اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اما و اگرهایی در دل کوه الوند

برخی از فعالان محیط زیست و کوهنوردان معتقدند بخشی از اقدامات مجموعه دهکده توریستی گنجنامه باعث تخریب جاده دسترسی به کوه الوند شده است در حالی که متولیان این مجموعه توریستی به علاوه تعدادی از مسوولان معتقدند بر اساس قانون پیش رفته‌اند و هیچ تعرضی به طبیعت نداشتند.

اما و اگرهایی در دل کوه الوند

خبرگزاری فارس-همدان: کوهنوردان، فعالان محیط زیست، خبرنگاران، مدیران کل استان همدان، فعالان اجتماعی و اقشار مختلف در دشت میشان جمع در قلب الوندکوه گردهم آمدند، برخی با تله کابین بالا آمدند و برخی هم به همراه رضوان سلماسی، فاتح اورست و عضو شورای اسلامی شهر از همان راه خاکی صعود کردند. دغدغه همه نیز بررسی وضعیت الوند کوه بود چراکه بعضی از افراد معتقدند برخی از اقدامات دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه باعث آسیب رساندن به طبیعت بکر کوه شده است. همه افراد چه آن‌هایی که با تله کابین بالا آمدند و چه کوهنوردان، مسیر خاکی زیگزاگی را پیاده پایین رفتند تا ادعاهای برخی از کوهنوردان را بررسی کنند.

ماجرا از زمانی شروع شد که رضوان سلماسی در صحن شورای اسلامی شهر اعلام کرد که لودر در جاده خاکی زیگزاگی الوند کوه به کار افتاده و به دنبال ساخت پارکینگ است. الوندنوردان این اطلاعات را به سلماسی رسانده بودند تا او به عنوان یک کوهنورد حرفه‌ای این دغدغه آن‌ها را دنبال کند.

همه جمعیت حاضر در دشت میشان معاون فرماندار، شهردار همدان، معاونان شهردار، مدیرکل دیوان محاسبات که گویی کوهنورد هم هست، مدیرکل راه و شهرسازی استان، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر، اعضای شورای اسلامی شهر همدان به دعوت شورا اسلامی شهر در محل حاضر شدند تا صحت و سقم این ادعا را بررسی کنند.

ابتدا همگی در نزدیکی‌های پناهگاه دوم گرد هم آمدند و کوهنوردان شروع به صحبت کردند. آن‌ها اعلام کردند که دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه باعث آسیب رساندن به طبیعت دشت میشان  و کوه الوند شده است. اعتراض‌هایی که از تعریض جاده‌ها برای تردد خودرو گرفته تا آلودگی صوتی که توسط عوامل دهکده گنجنامه را در بر گرفت. البته همه افراد حاضر موافق اعتراض کوهنوردان نبودند و عده‌ای عقیده داشتند که توسعه لازم بوده و باید از نعمت خداوند استفاده کرد.

پس از اتمام این سخنان، همگی راهی انتهای جاده خاکی منتهی به میشان و پناهگاه اول شدند تا بررسی مسیر آغاز شود.

رضوان سلماسی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان سخنان خود را با این نکته آغاز کرد که انتظار نداشته با این جمعیت مواجه شود گفت: این منطقه خانه کوهنوردان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی خبر از کار کردن لودر در مسیر کوهنوردی رسید، شخصا بررسی کردم  که آیا لودر وارد مسیر شده یا خیر؟ اظهار کرد: سپس مسؤولان از محل بازدید کردند و در آن عنوان شد که در مسیر اتفاقی رخ نداده است بنابراین تقاضا کردم که بازدیدی را برنامه ریزی و طول مسیر کوهنوردی را بررسی کنیم.

باید بررسی کرد طبیعت الوند چه میزان می‌تواند دستکاری را تحمل کند؟

عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه برای تصمیمات آینده نیاز به بررسی و مشاهده داریم افزود:  احداث این جاده دسترسی به دلیل امداد و نجات بوده و اصلا باید دید که ساختمان احداث شده در مقابل پناهگاه اول چه مقدار ضرورت داشت.

وی با تأکید بر اینکه همدان از دیرباز مهد کوهنوردی بوده است تصریح کرد: کوهنوردان بزرگی از دامن الوند بلند شدند مانند جلال چشمه قصابانی که دو بار موفق به فتح اورست شده است.

سلماسی با بیان اینکه باید بررسی کرد که طبیعت الوند چه میزان می‌تواند دستکاری‌ها و ظرفیت‌های اضافه را تحمل کند و باید برای هر اقدامی مطالعه لازم را انجام داد ادامه داد: بر اساس شرایط منطقه میزان مداخله صورت گرفته در این بخش از طبیعت قابل توجه است و باعث از بین رفتن طبیعت خواهد شد.

وی تأکید کرد: امروز باید کاری کنیم که در آینده بتوانیم پاسخ آیندگان را بدهیم که چطور امروز از طبیعت استفاده کردیم.

صحبت حمید عرفی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان در دفاع از ایجاد پایگاه هلال احمر در ابتدای دشت میشان این بود که در سال گذشته به ۵۲۱ نفر امداد رساندیم.

در طول مسیر همواره بحث و تبادل نظر درباره ادعاهای مطرح شده داغ بود، عده‌ای با حرارت از تعرض‌های صورت گرفته سخن می‌گفتند و عده‌ای نیز معتقد بودند که اتفاقی رخ نداده است و طبیعت در امان مانده است. گاهی بین راه صداها نیز بالا گرفت و برخی به دنبال به کرسی نشاندن نظر خود در بحث مورد نظر بودند.

کاشت درخت در جاده زیگزاگ به منظور جلوگیری از فرسایش خاک بود

سعید ترابیان رئیس هیأت مدیره دهکده تفریحی توریستی گنجنامه در پایان مسیر با بیان اینکه به تمام کوهنوردان احترام می‌گذارم گفت: کاشت درخت به منظور جلوگیری از فرسایش خاک بود چراکه ما سالیانه هزینه زیادی برای جمع آوری خاک انجام می‌شود که به دنبال جلوگیری از آن هستیم.

وی با بیان اینکه ایام تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ کس حالی از ما نپرسید اظهار کرد: در این مدت یک نفر نیرو هم تعدیل نشد و حتی بخشی از اجاره‌بهای غرفه‌داران بخشیده شد.

رئیس هیأت مدیره دهکده گنجنامه با تأکید بر اینکه ما به دنبال منافعی از این مجموعه نیستیم و به طبیعت احترام می‌گذاریم افزود: از اینکه نقاط ضعف را به ما گوشزد کنید خوشحال خواهیم شد و استقبال هم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هر هفته زباله رها شده در طبیعت از سوی مردم توسط مجموعه توریستی گنجنامه جمع‌آوری می‌شود تصریح کرد: تله‌کابین حکم فرزند من را دارد و یک پروژه بزرگ رسالت محور است که باید حمایت شود.

ترابیان با بیان اینکه تعامل ما کوهنوردان حرفه‌ای کم بوده که یکی از مشکلات مجموعه ماست ادامه داد: اما این اتفاق به دلیل مشغله کاری است که داریم چرا که تحریم‌ها باعث شده نتوانیم قطعه‌های مورد نیاز را وارد کنیم و مجبور شدیم به ساخت آن‌ها اقدام کنیم که یک فرآیند زمان‌بر بوده و استانداردسازی آن نیز دشوار است.

مستندات ارائه شده را بررسی می‌کنیم

حاتم نیکخو، مدیرکل دیوان محاسبات استان همدان نیز اظهار کرد: تخریب در طبیعت صورت گرفته اما امکان برآورد آن در حال حاضر وجود ندارد و باید بررسی‌ها جامع‌تر علمی و همه‌جانبه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه گردشگری و کوهنوردی هر کدام باید باید در قالب خود بررسی شوند افزود: اگر اقدامات انجام شده خارج از محمل قانونی باشد ما می‌توانیم ورود کنیم و به همین دلیل مستندات مختلفی از سوی دهکده گنجنامه و فعالان محیط زیست ارائه شده و مدارکی نیز در دیوان موجود است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان همدان با تأکید بر اینکه الوند کوه نه تنها به متعلق به همدان، بلکه متعلق به ایران و همه حتی جهانیان است تصریح کرد: کوه الوند به ثبت ملی نیز رسیده است و از همین بابت باید از آن حفاظت کنیم.

وی گفت: ما نظرات کارشناسی را ملاک قرار داده و مستندات ارائه شده را بررسی می‌کنیم.

انتهای پیام/89040/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول