اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سرمایه‌گذاری‌های واهی عربستان سعودی در عراق

عراقی‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری‌های سعودی‌ها در کشورشان با دیده تردید می‌نگرند؛ وعده‌هایی که بیش از هرچیزی تبدیل به خوراک تبلیغاتی شده و اتفاقی در واقعیت رخ نداده است.

سرمایه‌گذاری‌های واهی عربستان سعودی در عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفر ماه گذشته «علی عبدالامیر علاوی» وزیر اقتصاد عراق به ریاض و گفت‌و‌گو با مقامات سعودی، بار دیگر خبرها از قصد سعودی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی در عراق را برجسته کرد؛ اما کارشناسان نظر دیگری دارند.

به نوشته الجزیره، وعده‌هایی که سعودی‌ها پس از سال‌ها قطع روابط سیاسی، برای سرمایه‌گذاری در عراق می‌دهند؛ تاکنون به واقعیت تبدیل نشده و علی‌رغم تمامی تبلیغاتی که در جریان سفر عبدالامیر علاوی به ریاض صورت گرفت؛ این سفر به هیچ توافقنامه‌ای منجر نشد.

کارشناسان عراقی در حقیقت ادعاهای ریاض در مورد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی در عراق تردید دارند. «عثمان المختار» در این باره به الجزیره گفت که قصد ریاض برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در عراق یک تمایل درونی نیست و با فشارهای آمریکا صورت می‌گیرد و اینکه طرح‌های سعودی به طور عمده غیر بازده و زیان‌ده هستند و منطق اقتصادی ندارند.

او افزود: «دولت سعودی در سال‌های گذشته وعده‌های مشابهی در یمن و لبنان نیز داده و به هیچ کدام عمل نکرده است. بنابراین می‌توان گفت که طرح‌های اقتصادی سعودی‌ها در عراق بیشتر بر پایه تبلیغات رسانه‌ای است نه بیشتر.»

وعده‌های واهی

عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود که قصد سرمایه‌گذاری در ۵۰۰ هزار دونم (۵۰ هزار هکتار) از اراضی زراعی عراق را دارد. یا اینکه وعده ورود شرکت آرامکو به بازار سرمایه‌گذاری نفتی در عراق را داده بود. کمک یک میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری و نیم میلیارد دلار برای حمایت از بخش صادرات عراق، دیگر وعده‌هایی هستند که هنوز محقق نشده است.

«اسماعیل سعد» فعال اجتماعی عراقی با انتقاد از وعده‌های سعودی‌ها گفت: «چرا سعودی‌ها گمان می‌کنند برای نزدیک شدن به عراق باید به این میزان وعده و وعید بدهند؟ چه کسی به آن‌ها گفته که ما از گرسنگی در حال مرگ هستیم؟»

او افزود: «از عربستان سعودی می‌خواهیم تا به نقش منفی خود در گذشته اذعان کند و صفحه جدیدی را از طریق روابط دیپلماتیک و با حسن ظن بگشاید؛ نه اینکه صرفا در رسانه‌ها از سرمایه‌گذاری‌ها سخن بگوید.»

ورزشگاهی که هیچ وقت ساخته نشد

مردم عراق حقیقت وعده و وعیدهای دولت سعودی را بیش از هر چیزی در ماجرای ساخت یک ورزشگاه بزرگ می‌شناسند. در ماه مارس ۲۰۱۸ «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت عراق از نیت سعودی‌ها برای ساخت ورزشگاه یک میلیارد دلاری در عراق خبر داد و اکنون پس از گذشت بیش از دو سال هیچ اقدامی حتی در سطح مقدمات نیز صورت نگرفته است.

یک منبع در وزارت ورزش و جوانان عراق به الجزیره گفت: «با سفارت ریاض و وزارت ورزش سعودی بارها تماس گرفتیم؛ اما چیزی عایدمان نشد. آن‌ها مدام به ما می‌گویند که مکانی را مشخص کنید تا کار را شروع کنیم؛ مدت‌هاست که مشخص است، اما اقدامی صورت نمی‌گیرد.»

«جمعه العطوانی» تحلیلگر سیاسی عراقی، مقامات کشورش را در این موضوع مقصر می‌داند. او به الجزیره گفت که دولتمردان عراقی باید بدانند که این وعده و وعیدها فقط خوراک رسانه‌ای است و نباید بیش از این خود را معطل چنین وعده‌هایی کنند و حضور سعودی‌ها در عراق تا کنون هیچ نفعی نداشته و به کلی مضر بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول