اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

۷۰ درصد از مشکلات کاهش نرخ رشد جمعیت به نگاه بانوان باز می‌گردد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های غربی و رقیب ما بسیار حساب شده و‌ خوب در زمینه رشد جمعیت کار کردند، طبق گزارشات سازمان‌های مختلف مربوط به حوزه زنان‌ و خانواده، آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از کاهش نرخ رشد جمعیت، به نگاه بانوان در این زمینه برمی‌گردد‌.

۷۰ درصد از مشکلات کاهش نرخ رشد جمعیت به نگاه بانوان باز می‌گردد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان زهرا شیخی صبح امروز در سلسله نشست‌های مجازی علمی با موضوع پیامدهای ناشی از کرونا در حوزه سلامت، درخصوص احتمال حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: اولویت من حضور در کمیسیون بهداشت و درمان است، البته در حوزه مسائل سلامت‌محور و بهداشت و درمان لازم است که بعضاً کمیسیون‌های دیگر مانند کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و ... نیز مداخله و کمک کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش‌بینی شده که تا هفته آینده تکلیف کمیسیون‌ها و اعضای آن مشخص شود؛ یکی از ناراحتی‌های‌ دوستانی که در حال حاضر نماینده مجلس هستند، این مسأله بود که چرا مجلس دهم و به‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان در زمان اوج بیماری کرونا ورود محسوسی برای حل مشکلات نداشت، البته نمایندگان سابق ادعای ورود به مسأله را داشتند و ضعف در رسانه‌ای شدن را از دلایل آن دانستند.

وی افزود: باید از دیدگاه مطالبه‌گری و مدعی حق مردم بودن دید که چه اقداماتی تا به حال صورت گرفته است، در همین راستا از کمیسیون‌های دیگر مجلس هم کمک خواهیم گرفت.

شیخی خاطرنشان کرد: شیوع بیماری کرونا، یک موضوع جهانی و فرا‌مرزی است و به نوعی این همه‌گیری همان‌قدر که برای کشور ما مشکلاتی به دنبال داشته، برای دیگر کشورها نیز تبعات بیشتری به دنبال داشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: به همین دلیل بحث مبارزه با کرونا‌، برنامه‌ریزی فرامرزی نیز می‌طلبد که در این راستا سازمان بهداشت جهانی و هلال احمر باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند زیرا این بار اولی نیست که شیوع بیماری همه‌گیر در جهان را داشتیم.

وی تصریح کرد: بیماری کرونا ابعاد زیادی داشته که به حد کافی به آن‌ها پرداخته نشده است، یکی از این مسائل، بحث بیوتروریسم بودن این بیماری است که لازم است در زمینه مردم و مسؤولان‌ آماده‌سازی لازم صورت گیرد تا آن را صرفا یک توهم توطئه نپندارند، این کار باید از سوی صدا و سیما انجام شود وقتی مقام معظم رهبری از آن سخن به میان می‌آورند، لازم است باید به این واقعیت پرداخته شود و اگر به‌طور کافی بررسی شود خود مردم آن را بهتر درک می‌کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اقدامات صورت گرفته در زمینه کرونا گزارش دقیقی وجود ندارند و اگر نظارتی تا این مرحله وجود داشته، بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت نبوده و صرفا همان گزارش هایی بوده که از طریق صدا و سیما نیز بیان شده است، درصورتی گزارش آن به‌صورت دقیق مطرح می‌شود که در مجلس آن را مطالبه کنیم‌.

 

وی بیان داشت: این ناشناخته بودن بیماری کرونا‌ بر هزینه‌ها تاثیرگذاری بسیاری داشت زیرا این ویروس در زمان‌ها و شرایط مختلف، واکنش‌های متفاوتی داشت؛ با یک بیماری رو به رو هستیم که ابعادش مشخص نیست، مثلا این تئوری بیان شده که افراد مسن بیشتر درگیر خواهند شد و همه این‌ مسائل، شرایط را متفاوت می‌کند، درخصوص تشخیص بیماری نیز متخصصان بر اساس معیارهای مختلف، تشخیص خود را بیان می‌کنند، مقالات متفاوتی در این زمینه ارائه شده که نحوه تشخیص را متفاوت می‌دانند.

شیخی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد بیماران بستری، نیاز به تجهیزات و آی سی یو داشتند که با این منظور نیاز به صرف هزینه و انرژی بیشتر است و تمام توان کادر درمان در این مسأله صرف شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درخصوص هزینه‌های بیماری کرونا برای بیماران گفت: بخشی از هزینه‌ها تا حدی رایگان بوده اما به دلیل شرایط بحرانی، ممکن است مشکلاتی هم وجود داشته باشد، هنوز تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است، برخی اقدامات رایگان انجام نشد ولی سعی شد که هزینه‌ها برای بیماران تا جایی که ممکن است پایین آید و این رویکرد وجود داشت که عدالت نیز رعایت شود.

وی درباره کاهش نرخ رشد جمعیت کشور اظهار داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری در هر مناسبتی این مسأله را بیان می‌کنند، موضوع جمعیت بسیار مهم است، ما کشوری هستیم که در چند سال اخیر با کاهش جمعیت روبه‌رو بودیم لذا باید به آن بیشتر بپردازیم.

شیخی ادامه داد: دولت‌های غربی و رقیب ما بسیار حساب شده و‌ خوب در این زمینه کار کردند، طبق گزارشات سازمان‌های مختلف مربوط به حوزه زنان‌ و خانواده، آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از کاهش نرخ رشد جمعیت، به نگاه بانوان در این زمینه برمی‌گردد‌.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این خصوص نیاز به کار عملیاتی داریم، لازم است که در زمینه خانواده‌ها فرهنگ‌سازی انجام شود، نمایندگان مجلس یازدهم نیز با این مسأله درگیر هستند؛ مهم‌ترین کار، فرهنگ‌سازی است تا بانوان در هر جایگاهی مانند کارمند، معلم، پزشک، استاد دانشگاه، کارگر و حتی خانه‌دار، نگرانی و دغدغه‌ای بابت فرزندآوری نداشته باشند بلکه نگران این باشند که آینده کشور به چه جایی خواهد رفت.

وی ادامه داد: صحبت‌های مقام معظم رهبری در این خصوص را بیشتر کشورهای غربی به کار می‌بندند تاجایی که می‌بینیم به چه میزان بین مسؤولین و سلبریتی‌های دیگر کشورها کودک دوستی وجود دارد و آن را به نمایش می‌گذارند و حتی زنان مشغول در سیاستشان نیز با نوزاد خود به کار می‌پردازند.

 

شیخی با بیان اینکه خیلی از مراجعات به پزشکان و متخصصان بدون دلیل است، اظهار داشت: بحث پزشک خانواده نیاز به فرهنگ سازی دارد، افراد در دیگر کشورها باید در ابتدای کار به پزشک خانواده مراجعه کنند و درصورت رخ دادن اتفاق خاصی به متخصصان مراجعه می‌کنند، در زمینه پرونده الکترونیک نیز نیاز به کار و فرهنگ‌سازی داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نظام سلامت باید در این زمینه پیشتاز باشد و از پذیرش بیماران بدون معرفی پزشک خانواده خودداری شود، یکی از پیامدهای خوب کرونا این است که بدون این که بخواهیم کار خاصی انجام دهیم فرهنگ این که مردم به جز موارد ضروری به دکتر مراجعه نداشته باشند، جا افتاد این مسأله وقتی ادامه پیدا کند، تأثیرات خوبی ختب در اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

وی درخصوص مسأله خصوصی سازی مراکز درمانی عنوان‌ کرد: موضوع تقدم پیشگیری بر درمان یکی مهم‌ترین اصل‌های امروز کشور است که کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان قانون‌گذار و همچین وزارت بهداشت باید به آن بپردازند، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، به بحث سبک زندگی رسیدگی کردند که باید به آن توجه شود.

شیخی افزود: پیشگیری و خدمات سطح اول باید برای تمام مردم به یک اندازه باشد، برای آن که این موضوع در اولویت قرار گیرد، نیاز است که از سازمان‌های دیگر کمک گرفته شود، یکی از این سازمان‌ها صدا و سیما است که در بحث پیشگیری باید آموزش‌های ساده را در اختیار مردم قرار دهد که البته این اقدامات شروع شده و تا حدی هم بر روی آن کار شده است‌.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج2۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول