اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

اعلام جزییاتی از پاسخ فدراسیون فوتبال به فیفا/ اساسنامه یک قدم تا تایید نهایی؟

بررسی جزئیات پاسخی که فدراسیون فوتبال به ایرادات فیفا و کنفدراسیون آسیا درباره اساسنامه جدید داده، دلالت بر آن دارد که این موضوع به زودی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

اعلام جزییاتی از پاسخ فدراسیون فوتبال به فیفا/ اساسنامه یک قدم تا تایید نهایی؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با ارسال آخرین نامه فدراسیون فوتبال به فیفا، اکنون همه در انتظار بررسی فدراسیون جهانی بابت پیش نویس اصلاح شده اساسنامه هستند. پیش از این، در ارسال اولیه از سوی فدراسیون، فیفا پاسخ داد که خواسته هایش تامین نشده و فدراسیون را ملزم کرد تا 5 خرداد ماه، برای اصلاح بندهای مورد فیفا، اقدام لازم را انجام دهد. 

پس از این ماجرا، دو موضوع محوری توسط فدراسیون با تغییرات و توضیحات مفصلی، برای فیفا ارسال شد تا اساسنامه اصلاح شده، وارد فاز تصویب توسط کنفدراسیون آسیا و فیفا شود؛ اتفاقی که به نظر می رسد در حال اجرایی شدن است.

* سرانجام وزیر ورزش از مجمع حذف شد

یک مورد شاخص در ایرادات فیفا به اساسنامه ارسالی، حضور وزیر ورزش در مجمع عمومی بود. فیفا درباره تعریف فدراسیون به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی، خواستار توضیحاتی شده بود و نسبت به آن نیز موضع گیری منفی داشت. 

در نامه دومی که فدراسیون ایران ارسال کرد تا پاسخگوی ابهامات باشد، در خصوص این ایرادات و رفع آنها توضیحاتی داده شده که این روزها کمتر در مورد آن صحبت شده، به ویژه ایراد دوم که اشکالی حقوقی و مدیریتی بود.

به گزارش خبرنگار فارس، در نامه فدراسیون کشورمان به فیفا ذکر شده به منظور تأمین نظر فیفا در جهت منع دخالت طرف ثالث، وزیر و معاون وزارت ورزش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌از لیست اعضای صاحب رأی مجمع خارج شده اند. در واقع، این ایراد که شاهد دخالت بیرون از فوتبال در تصمیم گیری درباره آن هستیم، با این مورد مرتفع شده است.

البته، تدوین کنندگان پیش نویس اساسنامه از فیفا خواسته اند در صورت موافقت و تایید آنها بر اساس پیشنهادی که نمایندگان فیفا و AFC در مذاکرات آگوست 2019 در تهران مطرح کردند، فقط وزیر ورزش و جوانان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون حق رأی با شرایط تعیین شده برای اعضای افتخاری، در مجمع فدراسیون حضور داشته باشد که به نظر می رسد این موضوع با موافقت و تائید همراه شود.

* پایان مناقشه دولتی بودن فوتبال در فدراسیون؟

اما ایراد دوم که راهبردی تر و اصولی به شمار می رفت، مربوط به ماده اول اساسنامه جدید بود؛ جایی که فدراسیون فوتبال "نهاد عمومی غیردولتی" نامیده شده. فیفا و کنفدراسیون آسیا چنین تعریفی را مصداقی از دخالت طرف سوم در این ورزش تفسیر کرده و خواستار ارائه توضیحات تکمیلی تری شده بودند.

در این باره، عنوان شده که بر اساس قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون‌های ورزشی به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی معرفی شده‌اند. همانطور که از نام آنها مشخص است، این مؤسسات غیر دولتی هستند و از آنجا که مبادرت به ارائه خدمات عمومی می‌ کنند، به آنها عمومی گفته می‌شود. به همین دلیل، فدراسیون ها در تصمیم‌گیری و اداره امور خود کاملا مستقل بوده و مقررات مختلف آنها توسط خودشان تهیه و در مجمع فدراسیون تصویب می‌شود. 

در این نامه عنوان شده که این موسسات دارای ماهیت عمومی غیر دولتی هستند و به همین دلیل می‌توانند از کمک‌های مالی بلاعوض دولت بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، در اساسنامه فدراسیون مطرح شده که کلیه دعاوی ورزشی فدراسیون و اعضای آن باید در ارکان قضایی فدراسیون و نهایتا در CAS مطرح شود که ارجاه به سایر محاکم قضایی، دغدغه فیفا به شمار می رفته است.

با توجه به این تغییرات که در اساسنامه داده شده و توضیح داده شد، فیفا و کنفدراسیون آسیا بایستی نظر خود را اعلام کنند. با توجه به شواهد و قرائن دریافتی، اساسنامه جدید و اصلاحات اخیر آن مورد تایید AFC قرار گرفته و اکنون بایستی منتظر تائید فیفا ماند تا اساسنامه جدید فدراسیون، به ثبت و تائید رسمی از سوی نهادهای بین المللی برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول