اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مخالفت ترامپ با حذف نام فرماندهان نژادپرست از سردر پایگاه‌های نظامی

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به درخواست‌ها برای تغییر نام پایگاه‌های نظامی که اسامی آن‌ها برگرفته از نام فرماندهان ارتش کنفدراسیون این کشور است گفت، حتی به آن فکر هم نمی‌کند.

مخالفت ترامپ با حذف نام فرماندهان نژادپرست از سردر پایگاه‌های نظامی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب تغییر نام پایگاه‌های نظامی این کشور که برگرفته از اسامی فرماندهان ارتش کنفدراسیون هستند را رد کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین» ترامپ گفت حتی به تغییر نام این پایگاه‌ها فکر هم نمی‌کند. این در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته است از این پیشنهاد استقبال می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «ایالات متحده آمریکا قهرمانانی را در این زمین‌های مقدس تعلیم داده و مستقر کرده است و در دو جنگ جهانی پیروز شده است. بنابراین دولت من تغییر نام این پایگاه‌های نظامی باشکوه و معروف را تغییر نخواهد داد».

وی در ادامه این ادعای توئیتری نوشت: «تاریخ ما به‌عنوان پرافتخارترین ملت جهان قابل دستکاری نیست. به ارتش‌مان احترام بگذارید!»

این در حالی است که اسپر و «رایان مک‌کارتی» وزیر ارتش روز دوشنبه اعلام کرده بودند با تغییر نام ۱۰ پایگاه نظامی دارای اسامی مرتبط با ارتش کنفدراسیون مخالفتی ندارند.

به نوشته نشریه «پولیتیکو»، برخی کارکنان وزارت دفاع آمریکا می‌گویند، پنتاگون این توئیت‌های ترامپ را به عنوان نوعی گوشمالی برای اسپر تفسیر کرده‌اند. در حال حاضر روابط میان ترامپ و اسپر چندان گرم نیست و هفته گذشته نیز شایعاتی درباره اخراج اسپر از سوی ترامپ منتشر شده بود.

کنفدراسیون‌های ایالات جنوبی آمریکا، مجموعه‌ای از ایالات جنوبی بودند که پس از پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۰ میلادی، جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند.

طبق گزارش بی بی سی، دلیل جدایی این کنفدراسیون که در ابتدا از هفت ایالت جنوبی تشکیل می شد، نگرانی زمین‌داران بزرگ و کشاورزان از تلاش آبراهام لینکلن برای لغو برده‌داری بود.

این ایالات در فاصله سال های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ با ارتش آمریکا جنگیدند و در نهایت با تسلیم ارتش کنفدراسیون، دوباره به ایالات متحده پیوستند.

کاربرد پرچم این کنفدراسیون و نمادهای آن مانند مجسمه رهبران آن در شهرهای جنوبی آمریکا از مسایل جنجالی در این کشور است.

مخالفان کنفدراسیون، این نمادها را میراث برتر‌ی‌جویی نژادی می‌دانند ولی بعضی از ساکنان ایالات جنوبی، با رد این موضوع آن را یادبود اجدادشان تلقی می کنند.

از طرف دیگر، نیروی تفنگداران دریایی آمریکا هم این هفته طی فرمانی، استفاده از پرچم کنفدراسیون را در یگان های خود ممنوع کرد.

این موج مخالفت با نمادهای ارتش کنفدراسیون از اعتراضات اخیر در آمریکا سرچشمه می‌گیرد. شهرهای مختلف آمریکا طی دو هفته اخیر در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به نام «جورج فلوید» توسط نیروی پلیس، به صحنه اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی تبدیل شده‌اند.

تصمیم ترامپ برای استفاده از نیروی نظامی، گارد ملی و ارتش جهت متوقف کردن تظاهرات ضد خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان این کشور، انتقادات زیادی را متوجه وی ساخته است. تا جایی که حتی  اسپر نیز طی یک نشست خبری علناً مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد.

روز چهارشنبه شهروندان معترض به نژادپرستی در آمریکا مجسمه‌های «کریستف کلمب» کاشف آمریکا و آغارگز استعمار علیه بومیان این قاره را در «ویرجینیا» و «بوستون» پایین کشیدند. 

«نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار جمع‌آوری ۱۱ مجسمه‌ فرماندهان و سربازان ارتش کنفدراسیون ایالات جنوبی آمریکا از کنگره شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول