اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

دست طلبکاران در جیب خالی سازمان فرهنگی زنجان!

سازمان فرهنگی شهرداری، سازمانی است که به خاطر مشکلات مالی طرح تحقیق و تفحص از آن کلید خورده است، اما با هر بار بررسی از این سازمان موضوعات جدیدی بازگو می‌شود که از جمله آن وجود اسناد بلامحل است.

دست طلبکاران در جیب خالی سازمان فرهنگی زنجان!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سازمان فرهنگی شهرداری، سازمانی است که طی سال‌های گذشته بیشتر در رسانه‌ها مطرح و بیشتر مورد توجه بوده است.

شاید شهرت این سازمان زمانی بیشتر شد که یک ساختمان تاریخی مستقل یعنی همان مجموعه تاریخی کارخانه کبریت برای آن در نظر گرفته شد و از آن پس توقعات از این سازمان بیشتر و بیشتر شد.

هرچند که طی سنوات مختلف این سازمان فعالیت‌های بسیاری داشته و این فعالیت‌ها رضایت شهروندان را در پی داشته، اما کم حاشیه هم نبوده است.

هرچند که در ابتدای شورای پنجم، اعضا به دنبال شفاف‌سازی مباحث مربوط در ارتباط با هزینه‌های معاونت فرهنگی یا همان سازمان فرهنگی فعلی بودند، اما دیری نپایید که در دوره شورای پنجم نیز این سازمان درگیر حواشی شد.

رئیس سازمان فرهنگی در طی سه سال، تغییر چند باره داشت و در عرض کمتر از 36 ماه چهار بار رئیس سازمان تغییر یافته و این یعنی عمر مدیریتی در سازمان بیشتر از 9 ماه یعنی کمی بیشتر از دوره 6 ماهه سرپرستی نبوده است.

تغییر 4 مدیر در کمتر از 3 سال

از تغییر زودهنگام مدیران سازمان فرهنگی که بگذریم، این سازمان طی سنوات گذشته مسائل و مشکلات مالی کم نداشت و همین امر موجب شد که طرح تحقیق و تفحص از سازمان کلید بخورد، هرچند که به دلیل مشکلات پیش آمده در شهرداری و شورا به مدت چند ماه موضوع مسکوت ماند، اما اعضای شورا معتقدند، هنوز پرونده تحقیق و تفحص بسته نشده و در جریان است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده مربوط به پرونده سازمان فرهنگی شهرداری زنجان گفت: تحقیق و تفحص متوقف نشده و همچنان پیگیر شفاف‌سازی در سازمان هستیم، چون حدود 600 میلیون تومان سند بلامحل در سازمان داریم.

عباس راشاد با بیان اینکه همه سندهایی که مشکل داشته است از طریق شهرداری در حال پیگیری است، گفت: امور مالی همه اسناد مشکل‌دار را پیگیر است، ضمن اینکه سازمان‌های خارج از مجموعه شهرداری هم پیگیر موضوع هستند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: شهرداری دو ردیف محل بودجه دارد که مربوط به دیون با محل و دیون بی‌محل است، به این شکل که مبالغ مربوط به سنوات گذشته در بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: انتقال بدهی از سال قبل به سال آینده چیز جدیدی نیست که مختص سازمان فرهنگی باشد و ممکن است در همه سازمان‌ها و یا حتی خود شهرداری هم پیش بیاید.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه بحث فرهنگ یک امر زیرساختی است و باید توجه بیشتری به ویژه در ارگانی مثل شهرداری نسبت به آن وجود داشته باشد، گفت: بودجه فرهنگی شهرداری باید اصلاح شود چرا که فرهنگ موجب تعالی و توسعه یک شهر می‌شود.

بودجه فرهنگی باید 20 میلیارد تومان باشد

وی ادامه داد: وقتی بودجه فرهنگی شهرداری اینقدر ناچیز است، پس انتظار اینکه بدهی داشته باشد نیز دور از انتظار نیست، در حالی که بودجه کل فرهنگی باید 5 درصد از کل بودجه شهرداری باشد.

راشاد با اشاره به اینکه از کل بودجه حدود 550 میلیارد تومانی شهرداری بودجه فرهنگی باید در حدود 20 میلیارد تومان باشد و الان شهری نیست که کمتر از 5 درصد بودجه داشته باشد، تصریح کرد: باید یک راه نجاتی برای اصلاح بودجه فرهنگی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با تأکید بر اینکه همواره درخواست شورا از روسای سازمان فرهنگی ارائه برنامه سه ماهه و یک اشل مشخص برای برنامه‌ها بوده است، اضافه کرد: در ایام مدیر قبلی این اتفاق رخ نداد اما از رئیس جدید سازمان این درخواست را کردیم و خوشبختانه در ایام کرونا فعالیت‌ها خوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی شهرداری در اتفاقات 15 خرداد، برنامه‌های مربوط به شعبان و رمضان فعالیت قابل قبولی داشته است، گفت: امیدواریم در طی ماه‌های آتی این فعالیت‌ها بیشتر و بیشتر شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ارتباط با اتفاقات پیش آمده در شهرداری زنجان گفت: آن چیزی که در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان باید شاهد آن باشیم، شفاف‌سازی هزینه‌کردها و تعهدات و اقدامات انجام گرفته است.

اجرای برنامه‌های سلیقه‌ای در سازمان فرهنگی

منصور مرادلو گفت: متاسفانه از سال‌های گذشته نظارت جدی بر عملکرد سازمان از سوی متولیان امر صورت نگرفته است، به همین دلیل مسؤولین سازمان در مواقعی با تشخیص خود اقدام به انجام بعضی از تعهدات و فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی به صورت سلیقه‌ای در شهر کرده‌اند که در اوقاتی نیز شاهد اعتراضات از سوی شهروندان و مسؤولین  بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه حتی  بعضا شاهد یکسونگری در اجرای برنامه‌ها در راستای جلب رضایت بعضی از گروه‌ها نیز بوده‌ایم، گفت: شورای سازمان فرهنگی و شورای شهر به عنوان جایگاه نظارتی بایستی نظارت جدی و جامعی بر برنامه‌ها و قراردادها، هزینه‌ها و حسن انجام کارها می‌داشته است.

مرادلو گفت: به نظر من مهمترین رسالت سازمان ارتقای سطح فرهنگ عمومی شهروندان در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و تقویت زیر ساخت‌ها و حمایت از گروه‌های تاثیرگذار و جریان ساز و غیره بوده است و باید بررسی شود تا چه میزان در تحقق این اهداف موفق بوده است؟ به همین دلیل در بررسی مجموعه برنامه‌های اجرایی آیا شاهد تحقق این شاخص‌ها و اهداف بوده‌ایم؟

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه به عقیده بنده دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها به درستی رعایت نشده و به نوعی بی‌قانونی صورت گرفته شده است،  افزود: باید با توجه به بودجه‌ای که برای سال ۱۳۹۹ از سوی شهر در حدود ۳ میلیارد تومان اختصاص و تائید شده است مسؤولین سازمان باید اقدام به تهیه و تدوین برنامه سالانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ورزشی کنند که با تائید در شورای سازمان و کمیسیون فرهنگی عملیاتی شود.

وی افزود: پیشنهاد بنده این است، که فرصت عادلانه‌ای برای همه گروه‌ها در حوزه‌های مختلف در راستای اجرای برنامه‌ها داده شده و از انحصارگرایی جدا پرهیز شود.

تحقیق و تفحص ارتباطی به تغییر مدیر ندارد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ارتباط با طرح تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری زنجان گفت: تحقیق و تفحص یکی از وظایف شورای شهر است و هر زمان که احساس شود این کار انجام خواهد شد.

احمد نصیری تصریح کرد: تحقیق و تفحص تعطیل‌بردار نبوده و در این بازه زمانی نیز ما تغییر مدیریتی را مانع تحقیق و تفحص نخواهیم دانست.

وی با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص به معنای وجود مشکل و یا مسئله در یک سازمان نیست، گفت: تحقیق و تفحص یعنی اینکه شورا بودجه‌ای در اختیار سازمان قرار داده است و می‌خواهد بداند، آیا در همان محل هزینه شده است؟

نصیری در ارتباط با حساسیت ایجاد شده در زمینه سازمان فرهنگی گفت: البته نه تنها از سازمان فرهنگی بلکه از همه سازمان‌ها تحقیق و تفحص انجام خواهد شد، البته در آن زمان یک حساسیتی ایجاد شد اما به عقیده بنده باید یک تحقیق و تفحصی انجام شود که باید بینیم برنامه‌های این سازمان با پولی که گرفته شده مطابقت دارد.

شهردار زنجان نیز در ارتباط با مسائل و مشکلات پیش آمده برای سازمان فرهنگی شهرداری زنجان گفت: 700 میلیون تومان سند بلامحل در سازمان فرهنگی شهرداری زنجان وجود دارد.

حبیب یگانه با تأکید بر تقویت برنامه‌های فرهنگی در شهرداری زنجان بیان کرد: یکی از اولویت‌های مدیریتی شهرداری تقویت این سازمان و اجرای برنامه‌های زیرساختی و فاخر است.

وی کاهش بودجه و کمبود نیروی انسانی را از جمله مشکلات پیش روی سازمان فرهنگی در فعالیت اعلام کرد و گفت: امیدواریم با رفع این مشکلات شاهد روزهای درخشانی در عملکرد این سازمان باشیم.

با وجود همه این تفاسیر شهروندان از سازمان فرهنگی شهرداری زنجان که یک نهاد عمومی و مردمی است، انتظار بیشتری برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و البته شفاف‌سازی عملکرد آن دارند، سازمانی که به نظر می‌رسد، در برهه‌هایی از فعالیت خود از اهداف سازمانی به دور شده و آنطور که باید نتوانسته است، رضایت شهروندان را در اجرای برنامه‌ها جلب کند.

انتظار می‌رود در دوره مدیریتی شهردار جدید، توجه بیشتری به مقوله فرهنگ شود و حوادث تلخ گذشته پیرامون این سازمان تکرار نشود.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول