اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

توزیع 400 پنل خورشیدی در بین عشایر بافت

رئیس اداره عشایری شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه گفت: 400 پنل خورشیدی به مبلغ 800 میلیون تومان در بین عشایر شهرستان در حال توزیع است.

توزیع 400 پنل خورشیدی در بین عشایر بافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بافت، مجتبی افشار معاون سیاسی امنیتی فرماندار بافت در جلسه شورای عشایر شهرستان اظهار داشت: شهرستان بافت ظرفیت زیادی دارد و بزرگ‌ترین ظرفیتش نیروی انسانی شهرستان است و جمعیت عشایر شهرستان در استان اول و در کشور دوم است ،عشایر نقش خود را در نظام اسلامی به‌خوبی ایفا کرده‌اند و باید سند عشایری شهرستان تدوین شود و برنامه‌ریزی یک‌ساله داشته باشیم.

حمیدرضا صادقی رئیس اداره عشایری شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه  با بیان اینکه 400 پنل خورشیدی به مبلغ 800 میلیون تومان در بین عشایر در حال توزیع است، اظهار کرد: آب بهداشتی سالم در اختیار اداره عشایری نیست و آب شربی که برای عشایر می‌بریم از چاه‌های آب شرب اداره آب و فاضلاب است و اداره عشایری چاه آب شرب از خود ندارد، عشایر راه‌های مناسبی ندارند و این راه‌ها از سیل خسارت می‌بیند و مراکز بهداشتی از محل استقرار عشایر دور است.

عقب ماندن دانش‌آموزان عشایر به‌دلیل عدم دسترسی به شبکه شاد

وی تصریح کرد: مشکل اساسی و ریشه‌ای که داریم، بحث آنتن‌دهی تلفن همراه است و متأسفانه خیلی از نقاطی که عشایر زندگی می‌کنند آنتن ندارد. در زمان بحران اطلاع‌رسانی به این مناطق سخت است و دانش‌آموزان مدارس عشایری چون به فضایی مجازی دسترسی نداشتند، از دروس خود عقب ماندند.

 صادقی با بیان اینکه عشایر به‌دلیل مشکلاتی که با منابع طبیعی برای زمین‌ دارند و یا مدارک لازم برای وثیقه در بانک را ندارند نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، ادامه داد: مشکل دیگری که دارند نداشتن یک مرکز خرید تولیدات دامی و صنایع ‌دستی متمرکز است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود اعتبارات شهرستانی را به‌دلیل صعب‌العبور بودن مناطق عشایری و صرف هزینه زیاد افزایش داده شود و برگزاری یک همایش برای عشایر به‌طور سالانه و یک سایت موزه عشایری، صدور مجوزهای لازم برای عرضه مستقیم دام داشته باشیم.

پورامیری نماینده عشایر شهرستان اظهار داشت: جامعه عشایری نیازمند یک همایش است و از مسئولان خواستار پیگیری آن هستیم.

وی بیان کرد: سند تحول عشایری در کل کشور تدوین شود و متأسفانه کار ریشه‌ای برای جامعه عشایری انجام نمی‌شود و جامعه عشایری رهاشده است.

نماینده عشایر بافت افزود: مجتمع‌های عشایری در محل ییلاق و قشلاق ایجاد شود با امکانات رفاهی کامل رفاه زندگی عشایر  تأمین شود مثل آب، برق، گاز، بهداشت و راه و ... تا مهاجرت از عشایری شکل نگیرد.

وی بابیان اینکه فرهنگ عشایر باید حفظ شود، گفت: برای عشایر تسهیلات کم‌ بهره و طولانی‌ مدت در نظر گرفته شود و تولیدات دام و لبنیات عشایری بهداشتی جمع‌آوری و بسته‌بندی شود و دفترچه عشایری به‌عنوان ضمانت‌نامه در بانک‌ها قبول شود.

پورامیری ابراز داشت:  معادن و کارخانه‌هایی که در مراتع عشایر وجود دارند، عشایر در آن‌ها سهام‌دار شوند چون این کارخانه‌ها و معادن موجب آلودگی مراتع شده‌اند و دام نمی‌تواند در آن‌جا چرا کند، همچنین وی خواستار جایگاه خرید و فروش دام عشایر شد.

رضا نیکزادی مدیرکل امور عشایری استان کرمان اظهار کرد: عشایری، بخشی از فرهنگ کشور است و بی‌توجهی به فرهنگ عشایر اثرات منفی دارد. فراکسیون عشایری در مجلس شورای اسلامی مثل دوره قبل تشکیل شود که می‌تواند کمک به عشایر باشد و چنان‌چه یک طرح توجیه برای توسعه شبکه آب عشایر در سه شهرستان داشته باشیم که توجیه‌پذیر باشد اعتبار ملی به آن تعلق می‌گیرد اما کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در آب‌رسانی سیار و راه‌ها توجه و همکاری بیشتری نسبت به قشر عشایر داشته باشد چون اولین قشری که در سیل آسیب می‌بیند، عشایر هستند.

وی عنوان کرد: مناطق قرق به مدت چهل روزبه عشایر داده شود تا هم از علوفه رایگان آن استفاده کنند و همچنین موجب جلوگیری از آتش‌سوزی می‌شود، گله‌ای که از آب و فاضلاب وجود دارد این است که با قیمت بالا آب را به ما می‌دهند و با کدام اعتبار می‌شود این آب را برای عشایر تأمین کرد.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان با بیان اینکه وظایف اصلی شرکت‌ها و تعاونی‌ها جمع‌آوری محصولات دامی است، افزود: آنتن‌دهی تلفن همراه در برخی مناطق دچار مشکل است و در حوزه آموزش ‌و پرورش نتوانستیم از شبکه شاد استفاده کنیم، باید با کمک خیران برای عشایر مدرسه ساخته شود.

علی نجفی نژاد رئیس میراث فرهنگی و گردشگری بافت بیان کرد: ثبت ملی سیاه‌چادر شهرستان استارت اولیه را زده و نیاز به اطلاعات تکمیلی است که در اختیار ما قرار بگیرد، همچنین اگر کمپ عشایری ایجاد شود عشایر در آن‌جا می‌توانند توانمندی‌های خود را عرضه کنند.

انتهای پیام3388/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول