اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تأثیر محدودیت ساخت در بافت تاریخی بر قیمت مسکن کمتر از یک درصد است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه کمتر از پنج درصد ساخت و ساز در بافت تاریخی رخ می‌دهد گفت: بنابراین اعمال محدودیت ساخت و ساز در بافت تاریخی در قیمت مسکن در همدان کمتر از یک درصد تأثیر دارد.

تأثیر محدودیت ساخت در بافت تاریخی بر قیمت مسکن کمتر از یک درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی مالمیر پیش از ظهر امروز مدیران مربوط به حوزه مسکن در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه مسکن و همه مسائل اقتصادی چندبعدی هستند و به یک عامل محدود نمی‌شوند اظهار کرد: اگر بخواهیم تحلیل دقیقی داشته باشیم باید عوامل مختلفی را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه همدان همواره از گذشته‌های دور هم جزو شهرهای گران بوده است افزود: پیش از  مصوب میراث فرهنگی نیز اوج قیمت مسکن را وجود داشت در حالی که امروز به تغییر قیمت حساس‌تر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه مسکن در همدان کالای مصرفی نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است تصریح کرد: در شهرهای دیگر یک پزشک، یا یک کارمند بدون دلیل دو یا چند خانه ندارد اما در همدان هر فردی در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه در دورانی که تسهیلات زودبازده در حوزه تولید و کشاورزی پرداخت می‌شد سر از بخش مسکن درمی‌آورد ادامه داد: همدان باید چند شمال شهر داشته باشد و دلیل ندارد که تنها در دامنه کوه الوند مناطق مرغوب ساخته شود که به طبیعت هم آسیب وارد شود. 

مالمیر با اشاره به اینکه باید مناطقی را برای بلندمرتبه‌سازی در نظر بگیریم اظهار کرد: بارها معاون عمرانی استانداری همدان خواستار ارائه طرح برای بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون ماده ۵ شده است.

وی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی همدان ۵۰۰ هکتار است اظهار کرد: نیمی از این بافت تپه هکمتانه، بازار و معابر هستند که ساخت و ساز آپارتمان در آن‌ها معنی ندارد.

حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ضوابط طرح بافت تاریخی منطبق بر طرح تفصیلی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه کمتر از پنج درصد ساخت و ساز و ما در بافت تاریخی رخ می‌دهد خاطرنشان کرد: بنابراین اعمال محدودیت ساخت و ساز در بافت تاریخی در قیمت مسکن در همدان کمتر از یک درصد تأثیر دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ضوابط طرح بافت تاریخی منطبق بر طرح تفصیلی است افزود: در بسیاری از مناطق با طرح تفصیلی همپوشانی داریم و تنها ممکن است در محدوده  ۱۰ تا ۱۵ درصد بافت تاریخی به طوری که در شعاع تعریف شده یک آثار باستانی باشد این محدودیت‌ها وجود داشته باشد.

مالمیر با بیان اینکه سقف ارتفاع در طرح تفصیلی همدان ۵.۵ طبقه است اظهار کرد: در سال ۹۱کمیسیون ماده پنج دو طبقه به عنوان تشویق در نظر می‌گیرد اما یک تبصره قرار می‌دهد که در مکان‌های دارای ضوابط خاص این مصوبه قابل اجرا نیست.

وی با اشاره به اینکه اساسا بافت تاریخی مصوبه شورای عالی شهرسازی مشمول این دو طبقه تشویقی نمی‌شود ادامه داد: هرچه از ۵.۵ طبقه در بافت فرسوده بیشتر بوده، منطبق به مصوبه کمیسیون ماده ۵ نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تصریح کرد: این توقع را شهرداری در مردم ایجاد کرده چراکه اعلام کردند در معابر ۱۸ متری ۷.۵ طبقه امکان ساخت وجود دارد در حالی که در طرح تفصیلی هم تعریف نشده است.

وی با اشاره به اینکه همدان دو ویژگی دارد که گردشگری آن را تقویت می‌کند ادامه داد: نخست ویژگی آن قدمت و تاریخ بوده و ویژگی دیگر طبیعت و جاذبه‌های طبیعی همچون کوهستان الوند. 

مالمیر با بیان اینکه اگر این مزیت‌ها را نداشته باشیم نمی‌توان عنوان پایتخت تاریخ و تمدن را محقق کنیم خاطرنشان کرد: ۱۶۸ شهر در کل کشور واجد این شرایط است و همواره مطرح می‌شد که چرا همدان مانند کاشان، یزد و... بافت خود را حفظ نمی‌کند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک الزام حقوقی داریم و اگر استان به این نتیجه برسد که همدان واجد بافت تاریخی نیست باید این مهم را از مجامع رسمی دنبال کنیم گفت: در محوطه میدان امام(ره) و آرامگاه بوعلی خط آسمان  و همه مسائل رعایت شده، این مزیت همدان است که دیگران به خوبی می‌بینند و امروز هم می‌توان اگر طرحی وجود دارد، آن را به مراجع ذیصلاح برده و از آن دفاع کنیم.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول