اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

سهل‌انگاری دانشگاه‌ها در اجرای قوانین مرتبط با حجاب/ انتقاد از نهادهای فرهنگی دانشگاه‌ها

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده شریعتی با اشاره اجرای دقیق قوانین پوشش در دانشگاه‌های مختلف دنیا، گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ما در بحث نظارت برای اجرای قوانین حجاب با سهل انگاری برخورد می‌‌کنند.

سهل‌انگاری دانشگاه‌ها در اجرای قوانین مرتبط با حجاب/  انتقاد از نهادهای فرهنگی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، زینب شریفی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دکتر شریعتی در میزگرد « بررسی وضعیت حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها» که با حضور نمایندگان تعدادی از تشکل‌های دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد، گفت: یکی از مواردی که به نظر بنده دلیل اصلی برای این است که ما شاهد بی حجابی در دانشگاه ها باشیم عدم شناخت درست این معضل است.

وی با اشاره به سخنان شهید مطهری و شهید بهشتی در رابطه با حجاب، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز اخیرا به بحث حیا و حجاب اشاره داشتند. ما در دین اسلام مراحلی در این رابطه داریم، ما در درجه اول بحث حیا را داریم، حیا آثار متعددی دارد و یکی از آثار آن عفاف است که حجاب هم یکی از مصادیق عفاف محسوب می شود.

*  عدم شناخت درست باعث بد‌حجابی در دانشگاها می‌شود

شریفی تصریح کرد: عفاف مصادیق مختلفی دارد در قرآن هم این موارد را به عینه می بینیم، حجاب، راه رفتن، حرف زدن، آرایش کردن و... است که متاسفانه صرفاً روی بحث حجاب زوم می کنیم و به مصادیق دیگر توجهی نداریم در صورتی که اگر ما بخواهیم به صورت ریشه‌ای به موضوع نگاه کنیم و عفاف را در نظر بگیریم مشکلات خیلی راحت تر حل خواهد شد.

وی با اشاره به آیاتی که در قران درباره مصادیق عفاف وجود دارد، گفت: ما در سخنان رهبر معظم انقلاب  همواره می‌بینیم که هر جا ایشان در رابطه با بحث حجاب صحبت کردند درباره حیا هم صحبت می کنند اما متاسفانه ما نمی بینیم کسی از مسئولین دانشگاه‌ها در کنار حجاب به این مسئله بپردازند.

* راه حل تمام مشکلات کشور در بیانات رهبر انقلاب وجود دارد

این فعال دانشجویی تاکید کرد: بنده به صورت جدی معتقد هستم راه حل تمام مشکلات کشور در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد چه مسائل سیاسی و اقتصادی چه مسائل فرهنگی و ما در بیانات رهبر معظم انقلاب دقت کنیم می توانیم راحت مسائل مختلف را پیدا کنیم اما متاسفانه افرادی وجود ندارند که بخواهند این مطالب را دقیق بررسی کنند.

* شاهد کارهای موثر و پیش برنده برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نبودیم 

شریفی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها را از مسائل مهمی دانست که می‌تواند به بحث حجاب در دانشگاه کمک کند و تصریح کرد: یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند بحث کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها بود، احساس می کنم این مسئله یکی از مهمترین وظایفی بود که رهبر معظم انقلاب برعهده تشکل‌های دانشجویی قرار دادند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: مقام معظم رهبری از اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی پیشرفت چندانی نداشته گلایه کردند. در یکی از دیدارها هم به این اشاره کردند که برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دقیقاً چه چیزهایی مهم است اما در یک سال گذشته ما شاهد کارهای موثر و پیش برنده در این حوزه در دانشگاه‌ها نبودیم که البته این به خود ما بر می گردد.

وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین تاکید کردند که برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی منتظر معاونت های فرهنگی دانشگاه ها نباشید و این کاری است که خود دانشجویان باید انجام دهند. 

شریفی ادامه داد: کرسی‌های آزاد اندیشی از این جهت اهمیت دارند که ما بعد از انقلاب شاهد سوالات و شبهات نسل نوجوان و جوان بودیم و نیاز است که این سوالات و شبهات در کرسی های آزاد اندیشی پاسخ داده شود.

وی افزود: متاسفانه آن دیدی که موجب شده مسئولان دانشگاه‌ها، نهادهای فرهنگی مرتبط و تشکل های دانشجویی به بحث کرسی های آزاد اندیشی نپردازند یک دیده خیلی منفی است و فکر می کنند چیزی که موجب می شود این سوالات به وجود بیاید مسئله ناگواری است، ولی اینکه بعد از انقلاب سوالات زیاد شدند را می توان از برکات انقلاب دانست و اگر این سوالات به وجود نیاید رشدی هم شکل نخواهد گرفت.

* در زمینه تربیت اساتید بسیار بد عمل کردیم

این فعال دانشجویی با اشاره به نقش اساتید در بحث حجاب تاکید کرد: متاسفانه ما در زمینه تربیت اساتید بسیار بد عمل کردیم و از اوایل انقلاب به این حوزه آنچنان توجهی نشده است. ما در حوزه آموزش و پرورش معلم های خوبی تربیت نکردیم، در حوزه آموزش عالی هم اساتید خوبی نتوانستیم تربیت کنیم و این یک ضعف بزرگ است.

وی افزود: ما دانشجویانی را داریم که وقتی وارد دانشگاه می شوند برنامه های خوبی دارند ولی بعد از یک مدت به فکر رفتن از ایران می‌‌افتند و سوالاتی در این رابطه از سوی آنها مطرح می شود، مانند اینکه «من چگونه می‌توانم از ایران بروم» و نکته جالب اینکه برخی اساتید دانشگاه هم به این بحث کمک می کنند.

شریفی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با خطرات سند ۲۰۳۰ گفت: متاسفانه ما قبل از اینکه به این فکر کنیم که سند ۲۰۳۰ دارد به کشور وارد می‌شود این سند وارد شده است و اگر دقیق بررسی کنیم می بینیم که دانشگاه‌های ما دارند بر اساس سند ۲۰۳۰ کارهایشان را انجام می دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دکتر شریعتی با اشاره به مشکلات معلمان و اساتید اظهار داشت: اینکه جایگاه اساتید و معلمین متاسفانه در جامعه ما نزول پیدا کرده موجب شده است که خیلی از نخبگان ما امروز به دنبال این نباشند که بخواهند معلم و استاد دانشگاه شوند.

* محتوای دروس معارف و عمومی دانشگاه ها به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز روز دانشجویان نیست

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تحول در بحث محتوای کتب درسی اظهار داشت: پایه و بنیه فکری ما از دوران راهنمایی و دبیرستان شکل می گیرد به همین دلیل در این دوران باید توجه بیشتری به مسائل فرهنگی باشد، ما ظرفیت خیلی زیادی در دانشگاه داریم ولی متاسفانه از این ظرفیت اصلاً استفاده حداکثری صورت نمی گیرد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: یکی از مسائلی که صدای دانشجویان را خیلی وقت است درآورده بحث محتوای دروس معارف و عمومی دانشگاه ها است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز روز دانشجویان نیست. ما نیازمند کتبی هستیم که دانشجویان را در معرض مباحثه و گفت‌وگو قرار دهد و جای کتب شهید مطهری به جد احساس می شود.

*  نیازمند تکثیر شهید پالیزوانی‌ها در دانشگاه هستیم

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دکتر شریعتی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه اساتید در دانشگاه وجود دارد هم گفت: در حوزه اساتید هم ما نیازمند تکثیر شهید پالیزوانی‌ها در دانشگاه هستیم که بتوانند تفکرات شهید مطهری را در دانشگاه به خوبی برای دانشجویان تبیین کنند.

وی گفت: یکی از مشکلات این است که اساتید دروس عمومی و معارف ما متاسفانه نمی توانند ارتباط خوبی با دانشجویان برقرار کنند. بنده فکر می کنم اساتید ما سواد رسانه ای و ارتباطی خوبی ندارند و کلاس به صورت خیلی خشک مثل کلاس های معمول دیگر پیش می رود.

شریفی با اشاره به قوانینی که در حوزه عفاف و حجاب برای دانشگاه ها تصویب شده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات برمیگردد به قوانینی که در این حوزه تصویب شدند ولی متاسفانه ما شاهد اجرای آنها نیستیم و گاهی سلیقه‌ای با این قوانین برخورد می‌شود. این که کرامت انسان ها در برخورد با حراست دانشگاه حفظ نمی‌شود یکی از مسائلی است که باید به آن توجه شود و به نظر بنده عدم نظارت موجب چنین اتفاقی شده است.

* سهل انگاری در اجرای قوانین مربوط به حجاب

وی گفت: ما در خارج از کشور می‌بینیم در دانشگاه‌ها روی اجرای قوانینی که در بحث پوشش و مسائل دیگر وجود دارد با دقت نظارت می شود ولی متاسفانه در ایران روی مسئله نظارت بر اجرای قوانین حجاب با سهل انگاری برخورد می شود. 

* انتقاد از عملکرد نهادهای فرهنگی در دانشگاه ها 

شریفی در ادامه با انتقاد از عملکرد نهادهای فرهنگی در دانشگاه ها و مسئولان  نهادهای  رهبری   در برخی از دانشگاه ها گفت: متاسفانه گاهی تنها کاری که از سوی نهاد در دانشگاهها می بینیم برگزاری نماز جماعت است و گاهی کسانی که در دفاتر نهاد هستند از آن نشاطی که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند بر خوردار نیستند و رابطه‌ای که با دانشجو دارند رابطه چندان خوب نیست. البته نمی‌خواهم این مسئله را به تمام دفاتر بسط دهم ولی گاهی این رفتار ها دیده می شود.

* نمی‌توان گفت در دانشگاه های مختص خواهران بی‌حجابی کمتر دیده می‌شود

شریفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشکده شریعتی یکی از دانشکده های خاص خواهران است بنده معتقدم فضای علمی را در این دانشگاه ها بهتر می توانند مدیریت کنند و از حواشی دور تر شود.

وی افزود: البته نمی‌توان گفت در دانشگاه هایی که به خواهران اختصاص دارد بی‌حجابی کمتر دیده می شود و گاهی برخی دانشجویان به بهانه اینکه دانشگاه مختص دختران است احساس می کنند می‌‌توانند با هر پوششی می‌خواهند رفت و آمد کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول