اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| آموزش‌های لازم به متقاضیان کاشت گل محمدی ارائه می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: آموزش‌های لازم به متقاضیان کاشت گل محمدی ارائه می‌شود، اما چون کشت این نوع گل برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، تمایل آنها به کشت محصولات دیگر است.

فارس من| آموزش‌های لازم به متقاضیان کاشت گل محمدی ارائه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، مخاطبان در سامانه «فارس من» سوژه‌ای را با عنوان «حمایت از کاشت گل محمدی در قوچان» به ثبت رسانده و درخواست پیگیری پیرامون این موضوع را داشتند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به زیر کشت قرار داشتن حدود ۱۱ هکتار از اراضی این شهرستان درزمینه گل محمدی، گفت: کاشت این گیاه نیاز آبی کمتری نسبت به دیگر محصولات دارد اما هزینه‌های بالایی در حوزه کارگری متحمل کشاورز می‌کند به‌طوری‌که به ازای هر کیلو باید ۴ هزار تومان به کارگر پرداخت شود.

احمد کنعانی تأکید کرد: تنوع بالای محصولات در این شهرستان همچون زیر کشت قرار داشتن حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات انگور یا ۸۵۰ هکتار زعفران به همراه دیگر صیفی‌جات بهاره مثل سیب‌زمینی، چغندرقند و ذرت هم سبب شده استقبال کمتری نسبت به کاشت محصول گل محمدی در سطح شهرستان صورت بگیرد.

وی با یادآوری اینکه هزینه‌های مرحله داشت گل محمدی و مبارزه با آفات آن نیز صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد، افزود: با توجه به تحریم‌ها و عدم صادرات برخی محصولات، قیمت تمام‌شده بین ۸ تا ۹ هزار تومان برای هر کیلو است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بابیان این موضوع که در دهستان دولت‌خانه این شهرستان از کاشت گیاهان دارویی حمایت صورت گرفته و حدود ۱۲ هکتار از اراضی به این امر اختصاص پیداکرده است، تصریح کرد: فراوری محصول گل محمدی نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده که با حمایت و توصیه به برخی از روستاها، استفاده از دیگ‌های سنتی و صنعتی برای گلاب‌گیری انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آموزش‌های لازم نیز به متقاضیان برای کاشت این محصول و هر محصول دیگری داده می‌شود اما تمایل به برخی محصولات بیشتر است، بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی حدود ۷ تن تولید این محصول در قوچان است که از ۱۱ هکتار محصول زیر کشت، حدود ۶ هکتار محصول بارور دارد و ۵ هکتار نیز کشت جدید و تازه است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول