اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

حمایت از افشاگران فساد مالی در دستور کار نمایندگان قرار گیرد

استادیار دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: نمایندگان حمایت از آزادی بیان و افشای فساد را در اولویت‌های خود قرار داده و با برخوردهای سلیقه‌ای مقابله کنند.

حمایت از افشاگران فساد مالی در دستور کار نمایندگان قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امیرحسین رهبر ظهر امروز در مجمع بسیجیان استان همدان در خصوص محورهای تحول در آموزش عالی استان اظهار کرد: نظام علم و فناوری کشور در سال‌های اخیر توفیقات فراوانی داشته و همزمان از ضعف‌های مهمی هم رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها از مهمترین دغدغه‌های پیش روی آموزش عالی استان است گفت: خوشبختانه اسناد مهمی در این حوزه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده است که چراغ راه دانشگاه‌های ماست.

استادیار دانشگاه بوعلی‌سینا مهمترین محوری که در میان‌مدت می‌تواند جهشی در آموزش عالی استان ایجاد کند را اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی مصوبه جلسه ۱۳۱ ستاد نقشه جامع علمی کشور دانست و بیان کرد: وزارت علوم چند سالی است به ضرورت اجرای این طرح واقف شده اما با فشار نمایندگان مجلس و مسوولان شهرستان‌های کوچک که دارای واحدهای آموزش عالی فاقد توجیه هستند، توفیقی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مسوولان شهرستان‌های مختلف استان و نمایندگان مجلس با تمکین به مصوبه مورد نظر زمینه ایجاد قطب‌های بزرگ علمی در استان و تحقق نقشه جامع علمی را فراهم کنند.

رهبر با بیان اینکه کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیج استان همدان یکی از مهمترین دستور کارهای آموزش عالی استان در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اقتصاد را به عنوان مهمترین اولویت کشور قرار داده و امسال را به عنوان جهش تولید نامگذاری کرده‌اند که می‌توان برای تحقق این مهم در استان همدان به کار گرفت.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را اقتصادی مردمی معرفی کرده است بیان کرد: این مسئله به این معنی است که از ایده‌ها و سرمایه‌های مردم استفاده می‌کنند.

رئیس کارگروه تحقیقات و فناوری مجمع بسیج استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه خانوارهای همدانی می‌تواند به خدمت رونق تولید بیاید گفت: بورس ظرفیت خوبی برای جلب سرمایه‌های کوچک مردم و تخصیص آن به امر تولید باشد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه شرکت‌های بزرگ خصوصی و خصولتی استان به دلیل حکمرانی ضعیف شرکتی، آمادگی حضور در بورس را ندارند بیان کرد: این شرکت‌ها به صورت محفلی و خانوادگی اداره می‌شوند در حالی که ورود به بورس زمینه‌ساز جذب میلیاردها تومان سرمایه در قالب عرضه اولیه برای آنها خواهد بود و می‌تواند صدها شغل جدید ایجاد کند.

رهبر با تاکید بر اینکه پیشنهاد صریح ما این است که استانداری همدان انجام هرگونه حمایت بیشتر از این شرکت‌ها را منوط به کسب استانداردهای لازم و ورود آنها به بورس کند افزود:  از سوی دیگر اوراق مشارکت و صندوق‌های پروژه مکانیسیم‌های کارآمدی هستند که برای تامین مالی پروژه‌های دولتی و شهری می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: شهرداری برخی شهرهای کوچک همچون سبزوار به راحتی از این طریق پروژه‌های خود را تأمین مالی کرده‌ و به پیش می‌برند و بر این اساس باید در تبعیت از منویات رهبر انقلاب سرمایه‌های خرد را به میدان آورد.

این استادیار دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه متاسفانه با فشارهای نابجا، بخش بزرگی از سرمایه استان صرف زیرساخت‌هایی شده که بهره‌ور نیستند گفت: بزرگترین برج مراقبت کشور (یا دومین برج) در فرودگاهی تاسیس شده که صرفا دو پرواز رفت و برگشت در هفته دارد.

وی با گلایه از اینکه با خیال خام ایجاد شغل در همدان، نیروگاه حرارتی به استان منتقل شد در حالی که باید کنار دریا قرار می‌گرفت گفت: این مکان‌یابی اشتباه به مرور زمان هزاران نفر را در دشت کبودراهنگ به خاک سیاه نشاند.

رئیس کارگروه تحقیقات و فناوری همدان با اشاره به اینکه میلیاردها تومان سرمایه صرف مرکز خدمات فناوری و کسب و کار (در ابتدای جاده تهران) شده است خاطرنشان کرد: این در حالی است که بدون اینکه خدمات فناوری ویژه و متناسبی به واحدهای صنعتی ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه این پول‌ها باید در قالب وام‌های کم ‌بهره در اختیار کارآفرینان موفق قرار می‌گرفت و سپس نظارت دقیقی صورت می‌گرفت که وامها در محل خود خرج شود و وارد دلالی دلار و مسکن نشود افزود: توسعه استان و اشتغال جوانان روی شانه‌های توانمند کارآفرینان صادق صورت خواهد پذیرفت.

رهبر ادامه داد: ایجاد ساختمان‌های جدید و پرهزینه به توسعه  فناوری و گردشگری کمک نمی‌کند بنابراین باید نمایندگان جدید استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و توسعه استان را با ساخت ساختمان‌های بیشتر و بزرگتر اشتباه نگیرند.

وی با اشاره به اینکه برای رشد اقتصادی به سه عامل نیروی انسانی، سرمایه و بهره‌وری نیاز داریم که خوشبختانه نیروی انسانی متخصص به حد وفور در دسترس است گفت: باید زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود بهره‌وری را فراهم کرد.

این استادیار دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه شفافیت در عملکرد دستگاه‌های دولتی استان مطابق قانون حق بدیهی مردم استان است گفت: نمایندگان استان شفافیت در مناقصات، مزایدات، قراردادهای پیمانکاری و عمل به تشریفات قانونی در قراردادهای دولتی استان را دقیقا پیگیری کنند و از این رهگذر پیگیر کاهش فساد در استان باشند.

وی با تاکید به اینکه آزادی بیان در حدود قانون، حق تمام رسانه‌های استان (با هر گرایش فکری) است افزود: باید از این حق قانونی به خصوص در مواجهه رسانه‌ها با دستگاه‌های قدرتمند حمایت شود.

رهبر با اشاره به اینکه نمایندگان باید حمایت از آزادی بیان و افشاگران فساد را از اولویت‌های خود بدانند و با برخوردهای سلیقه‌ای در این حوزه مقابله کنند تاکید کرد: رهبر انقلاب در ملاقات با دانشجویان تأکید بسیار داشتند که پرچم مطالبه‌گری در دست انقلابیون باشد.

وی اظهار کرد: در همین راستا پیشنهاد کردیم مرکز ماهر(مجمع اندیشه همفکری و راهبردی) در سامانه "فارس من" حضور داشته باشد، فارس من یک سامانه کم‌هزینه و کارآمد برای انتقال مطالبات عمومی به مسوولان و نمایندگان مجلس است و به کمک آن می‌توان مطالبه‌گری را به شیوه‌های نظام‌مند انجام داد.

رهبر خاطرنشان کرد: به این ترتیب سازوکار کارآمدی برای ارتباط گروه‌های جهادی، هیات‌های اندیشه‌ورز، فعالین بسیج محلات و ... با نمایندگان استان ایجاد خواهد شد و این باعث می‌شود که نمایندگان از بسیاری از اخبار و ایده‌های مفید بی خبر نمانند و یا به موقع مطلع شوند.

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر که نگرانی برخی از اعضای کارگروه را به دنبال داشت، اظهارات برخی نمایندگان مجلس بود که حکایت از رویکرد ملی ضعیف آنها دارد اظهار کرد: پیش‌تر نیز ضعف رویکرد ملی مسوولان وقت و نمایندگان مجلس موجب شد که تیم فوتبال "پاس" با افتخارات آسیایی به استانی بیاید و چون زیست بوم لازم برای پذیرایی از آن را نداشت به وضع افتضاح کنونی برسد.

این استادیار دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در حال حاضر نیز رگه‌هایی از این رویکرد غلط در اظهارات نمایندگان جدیدالورود به مجلس احساس می‌شود گفت: آخرین موضوع نگران‌کننده‌ای که شواهدی از آن وجود دارد و مورد توجه اعضای گروه قرار گرفت این بود که برخی از نمایندگان مجلس در انتصاب‌ها و عزل و نصب‌های دستگاه‌های دولتی اعمال نفوذ نابجا می‌کنند به نحوی که اصرار می‌کنند افراد نزدیک به خود و فعالان ستادهای انتخاباتی را بر دستگاه‌های دولتی تحمیل کنند.

وی ادامه داد: دخالت نماینده در انتصاب‌ها و استخدام‌ها مبنای قانونی ندارد و جز در مواردی که پای مقابله با فساد یا مصلحت مهمی در میان باشد، نباید در اینگونه موارد مداخله کنند.

رئیس کارگروه تحقیقات و فناوری مجمع بسیج استان همدان در پایان با بیان اینکه بازتاب این مداخلات در ادارات دولتی بسیار ناپسند و مشمئزکننده است بیان کرد: باید از افشاگران رفتارهای غلط نمایندگان در این حوزه حمایت شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول