اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

چشمه‌های آب معدنی تلخاب سرخه؛ ظرفیتی برای جذب گردشگران

چشمه‌های آب معدنی تلخاب شهرستان سرخه ظرفیتی مناسب برای جذب گردشگر به این منطقه محسوب می‌شود و باید در راستای جلوگیری از صدور مجوز برداشت از این چشمه تدابیر لازم صورت گیرد.

چشمه‌های آب معدنی تلخاب سرخه؛ ظرفیتی برای جذب گردشگران

خبرگزاری فارس سرخه- سعیده حسنان: اگر از شهرستان سرخه به سمت روستای لاسجرد حرکت کنید، تابلویی با نام «تلخاب» را مشاهده خواهید کرد که گردشگران را به سمت این منطقه گردشگری هدایت می‌کند.

راه دسترسی این چشمه آب معدنی هشت کیلومتر است؛ وقتی به ورودی این منطقه گردشگری می‌رسیم، دو چشمه آب معدنی دیده می‌شود که با توجه به وجود گوگرد زیاد، آب آن سبزرنگ است و طعمی تلخ دارد.

این چشمه خاصیت‌های درمانی فراوان دارد و برای بیماری‌هایی همچون واریس، کهیر، دردهای مزمن سر، چشم، یرقان، زردی و ... بسیار مفید است و به همین منظور، سالانه گردشگران زیادی برای بهره‌مندی از مزایا و خواص درمانی آب چشمه‌های تلخاب به این منطقه مراجعه می‌کنند.

چشمه‌های آب معدنی تلخاب شهرستان سرخه ظرفیتی بسیار مناسب برای جذب گردشگران به این منطقه محسوب می‌شود که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

چشمه تلخاب با خواص درمانی مشهور

بهمن اخلاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه در زمینه میراث طبیعی تلخاب شهرستان سرخه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سرخه اظهار کرد: چشمه‌های آب معدنی تلخاب به لحاظ موقعیت جغرافیایی ۶ کیلومتر بعد از روستا و کاروانسرای لاسجرد، در جاده اصلی سمنان- تهران قرار دارد.

وی ادامه داد: پس از طی ۶ کیلومتر به ورودی چشمه تلخاب و بعد از خروج از جاده اصلی به سمت شمال و طی پنج کیلومتر جاده خاکی به نیزارهای زیبایی می‌رسیم که چشمه در آنجا قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه افزود: دو چشمه در آن منطقه قرار دارد که در اصطلاح محلی به آن چَشمه و سیه کَله می‌گویند که محدوده استخری شکلی را به وجود آورده و تقریباً ابعاد آن ۲۰ در ۱۲ و عمق آن نیز از یک تا هفت متر متغیر است.

اخلاقی اضافه کرد: به علت ازدیاد گوگرد در این چشمه‌ها، مزه آن تلخ و غیرآشامیدنی بوده و به همین علت به چشمه تلخاب با خواص درمانی مشهور شده است.

وی بیان کرد: هر ساله به‌خصوص در فصل تابستان، گردشگران زیادی در حدود چند هزار نفر از این چشمه بازدید و از خواص درمانی آن استفاده می‌کنند.

پژوهش و ثبت اثر در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه با اشاره به اینکه نخستین اقدام میراث فرهنگی، ثبت این اثر در روز ۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ به شماره ۴۹۸ به‌عنوان یک میراث طبیعی در فهرست آثار ملی بوده است، گفت: طبق بررسی‌های شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، قدمت این چشمه مربوط به دوره کواترنری یا ترشیاری است.

اخلاقی با بیان اینکه ازجمله اقداماتی که میراث فرهنگی انجام داده مربوط به پژوهش و ثبت این اثر است، افزود: ثبت اثر به نوبه خود الزاماتی را به همراه می‌آورد که در حفظ اثر طبیعی و مصون نگه داشتن از صدمات و آسیب‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

وی بیان کرد: بر اساس ضوابط، حریم این میراث کهن طبیعی به شعاع 5.2 کیلومتر از هر جهت تعیین شده و طبق آن همه مجموعه‌ها ملزم شدند تا هیچ‌گونه عملیات، برداشت و تغییراتی در حریم چشمه انجام ندهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: مسأله مهم مربوط به بهره‌برداری این چشمه معدنی است که به‌صورت جدی توسط میراث فرهنگی پیگیری می‌شود.

اخلاقی تصریح کرد: در حال حاضر نیز افرادی اعلام آمادگی کرده‌اند و مراحل کار نیز در حال انجام است و امیدواریم با ورود بخش خصوصی اقدامات مطلوبی در خصوص گردشگری این منطقه انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه انتظار ما از مسؤولان توجه بسیار ویژه به این ثروت خدادادی، بازدید از این منابع معدنی و تلاش برای حفظ این میراث طبیعی است، تأکید کرد: با هدف جذب گردشگر و تثبیت این چشمه اقدامات مؤثری در حال پیگیری و انجام است.

لزوم عدم صدور مجوز برداشت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه گفت: همچنین باید دستگاه‌ها در راستای وظایف سازمانی خود در ایجاد زیرساخت‌ها و حفظ و نگهداری این اثر و رعایت حریم‌ها و عدم صدور مجوز برداشت از این اثر در حفظ این اکوسیستم بی‌نظیر ما را یاری کنند.

اخلاقی خاطرنشان کرد: با توجه به نبود زیرساخت‌ها و امکانات کافی برای جذب و حفظ گردشگران، قاعدتاً تبلیغات گسترده‌ای صورت نخواهد گرفت.

چشمه‌های معدنی تلخاب سرخه فرصت و ظرفیتی مناسب برای توسعه و رونق اقتصادی منطقه است و باید با اطلاع‌رسانی مناسب و کمک مسؤولان زمینه حضور سرمایه‌گذاران را در این منطقه فراهم آورد.

بدون شک با همیاری مردم و مسؤولان خواهیم توانست این چشمه‌های آب معدنی را به مکانی برای حضور گسترده گردشگران مبدل سازیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، شمار زیادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه‌های «جاده آبگرم سمنان سال‌هاست به حال خود رها شده؟»، «آبگرم سمنان بالاخره بازسازی شد»، «مشکلات آبگرم سمنان را پیگیری کنید» و «آبگرم سمنان به توجه نیاز دارد» خواستار رسیدگی به این اثر طبیعی زیبا شده‌ بودند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/ح/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول