خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری|همه ما میدانیم که اکنون در عصر ارتباطات و تبلیغات به سر میبریم. ارتباطات و تبلیغات و رسانههای گوناگون در ایران طی سالهای اخیر رشد و پیشرفت گسترده و متنوعی داشته و در مسیر این پیشرفت، هزینههای مربوطه نیز افزایش یافته است. از آن جهت که مخارج این بخش از بودجه بیتالمال و مالیاتهای مردم صرف میشود و حیاتش را از آنها میگیرد، لذا باید در بکارگیری صحیح و اخلاقی و ارزشی آن دقت شود و از حداقل امکانات، بیشترین بهره را برد.
تبلیغ اسلام، انقلاب و ارزشهای دینی یکی از اموری است که ما باید خود را بر انجام آن موظف بدانیم. انسان از بدو آفرینش به دنبال برقراری نظم، آرامش و امنیت در جامعه و محیط زندگی خود بوده و آن را تبلیغ کرده است. گاهی با کوتاهیهایی در مورد تبلیغات اسلام در جامعه مواجه میشویم و برایمان دردناک است. موسی انصاری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در این مورد مطالبی را ذکر کرد که در ادامه به آن میپردازیم.
فارس: مشکلاتی که در تبلیغ اسلام و ارزشهای اسلامی در جامعه وجود دارد، چیست؟
موسی انصاری: به نظر من اکنون به جایی رسیدهایم که باید به عقب برگشته و به صورت چهره به چهره کار کنیم. فضای مجازی و شبکههای اجتماعی چنان مسموم شده و کسانی در مسائل دینی و ارزشی، جلودار شدهاند، قبل از اینکه ما خوراک دینی و ارزشی را در فضای مجازی به کاربران دهیم، آنها خوراک مجازی مد نظر خود را پخش کرده و مسیر را تعیین کردهاند و ما اکنون باید برای اثبات ادعاها یا مقابله با شبهات و شایعات قدم برداریم که کار دشواری است.
قبل از اینکه ما خوراک دینی و ارزشی را در فضای مجازی به کاربران دهیم، آنها خوراک مجازی مد نظر خود را پخش کرده و مسیر را تعیین کردهاند و ما اکنون باید برای اثبات ادعاها یا مقابله با شبهات و شایعات قدم برداریم که کار دشواری است.
هر شخص، قشر، جامعه و دین یک سری اعتقادات و ارزشهایی دارد. ما ابتدا چارچوبهای اسلامی را محکم نکرده و بعد در فضای مجازی حرکت کنیم؛ بلکه این چارچوبها ابتدا وارد فضای مجازی شد و ما برای مقابله با شبهات وارد این فضا شدیم؛ به عبارت دیگر ما قبل از فهمیدن دقیق اسلام، با شبهات آن مواجه شدیم.
ما برای ورود به شبکههای اجتماعی نیازمند مقدماتی هستیم. در قدیم کسی که قصد ورود به بازار کار داشت، ابتدا کتاب المکاسب را میخواند و قانون و آیین بازاریان را فرا میگرفت اما امروزه برخی افراد بدون اطلاعات کافی از بازار، مغازهای باز کرده و وارد کسب و کار میشوند، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی نیز همینطور است.
باید انقلابی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ایجاد شود، افراد تنبل بار آمده و به دنبال کتاب خواندن و کارهای سخت نمیروند. برخی از افراد انقلابی، شبکههای اجتماعی را زنگ خطر دانسته و در آنها ورود نکردند، این باعث شد رقبا، وارد این فضا شده و به شبههسازی و شایعهپراکنی بپردازند. ما باید این واقعیت را دریابیم، با جدیت وارد شویم، جلوی این افراد و اهدافشان را بگیریم و با آگاهسازی، آگاهیبخشی، ارائه اطلاعات صحیح و عقلانی و منطقی فضا را در راستای انقلاب و اسلام پیش ببریم.
تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت فضای مجازی
انصاری: فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در حدی مهم و تأثیرگذار هستند که رهبر معظم انقلاب آن را زنگ هشداری دانسته و فرمودند که من اگر رهبر نبودم، مسؤولیت فضای مجازی کشور را به عهده میگرفتم. این به معنای علاقه رهبر به فضای مجازی نیست؛ بلکه احساس خطر ایشان و حساس بودن فضا را نشان میدهد.
تبدیل فضای مجازی از تهدید به فرصت
ما میتوانیم شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم، برخی از فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی توسط دشمن برای نابودی اسلام برنامهریزی و تهیه شدهاند و ما باید زیرک باشیم و از همان ابزارها علیه خود دشمنان استفاده کنیم.
ما نیاز داریم که یاران انقلاب به پاخیزند و مثل دوران صدر اسلام، "یارگیری" کنند؛ از خانواده، همسایه، آشنایان، مسجد، کوچه و خیابان شروع کرده و چهره به چهره با افراد صحبت کنند و تأثیرگذاری بیشتر و بهتری را نسبت به فضای مجازی به ارمغان بیاورند.
آتش به اختیار یعنی اگر فرماندهات در دسترس نبود، باید تصمیم درست بگیری که چه کار کنی!
انصاری: همه افراد باید در بحث تبلیغات اسلامی وارد میدان عمل شده و منتظر دستگاههای خاص نباشند، هر فردی در هر دستگاه و هر جایگاهی وظیفه خود بداند که در این راه قدم بردارد و براساس داشتهها و اطلاعات عقلی و منطقی و صحیح پیش رود.
کتاب «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب را خواندهاید؟
برخی از افراد با خواندن این کتاب برآشفته شدند و معنای درستی از آن درک نکردند. معنای آتش به اختیار این نیست که اگر جایی درگیری بود، سریع وارد معرکه شویم و جایی را تخریب کنیم. مقام معظم رهبری در این کتاب به جنگ تحمیلی اشاره کردند و فرمودند که اگر کسی در جنگ به فرمانده خود دسترسی نداشت و ارتباط بیسیمی و مکالمهای قطع شده بود، باید تصمیم درست میگرفت که چکار کند؛ نه اینکه منتظر دستور بالادستی باشد. در بحث تبلیغات اسلام و ارزشهای اسلامی نیز همینطور است.
فارس: مسؤولان استانی و دستگاههای اجرایی تا چه حد آتش به اختیار عمل میکنند؟
انصاری: به نظر میآید تا دستورالعمل و ابلاغیهای نباشد، افراد زیادی وارد عمل نمیشوند یا به دنبال ارائه گزارش عملکرد هستند!
بزرگترین آفت جامعه ما حب جاه و مقام و مسؤولیت است، روح بزرگ خدای متعال در هر انسانی دمیده شده و همین کافی است که انسانها به صورت خودجوش وارد عمل شوند و نباید بگویند که " نمیدانم" و " نمیتوانم".
اینکه برخی مسؤولان کار نمیکنند یا کمکاری میکنند، درست است اما میخواهم از بُعد مسؤول بودن افراد بیرون بیایم، همه ما تا ساعت 14 یا 15 در محل کار هستیم؛ بعد از آن چه کاری برای انقلاب و اسلام به صورت خودجوش و آتش به اختیار انجام میدهیم؟ آتش به اختیار بودن تنها مخصوص مسؤولان نیست و همه افراد باید خود را در این زمینه مسؤول بدانند و به اندازه وسع و توان خود قدم بردارند؛ خداوند متعال نیز بیشتر از توان هر فردی از او انتظار ندارد.
انتخابات، نمونه تأثیرگذاری افراد در جامعه است
انصاری: اگر کارمندان یک اداره و دستگاه، افرادی به خط و قانونمند باشند، رئیس آن دستگاه نیز قانونمدار میشود. نباید بلافاصله انگشت اتهام به سمت رئیس یک دستگاه ببریم بلکه همه افراد در آن دستگاه و جامعه در پیشرفت یا پسرفت آن جامعه تاثیرگذارند که نمونه بارز آن، انتخابات است.
فارس: در تمام نهادها بودجهای برای کار فرهنگی تعریف شده است اما خروجی آن قابل مشاهده نیست؟
انصاری: ما چه تعریفی از فرهنگ میدانیم؟ بودجه فرهنگی باید صرف چه مسائلی شود؟ فرهنگ یعنی تقویت باورهای اعتقادی. این بحث چقدر در دستگاهها انجام و رعایت میشود؟ ما باید با عملکرد خود تأثیر مطلوبی در جامعه بگذاریم؛ پس وقتی عمل ما تأثیر مثبتی در جامعه ندارد، چه فایده؟! حتی اگر یک کتاب قطور هم از عملکرد خودمان ارائه دهیم، وقتی منفعتی برای انقلاب و اسلام ندارد، چه فایده؟! زنده بودن انسانها به خورد و خوراک و عیش و نوش نیست؛ بلکه به اثرگذاری در جامعه است.
مثالی را عرض میکنم؛ عکاسی از یک دخترک دستفروش عکس گرفت. عکس در جشنواره رتبه آورد. بر اساس عکس، یک کتاب نوشته شد و کتاب نیز در جشنواره برنده شد. فیلمنامهای براساس عکس تهیه شد و آن هم جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره را گرفت؛ اما آن دخترک همچنان دستفروش ماند.
ما نباید دنبال گزارش عملکرد باشیم؛ بلکه تأثیرگذاری در جامعه برایمان مهم باشد.
فارس: در مورد مشکلاتی که ویروس کرونا برای تبلیغات اسلامی - چه به معنای لغوی و چه مفهومی و معنوی- بوجود آورد، بفرمایید؟
انصاری: در ایام کرونا محدودیتها، عبرتها و آموزههایی وجود دارد. کرونا باعث شد به داشتههای فراموششدهمان پی ببریم، قدر دانستههای خود را بدانیم. مشهد رفتن برای خیلی از افراد کار سادهای بود ولی این ویروس کوچک اما قدرتمند، دست بسیاری را از ضریح امام رضا (ع) کوتاه کرده است. ویروس کرونا یک تلنگری برای تمام انسانهای جهان است که فقیر و غنی نمیشناسد.
از طرف دیگر، ویروس کرونا اجتماعات و برنامهها را لغو کرده و ما را بر آن داشت که از ظرفیتهای دیگری مثل شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بهره ببریم و با رساندن پیام اصلی به مردم، خلأها را پر کرده و روی پای خود بایستیم.
فارس: سخن آخر خود را بفرمایید؟
انصاری: سعی کنیم این عمر کوتاه و زندگی فانی را صرف امور اسلامی و دینی کنیم تا هم در دنیا و هم در آخرت رستگار باشیم. کرونا به ما نشان داد که باید همیشه به فکر هجرت بوده و در جمعآوری توشه آخرت کوشید که مرگ خبر نمیدهد.
همانطور که پزشکان برای سلامت انسانها پیشگیری را مقدم بر درمان میدانند، در امراض اجتماعی و فسادهای فرهنگی و دینی نیز پیشگیری مهمتر از درمان و رفع فساد است و این جز با تبلیغات درست میسر نیست. خبرگزاریها، روزنامه، صدا و سیما، نویسندگان، دولتمردان و دستگاههای تبلیغاتی و اجرایی و همه مردم وظیفه دارند جامعه را از مفاسد، گناهان و تهاجم فرهنگی آگاه کنند؛ زیرا همین تبلیغات است که مردم را از آسیبهای اجتماعی، گناهان و مشکلات فرهنگی آگاه و مطلّع میسازد. اما تأسف که برخی به جای مبارزه با گناه و فساد، دست به دست بیگانگان داده و شعله فساد و گناه را روز به روز شعلهورتر میکنند و به تهاجم فرهنگی دامن میزنند و عاملان رواج گناه و فساد و فرهنگ غلط غربی میشوند.
پرواضح است که امروز اهمیت فضای مجازی برای انقلاب اسلامی مانند تنگه احد در زمان پیامبر(ص) است و باید افسران فضای مجازی با دقت از دستورات فرمانده پیروی کنند.
انتهای پیام/68031/م