اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

سایه سنگین مالیات بر صنعت صنایع دستی

سایه سنگین مالیات بر سر صنعت صنایع دستی افتاده است. مسوولان میراث فرهنگی می گویند تولیدکنندگان نگران نباشند ما پیگیر هستیم. اما هنرمندان این صنعت که با کاهش80 درصدی فروش آثارشان مواجه شده اند، نگران تیغ تیز مالیات اند.

سایه سنگین مالیات بر صنعت صنایع دستی

خبرگزاری فارس، فائزه نجارزادگان: صنایع دستی بخشی از هنرهای سنتی محسوب می‌شود که در این صنعت، حقیقت متعالی هنر با فنون و مهارت‌های صنعتی کنار هم آمیخته شده است. این صنعت در ایران مجموعه‌ وسیعی از رشته‌ها را شامل می‌شود و از قدمتی به تاریخ کهن ایران برخوردار است.

 هنرمندان این صنعت طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند که در میان همه چالش‌ها، کرونا و کاهش فروش تولیدات سخت‌تر بوده و کمر این صنعت را خم کرده‌است. هرچند مسوولان قول مساعد داده‌اند حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان این صنعت انجام می‌دهند ولی وعده‌ها کفایت نکرده و هنوز صنعتگران با مشکلات مالی فراوان مواجه هستند تا جایی که برخی از ناچاری این هنر را بوسیده و برای همیشه کنار گذاشته‌اند.

از چالش‌های دیگر تولیدکنندگان صنایع دستی سایه سنگین مالیات بر تولیدات آنهاست.ماه‌های آخر سال گذشته بود که موضوع برنامه‌های دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی مطرح شد. مسوولان اعلام کردند در  شرایطی که فروش نفت ایران با مشکل جدی مواجه شده، طبق بند ۱۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه، باید وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی از بین برود و درآمدهای پایدار برای دولت ایجاد شود.

 مهم‌ترین منبع درآمد پایدار برای دولت که خطرات تحریمی و اقتصادی درآمدهای نفتی را نیز ندارد، درآمدهای مالیاتی است. درآمدی که از بخش‌های مختلف اخذ می‌شود و صنعت صنایع دستی  هم که سال‌ها معاف از مالیات بود جزو این بخش‌ها درنظر گرفته شد.

 بر اساس ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم درآمد کارگاه­‌های فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف است اما طرح حذف این ماده قانونی از ماه های پایانی سال گذشته انتقادات و حاشیه‌هایی را از سوی فعالان این عرصه به دنبال داشت و موج انتقادات آنقدر بالا گرفت که علی اصغرمونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به این موضوع ورود یافت و اعلام کرد: ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم در پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی از قوانین و مقررات مالیاتی تدوین‌شده در دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور حذف‌شده که به‌طورجدی به دنبال باقی ماندن این ماده و جلوگیری از حذف آن بودیم و خوشبختانه به نتایج خوبی دست یافتیم.

مالیات ریشه صنایع دستی را می‌خشکاند

درباره موضوع اخذ مالیات از تولیدکنندگان صنایع دستی به سراغ علی نعیمایی تولید کننده فعال صنایع دستی در حوزه نساجی سنتی رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت:‌ متاسفانه شرایط کاری تولید کنندگان صنایع دستی به صورتی است که بازدهی مناسب و نرمالی ندارد و اگر در این شرایط مالیات هم اخذ شود ریشه بسیاری از صنایع دستی خشک خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از رشته‌های صنایع دستی جزو نیازهای اولیه زندگی افراد محسوب نمی‌شود، گفت: رسالت کار فعالان حوزه صنایع دستی احیای یک هنر است و گردش مالی چندانی به ویژه در رشته نساجی سنتی وجود ندارد.

دولت توان کمک ندارد، سنگ اندازی نکند

این تولید کننده صنایع دستی که در حوزه زریبافی فعال است، گفت: اگر دولت نمی‌تواند حمایت‌های لازم را انجام دهد حداقل مانعی جلوی پای فعالان صنایع دستی نگذارد. بسیاری از رشته‌های صنایع دستی تولید کنندگان آن شرایط مالی خوبی ندارند و خیال‌شان از معیشت ابتدایی‌شان هم راحت نیست.

کاهش 80 درصدی درآمد تولیدکنندگان صنایع دستی 

وی گفت:‌20 سال است در حوزه زریبافی فعالم ولی مشکلات مالی فراوانی برای من وهمکارانم وجود دارد که طی یکی دو سال گذشته این مشکلات مضاعف شده و بازار فروش‌مان حتی به کمتر از 80 درصد رسیده است.

نعیمایی تاکید کرد: اخذ مالیات از تولید کنندگان صنایع دستی به ویژه در برخی رشته‌ها ظالمانه است. در رشته زریبافی گاهی باید دو سال منتظر ماند تا به نتیجه مالی و درآمد دست یابیم. این رشته یک هنر ملی است و همچون ادبیات و موسیقی نوعی هنر محسوب می‌شود.

اخذ مالیات برای اصلاح روش در امور اقتصادی

درحالی که از دولت خبر اخذ مالیات از تولیدکنندگان صنایع دستی به گوش می‌رسد. مسوولان وزارت میراث فرهنگی معتقدند هنرمندان و تولیدکنندگان نباید نگران باشند چراکه وزیر و معاونان آن در وزارتخانه پیگیر دفاع از حقوق تولیدکنندگان صنایع دستی هستند. فرهاد فلاح مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور درباه اخذ مالیات از تولیدکنندگان صنایع دستی به خبرنگار فارس گفت: در سال‌های گذشته بر اساس ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم، تولیدکنندگان صنایع دستی از پرداخت مالیات معاف بودند ولی به دلیل اینکه دولت قصد اصلاح روش در امور اقتصادی و جدا شدن از اتکا به فروش نفت دارد به موضوع دریافت مالیات مانند بسیاری از کشورها توجه کرده است. 

وی افزود: پیش‌نویس اصلاحیه معافیت‌های مالیاتی بر همین اساس تهیه شد که البته هنوز پیش‌نویس جهت اجرا مورد تأیید قرار نگرفته است. 

انجام مذاکرات وزارت میراث فرهنگی با مسوولان مالیاتی

 مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ادامه داد: برای اینکه به طور کلی این پیش نویس به حقیقت نپیوندد در وزارت میراث فرهنگی اقداماتی انجام داده‌ایم و با مسؤولین مربوطه وارد مذاکره شده‌ایم.

فلاح ادامه داد: با معاونت حقوقی وزارت اقتصاد و دارایی همچنین با معاونت اقتصادی این وزارتخانه مذاکراتی داشته‌ایم و دلایل‌مان را برای معاف شدن از پرداخت مالیات تولیدکنندگان صنعتی اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین بسیج اصناف کشور با فعالان صنایع دستی این موضوع را از مبادی مختلفی پیگیری کرده‌اند و ما کماکان اصرار داریم که معافیت از مالیات برای تولیدکنندگان صنایع دستی همچنان باقی بماند. 

وی بیان داشت: پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی نیز مستنداتی در این زمینه ارائه کرده که البته سبب شد که در پیش‌نویس مربوط به موضوع مالیات‌ها اصلاحیه‌ای انجام شود.

 تولیدکنندگان با درآمد کمتر از 16 میلیون معاف از مالیات می شوند

 مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اعلام کرد: در پیش‌نویس اصلاح شده اعلام شده است که در صورتی که تولیدکنندگان صنایع دستی بیش از 200 میلیون سود خالص در سال و یا 16 میلیون و 600 هزار تومان در ماه درآمد داشته باشند معاف از مالیات باشند و بیشتر از این مقدار مشمول مالیات نخواهند شد.

فلاح گفت: البته در مرحله بعدی باید این موضوع در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت به تصویب برسد و پس از آن مجلس تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

هنرمندان نگران نباشند، نتیجه نهایی نشده است

وی گفت: امیدواریم این موضوع به طور کلی به مجلس کشیده نشود و همانجا در هیأت دولت به طور کلی لغو شود. البته صنعتگران صنایع دستی در حال حاضر نگران این موضوع نباشند چرا که اگر پیش‌نویس اصلاح شده نیز تصویب شود، حداقل یک سال و نیم دیگر زمان خواهد برد.

تیغ مالیات تن صنایع دستی ‌را می‌برد؟

هرچند آخرین اظهارنظر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی در مورد اخدمالیات از تولید کنندگان صنایع دستی امیدوارکننده بود و وی اعلام کرد؛ پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و صاحب‌نظران ذی‌ربط تهیه و تنظیم‌شده و وفق بند ۶۲ آن متن درآمد اشخاص حقیقی بابت تولید فرش دستباف و صنایع‌دستی مجموعاً تا مبلغ ۲میلیارد از پرداخت مالیات معاف است، ولی باید منتظر ماند و دید تصمیم هیات دولت و مجلس درباره این موضوع چگونه خواهد بود و آیا صنایع دستی از تیغ مالیات در امان خواهند بود؟

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول