اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

16 درصد روغن در کشور تولید می شود/ کاهش واردات روغن

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حدود ۸۴ درصد از روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات و ۱۶ درصد از آن در داخل تامین می‌شود که نسبت به ابتدای عملیاتی سازی طرح تولید دانه‌های روغنی که واردات آن ۹۶ درصد بود، کاهش واردات داشته‌ایم.

16 درصد روغن در کشور تولید می شود/ کاهش واردات روغن

به گزارش خبرگزاری فارس از اسکو، اکبر فتحی امروز در حاشیه بازدید از مزارع کلزا در بخش ایلخچی شهرستان اسکو در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کاشت کلزا ابلاغ مستقیم مقام معظم رهبری و از اهداف استراتژیک کشور با توجه به شرایط تحریمی فعلی است اظهار داشت: باید دلایل موفقیت شهرستانهای موفق در کشت کلزا را بررسی و به شهرستان‌هایی که در کاشت این محصول ضعف دارند، منتقل شود.

ویی با بیان اینکه در عارضه یابی کشت کلزا لازم است میزان آموزش چهره به چهره، مخاطب یابی، میزان آگاهی بهره‌برداران از اهمیت کشت کلزا و تسهیلات و امکانات، میزان و کیفیت آب منطقه، در دسترس بودن نهاده‌ها و سایر مسائل به تفکیک هر پهنه بررسی شود افزود: حدود ۸۴ درصد از روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات و ۱۶ درصد از آن در داخل تامین می‌شود که نسبت به ابتدای عملیاتی سازی طرح تولید دانه‌های روغنی که واردات آن ۹۶ درصد بود، کاهش واردات داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تأمین علوفه برای دام و طیور با کنجاله دانه‌های روغنی، تصریح کرد: از اهداف اصلی بعد از تأمین روغن، تأمین کنجاله است که خوشبختانه کنجاله کلزا پروتین بالای 40 درصد دارد و با استقبال دامداران مواجه شده و امسال در دسترس همگان قرارگرفته است امیدواریم با توسعه کشت کلزا در تناوب با غلات (گندم و جو) بتوانیم کنجاله کلزا و سایر دانه‌های روغنی را در داخل تولید کنیم که می تواند  تحول بزرگی را در صنعت دام و طیور ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید از زمان کاشت تا پایان برداشت محصول ، زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی محصول را مدیریت کنند تا محصولی مرغوب و با عملکرد بالا تولید کنند گفت: کشت کلزا شیوه ای مناسب برای تنوع محصول و اصلاح خاک است و معمولا در تناوب با گندم و جو کشت می شود و با نفوذ ریشه کلزا به عمق خاک عناصر مفید و مغذی از عمق به سطح خاک کشیده شده و علف های هرز و آفات از بین می رود و زمین برای کشت بعدی آماده شده و این کار باعث افزایش 30 درصدی عملکرد محصول بعدی خواهد شد.

فتحی با اشاره به اینکه دانه روغنی کلزا می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا باشد، افزود: آذربایجان شرقی از مراکز بسیار مستعد تولید کلزا در سطح کشور به شمار می‌رود و برای توسعه سطح کشت این محصول با ارزش برنامه‌های وسیعی تدارک دیده شده است.

وی از کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور یاد کرد و افزود: کشاورزان در کنار گندم و جو در مزارع خود، کشت کلزا را برای تناوب در کشت انجام دهند تا بتوانند محصولات بیشتری از مزارع خود برداشت کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: امسال در شهرستان تبریز 2 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کلزا قرار گرفته که از این لحاظ رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است و شهرستان اسکو نیز با 300 هکتار در جایگاه دوم قرار دارد.

فتحی با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت خرید تضمینی کلزا فراهم شده و در این خصوص با شرکت غله و سازمان تعاونی روستایی استان هماهنگی لازم انجام پذیرفته است ادامه داد: 11مرکز خرید در 9 شهرستان استان آذربایجان شرقی آماده خرید محصول کلزاکاران می باشند و مجموعه همکاران مدیریت امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستان ها نظارت های لازم را بر امر خرید محصول کلزا به عمل خواهند آورد.

وی از افزایش ۳۵ درصدی قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال جاری خبر داد و گفت: در سال زراعی  ۹۸-۹۷ نرخ خرید هر کیلوگرم دانه‌ روغنی ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال بود که با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خرید این محصول در سال زراعی جاری با شرایط ۱۰ درصد رطوبت و ۲ درصد ناخالصی ، ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شده است.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول