اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، شاهد تحولاتی بود از بیانیه وزارت خارجه ایران به ادعای بی اساس دبیرخانه سازمان ملل تا نامه غریب‌آبادی به مدیرکل آژانس درباره رفتار غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در قبال تعهدات بین المللی خود در حوزه همکاری‌های هسته ای.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که سپری شد شاهد تحولاتی بود از ادعای بی اساس دبیرخانه سازمان ملل درباره موشک‌های شلیک شده به تاسیساتی در عربستان تا بیانیه وزارت خارجه ایران در پاسخ به این ادعا و واکنش تخت‌روانچی به این ادعای بی اساس تا نامه غریب‌آبادی به رافائل گروسی درباره اقدامات مخرب آمریکا و از سوی دیگر اولین تماس ایران و کانادا در سال جدید درباره هواپیمای اوکراینی و موکول کردن موضوع ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان به آینده از سوی معاون وزیر خارجه کانادا.

* توصیه ایران به دبیرخانه سازمان ملل: در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکنید

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که موشک‌های شلیک ‌شده به تاسیساتی در عربستان «منشاء ایرانی» داشته‌اند. این گزارش واکنش وزارت خارجه ایران را به همراه داشت و این وزارتخانه در بیانیه‌ای ضمن رد ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد مراتب نگرانی عمیق خود را در قبال استفاده ابزاری از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی اعلام کرد.

وزارت خارجه در این بیانیه تأکید کرده است: «متهم سازی دولت‌ها با فرآیندهای خودساخته و ضوابط خودسرانه بدعت خطرناکی است که مورد تایید جامعه بین‌المللی نیست. این چنین فرآیندهای سفارشی شدیدا به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه وارد خواهد ساخت. تهیه گزارش با انگیزه‌های سیاسی، تغییر دهنده حقایق نبوده و بر همگان روشن است که وضعیت امروز منطقه نتیجه مستقیم سیاست‌های غلط آمریکا و رژیم کودک کش عربستان است. چگونه است که هیچ توجهی به فروش سلاح‌های مرگبار به عربستان که استفاده از آنها علیه مردم بی دفاع یمن بر همگان چون روز روشن است، نمی‌شود، اما تیم‌های تحقیقاتی برای جستجو در زباله‌های عربستان اعزام می‌شوند تا مگر مدرکی برای ادعاهای بی پایه آمریکا ساخته شود؟ بی تردید، چنین گزارش‌هایی نه تنها به صلح و امنیت در منطقه و اجرای قطعنامه های شورای امنیت کمکی نخواهد کرد، بلکه اعتبار و آبروی سازمان ملل متحد را نیز یکسره نابود می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران قویا به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه می‌کند در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. آمریکا خود بزرگترین ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و هیچکس نمی‌تواند دامان آن کشور را از نقض گسترده قوانین بین‌المللی مبرا سازد.» (اینجا بخوانید)

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در توئیتی به این گزارش واکنش نشان داد و نوشت: «ایران ادعاهای موجود در گزارش دبیرخانه سازمان ملل را رد می‌کند:
‏  - «منشأ ایرانی» تسلیحات یک مغالطه است
‏ - دبیرخانه فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات است.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد آمریکا - با تاریخچه عداوت با ایران-در صندلی راننده نشسته است تا «ارزیابی» سازمان ملل را شکل دهد.»

 

 

*به زودی جلوی ملت ایران زانو خواهید زد

ابراز خرسندی برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره نتایج تحریم‌ها در هفته‌ای که گذشت، واکنش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت.سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به برایان هوک که از اعمال تحریم‌ها علیه ایران ابراز خرسندی کرده، گفت: دیدید که نه گردن مردم ایران، بلکه زانوی شما خرد شد و به زودی جلوی این ملت هم زانو خواهید زد.

 

 

برایان هوک همچنین در اظهاراتی عنوان کرد که تحریم‌های ضد ایرانی کشورش «نتایج عالی» به همراه داشته است.

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز شنبه ۱۷ خرداد ماه همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام و پایان مشارکت این کشور در این توافق، تصریح کرد: آمریکا که ناقض قطعنامه است، هیچ حقی برای آغاز هیچ کاری در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را ندارد.

* مواضع روسیه و چین

پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌ای که گذشت منتشر و در آن عنوان شد که ایران دسترسی آژانس را برای بازرسی فراهم نکرده، اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که ایران مانع دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشده، بلکه تا کنون این دسترسی را فراهم نکرده است.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی همچنین روز یکشنبه در پیامی در توئیتر به همکاری گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله ده‌ها بازدید آژانس از ایران بر اساس پروتکل الحاقی اشاره کرد.

«میخائیل اولیانوف» بامداد جمعه ۲۳ خرداد هم در توئیتر نوشت: «مشکلات در دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو سایت در ایران تا اندازه زیادی از این واقعیت ناشی می‌شود که در آژانس قواعد روشنی در خصوص استفاده از اطلاعات دریافت‌شده از سوی کشورهای ثالث وجود ندارد. وقتش رسیده که به این مشکل برای جلوگیری از تکرار آن طبق آنچه روسیه مدت‌هاست پیشنهاد داده رسیدگی شود.»

سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز دوشنبه در توئیتی سیاست‌های آمریکا را علت بحران هسته‌ای ایران دانست و افزود تنها راه‌حل این مسأله عملی کردن توافق برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه ۲۲ خرداد ماه از آمریکا خواست به تبعیت از توافق هسته‌ای برجام و قطعنامه شورای امنیت برگردد.

نمایندگی چین در سازمان ملل نیز خبر داد که وزیر خارجه این کشور طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، تاکید کرده که واشنگتن به دلیل خروج از برجام، حقی برای درخواست احیای تحریم‌ها ندارد.

وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه‌ای کارزار فشار آمریکا بر ایران را با «انگیزه سیاسی» خواند و از جهانیان خواست تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را محکوم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم در واکنش به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، از تهران خواست به تعهدات کامل برجامی برگردد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در چارچوب برجام گفت که آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند ادعا کند هنوز عضوی از آن است.

*نامه ایران به مدیرکل آژانس

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس در هفته‌ای که گذشت در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص رفتار غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در قبال تعهدات بین المللی خود در حوزه همکاری‌های هسته ای و ایجاد ممانعت در این زمینه اعتراض کرد.(اینجا بخوانید)

 

 

وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه آمریکا در توییتی در این زمینه نوشت: «تماس تلفنی بسیار خوبی با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل داشتم. من منتظر تداوم همکاری با دبیرکل سازمان ملل  درباره موضوعات با اهمیت در شورای امنیت سازمان ملل از جمله لیبی، سوریه و ایران هستم.»

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر گفته که یکی از موضوعات گفت‌وگوی پامپئو با دبیرکل سازمان ملل متحد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بوده است. 

منابع خبری جمعه گزارش دادند آمریکا به دنبال صدور قطعنامه‌ای ضد ایران از طریق نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.(اینجا بخوانید)

*بسته تحریمی آمریکا و واکنش ایران

در هفته‌ای که گذشت، برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که نمایندگان جمهوریخواه کنگره یک بسته تحریمی جامع را علیه ایران تدوین کرده‌اند و طی روزهای آینده آن را ارائه خواهند کرد. 

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا بالاخره روز چهارشنبه ۲۱ خرداد از بسته تحریمی جدید خود علیه ایران رونمایی کردند. این طرح ۱۱۱ صفحه‌ای در بخش ایران حاوی ده‌ها توصیه برای پیگیری سیاست‌های تحریمی علیه ایران و اعمال فشار بر تهران در زمینه‌های مختلف است. طرح مذکور که توسط ۱۳ نماینده جمهوری‌خواه در «کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان» در کنگره رونمایی شده از دولت آمریکا خواسته سیاست خارجی سخت‌گیرانه‌ای را در قبال ایران در پیش بگیرد. 

سخنگوی کرملین در واکنش به طرح پیشنهادی نماینده‌های جمهوریخواه کنگره برای اعمال تحریم علیه ایران و روسیه گفت امیدوار است که این برنامه عملی نشود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم  از سوی دیگر روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه فهرست به‌روز‌ شده‌ای از تحریم‌های مرتبط با خطوط کشتیرانی ایران منتشر کرد.وزیر امور خارجه آمریکا هم دوشنبه گفت تحریم‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اجرایی شده است.

گفتنی است، روزنامه وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد ماه اعلام کرد که دولت آمریکا در تلاش است به منظور جلوگیری از مبادله نفتی بین ایران و ونزوئلا نفتکش‌های جدیدی را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد. براساس این گزارش، دولت آمریکا علاوه بر این شرکت‌های مرتبط با این نفتکش‌ها را تحت فشار قرار داده است. 

شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه هم با اشاره به اجرایی شدن تحریم‌ها علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری با این شرکت هشدار داد.

«جرت بلانک» هماهنگ کننده سابق وزارت امور خارجه آمریکا در برجام در دولت «باراک اوباما» در اظهاراتی عنوان کرد که دولت فعلی این کشور نتوانسته از طریق اعمال فشار بر ایران در این کشور ناآرامی ایجاد کند و افزود: «مشکل اساسی سیاست آمریکا در قبال ایران بزرگنمایی مضحک اهمیت ایران برای ایالات متحده است.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به بسته تحریمی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها با تحریم ایران فقط خودشان را به زحمت می‌‌اندازند، چون اگر قرار بود ایران با این تحریم‌ها و فشارها به زانو در بیاید،‌ تا حالا در آمده بود.

 

 

گفتنی است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در هفته‌ای که گذشت در سخنانی در کابینه این رژیم بر تداوم اقدامات خصمانه علیه ایران تاکید کرد.

از سوی دیگر، یک شبکه صهیونیستی از تصمیم تل‌آویو برای تشکیل کابینه امنیتی جداگانه و کوچکتر برای بررسی اختصاصی مسائل حساس از جمله اشغال کرانه باختری و مسئله ایران خبر داد.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس به ایران، روز یکشنبه ادعاهایی درباره ایران مطرح کرد و ایران را «یهودستیز» خواند و مدعی شد که این کشور «افراد را به خاطر مذهب» هدف قرار می‌دهد.

در هفته‌ای که گذشت، برخی رسانه‌ها مدعی پس گرفتن شکایت دادستان‌های آمریکا از یک شهروند ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌های ایالات متحده شدند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نامه‌ای به کنگره ضمن تکرار ادعاها علیه ایران اعلام کرده ۳۶۰۰ نیروی آمریکایی در عربستان سعودی حضور دارند.

*هواپیمای اوکراینی

در هفته‌ای که گذشت، منوچهر مرادی سفیر ایران در کی‌یف در گفت‌وگویی با بیان اینکه پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی راکد و بایگانی شده نیست،‌ گفت: کار در حال انجام است و تهران منتظر پاسخ طرف اوکراینی به پیشنهادات ارائه شده در این زمینه است.

از سوی دیگر، محسن بهاروند معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه ۱۷ خرداد ماه از آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌‌های سیاه هواپیمای اوکراینی برای خوانش آن خبر داد و گفت: ممکن است این جعبه‌ها را طی قراردادی که منعقد می‌کنیم در اختیار شرکت‌هایی قرار دهیم که توان خواندن آن را دارند.(اینجا بخوانید)

 

 

بهاروند معاون وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد در دیدار با سفیر اوکراین هم گفت: ایران برای حل و فصل هر چه سریع‌تر موضوع جعبه‌های سیاه و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی، آماده مذاکره با طرف اوکراینی در اولین فرصت ممکن است.

معاونان وزرای خارجه ایران و کانادا روز پنجشنبه ۲۲ خرداد در گفت‌و‌گویی تلفنی توافق کردند که پروسه انجام تحقیقات و نهایی شدن پرونده هواپیمای اوکراینی سریع، شفاف و عادلانه حل و فصل شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو با توجه به تعداد زیاد ایرانیان مقیم کانادا و مشکلاتی که در زمینه دریافت خدمات کنسولی دارند و  همچنین به منظور مسائل حقوقی و نیاز به ارتباط با خانواده افرادی که در سقوط هواپیما جان خود را از دست داده‌اند، از  دولت کانادا خواست موانع ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی و کانادایی را برطرف کرده و اتباع مقیم ۲ کشور قادر به دریافت این خدمات باشند.

اما واکنش طرف کانادایی به این درخواست همتای ایرانی، موکول کردن بررسی موضوع مشکلات اتباع ایرانی در کانادا و برقراری خدمات کنسولی به آینده بود.(بیشتر بخوانید)

لازم به ذکر است، وزیر حمل و نقل کانادا موافقت این کشور را با تصمیم ایران برای ارسال جعبه ‌سیاه هواپیمای سانحه ‌دیده اوکراین به فرانسه اعلام کرد.

*وزیر خارجه جدید عراق، تبریک ظریف و دیدار سفیر ایران

ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد روز شنبه ۱۷ خرداد ماه ضمن تبریک به دولت عراق به دلیل تکمیل کابینه جدید، ابراز امیدواری کرد که با تکمیل کابینه مصطفی الکاظمی، روابط دو کشور شاهد توسعه و پیشرفت شود.

وزارت خارجه عراق نیز روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه از گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای عراقی خبر داد و اعلام کرد که ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی انتخاب فؤاد حسین به عنوان وزیر خارجه عراق را به وی تبریک گفته است. وزارت خارجه ایران نیز در این خصوص اعلام کرد که وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی با وزیر خارجه جدید عراق، از تکمیل کابینه دولت جدید این کشور ابراز خرسندی و بر ضرورت اجرای توافقات سفر رئیس جمهور ایران به عراق تاکید کرده است.

ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد روز پنجشنبه با اشاره به دیدارش با وزرای خارجه و بهداشت عراق عنوان کرد: شرایط برای سفر به عتبات عالیات فعلا ممکن نیست.

 

 

* اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض‌هایی که سفیر افغانستان در تهران را به وزارت خارجه ایران کشاند

به گزارش فارس، محسن بهاروند معاون وزیر خارجه ایران که اخیرا و در پی حادثه هریرورد سفری به کابل داشت در هفته‌ گذشته در اظهاراتی با بیان اینکه مدرکی پیدا نکردیم که اتفاق رخ داده در هریرود حاصل مداخله مرزبانان ایرانی باشد، گفت: در سفر اخیر مدارکی به ما تحویل داده شد که برای بررسی در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دادیم.

از سوی دیگر عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران پس از دیدار با مقامات استانداری یزد در پی حادثه جان باختن اتباع افغان گفت: ما باور داریم مسبب این حادثه راننده و باند قاچاقچی انسان‌هاست.

وزارت خارجه افغانستان  هم روز پنجشنبه از اعزام هیأتی به ایران با تمرکز بر تامین بهتر امنیت مرزی مشترک بین دو کشور و جلوگیری از ترددهای غیر قانونی خبر داد.

گفتنی است، اقدامات اهانت آمیز و تعرض به سفارت و سایر نمایندگی‌های ایران در افغانستان، سفیر این کشور در تهران را صبح شنبه برای ارائه پاره‌ای توضیحات به وزارت امور خارجه ایران کشاند. (اینجا بخوانید)

*بازگشت مجید طاهری از آمریکا

مجید طاهری پزشک ایرانی ساکن آمریکا که به اتهام دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در بازداشت بود و با مایکل وایت تبعه آمریکایی مبادله شد، در هفته‌ای که گذشت با استقبال حسین جابری انصاری معاون وزیر خارجه ایران به کشور بازگشت.

 

 

معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران ضمن تشریح پرونده‌سازی‌های آمریکا علیه اتباع ایرانی در چارچوب سیاست فشار حداکثری گفت: امروز با بازگشت مجید طاهری پزشک ایرانی یک ورق دیگر از کتاب قطور ظلم و ستم آمریکا علیه دولت، ملت و اتباع ایرانی بسته شد.

 

 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این در خصوص تبادل اخیر زندانی بین ایران و آمریکا، گفته بود که در تبادل اخیر زندانیان هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و مسئولیت مذاکره بر عهده سوئیس بوده است.

*قدردانی مادورو از ایران

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه با اشاره به اینکه نفتکش‌های ایرانی در حال بازگشت به کشور هستند، در توئیتی عنوان کرد: ابلهانی که دنبال حصر ما بودند، الان در حصر ناشی از اقتدار ایران گرفتار شده‌اند.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در هفته‌ای که گذشت در اظهاراتی با قدردانی از کمک‌های بشردوستانه ایران، چین، روسیه و کوبا به این کشور، آنها را دوستان واقعی ونزوئلا خواند.

ونزوئلا روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه اعلام کرد یک فروند هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه از ایران وارد این کشور شده است.وزیر برنامه‌ریزی ونزوئلا نیز روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد ماه اعلام کرد که این کشور از ایران تجهیزات دارویی و کیت‌های تشخیص کرونا دریافت کرده است.

*ناکارآمدی سیاست مذاکره و مماشات با صهیونیست‌ها قطعی است

به دنبال اعلام اخیر رژیم صهیونیستی و اشغالگر اسرائیل دایر بر اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از سرزمین های اشغالی به ویژه کرانه باختری رود اردن به اراضی تحت اشغال خود طی ماه آینده میلادی و حمایت دولت آمریکا از این طرح خصمانه، روز (چهارشنبه) ۲۱ خرداد کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران امور خارجه طی برگزاری یک نشست فوق‌العاده مجازی به این موضوع رسیدگی کرد. در این نشست  از جمهوری اسلامی ایران محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه شرکت کرد. معاون وزیر خارجه ایران برنامه اعلامی رژیم صهیونیستی مبنی بر انضمام بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین و عربی به قلمرو خود و حمایت آمریکا از این اقدامات را قویاً محکوم کرد و گفت: ناکارآمدی سیاست مذاکره و مماشات با صهیونیست‌ها قطعی است.

*سفر ظریف به ترکیه و روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در هفته‌ای که گذشت از سفر ظریف به مسکو خبر داد و سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از سفر ظریف به ترکیه و روسیه خبر داد و گفت: وزیر خارجه ایران یکشنبه و دوشنبه در سفری کاری به ترکیه و روسیه با همتایان خود درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی به گفت‌وگو می پردازد.

 

 

وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد که نشست سه کشور ترکیه، ایران و روسیه در مورد سوریه در سطح رؤسای جمهور، به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اظهاراتی گفت که سفیر آلمان به دلیل یک مشکل شخصی به برلین رفته بود و الان در تهران حضور دارد و به پست جدیدی منصوب و جایگزینش هم معرفی شده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توئیتی نوشت: ⁧‫صهیونیسم نژادپرست‬⁩ بیش از هر حکومتی از فروریختن نمادهای نژادپرستی در غرب نگران است، چون می دانند پس از مجسمه ها نوبت آنان است.

«بیزنس‌اینسایدر» نیز گزارش داد که محکوم شدن یکی از مخبران دولت دونالد ترامپ به اعدام در ایران باعث نگرانی متحدان آمریکا شده است.

پایگاه عرب نیوز هم عنوان کرد که سفارتخانه ریاض در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای، هرگونه تغییر در برجام را به ضرر منطقه و متضاد با منافع آمریکا و عربستان سعودی در غرب آسیا عنوان کرد.

*توئیت‌های ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ خرداد ماه در توئیتی با اشاره به نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۱۹۷۱ ( مورد نامیبیا ) به عنوان یکی از مبانی حقوقی برای مخالفت با ادعای واهی دولت ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران نوشت:« ایالات متحده تلاش کرده تا تنش با ایران را تشدید کند و با زورگویی، دیگران را به پیروی از خود وادار کند. ولی ایالات متحده که به:

- ترور در عراق
- همدستی در جنایات جنگی در یمن و فلسطین
- دزدی دریایی
- نقض برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
اذعان کرده است، هیچ حقی برای سوء استفاده از سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بدنام کردن ایران ندارد.»

 

 

ظریف همچنین پنجشنبه در توئیتی دیگر به دولت‌های غربی درباره نفوذ و تحکّم رژیم اسرائیل در ارکان قدرت آنها هشدار داد و نوشت: « اگر زمانی درباره این که چه کسی سیاست‌های خاورمیانه ای را به ایالات متحده و کشورهای غربی دیکته می‌کند، تردیدی وجود داشت، عنوان این خبر پاسخ را با صدایی بلند و صریح فریاد می‌زند. ایپک سالهاست که سیاست در ایالات متحده را مسموم کرده و علنا به کنگره دستور می دهد. زمان آن فرا رسیده که به سلطه مستبدانه رژیم آپارتایدی اسراییل در مراکز قدرت غربی پایان داده شود.»

وزیر خارجه همچنین پنجشنبه ۲۲ خرداد ماه با اشاره تهدید به تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی توسط آمریکا نوشت:« اکنون دیوان کیفری بین‌المللی هدف باج‌گیری دار و دسته قانون‌شکنی قرار گرفته که قیافه دیپلمات به خودشان گرفته‌اند. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا جامعه بین‌المللی بیدار شود و تبعات سیاست مماشات با زورگویان را درک کند؟ برای کسانی که سعی در بدست آوردن دل ایالات متحده دارند، چه فرد دیگری هم باید قربانی ترور آمریکا شود تا بفهمند که ممکن است حتی خودشان قربانی بعدی باشند. »

*دیگر تحولات هفته گذشته

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل بار در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد، تجدید روابط با قطر مشروط به همراهی دوحه با شروط مطرح شده از جمله کاهش روابط با تهران است.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرد که یک تیم میان سازمانی را برای کمک به گسترش تجارت‌های بشردوستانه خود با ایران راه‌اندازی کرده است.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز روز (چهارشنبه) ۲۱ خرداد سفری به فلسطین اشغالی داشت. او در دیدار‌های جداگانه با نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در زمینه آخرین تحولات منطقه و طرح اشغال کرانه باختری از سوی تل آویو و همچنین برجام به گفت‌و‌گو پرداخت.

 «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم روز (پنجشنبه) ۲۲ خرداد در رشته توئیت‌های به صحبت‌های خود با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روابط تل‌آویو با اروپا اشاره کرد. 

گانتس همچنین در این توئیت‌ها از خواسته خود برای اقدام فعال اتحادیه اروپا برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای ایران نوشت و ادعا کرد که این کار از طریق اعمال فشار مضاعف و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بر جمهوری‌ اسلامی انجام می‌شود. 

از سوی دیگر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی درباره ایران رایزنی کردند.

وزارت خارجه آمریکا در هفته‌ای که گذشت، در گزارش سالانه خود بار دیگر ایران را به آنچه «آزادی‌های مذهبی» خوانده متهم کرده است.

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا نیز در اظهاراتی عنوان کرد که فشار حداکثری علیه ایران مولفه نظامی ندارد.

وزارت خارجه دانمارک هم اعلام کرد که کپنهاگ سفیر عربستان سعودی را در اعتراض به حمایت مالی این کشور از تروریست‌ها در ایران احضار کرده است.

دادستانی کل دانمارک نیز سه تن از عناصر گروهک الاهوازیه را که مورد حمایت مالی سعودی هستند، به تلاش برای انجام عملیات تروریستی در ایران متهم کرد.

حسین قریبی سفیر ایران در برازیلیا نیز در گفت‌وگو با وزیر کشاورزی برزیل از علاقه‌مندی جمهوری اسلامی برای پی ریزی روابط اقتصادی بلندمدت با برزیل از طریق ایجاد یک چارچوب جامع و همکاری تجاری متوازن و پایدار خبر داد.

 

 

سفیر ایران در برازیلیا در شصتمین سالگرد گشایش ساختمان سفارت ایران در این شهر، بر تقویت همکاری‌های ایران و برزیل برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تأکید کرد.

در هفته‌ای که گذشت رمضان عبدالله شلح دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین درگذشت. مقامات ایرانی از جمله حسن روحانی، محمدجواد ظریف، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی و سید کمال خرازی در پیام‌هایی درگذشت رمضان عبدالله را تسلیت گفتند.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن هم روز چهارشنبه در توئیتی خطاب به همتای آمریکایی خود گفت: به جای ریختن اشک تمساح برای یک زندانی ایرانی، از سرکوب معترضان آمریکایی در خانه خودشان شرمگین باشید.

 

 

وزیر کشور ترکیه نیز روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه گفت ۷۵ درصد طرح ساخت دیوار مرزی با ایران تکمیل شده است.

یک شبکه صهیونیستی هم از تصمیم تل‌آویو برای تشکیل کابینه امنیتی جداگانه و کوچکتر برای بررسی اختصاصی مسائل حساس از جمله اشغال کرانه باختری و مسئله ایران خبر داد.

علی‌اصغر خاجی و سرگئی ورشنین دستیار وزیر خارجه ایران و معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگویی تلفنی از بحران انسانی در یمن و شرایط دشوار مردم سوریه در اثر تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده و آمادگی خود را برای کمک به مردم رنج‌ دیده یمن اعلام کردند.

از سوی دیگر معاونان وزرای خارجه ایران و ژاپن از طریق ویدئو کنفرانس درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری در زمینه مبارزه با کرونا به رایزنی پرداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول