اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

فضای مجازی تنگه احد انقلاب است/ غفلت از این فضا خسارات سنگینی را در پی دارد

پیرامون اهمیت فضای مجازی و نقش جریان انقلاب در مدیریت و راهبری این فضا، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نکاتی را متذکر شده است.

فضای مجازی تنگه احد انقلاب است/ غفلت از این فضا خسارات سنگینی را در پی دارد

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری|همه ما می­‌دانیم که اکنون در عصر ارتباطات و تبلیغات به سر می­‌بریم. ارتباطات و تبلیغات و رسانه‌‌های گوناگون در ایران طی سال­‌های اخیر رشد و پیشرفت گسترده و متنوعی داشته­ و در مسیر این پیشرفت، هزینه‌­های مربوطه نیز افزایش یافته­ است. از آن جهت که مخارج این بخش از بودجه بیت‌المال و مالیات­‌های مردم صرف می­‌شود و حیاتش را از آن­‌ها می­‌گیرد، لذا باید در بکارگیری صحیح و اخلاقی و ارزشی آن دقت شود و از حداقل امکانات، بیشترین بهره­‌ را برد.

تبلیغ اسلام، انقلاب و ارزش­‌های دینی یکی از اموری است که ما باید خود را بر انجام آن­ موظف بدانیم. انسان از بدو آفرینش به دنبال برقراری نظم، آرامش و امنیت در جامعه و محیط زندگی خود بوده و آن را تبلیغ کرده­ است. گاهی با کوتاهی­‌هایی در مورد تبلیغات اسلام در جامعه مواجه می‌­شویم و برایمان دردناک است. موسی انصاری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در این مورد مطالبی را ذکر کرد که در ادامه به آن می‌­پردازیم.

فارس: مشکلاتی که در تبلیغ اسلام و ارزش‌­های اسلامی در جامعه وجود دارد، چیست؟

موسی انصاری: به نظر من اکنون به جایی رسیده‌­ایم که باید به عقب برگشته و به صورت چهره به چهره کار کنیم. فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی چنان مسموم شده و کسانی در مسائل دینی و ارزشی، جلودار شده‌­اند، قبل از اینکه ما خوراک دینی و ارزشی را در فضای مجازی به کاربران دهیم، آن­ها خوراک مجازی مد نظر خود را پخش کرده و مسیر را تعیین کرده‌­اند و ما اکنون باید برای اثبات ادعاها یا مقابله با شبهات و شایعات قدم برداریم که کار دشواری است.

قبل از اینکه ما خوراک دینی و ارزشی را در فضای مجازی به کاربران دهیم، آن­ها خوراک مجازی مد نظر خود را پخش کرده و مسیر را تعیین کرده‌­اند و ما اکنون باید برای اثبات ادعاها یا مقابله با شبهات و شایعات قدم برداریم که کار دشواری است.

هر شخص، قشر، جامعه و دین یک سری اعتقادات و ارزش‌­هایی دارد. ما ابتدا چارچوب­‌های اسلامی را محکم نکرده و بعد در فضای مجازی حرکت کنیم؛ بلکه این چارچوب‌­ها ابتدا وارد فضای مجازی شد و ما برای مقابله با شبهات وارد این فضا شدیم؛ به عبارت دیگر ما قبل از فهمیدن دقیق اسلام، با شبهات آن مواجه شدیم.

 

ما برای ورود به شبکه­‌های اجتماعی نیازمند مقدماتی هستیم. در قدیم کسی که قصد ورود به بازار کار داشت، ابتدا کتاب المکاسب را می‌خواند و قانون و آیین بازاریان را فرا می­‌گرفت اما امروزه برخی افراد بدون اطلاعات کافی از بازار، مغازه‌­ای باز کرده و وارد کسب و کار می‌شوند، شبکه­‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز همینطور است.

باید انقلابی در فضای مجازی و شبکه‌­های اجتماعی ایجاد شود، افراد تنبل بار آمده و به دنبال کتاب خواندن و کارهای سخت نمی­‌روند. برخی از افراد انقلابی، شبکه‌­های اجتماعی را زنگ خطر دانسته و در آن­ها ورود نکردند، این باعث شد رقبا، وارد این فضا شده و به شبهه‌­سازی و شایعه­‌پراکنی بپردازند. ما باید این واقعیت را دریابیم، با جدیت وارد شویم، جلوی این افراد و اهدافشان را بگیریم و با آگاه­‌سازی، آگاهی‌بخشی، ارائه اطلاعات صحیح و عقلانی و منطقی فضا را در راستای انقلاب و اسلام پیش ببریم.

تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت فضای مجازی

انصاری: فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی در حدی مهم و تأثیرگذار هستند که رهبر معظم انقلاب آن را زنگ هشداری دانسته و فرمودند که من اگر رهبر نبودم، مسؤولیت فضای مجازی کشور را به عهده می­‌گرفتم. این به معنای علاقه رهبر به فضای مجازی نیست؛ بلکه احساس خطر ایشان و حساس بودن فضا را نشان می­‌دهد.

تبدیل فضای مجازی از تهدید به فرصت

ما می­‌توانیم شبکه­‌های اجتماعی و فضای مجازی را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم، برخی از فضاهای مجازی و شبکه‌­های اجتماعی توسط دشمن برای نابودی اسلام برنامه­‌ریزی و تهیه شده­‌اند و ما باید زیرک باشیم و از همان ابزارها علیه خود دشمنان استفاده کنیم.

ما نیاز داریم که یاران انقلاب به پاخیزند و مثل دوران صدر اسلام، "یارگیری" کنند؛ از خانواده، همسایه، آشنایان، مسجد، کوچه و خیابان شروع کرده و چهره به چهره با افراد صحبت کنند و تأثیرگذاری بیشتر و بهتری را نسبت به فضای مجازی به ارمغان بیاورند.

آتش به اختیار یعنی اگر فرمانده‌­ات در دسترس نبود، باید تصمیم درست بگیری که چه کار کنی!

انصاری: همه افراد باید در بحث تبلیغات اسلامی وارد میدان عمل شده و منتظر دستگاه­‌های خاص نباشند، هر فردی در هر دستگاه و هر جایگاهی وظیفه خود بداند که در این راه قدم بردارد و براساس داشته‌­ها و اطلاعات عقلی و منطقی و صحیح پیش رود.

کتاب «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب را خوانده‌­اید؟

برخی از افراد با خواندن این کتاب برآشفته شدند و معنای درستی از آن درک نکردند. معنای آتش به اختیار این نیست که اگر جایی درگیری بود، سریع وارد معرکه شویم و جایی را تخریب کنیم. مقام معظم رهبری در این کتاب به جنگ تحمیلی اشاره کردند و فرمودند که اگر کسی در جنگ به فرمانده خود دسترسی نداشت و ارتباط بی‌سیمی و مکالمه‌­ای قطع شده بود، باید تصمیم درست می­‌گرفت که چکار کند؛ نه اینکه منتظر دستور بالادستی باشد. در بحث تبلیغات اسلام و ارزش‌­های اسلامی نیز همینطور است.

فارس: مسؤولان استانی و دستگاه‌­های اجرایی تا چه حد آتش به اختیار عمل می‌کنند؟

انصاری: به نظر می‌­آید تا دستورالعمل و ابلاغیه‌­ای نباشد، افراد زیادی وارد عمل نمی‌­شوند یا به دنبال ارائه گزارش عملکرد هستند!

بزرگترین آفت جامعه ما حب جاه و مقام و مسؤولیت است، روح بزرگ خدای متعال در هر انسانی دمیده ­شده و همین کافی است که انسان‌‌ها به صورت خودجوش وارد عمل شوند و نباید بگویند که " نمی‌دانم" و " نمی‌توانم".

اینکه برخی مسؤولان کار نمی‌­کنند یا کم­‌کاری می‌­کنند، درست است اما می­‌خواهم از بُعد مسؤول بودن افراد بیرون بیایم، همه ما تا ساعت 14 یا 15 در محل کار هستیم؛ بعد از آن چه کاری برای انقلاب و اسلام به صورت خودجوش و آتش به اختیار انجام می­‌دهیم؟ آتش به اختیار بودن تنها مخصوص مسؤولان نیست و همه افراد باید خود را در این زمینه مسؤول بدانند و به اندازه وسع و توان خود قدم بردارند؛ خداوند متعال نیز بیشتر از توان هر فردی از او انتظار ندارد.

انتخابات، نمونه تأثیرگذاری افراد در جامعه است

انصاری: اگر کارمندان یک اداره و دستگاه، افرادی به خط و قانون­مند باشند، رئیس آن دستگاه نیز قانون‌­مدار می­‌شود. نباید بلافاصله انگشت اتهام به سمت رئیس یک دستگاه ببریم بلکه همه افراد در آن دستگاه و جامعه در پیشرفت یا پسرفت آن جامعه تاثیرگذارند که نمونه بارز آن، انتخابات است.

فارس: در تمام نهادها بودجه‌ای برای کار فرهنگی تعریف شده است اما خروجی آن قابل مشاهده نیست؟

انصاری: ما چه تعریفی از فرهنگ می­‌دانیم؟ بودجه فرهنگی باید صرف چه مسائلی شود؟ فرهنگ یعنی تقویت باورهای اعتقادی. این بحث چقدر در دستگاه­‌ها انجام و رعایت می‌­شود؟ ما باید با عملکرد خود تأثیر مطلوبی در جامعه بگذاریم؛ پس وقتی عمل ما تأثیر مثبتی در جامعه ندارد، چه فایده؟! حتی اگر یک کتاب قطور هم از عملکرد خودمان ارائه دهیم، وقتی منفعتی برای انقلاب و اسلام ندارد، چه فایده؟! زنده بودن انسان‌­ها به خورد و خوراک و عیش و نوش نیست؛ بلکه به اثرگذاری در جامعه است.

مثالی را عرض می‌کنم؛ عکاسی از یک دخترک دست­فروش عکس گرفت. عکس در جشنواره رتبه آورد. بر اساس عکس، یک کتاب نوشته شد و کتاب نیز در جشنواره برنده شد. فیلمنامه‌­ای براساس عکس تهیه شد و آن هم جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره را گرفت؛ اما آن دخترک همچنان دست­فروش ماند.

ما نباید دنبال گزارش عملکرد باشیم؛ بلکه تأثیرگذاری در جامعه برایمان مهم باشد.

 

فارس: در مورد مشکلاتی که ویروس کرونا برای تبلیغات اسلامی - چه به معنای لغوی و چه مفهومی و معنوی- بوجود آورد، بفرمایید؟

انصاری: در ایام کرونا محدودیت­‌ها، عبرت­‌ها و آموزه­‌هایی وجود دارد. کرونا باعث شد به داشته­‌های فراموش­‌شده­‌مان پی ببریم، قدر دانسته­‌های خود را بدانیم. مشهد رفتن برای خیلی از افراد کار ساده‌­ای بود ولی این ویروس کوچک اما قدرتمند، دست بسیاری را از ضریح امام رضا (ع) کوتاه کرده­ است. ویروس کرونا یک تلنگری برای تمام انسان­‌های جهان است که فقیر و غنی نمی­‌شناسد.

از طرف دیگر، ویروس کرونا اجتماعات و برنامه­‌ها را لغو کرده و ما را بر آن داشت که از ظرفیت­‌های دیگری مثل شبکه­‌های اجتماعی و فضای مجازی بهره ببریم و با رساندن پیام اصلی به مردم، خلأها را پر کرده و روی پای خود بایستیم.

فارس: سخن آخر خود را بفرمایید؟

انصاری: سعی کنیم این عمر کوتاه و زندگی فانی را صرف امور اسلامی و دینی کنیم تا هم در دنیا و هم در آخرت رستگار باشیم. کرونا به ما نشان داد که باید همیشه به فکر هجرت بوده و در جمع‌­آوری توشه آخرت کوشید که مرگ خبر نمی­‌دهد.

همانطور که پزشکان برای سلامت انسان­‌ها پیشگیری را مقدم بر درمان می‌­دانند، در امراض اجتماعی و فسادهای فرهنگی و دینی نیز پیشگیری مهم­تر از درمان و رفع فساد است و این جز با تبلیغات درست میسر نیست. خبرگزاری­‌ها، روزنامه، صدا و سیما، نویسندگان، دولتمردان و دستگاه‌­های تبلیغاتی و اجرایی و همه مردم وظیفه دارند جامعه را از مفاسد، گناهان و تهاجم فرهنگی آگاه کنند؛ زیرا همین تبلیغات است که مردم را از آسیب­‌های اجتماعی، گناهان و مشکلات فرهنگی آگاه و مطلّع می­‌سازد. اما تأسف که برخی به جای مبارزه با گناه و فساد، دست به دست بیگانگان داده و شعله فساد و گناه را روز به روز شعله­‌ورتر می­‌کنند و به تهاجم فرهنگی دامن می­‌زنند و عاملان رواج گناه و فساد و فرهنگ غلط غربی می‌­شوند.

پرواضح است که امروز اهمیت فضای مجازی برای انقلاب اسلامی مانند تنگه احد در زمان پیامبر(ص) است و باید افسران فضای مجازی با دقت از دستورات فرمانده پیروی کنند.

انتهای پیام/68031/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول