اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

پاسخ رئیس دانشگاه فرهنگیان به «فارس من»/ ناگفته‌های کسر 45 درصد حقوق تا افزایش سقف سنی

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: زمانی ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان کم می‌شود که دانشجو از خوابگاه و ۳ وعده غذا استفاده می‌کند. یعنی دانشگاه به نسبت نحوه استفاده دانشجو تا سقف 45 درصد از حقوق کم می‌کند.

پاسخ رئیس دانشگاه فرهنگیان به «فارس من»/ ناگفته‌های کسر 45 درصد حقوق تا افزایش سقف سنی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: آموزش معلمی در ایران با عنوان مراکز تربیت معلم شناخته می‌شود که دوره‌های آموزشی دو ساله بود؛ اما در تربیت معلم در سال‌های بعد از انقلاب دوران فراز و نشیبی را طی کرد و در نهایت در سال‌های 87، 88 موضوع راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان مطرح شد.

 متن اساسنامه ” دانشگاه فرهنگیان» با پیشنهاد مورخ 28 شهریور 1390 وزیر وقت آموزش و پرورش در جلسه 704 مورخ ششم دی 1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در تاریخ اول اسفند 1390 توسط رئیس جمهور وقت کشور ابلاغ شد.

طبق مواد 5 اساسنامه و تبصره ماده 4 آن ، سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در شهر تهران مستقر شده همچنین 32 پردیس برادران و 32 پردیس خواهران در استان‌ها راه اندازی شده است و سایر مراکز تربیت معلم در پردیس‌ها با تصویب  شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ساماندهی می‌شوند.

با شکل‌گیری دانشگاه فوق و بر اساس مصوبه هیأت دولت در آن زمان، جذب 25000 دانشجوی متعهد خدمت از طریق آزمون سراسری سال 1391 در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام هماهنگی‌ها و اقدامات لازم این مهم اجرایی شد.

در خبرگزاری فارس بخشی به نام «فارس من» ایجاد شده است که مردم، مشکلات و مسائل خود را مطرح کنند که در این گفت‌وگو به پرسش‌های مردمی درباره دانشگاه فرهنگیان پاسخ داده می‌شود.

به سراغ حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان رفتیم و با وی درباره سوالات مردمی و وضعیت این دانشگاه گفت‌وگو کردیم.

* یکی از مسائلی که دانشجومعلمان گلایه دارند، کسر ۴۵ درصد از حقوق آنهاست و معتقدند که عادلانه نیست. اصلا چرا یک پولی به حساب دانشجومعلم واریز می‌شود و بعد می‌گویند بخشی از آن را پس بدهید؟ 

این موضوع در سال ۶۹ مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانونگذار است که در برابر آموزش، خوابگاه، غذا و سایر موارد خدماتی دیگر، در دل شهریه دانشجو، ۴۵ درصد حق دانشگاه نهاده شده است. چرا قانونگذار این را به صورت ردیف در نیاورده است که بعد حقی با شکایتی نشود؟ اگر به صورت ردیف در آید خیلی از دولت‌ها می‌توانند به عنوان اینکه قادر به تأمین آن نیستند، کنار بگذارند اما وقتی در شهریه تک تک دانشجویان حساب شده باشد هیچ دولتی نمی تواند آن را حذف کند و این، قوام دانشگاه و قوام امتیازاتی است که به دانشجو دادیم. 

اگر قرار باشد این را به دانشجو بدهیم دولت می‌آید همان شهریه ثابتی که هست می‌دهد ضمن اینکه این امکانات را هم نمی‌دهد، آنوقت به دانشگاه تکلیف می‌کند که شما هیچگونه تکلیفی در برابر غذا، خوابگاه و امکانات دیگر ندارید. مثل سایر دانشگاه‌ها که ژتون را دانشجو می‌خرد و خوابگاه را خودش می‌گیرد‌.

همه اینها به شرطی رایگان شدند که در دل شهریه حساب شده است و اگر بخواهد حذف شود، خود قانونگذار باید حذف کند‌ اصلا در اختیار ما نیست‌. این کسری از سال ۶۹  یعنی زمانی که خودمان دانشجوی تربیت معلم بودیم، وجود داشته است اما این نیست که ۴۵ درصد کم شود اولا در تابستان ۱۰ درصد کم می‌شود در مورد دانشجویانی که از خوابگاه و غذا استفاده نمی‌کنند، ۲۰ تا ۲۵ درصد کم می‌شود.

زمانی ۴۵ درصد کم می‌شود که دانشجو هم از خوابگاه و ۳ وعده غذا را استفاده می‌کند. بنابراین بی‌انصافی است که بگوییم ۴۵ درصد را دانشگاه کم می‌کند یعنی دانشگاه به نسبت نحوه استفاده دانشجو کم می‌کند.

* آیا می‌شود کل پول را به آنها داد و آنها خودشان خرید خدمات کنند؟

ببینید اگر قانونگذار بخواهد این کار را بکند، هزینه آن غذا چند برابر می شود چون باید به بخش خصوصی داد ولی وقتی در دل شهریه تعریف می‌شود، ما کلان خرید می‌کنیم. آنوقت غذایی که باید ۲۰ هزار تومان باشد، هزار تومان می‌شود. یعنی کلان می‌خریم، یخچال و سردخانه داریم و هزینه‌ها خرد می‌شود‌.

به عنوان مثال اگر ۱.۵ میلیون تومان حقوق دانشجو است،  ۷۰۰ هزار تومان به ما می‌دهد و ۸۰۰ هزار تومان شهریه است. اگر این ۷۰۰ هزار تومان را به یک دانشجو بدهیم که مثلا از بناب به تهران آمده است و در مرکز شهید بهشتی ما دانشجو شده است. خانه باید کرایه کند، ۳ وعده غذا خودش باید بپزد، همچنین پول آب، گاز و برق را بدهد‌. این به صرفه دانشجو است یا به صرفه ماست؟

قانونگذار هم می‌گوید وقتی شما این ۷۰۰ هزار تومان را بر می‌گردانید. نه جا و نه غذا می‌دهید یعنی خیلی از عوامل ما هم مرخص می‌شوند و ما فضا و فرصت بیشتری برای آموزش پیدا می‌کنیم. در فضاهای خالی‌مان می‌توانیم بیشتر دانشجو بگیریم. کاملا این مسأله به ضرر دانشجو تمام می‌شود.

* دانشجومعلمان می‌گویند لیستی دارند که قیمت غذاهایشان گران‌تر از سایر دانشگاه‌هاست؟

این را عرضه کنند. اگر به نفعشان بود به هیأت امنا می‌بریم و حذف می‌کنیم. بنده چنین لیستی را ندیدم ولی خودشان حساب کنند دانشجوی ترددی از استانی به استان دیگر، با ۷۰۰ هزار تومان می‌تواند هم خانه کرایه کند و هم غذا را تهیه کند. 

دانشگاه فرهنگیان هیأت امنایی اداره می‌شود و درباره شهریه آن، عودت یا حذف آن، مجلس تصمیم می‌گیرد. 

* دانشجومعلمان می‌گویند موقعی که حقوق ما ۷۰۰ هزار تومان بود، 45 درصد کسر می‌شد و وقتی شد یک میلیون و خرده‌ای باز ۴۵ درصد کسر شد و الان هم که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است باز هم ۴۵ درصد کسر می‌شود. 

ببینید قانون چه می‌گوید. در مورد اجاره، حقوق افراد و خرید لوازم از بازار مگر همان‌قدر تورم افزایش نمی‌یابد؟ حقوق با تورم بالا می‌رود. مثلا ما برنج را به جای ۱۰ هزار تومان، ۲۷ ، ۳۰ هزار تومان می‌خریم. بالا رفتن قیمت‌ها متناسب با تورم است.

* چرا سرانه غذایی وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان تخصیص پیدا نمی‌کند؟

باید از وزارت علوم پرسید.

* شما پیگیری نکردید؟

وزارت علوم می‌گوید شما کارمند استخدام کردید ما به دانشجو، سهمیه غذا و سرانه می‌دهیم نه کارمند. حکم دانشجومعلم، روز اول استخدام قطعی - رسمی است‌. یعنی دانشجو نیست بلکه کارمند دولت است؛ هم استخدام قطعی است و هم‌ غذا، خوابگاه و حقوق می‌دهیم. در دل حقوق، غذا و خوابگاه است و از همه هم نمی‌گیریم بلکه از کسانی که استفاده می‌کنند، می‌گیریم.

کسی که نه خوابگاه استفاده می‌کند و نه غذا استفاده می‌کند، ۱۰ درصد فقط آموزش کم می‌شود ولی متأسفانه در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها می‌گویند ۴۵ درصد کسر می‌شود. ۴۵ درصد از کسی کم شده که هم خوابگاه و غذا و هم از امکانات آموزشی استفاده می‌کند.

* دانشجومعلمان عنوان می‌کنند موقع رتبه‌بندی می‌گویند دانشجو هستید و بعد موقع سرانه غذایی می‌گویید کارمند هستید.

آنها رتبه‌بندی نمی‌شوند چون کارمند در حال تحصیل هستند. بحث رتبه‌بندی، استخدام و گزینش مربوط به دانشگاه نیست‌. در قانون رتبه‌بندی نوشته شده است کارمند دولت شاغل در پست معلم که در حال تدریس باشد و نه در حال تحصیل باشد. 

* دانشجومعلمان یک بحثی را درباره اصلاح احکامشان مطرح کردند،  مشکل اصلاح احکام حل شد؟

بحث احکام اصلا ربطی به دانشگاه ندارد. این عزیزان از وقتی وارد دانشگاه می‌شوند نیروی آموزش و پرورش هستند و تا زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، حکمشان، اصلاح حکمشان، تعدیل حکم‌شان، ترفیع و ارتقایشان، رسمی - آزمایشی و رسمی - قطعی با آموزش و پرورش است ولی فکر می‌کنم بخش بسیار مهمی از آن در آموزش و پرورش حل شده است.

* مهارت‌آموزان ماده 28 یعنی جذب شدگان آزمون استخدامی، نسبت به آزمون‌های اصلح یکسری گلایه‌مندی‌هایی دارند و همچنین برخی نسبت به دوره‌ها گلایه دارند. چقدر این گلایه‌ها به شما منتقل شده و برای آنها چه کردید؟

یکی از بزرگان بازاریابی آقای کاتلر است که می‌گوید همه جا حق با مشتری است جز آموزش؛ آموزش، امتحان دارد، آموزش، حضور در سر کلاس درس دارد. آموزش، سختی دارد. این عزیزان، لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا دارند و می خواهند معلم شوند آیا نباید دروس پداگوژی را یاد بگیرند؟ آیا نباید با فنون تدریس و تکنولوژی آموزشی، کارورزی و ارزشیابی آشنا شوند؟

می‌دانیم سخت است؛ فردی فیزیک محض خوانده است یعنی آموزش فیزیک نخوانده است با فن تدریس و  یا روش تدریس مباحثه‌ای آشنا نیست اما درست نیست بگوید بی‌ارزش هستند یا ضعف دارد‌. اساتید ما دارند اینها را درس می‌دهند و به نظرم ناشکری است که اینگونه گفته شود.

افراد روش تدریس یاد می‌گیرد و بعد هم استخدام قطعی می‌شوند. این عزیزان باید دقت کنند که در کلاس‌ها حضور پیدا کنند. آزمون اصلح هم یک آزمون جامع است. آزمون اصلح مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و باید گرفته شود و ما اطمینان حاصل کنیم که اینها معلم شدند یا نشدند؟ آیا تعلیم و تربیت در کلاس درس را آموختند؟

آزمون اصلح وادارشان می‌کند که در کلاس‌های درس دو پودمان شرکت کنند مثل آزمون جامع در دوره دکتری است و باید باشد؛ البته ممکن است در دوره کرونا تغییرش دهیم و محتواهایش را به صورت تستی ـ تشریحی انجام دهیم اما قابل حذف نیست و از جهت اجرا هم بی‌ایراد است و وجوبش هیچ ایرادی ندارد.

* درباره واگذاری دانشگاه فرهنگیان به بخش خصوصی نگرانی‌هایی وجود  دارد به ویژه مانند دانشگاه پیام نور؛ چه کار کردید؟

این یک پیشنهادی از جانب پیام نور بود. پیام نور با کمبود دانشجو مواجه شد و ما به شدت مقاومت کردیم. مجلس، بیت مقام معظم رهبری و هیأت امنا را در جریان گذاشتیم. خدمات این دانشگاه تا ابدالعمر قابل واگذاری به هیچ دانشگاهی نیست چه برسد به پیام نور که رسالتش آموزش از راه دور است و ما آموزش‌مان چهره به چهره، حضوری و شبانه‌روزی است. 

یک پیشنهادی دادند و ما هم جواب دادیم. اگر باز هم بخواهند اصرار کنند ما هیچگونه نیازی نداریم و حتی اگر بخواهیم خدماتی از یک دانشگاه بگیریم فقط فضا را ممکن است، بگیریم؛ برنامه‌ها، محتواها و اساتید و کل دوره مختص دانشگاه فرهنگیان است. 

* برخی عنوان کردند که چرا سهمیه رشته‌های انسانی در دانشگاه فرهنگیان زیاد است؟

به خاطر اینکه این عزیزان با نظام آموزش تعلیم و تربیت آشنا نیستند؛ ۶۰ درصد معلمان ما، معلمان دوره ابتدایی هستند. بهترین معلمان ابتدایی هم گروه علوم تربیتی و روانشناسی هستند. بعضی از دروس ما مثل ادبیات فارسی، ادبیات عرب در همه پایه‌ها هست. ریاضی فقط آموزش ریاضی است و یا فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی در همه پایه‌ها نیست.بیشترین میزان تحصیل دروسی مثل تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق، ادبیات فارسی و ادبیات عرب در علوم انسانی است‌. 

از اول ابتدایی تا دیپلم، دروس عمومی است چون دروس تخصصی و پایه در دانشگاه است  و ریشه‌هایی که در ریاضی فیزیک و علوم تجربی و فنی دارند، تک درس است در حالی که علوم انسانی، خوشه‌ای است.

* یک سری از علاقه‌مندان به شغل معلمی می‌گویند، دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۹۹ شرایط خاصی دارد؟

فقط یک شرط داریم می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم که شورای عالی آموزش و پرورش سن ۲۲ سال را ۲۴ سال کند که عزیزان بیشتری از مشتاقان قبول شوند و الا شرایط قبلی سرجایش است.

* یک سری از علاقه‌مندان شغل معلمی هم افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را خواستار شدند؟

خودم با ۲۴ سال موافقم و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم در این راستا تلاش می‌کند. قانون گفته ۲۲ سال است. کارشناسان باید بحث کنند و به نتیجه برسند. بنده معتقدم می‌شود ۲۴ سال را گذاشت ولی تصمیم‌گیری این مسأله توسط شورای عالی آموزش و پرورش است. 

* برخی می‌گویند در ماده ۲۸ افرادی با سن بالا می‌آیند. یعنی ۳۰ سال ، ۳۵ سال استخدام شوند اما جلوی جوان ۲۴ ساله گرفته شود؟

خب کسی که سنش بالاتر است، درس خوانده است لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دارد. 

* روند گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با شماست یا آموزش؟

با آموزش و پرورش است. گزینش و مصاحبه با آموزش و پرورش است؛ دانشگاه فرهنگیان مثل حلقه‌ای در زنجیر است. ۷، ۸ حلقه قبل، مثل اعلام نیاز، نیازسنجی، مشورت با سازمان سنجش برای ۱۶ رشته، زمان آزمون، برگزاری آزمون، اعلام قبولی‌‌های چند برای ظرفیت نهایی برای غربالگری، گزینش، آزمایشات پزشکی و اعلام اسامی هست که در دست ما نیست. در حقیقت ۱۰ مرحله با آموزش و پرورش است و در نهایت اسامی را در سی‌دی و یک مجلد به ما می‌دهند.

* اما مرحله مصاحبه در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود.

فضایش در دانشگاه است اما اجرایش با خود آموزش و پرورش است. ممکن است از اساتید ما استفاده کنند چون اساتید ما آموزش و پرورشی هستند اما خود آموزش و پرورش انجام می‌دهد.

* یک بحث‌هایی مطرح شده بود که افراد فوق دیپلم جذب در دانشگاه فرهنگان شوند یا دوره‌های آموزشی، سه ساله شود؟ این طرح‌ها به کجا رسید؟

۷ سناریو است. طرح ۳-۱، طرح ۲-۲، طرح ۲-۱-۱ داریم که خدمت وزرای مختلف تقدیم کردیم و خیلی طرح جامعی هست. طرح جذب دانشجو در نظام تعلیم و تربیت ایران ۷ سناریو دارد. منتها همه نظرشان این است که بهترین دوره، دوره ۴ ساله هست. 

تجربه ۱۴ کشور هم همین را می‌گوید. ما حتی گفتیم در دوران بحران برای یکسال تجربه کنیم و یک طرح را اجرا کنیم مثلا دانشجومعلمان سه سال درس بخوانند و یک سال ضمن اینکه معلم می‌شوند، پنج‌شنبه و جمعه، دروس نظری را ادامه دهند که هنوز موافقت نشده است. اگر هم بخواهیم اجرا کنیم به هیأت امنا گفتیم اختیاری بگذاریم تا هر دانشجومعلمی که خواست بتواند ۳ ساله درس را تمام کند‌.

* دانشجومعلمان نسبت به حقوقشان گلایه داشتند، امسال حقوق دانشجومعلمان افزوده می‌شود؟

قرار شد دانشجومعلمان کف حقوق کارمند را بگیرند.

* برخی مخاطبان فارس خواسته بودند که تعیین تکلیف زمین 10 هکتاری دانشگاه فرهنگیان سمنان را پیگیری کنید؛ چرا تلاشی برای رفع مشکل و بهره‌برداری مناسب از این زمین‌ها نمی‌شود؟

بله طرح 100+31 حتما عملی می شود منتها باید جا بیفتد‌. قانونگذار می‌گوید زمین‌ها در مرکز استان‌ها باید تخصیص یابد و خیرین و بودجه اولیه هم باید احصا شود که حرف درستی است.

* قرار بود اسم دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلم تغییر یابد، چرا اجرا نشد؟

الان هم مصر هستیم که دانشگاه جامع تربیت معلم در ۳۱ استان شکل بگیرد. مثلا دانشگاه جامع تربیت معلم خوزستان یا سمنان شود. پیگیر آن هستیم. 

* امسال چه تعداد دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند؟

 پیشنهاد ما ۲۰ هزار نفر پیوسته(دانشجومعلم 4 ساله) و ۲۵ هزار نفر ناپیوسته(آزمون استخدامی) است. ۴۵ هزار نفر پیشنهاد ماست. اینکه سازمان اداری و استخدامی با موافقت می‌کند، را نمی‌دانیم ولی ما آمادگی داریم. 

* فارغ‌التحصیلان امسال دانشگاه فرهنگیان برای ورود مهر ماه به مدارس چقدر است؟

۲۱ هزار نفر.

* چند نفر فارغ‌التحصیل ۴ ساله و چند نفر مهارت‌آموز هستند؟

حدود ۸ هزار نفر پیوسته و حدود ۱۲ هزار نفر مهارت ‌آموز است.

* درباره اساتید دانشگاه چه برنامه‌ای دارید که عضو هیأت علمی شوند؟

آماری که ما داریم، آمار دقیقی هست از سال ۹۱ تا ۹۶، کلا ۸۰۰ نفر هیأت علمی و ۲۵۰۰ مدعو از سایر دانشگاه‌ها داشتیم چون هیأت علمی نگرفتند. هر سال باید ۲۰۰ نفر هیأت علمی می‌گرفتیم که تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰۸۰ هیأت علمی داشته باشیم.

از سال ۹۱ تا ۹۶، تعداد ۲۰ نفر تبدیل وضعیت شدند و جمعا ۴۷ تا ۴۸ نفر تبدیل وضعیت شدند. ۱۶۴ پرونده به وزارت علوم ارسال کردیم از سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ که این پرونده‌ها معمولا این مسائل برایشان پیش آمد که عدم اولویت خوردند و ۱۹۰ پرونده تمام کارهایش انجام شد که هم برای وزارت علوم روی اکسل ریختیم و هم به مرکز جذب دادیم. کلا تطبیقی‌های ما ۵۵۸ نفر است و تا امروز ۲۱۵ نفر به سلامت عبور کردند و ما کارهایشان را انجام دادیم‌.

از فراخوان‌های ۹۵، ۹۶ و بهمن، کل مصاحبه‌ها ۳۰ پرونده انجام شد و برای شهریور ۹۷ نیز ۵۰ نفر مشغول مصاحبه هستیم و جذب جدید بالای ۱۰۰ ردیف است. پیگیری می‌کنیم و وارد چرخه آموزشی خواهیم کرد. 

 قبل از ورود بنده به دانشگاه فرهنگیان ۴۷، ۴۸ پرونده بوده است و اکنون ۲۵۴ پرونده است که انجام شده است که در حال حاضر ۳۵۰ پرونده مشکل ماست‌؛ مخاطب ما معلم لیسانس است که سر کلاس درس برود همچنین برای پاسخگویی ۲۱ استان در ۱۶ رشته است و معتقدیم وزارت علوم باید شاخص‌ها و شاغول‌هایش را روی آموزش بیاورد که حداقل استادیار داشته باشیم.

* تعداد رشته‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان آموزش داده می‌شود در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چقدر است؟

دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های کودکان استثنایی، معارف، تاریخ، جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی، ادبیات عرب، علوم اجتماعی، زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی، علوم، ورزشی، زبان انگلیسی و آموزش هنر آموزش می‌دهد.

چند رشته جدید مثل علوم تجربی به صورت مستقل است و برخی رشته‌ها مانند انفورماتیک و مدیریت آموزشی و آموزشگاهی در راه داریم که جمعا ۲۰ رشته می‌شود. امسال ۴ رشته تقاضا کردیم که در کمیسیون تأیید شده است یعنی شوراها تأیید کردند و هیأت امنا هم تأیید کرده است. ارشد هم ۱۰ گرایش است ولی دکترا فعلا نداریم اما توسعه ارشد در دستور کار هست منتهای مراتب به معلمان کارشناسی بیشتر نیاز داریم.

* برخی کارشناسان آی‌تی، می گویند. در شرایطی که آموزش و پرورش باید به سمت فناوری‌های نوین برود چرا جذبی ندارد؟

حرف درستی است و ما هم پیشنهاد دادیم که از بین این عزیزان می‌توانیم جذب کنیم. خیلی از آنها معلم ریاضی خوبی هستندخب باید ردیف داده شود. اگر رشته فناوری اطلاعات تأیید شود می‌توانیم از کارشناسان آی‌تی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول