اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

جداسازی فاضلاب از رودخانه‌های همدان

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان از عزم جدی آبفای همدان برای جداسازی فاضلاب از رودخانه‌ها خبر داد و گفت: ۷۵ درصد جمعیت استان زیرپوشش شبکه فاضلاب قرار دارد.

جداسازی فاضلاب از رودخانه‌های همدان

فرهاد بختیاری‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه یکی از اهداف ما از سال ۹۷ جداسازی فاضلاب از رودخانه‌ها  بوده است اظهار کرد: از جمله برنامه‌ها در این خصوص نصب انشعابات فاضلاب است به طوری که با فروش انشعاب بتوانیم درآمدی نیز برای شرکت داشته باشیم‌.

وی ادامه داد: با توجه به مباحث بهداشتی بودن آب، اهمیت سلامت مردم و عاری شدن رودخانه‌ها از فاضلاب تلاش ما این است که تا حد امکان جداسازی فاضلاب صورت گیرد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای همدان با بیان اینکه یکی از موارد مهم در جداسازی رودخانه دره‌مرادبیک از بالادست بود بیان کرد: بر همین اساس ضمن عقد قرارداد ضلع شرقی رودخانه دره مرادبیک و شبکه فاضلاب روستای سیلوار اجرا شد به طوری که ضمن مجزا شدن فاضلاب این دو روستا، از طریق جاده قدیم دره اتصال به شبکه فاصلاب با یک‌هزار و ۸۵۰ متر لوله‌گذاری انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بالادست رودخانه دره‌ مرادبیک کاملا پاک شده و بوی فاضلاب احساس نمی‌شود افزود: اکنون به قدری رودخانه از فاضلاب پاک شده که مردم در کنار آن تفریح هم می‌کنند.

وی با اشاره به جداسازی فاضلاب از رودخانه‌ عبوری از شهرک صادقیه، منوچهری، چرم‌سازی و مدرس خاطرنشان کرد: با جداسازی فاضلاب از این رودخانه ۱۲۰ لیتر در ثانیه فاضلاب مجزا شده و به تصفیه‌خانه فاضلاب می‌رود.

بختیاری‌فر با بیان اینکه عمده فاضلاب ورودی به رودخانه عباس‌آباد از این چهار منطقه بود که جداسازی شد تصریح کرد: حدود ۵۰۰ متر لوله با قطر هزار میلیمتر و ۵۰۰ متر لوله با قطر ۴۰۰ میلیمتر برای جداسازی فاضلاب این رودخانه کار شده است.

وی با اشاره به اینکه پاک‌سازی فاضلاب از رودخانه مناطق جانبازان، باغ حکمتی و فاز ۳ شهرک فرهنگیان در دست اقدام است اضافه کرد: بر این اساس بلوار بهنامجو و جانبازان پاک‌سازی شده‌اند.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: برای جمع‌آوری فاضلاب رودخانه انتهای دیوین دو شبکه به موازات رودخانه ایجاد کردیم که فاضلاب رودخانه دو منطقه جانبازان و باغ حکمتی را نیز تفکیک می‌کند.

وی با بیان اینکه در رودخانه خضر پشت کشتارگاه و مجیدآباد نیز برنامه‌هایی اجرا شده است یادآور شد: در این مناطق با لوله قطر هزار میلیمتر ۴۰۰ متر شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه تفکیک فاضلاب از رودخانه‌ها افزایش دبی تصفیه‌خانه فاضلاب را منجر شده است گفت: گرچه شهرداری روی برخی رودخانه‌ها را پوشانده است اما با توجه به اینکه رودخانه‌ها در پایین‌دست برای کشاورزی استفاده می‌شد لازم بود پاک‌سازی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال جداسازی فاضلاب از رودخانه‌ها هستیم تا برای کشاورزی از فاضلاب استفاده نشود بیان کرد: حدود ۵۰۰ لیتر در ثانیه دبی تصفیه‌خانه فاضلاب بود که با این اقدامات ۲۵۰ لیتر در ثانیه به دبی تصفیه‌خانه اضافه شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه در شبکه مدرن فاضلاب به سمت تصفیه‌خانه می‌رود اما فاضلاب شبکه‌های سنتی به رودخانه‌ها متصل می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد شبکه فاضلاب همدان مدرن شده و با اصلاح شبکه سنتی نیز متناسب با متراژ آن، فاضلاب از شبکه سنتی جدا و به سمت تصفیه‌خانه می‌رود.

وی با بیان اینکه اصلاح شبکه اعتبارات خاص خود را می‌خواهد و با محدودیت‌های اعتباری نمی‌توان ضربتی عمل کرد یادآور شد: در اجرای شبکه مدرن مناطقی که دارای شبکه سنتی است از محل اتصال به رودخانه قطع کرده و به تصفیه‌خانه هدایت می‌شود.

 بختیاری‌فر با بیان اینکه ۷۵ درصد جمعیت استان زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که از میانگین کشوری بالاست افزود: پوشش شبکه فاضلاب بیشتر در حاشیه شهر اتفاق افتاده به طوری که اکنون به ۹۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های شرکت آبفا متمرکز به حاشیه شهر شده است گفت: اصلاح شبکه نیز برای تبدیل شبکه سنتی به مدرن در حال انجام است تا بخش زیادی از فاضلاب ورودی به رودخانه به شبکه فاضلاب مدرن برگردد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان بیان کرد: در شبکه فاصلاب طی سال ۹۸ قریب به ۲۷ کیلومتر توسعه شبکه و ۵.۵ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب در سطح استان انجام شده است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول