرائیل به هر قیمتی حمایت می‌کند یا بین این موضوع با اقداماتی که فکر می‌کند آینده دولت یهودی (اسرائیل) را به مخاطره می‌اندازد، تمایز قائل می‌شود؟».

انتشار گزارش جوئیش تلگرافیک ایجنسی درباره صحبت آیپک با قانونگذاران کنگره و دادن اجازه به آنها برای انتقاد کردن از طرح اشغال کرانه باختری با واکنش این لابی مواجه شد.

«آدام هریس» سخنگوی آیپک در بیانیه ارسالی به جوئیش تلگرافیک ایجنسی اعلام کرد: «آیپک اعضای کنگره را به انتقاد علنی از دولت اسرائیل تشویق نمی‌کند. نقش ما این است که روابط بین دو متحد را تقویت کنیم».

این رسانه یهودی آمریکایی که سال ۱۹۱۷ تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در نیویورک است اما در گزارش خود به جزئیات بیشتری درباره چرایی موافقت آیپک با انتقاد علنی اعضای کنگره از رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

در گزارش آمده است: «(آیپک) با گفتن اینکه قانونگذاران آزاد به انتقاد از اسرائیل هستند و نوعا آنها را به این کار تشویق کرده است، در واقع از رویه گذشته خود عدول کرده است. این گروه (آیپک) تا به حال علنا درباره الحاق (اشغال کرانه باختری) سکوت کرده است اما در محافل خصوصی دارد به قانونگذاران می‌گوید تا جایی که اعضای کنگره خواهان محدود کردن کمک‌های ایالات متحده به اسرائیل نشوند، آنها می‌توانند از طرح الحاق انتقاد کنند و این انتقادشان خطر ایجاد تنش یا درگیری با لابی (آیپک) را در پی ندارد».

جوئیش تلگرافیک ایجنسی ادامه داد: «یک حامی مالی که کاملا از نزدیک در لابی کردن آیپک در کنگره دخالت دارد گفت، آیپک  کاملا این موضوع را روشن کرد که در صورتی که قانونگذاران انتقاد از الحاق را انتخاب کنند، با این موضوع مخالفتی ندارد».

این حامی مالی آیپک بزرگترین و پرنفوذترین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا که خواستار عدم افشای نام و هویتش شده، گفت: «ما داریم به سناتورها می‌گوییم که در انتقاد از الحاق کاملا راحت باشند اما کمک‌ها به اسرائیل را قطع نکنند».

یک دستیار کنگره آمریکا که عضو حزب دموکرات است، در گفت‌و‌گو با جوئیش تلگرافیک ایجنسی در این باره گفت: «آنها (اعضای آیپک) می‌خواهند از این موضوع اطمینان حاصل کنند که اعضای کنگره متوجه باشند که اکنون زمان هشدار دادن به اسرائیل است اما زمان تهدید کردن  تفاهم‌نامه نیست».

اشاره این دستیار کنگره به تفاهم نامه، توافق سال ۲۰۱۶ امضا شده بین دولت‌های باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۶ است که طی آن اعلام شد، واشنگتن در یک دوره ۱۰ ساله مبلغ ۳.۸ میلیارد دلار سالیانه به تل‌آویو کمک دفاعی می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول