اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

فعالیت بیش از ۲۰ هزار هنرمند فعال گیلانی در حوزه صنایع‌دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با تأکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به حوزه صنایع‌دستی گیلان افزود: این استان با دارا بودن بیش از ۲۰ هزار هنرمند فعال، نقش بسیار ارزشمندی در حوزه صنایع‌دستی دارد.

فعالیت بیش از ۲۰ هزار هنرمند فعال گیلانی در حوزه صنایع‌دستی

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، مسعود حلاج پور عصر امروز در مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی اثر طبیعی کوه سماموس در سالن اجتماعات فرمانداری رودسر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از قطب‌های صنایع‌دستی جهان است.

وی با تأکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به حوزه صنایع‌دستی گیلان افزود: این استان با دارا بودن بیش از ۲۰ هزار هنرمند فعال، نقش بسیار ارزشمندی در حوزه صنایع‌دستی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ثبت جهانی دو روستای قاسم‌آباد از شهرستان رودسر و فشتکه از شهرستان خمام در زمینه صنایع‌دستی خبر داد و گفت: صنایع‌دستی چادرشب بافی قاسم‌آباد و حصیربافی فشتکه برای ما بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم تا در سال جاری بتوانیم با حمایت همه نهادها و تشکل‌ها در کنار تلاش هنرمندان در زمینه اقتصاد پایدار و ارزآوری در این زمینه گام‌های بلندی برداریم.

وی با اشاره به بحث اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده‌ها تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری و خلاقیت فرهنگی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، نهادها و تشکل‌های فرهنگی در استان است تا بتواند با تولید، بسته‌بندی و تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی ازجمله چادرشب و توسعه صادرات این تولیدات بتواند گام‌های مؤثری برای افزایش اشتغال در سطح استان بردارد.

حلاج پور با بیان اینکه قله سماموس و جنگل‌های هیرکانی در سال گذشته ثبت ملی شد، افزود: با ثبت آثار طبیعی علاوه بر ایجاد ضرورت در حفظ این میراث سبب می‌شود تا فرصت مناسبی برای مسیرهای جدید گردشگری فراهم شود.

وی با بیان اینکه سماموس به‌عنوان بلندترین قله گیلان از افتخار ملی مردم شمال کشور است، گفت: اگرچه ازنظر جغرافیای سیاسی و حاکمیتی، سماموس متعلق به استان گیلان و شهرستان رودسر است اما مردم رامسر نیز خود را وابسته معنوی به این میراث کهن می‌دانند.

 چاپ کتاب سماموس در سال جاری

فرماندار رودسر نیز در این مراسم با بیان اینکه ثبت قله سماموس یکی از مطالبات مردم این شهرستان بود که خوشبختانه امروز تحقق پیداکرد، اظهار کرد: شهرستان رودسر به دنبال اثرگذاری مکتوب و گردآوری کتابی از تحقیقات صورت گرفته طی سال جاری در خصوص کوه سماموس در حوزه‌های عکس، فیلم، شعر و نوشته است تا اثر ماندگار برای آیندگان و گردشگران باشد.

حسین اسماعیل‌پور با بیان اینکه صنایع‌دستی ریشه در سنت‌ها و فرهنگ اقوام دارد، افزود: چادرشب بافی شهرستان رودسر یکی از اعتبارات جهانی است که خوشبختانه در سال گذشته به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه تلاشی که در شهرستان رودسر در حال شکل‌گیری بوده این است تا مجموعه لازم برای گردشگر را بتوان در آن گردآوری کرد، گفت: احداث آرام راه شهر رودسر، بازسازی ساختمان‌های میراثی این شهرستان که عمدتاً در میدان شهردار رودسر قرار دارد و ثبت اثرهای طبیعی ازجمله قلعه بندبن قاسم‌آباد که با بازسازی آن می‌توان قلعه رودخانه دیگری در گیلان بسازیم.

فرماندار رودسر با تأکید بر لزوم همکاری میراث فرهنگی در انجام طرح‌های مطالعاتی و کارشناسی شده اثرهای طبیعی و میراثی در این شهرستان بیان کرد: بسیار علاقه‌مند هستم تا هنرهای دستی و مشاغلی مانند چلنگری که روزگاری نقش مؤثری در زندگی مردم داشتند قبل از نابودی بار دیگر بتوان در این شهرستان احیا نمود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول