اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

لزوم تشکیل «صندوق جمع‌آوری سرمایه» به‌جای ورود زمین و مسکن به بورس‌

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه به‌جای ورود زمین و مسکن به بورس، صندوق جمع آوری سرمایه تشکیل شود، گفت: بخش زمین و مسکن در ردیف اول اقتصاد و مستعد سوداگری است که سوداگران کنترل بازار را به‌دست می‌گیرند.

لزوم تشکیل «صندوق جمع‌آوری سرمایه» به‌جای ورود زمین و مسکن به بورس‌

به گزارش خبرگزاری فارس ، افشین پروین‌پور در برنامه «تیتر امشب» اظهار داشت: حوزه‌های ‌مسکن‌‌، ‌خودرو و ارز از طرف حاکمیت رها شده و راهکاری برای ساماندهی آن ندارد.

وی افزود: هر سال در این زمان به‌طور مقطعی به مسکن پرداخته می‌شود و پس از مدتی رها می‌شود.

کارشناس اقتصاد مسکن افزود: بخش زمین و مسکن در ردیف اول اقتصاد و مستعد سوداگری است که سوداگران کنترل بازار را بدست می‌گیرند.

او با بیان اینکه مسکن باید کالای مصرفی در کشور باشد گفت: مسکن یک کالای سرمایه‌ای در کشور شده است که ۷۰ درصد بازار مسکن را به‌دست گرفته و تقاضا ایجاد می‌کنند، واقعیت خلاف گفته‌های دولت است.

‌او با بیان اینکه تحلیل‌های غلط از بازار و واقعیت موجب ایجاد مشکلات و حل نشدنِ مسکن می شود، گفت: اگر صحبت‌ها بر مبنی واقعیت بود این افزایش روزانه قیمت به‌وجود نمی‌آمد.

 افشین پروین‌پور با نقدی بر ایده ورود ساخت و ساز مسکن به بورس و خرید متری مسکن گفت: به‌جای ورود زمین و مسکن  به بورس، صندوق جمع آوری سرمایه تشکیل شود، فروش متری مسکن هم که ایده آن از زمان دولت اصلاحات شکل گرفته است از بنیان غلط است، کسی که توان خرید یک متر مسکن را ندارد با افزایش قیمت مسکن و درآمد ثابت سال ها باید منتظر خانه دار شدن بماند، باید به ریشه مشکل مسکن پرداخت.

در ادامه این برنامه همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه کمبود سرمایه و کاهش تولید‌، دو علت اصلی آشفتگی بازار مسکن است، گفت: اگر مسکن به بازار سرمایه و بورس وارد شود هر دو مشکل حل خواهد شد، تامین سرمایه در بورس نیاز یک میلیون واحد مسکونی در سال را برطرف می کند.

او گفت: مرجع قیمت گذاری مسکن در کشور مشخص نیست.

دارابی اقسام مختلف تامین مالی در بخش مسکن ارائه کرد و افزود: اگر قیمت مسکن به‌کمک بورس شفاف شود گلوگاه‌های مسکن مشخص می شود.

در ادامه مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن، به طرح ‌جامع مسکن ملی اشاره کرد و گفت: علت بی تاثیر بودن طرح‌های مختلف در کاهش قیمت مسکن، فاصله مطرح شدن طرح ها تا عرضه آن به متقاضیان است. 

او افزود: شرایط امروز مسکن رضایت نسبی را به‌وجود نیاورده است. 

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول