اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

باید جشنواره‌ای ملی مختص کهن‌شهر مراغه تعریف شود/ مراغه پایتخت ایلخانی جزو ۱۰ شهر تاریخی کشور

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بر لزوم تعریف جشنواره‌ای ملی مختص کهن‌شهر مراغه تأکید کرد.

باید جشنواره‌ای ملی مختص کهن‌شهر مراغه تعریف شود/ مراغه پایتخت ایلخانی جزو  ۱۰ شهر تاریخی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از  مراغه، احمد حمزه‌زاده امروز در جلسه شورای معاونان میراث فرهنگی استان در شهرستان ویژه مراغه اظهار داشت: کهن‌شهر تاریخی مراغه از جمله ۱۰ شهر تاریخی کشور است که دارای ظرفیت‌های متنوع و منحصر به‌فردی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، از این‌رو لازم است تا با تدوین برنامه‌هایی کارآمد درصدد توسعه این ظرفیت‌ها بوده و مراغه را به یکی از مهم‌ترین قطب گردشگری کشور تبدیل کنیم.

وی در ادامه به توجه ویژه و لزوم ورود سرمایه‌گذاران در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه مراغه دارای ظرفیت‌های منحصر به‌فرد در حوزه‌های مختلف است، از این رو با ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه شاهد رونق این صنعت در این شهر تاریخی خواهیم بود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه پروژه‌های گردشگری آذر آبادگان و مجموعه گردشگری علاءالدین آبگرم شورسو دره گشایش مراغه را از جمله پروژه‌های پیشران مراغه دانست و متذکر شد: به‌دنبال آغاز فعالیت پروژه‌های مذکور، پروژه‌های دیگری ظرفیت ایجاد در پیرامون آن را خواهند داشت.

حمزه‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه شهر مراغه به‌عنوان پایتخت ایلخانی کشور در موزه‌های مختلف کشور دارای اموال تاریخی متعددی است که انتقال آن به مراغه سبب غنی‌سازی محتوای موزه این شهرستان خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه مراغه ظرفیتی بزرگ مانند موزه ایلخانی را دارد و رایزنی و مکاتبه‌های لازم جهت انتقال اموال موجود و مرتبط با این دوره از سایر نقاط کشور به این موزه توسط اداره‌کل انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود نسبت به آثار فاخر شهر مراغه، اجرای عملیات در برخی از آثار مانند گنبدهای تاریخی مراغه باید تحت نظر شورای عالی فنی کشور اجرا گردد و هرگونه نظر یا عملیات پیش از اعلام نظر شورای فنی امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه یادآور شد: درخصوص حمام خواجه نصیر مراغه پس از اعلام نظر نهایی شورای فنی استان، کاربری مناسب در راستای اهداف توسعه گردشگری این منطقه تعیین و واحدهای تجاری پیرامون این حمام تعیین تکلیف خواهد شد.

وی همچنین در ادامه از اتمام عملیات مرمتی کلیسا هوانس، حسینیه حاج غفار و مسجد ضریر با اعتبار مالی سال ۹۹ تا پایان سال جاری  خبر داد.

حمزه‌زاده بر لزوم استانداردسازی و ساماندهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی مراغه تأکید کرد و فعالیت مستمر این واحدها را گامی مؤثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه عنوان کرد.

وی به جایگاه ویژه صنایع‌دستی مراغه در سطح استان و کشور اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به ظرفیت غنی این شهر در حوزه صنایع‌دستی ایجاد بازارچه صنایع‌دستی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در راستای حفظ ارزش هنری آثار همچنین رونق اقتصادی این حوزه با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی ایجاد شود، از این‌رو لازم است با مکان‌یابی مناسب زمینه احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی در اسرع وقت فراهم شود.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول