اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

فعالیت و ارتزاق 6 هزار زنجانی از صنایع دستی/ مس زنجان رتبه اول تولیدات صنایع‌دستی فلزی در کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با بیان اینکه صنایع‌دستی نقش مهمی در تحقق سیاست‌های جهش تولید دارد، گفت: صنایع‌دستی که در قالب صنفی ـ تولیدی و یا حتی در قالب صنعتی کار می‌کنند، نزدیک به 6 هزار نفر در زنجان از این محل به صورت مستقیم ارتزاق دارند.

فعالیت و ارتزاق 6 هزار زنجانی از صنایع دستی/ مس زنجان رتبه اول تولیدات صنایع‌دستی فلزی در کشور

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان به اقدامات میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی اشاره و اظهار کرد: اهم اقدامات انجام‌شده در سال 98 ، ایجاد اشتغال برای 287 نفر در بخش صنایع‌دستی زنجان، برپایی 25 نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی، صدور یک هزار و 29 مجوز صنایع‌دستی در استان زنجان، دریافت 14 اثر نشان ملی و مرغوبیت کالا در حوزه صنایع‌دستی، ساخت دو بازارچه صنایع دستی،  ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله و صادرات  1.2 میلیون دلاری صنایع‌دستی زنجان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با اشاره به خسارات وارد شده به صنعتگران به دنبال شیوع ویروس کرونا گفت: با توجه به نام‌گذاری سال‌جاری به عنوان سال «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری، حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در سال ۹۹ در اولویت قرار دارد و برنامه‌هایی چون ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی، ارائه تسهیلات کم‌بهره، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، ارائه کمک‌های فنی و اعتباری به صنعتگران و کارآفرینان عرصه صنایع دستی در اولویت است.

وی ادامه داد: صادرات تخصصی صنایع دستی از مبادی رسمی، افزایش مجوزهای تولید صنایع دستی، اجرای کامل و بی نقص معافیت‌های مالیاتی صنعتگران صنایع دستی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع دستی شاخص استان، باززنده‌سازی رشته‌های صنایع دستی( تنور سازی و مینای ملیله)، ثبت شهر ملی(مس)، مستندسازی صنایع دستی بومی استان زنجان و …برای حمایت از فعالان این عرصه پیش‌بینی شده که پس از مهار کرونا و بازگشت به شرایط عادی اجرایی خواهد شد.

ارجمند با بیان اینکه صنایع‌دستی نقش مهمی در تحقق سیاست‌های جهش تولید دارد، اظهار کرد: صنایع‌دستی که در قالب صنفی ـ تولیدی و یا حتی در قالب صنعتی کار می‌کنند، نزدیک به 6 هزار نفر در زنجان از این محل به صورت مستقیم ارتزاق دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با اشاره به اینکه توسعه صنایع دستی و معرفی شایسته آن‌ها در بازارهای بین‌المللی، ضمن فراهم کردن زمینه جذب گردشگران علاقه‌مند به حوزه صنایع دستی و رونق بازار این دست سازه‌های هنرمندانه، صنعت ِگردشگری کشور را تقویت می‌کند، گفت: در حال حاضر مس زنجان رتبه اول تولیدات صنایع‌دستی فلزی را در کشور به خود اختصاص داده است، از طرفی ملیله و چاقو نیز جزو رشته‌های صنایع‌دستی اشتغالزاست.

 ارجمند اضافه کرد: «صنایع‌دستی مقوله‌ای است که از طرفی با هویت و ذات مردمان این منطقه عجین شده، یک محصول تولیدی متفاوت بوده و همه نگاه مثبتی به این صنایع دارند بی شک توجه به حوزه صنایع دستی، بخصوص صنایع دستی که دارای چرخه تولید بومی هستند می‌تواند نقش مهمی در زمینه اشتغالزایی و همچنین تحقق شعار جهش تولد داشته باشد، به گونه‌ای که رفع چالش‌های فرا روی توسعه صنایع دستی نقش تاثیرگذار  صنایع دستی را می‌تواند بیش از پیش در اقتصاد و فرآیند رو به رشد جامعه نشان دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 6 هزار نفر به‌ طور مستقیم در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند، افزود: همچنین دو نشان جغرافیایی ملی در رشته ملیله و چاقوسازی، 66 اثر نشان ملی در زمینه ملیله‌دوزی، چاقوسازی، چاروق، قلم‌زنی روی مس، انگشترسازی، پلاس‌بافی، بافتنی سنتی، نمدمالی، نقاشی لاکی، لاک تراشی چوب و ساز سنتی اخذ شده است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول