اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نوبخت: جز با اولویت‌بندی نمی‌شود پروژه‌ها را پیش برد/ اجرای ۷۵ پروژه «جهش تولید» در خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه جز با اولویت‌بندی نمی‌شود کار را پیش برد، گفت: عده‌ای می‌گویند اگر منابع کم است ببریم به سمتی که بتوانیم از آن بازدهی بیشتری بگیریم و اگر در مناطق برخوردار یک ریال سرمایه‌گذاری کنیم بازده بیشتر دارد پس باید آنجا سرمایه‌گذاری کرد.

نوبخت:  جز با اولویت‌بندی نمی‌شود پروژه‌ها را پیش برد/ اجرای ۷۵ پروژه «جهش تولید» در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، محمدباقر نوبخت صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه دو جانبه جهش تولید و حوزه اشتغال در خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: برای سومین باز مفتحر شده‌ام به استان مستعد و فاخر خراسان‌جنوبی سفر داشته باشم.

وی بیان داشت: پاداش احسان جز احسان و نیکی نیست که مردم شریف این استان این وظیفه را برای خدمت‌گذاران خود در دولت و فرای دولت ایجاد کردند تا بتوانند به شما خدمت‌گذاری کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح کرد: طی سال‌های اخیر با محدودیت منابع به‌صورت جدی مواجه هستیم و نیاز به بازگویی نیست که به چه دلیل کشور بزرگ و برخوردار ایران در محاصره و تنگنا از نظر مالی قرار گرفته است و باید با یک ایدئولوژی روشن از این منابع محدود به چه صورت استفاده کنیم.

نوبخت با تأکید بر اینکه جز با اولویت‌بندی نمی‌شود کار را پیش برد، توضیح داد: عده‌ای می‌گویند اگر منابع کم است ببریم به سمتی که بتوانیم از آن بازدهی بیشتری بگیریم و اگر در مناطق برخوردار یک ریال سرمایه‌گذاری کنیم بازده بیشتر دارد پس باید آنجا سرمایه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: این نگاه با نگاه بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی و سایست‌های ابلاغی رهبری و سیره و روش دولت متفاوت است و ما معتقدیم که آنچه به کارمان برکت می‌دهد صرفا بازده اقتصادی نیست بلکه صرف آن امکانات و تجهیزات برای تحقق عدالت و توجه به انسان‌هایی است که توصیه به خدمت‌گذاری به این انسان‌ها در سخنان رهبری و پیام امام(ره) نمود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان داشت: ما غیر از اینکه برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه ششم توسعه تعریف کردیم که اقتضائات بعد از تحریم آن فرصت را برای اجرای دقیق آن اهداف کمی تغییر داد بلافاصله یک برنامه جایگزینی برای اداره کشور در شرایط تحریم داریم و همراه با این برنامه دقیقا می‌دانیم کشور با این منابع چگونه باید اداره شود.

نوبخت با اشاره به هزینه‌کرد منابع (جاری و اوراقی) در دو بخش، مطرح کرد: اولین بخش مسائل جاری ما مسائل مربوط به امور رفاهی و اجتماعی (کمیته امداد، بهزیستی و صندوق بازنشستگی) است که این بخش مهم‌ترین بخش بودجه در جاری به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پژوهش بخش بعدی است که رقم قابل توجهی از بودجه به این امر اختصاص دارد، عنوان کرد: دفاع و امنیت و بهداشت و درمان بخش‌های بعدی بودجه‌ای را در برمی‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بودجه جاری در دو امر پرداخت حقوق و دستمزد و بخش سایر هزینه‌ها را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: سیاست ما بر این بود بدون اینکه حجم بودجه را با توجه به محدودیت منابع زیاد کنیم سعی کردیم تقسیم این رقم جاری را تغییر دهیم و به سمت حقوق و دستمزد ببریم.

نوبخت بیان داشت: سال گذشته بودجه کشور بیش از 448 هزار میلیارد تومان بود که از این میزان 441 هزار میلیارد تومان بود یعنی هفت هزار میلیارد تومان کمتر از تصویب محقق شد اما با همین شرایط بودجه تلاش کردیم 50 درصد از فوق‌العاده‌های فصل دهم را افزایش دهیم و حقوق کارکنان و کارمندان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور و تلاش دشمنان، عنوان کرد: دشمنان قصد دارند تابستان داغی برای ما ایجاد کنند و آستانه تحمل مردم را پایین آورند لذا ما باید تلاش کنیم آستانه تحمل مردم بالا رود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در سال جاری تا 10 هزار میلیارد تومان توانستیم برای بخش بازنشستگان اختصاص دهیم، بیان داشت: مصم هستیم در لایحه بودجه‌ای که در ماه‌های آینده تقدیم نمایندگان مجلس می‌شود آن بخش تکمیلی را می‌توانیم به بازنشستگان معطوف شویم لذا بازنشستگان ناراحت نباشند و ما دقیق حواسمان هست که باید به این بخش پرانرژی و فاخر کشورمان در این سن دریغ نکنیم.

نوبخت با تأکید بر اینکه ما باید برای محرومین مسکن بسازیم و زیرساخت‌های کشور را توسعه دهیم، تبیین کرد: عمرانی‌های ما بی‌هدف توزیع نمی‌شود و ما نقشه جامع ایران را داریم که این شبکه ریلی کجا منفصل و راه‌ها کجا منقطع است و چه‌کار کنیم تا این شبکه را به نحو شایسته متصل کنیم.

وی عنوان کرد: هزاران میلیارد تومان طی دولت‌های گذشته برای برخی از طرح‌ها سرمایه‌گذاری شد و ما امروز می‌توانیم با کمترین سرمایه‌گذاری سریع‌تر آن هزاران سرمایه‌گذاری راکد را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به هزینه‌کرد هدفمند بیش از 60 هزار میلیارد تومان در سال گذشته، اعلام کرد: در سال جاری تا به‌امروز بیش 34 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم و در تاریخ بودجه‌ریزی هیچ‌گاه به‌خاطر ندارم که در نیمه اول و فصل اول سال این چنین رقمی که امروز برای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم موجود باشد.

نوبخت توجه به شبکه ریلی را از سیاست‌ها دولت عنوان کرد و گفت: همانطور که اتصال بیرجند به شبکه سراسری در دستور کار ما بود قبل از آن همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت را به شبکه سراسری وصل کردیم و اکنون در حال اتصال سنندج و اردبیل به شبکه سراسری هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در بخش عمرانی بودجه‌ریزی ما بر مبنای عملکرد است، توضیح داد: علت اینکه استان خراسان‌جنوبی توانست از 940 میلیارد تومان 540 میلیارد بگیرد به‎خاطر آماده بودن پیشرفت و مدیریت استان بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به احداث 10 هزار واحد مسکن محرومین در خراسان‌جنوبی مطرح کرد: تاکنون دو هزار واحد را تحویل داده‌ایم و طی این سفر هم پنج هزار واحد دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین کلنگ احداث پنج هزار واحد مسکونی عمدتاً شهری برای نیازمندان و محرومان به زمین زده می‌شود.

نوبخت با اشاره به آخرین وضعیت راه‌آهن زاهدان بیرجند، بیان داشت: با همین منابع محدود ظرف ماه‌های آینده شبکه بزرگ ریلی را از چابهار به طول 740 کیلومتر به زاهدان متصل می‌کنیم و یک شاخه به سمت مشهد و استان خراسان‌جنوبی خواهد آمد.

وی با بیان اینکه ما برای این استان برنامه داریم و یک نوع نگاه ناظر بر کارها وجود دارد، افزود: به دنبال کاهش تتمه نرخ بیکاری استان هستیم و مدتی است که گزارش طرح آمارگیری نیروی کار را ملاحظه می‌کنم نگاهم به استان خراسان‌جنوبی است که همچنان در سرشماری‌ها نرخ بیکاری کاهنده و اشتغال افزاینده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از در اختیار گذاشتن هفت هزار و 500 پنل خورشیدی بین خانواده‌های استان خبر داد و گفت: با این اقدام هم تولید انرژی صورت می‌گیرد و هم اشتغال مردم استان را در پی خواهد داشت.

نوبخت از ایجاد سه هزار شغل در بخش صنایع‌دستی استان با توجه به تفاهم‌نامه امضا شده خبر داد و مطرح کرد: 75 پروژه با سرمایه‌گذاری یک هزار و 200 میلیارد تومان برای تحقق هدف و شعار سال برای استان خراسان‌جنوبی تعریف کردیم که حداقل پنج هزار فرصت شغلی در راستای این پروژه‌ها ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: خاطرم هست وقتی رهبر انقلاب اسلامی در اول فروردین‌ماه بشارت و توجه جهش تولید را به خدمت‌گذاران مردم در قوه مجریه دادند، سازمان برنامه و بودجه در دوم فروردین‌ماه همه دستگاه‌ها را دعوت کردیم و توانستیم برنامه جهش تولید را تعریف کنیم و اکنون هر استان دارای یک برنامه جهش تولید است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که این استان نیاز به کمک دارد و بتواند استعداد خود را شکوفا و از قوه به فعل برسد، دولت و سازمان برنامه و بودجه در خدمت مردم استان خواهد بود.

انتهای پیام/3403/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول