اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها قبل از مهرماه

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دولتی و غیر دولتی خواهش می‌کنیم اموالی که به‌جامانده را تحویل بگیرند یا به بخش اموال خوابگاه منتقل کنند تا بتوانیم این اتاق‌ها را در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهیم.

احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها قبل از مهرماه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری که صبح امروز در سازمان امور دانشجویان برگزار شد با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: در اسفندماه به‌سرعت با دانشگاه‌ها هماهنگ کردیم تا خوابگاه‌ها تخلیه و ضدعفونی شود. با پیمانکاران نیز هماهنگ کردیم. آخرین دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را به دانشگاه‌ها ارسال کردیم تا بدانند چگونه باید از شیوع این ویروس جلوگیری کنند، از ظرفیت مجازی برای آموزش همیاران سلامت استفاده کردیم. بیش از ۴۰۰ کانون همیار دانشجویی در حوزه سلامت داریم.

وی ادامه داد: همیاران سلامت آموزش‌های لازم را دریافت کردند تا آنها نیز به دانشجویان آموزش دهند. تجربیات موفق دانشگاه‌ها را رد و بدل کردیم. کمپین بزرگ دانشجویی «در خانه بمانیم» را راه‌اندازی کردیم که شور و شوق خوبی در دانشگاه‌ها ایجاد کرد. توزیع اعتبار مالی به دانشگاه‌ها داشتیم و مبلغ خوبی در این زمینه توزیع شد. خدمات مددکاری را به‌شکل مجازی و تلفنی دنبال کردیم و با دانشجویانی که در مناطق پرخطر بودند، ارتباط بیشتری داشتیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: مسابقه کشوری «ترم کرونایی» با همکاری دفتر مشاوره دانشگاه تهران برگزار شد و بیش از هزار اثر دانشجویی در این مسابقه جمع‌آوری شد. ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا با محوریت بهداشت و درمان تشکیل شد،‌همچنین پروتکلی با کمک وزارت بهداشت، جمع‌بندی شد که بسیار جامع و کامل است.

صدیقی بیان کرد: در حوزه صندوق رفاه نیز بازپرداخت اقساط دانشجویان بدهکار را سه ماه، عقب انداختیم. دانشجویان از اجاره‌بهای خوابگاه‌ها در نیمسال دوم معاف شدند و فرصت درخواست وام دانشجویی را تمدید کردیم. اعتبارات وام شهریه را صددرصد و اعتبارات وام تحصیلی را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم. تاکید می کنم این افزایش شامل اعتبارات است، نه نرخ.

وی افزود: دانشگاه‌ها، محتویات یخچال‌ها را قبل از آن که خراب شود، برگرداندند و برای ترم جدید، طلبکار شدند. پرداخت حقوق کارکنان نیز قطع نشد. برخی از دانشجویان خوابگاه‌های غیر دولتی خواهان بازگشت اجاره‌بهایی بودند که پرداخت کرده‌اند. تا امروز آمار دانشجویان به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در خوابگاه‌های دولتی رسیده، قطعا این آمار افزایش نیز خواهد یافت.

صدیقی یادآور شد: از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دولتی و غیر دولتی خواهش می‌کنیم اموالی که به‌جامانده را تحویل بگیرند یا به بخش اموال خوابگاه منتقل کنند تا بتوانیم این اتاق‌ها را در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهیم. البته برخی دانشجویان با تشکل‌های دانشجویی و حراست هماهنگ کرده‌اند؛ اما بهتر است شخصا برای جمع‌آوری اموال به خوابگاه‌ها مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: حدود ۱۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی که خواهان خروج از کشور بودند را با همکاری خوب نهادهای ذیربط خارج کردیم. دو هزار دانشجو نیز برای تکمیل امور از ایران خارج نشدند.

وی ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۹ به دانشجویان دکتری اجازه دادیم در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. از ۱۷ خردادماه بازگشایی دانشگاه‌ها با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. اگر آنها مایل به حضور در خوابگاه، آزمایشگاه و .‌. باشند نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها مایل به برگزاری امتحان حضوری بودند؛ اما دغدغه سلامتی دانشجویان باعث شد روش مجازی انتخاب شود. تجربه‌های جهانی بررسی شد و سعی کردیم امتحانات با کیفیت و صحت برگزار شود. دانشگاه اصفهان، اقدام ارزشمندی انجام داد و تجربیات چند دانشگاه بزرگ جهان را بررسی کرد و به اشتراک گذاشت.

*جزئیات برگزاری ترم آینده

صدیقی با اشاره به جزئیات برگزاری ترم آینده گفت: سناریوهای مختلفی را با معاونت‌های وزارت علوم بررسی می‌کنیم و باید تا پایان خردادماه، پیشنهاد خود را ارائه دهیم. اولویت ما آموزش حضوری است؛ اما نمی‌توانیم از تراکم خوابگاه‌ها استفاده کنیم و احتمالا از شیوه ترکیبی حضوری و مجازی استفاده خواهیم کرد. احتمال اینکه ترم زودتر از مهرماه شروع شود نیز وجود دارد. نتایج کنکور سراسری نیز آخر مهرماه اعلام می‌شود و باید برای سرنوشت آنها نیز تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به دوران پساکرونا گفت: قطعا شرایط خوابگاه‌ها و سلف‌ها متفاوت خواهد بود؛ مثلا نصب درهای اتوماتیک در ورودی سلف‌ها و خوابگاه‌ها، نصب شیرهای غیر تماسی، بهبود تهویه خوابگاه‌ها و تهیه دستگاه‌های پیشرفته طبخ غذا از جمله آنهاست. ۱۸۶ آشپزخانه و ۳۴۶ سالن غذاخوری در دانشگاه‌های زیرمجموعه داریم که همگی رتبه‌بندی شده‌اند. صندوق رفاه برای بهبود در هر دو حوزه فضا و تجهیزات، تمهیداتی اندیشیده است.

صدیقی تاکید کرد: ۸۸ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ارتقا و ۱۲۱ میلیارد تومان برای تجهیز خوابگاه‌ها و ۶۵ میلیارد برای ارتقای سطح غذاخوری‌ها هزینه شده است.

وی درباره وضعیت دانشجویان غیر ایرانی گفت: روند جذب دانشجویان خارجی در دنیا مشخص است. امروز تعداد دانشجویان خارجی نسبت به سال ۱۹۹۰، چهار برابر شده است. در حال حاضر ۶ میلیون دانشجوی خارجی در دنیا تحصیل می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال ۲۰۲۵ به هشت میلیون نفر برسد. رقابت بسیار شدید است و شیوع کرونا نیز این اتفاق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صدیقی بیان کرد: باید به سمت آموزش مجازی برویم. 2 فاکتور جغرافیای محیطی و سلیقه در جذب دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های کشورمان موثر بوده است. بعد از پایان کرونا، سه شیوه را در نظر داریم؛ شیوه حضوری، نیمه‌حضوری (تلفیقی) و غیر حضوری. در صورتی که دانشجویان غیر ایرانی که از کشور خارج شدند برای بازگشت با مشکل مواجه شوند، دانشگاه‌ها همکاری لازم را خواهند داشت.

وی افزود: رایزنی کرده‌ایم تا مدارک غیر حضوری مانند مدرک حضوری پذیرفته شود. هفته گذشته در دولت درخواست رسمی وزارت علوم برای تردد اتباع غیر ایرانی تصویب شد. با توجه به کاهش درآمدزایی، اعتبارات دولتی نیز افزایش می‌یابد. پیش‌تر دانشجو برای هر بار برای خروج از کشور باید به سازمان امور دانشجویان مراجعه می‌کرد و بعد از سه ماه نیز باید برمی‌گشت؛ وگرنه مجوز تحصیل و اقامت، منقضی می‌شد. پیشنهاد دادیم دانشجو به اعتبار مجوز اولیه و با هماهنگی، بتواند به دفعات از کشور خارج شود و برگردد. دانشجو دیگر باور می‌کند تمام امور مربوط به او در دانشگاه محل تحصیل‌اش انجام می‌شود.

صدیقی در پاسخ به سوالی درباره آمار دانشجویان مبتلا به کرونا گفت: دانشجویان عموما از قشر جوان هستند و طبیعتا کرونا تاثیر چندانی روی آنها نگذاشته است؛ اما آماری در این مورد نداریم.

وی درباره تغذیه دانشجویان بیان کرد: تغذیه، اولویت ما نبوده؛ اما تاکید کردیم اگر نیاز است آشپزخانه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در ظرف‌های دربسته نسبت به طبخ غذا اقدام کرده و از سرویس‌دهی در سلف‌ها خودداری کنند. اگر نیاز باشد در فصل تابستان نیز این روند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره جعل مدرک سینا کمالخانی بیان کرد: استعلام درباره مدارک مسئولان صورت می‌گیرد؛ اما در فاصله زمانی اندک، امکان پاسخ‌دهی به استعلام‌ها نبود؛ ولی بعد از مدتی موسسه صادر کننده مدرک اعلام کرد پاسخ داد و ما نیز با تاخیر اعلام کردیم. موضوع به سیستم جامع دانش‌آموختگی برمی‌گردد. 2 نوع مدرک داریم؛ یکی مدارک صادر شده از زیرمجموعه‌های وزارت علوم است و دیگری اینکه ۸۰ دانشگاه، خودشان مجوز صدور مدرک دارند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: حدود یک سال است مدارکی که تایید می‌کنیم، کد اعتبار به آنها می‌دهیم که استعلام‌ها را سرعت می‌بخشد و مشخص می‌شود مدرک توسط ما صادر و تایید شده است یا خیر. این روند برای۸۰ دانشگاه دیگر نیز در حال انجام است.

*۵۰ درصد دانشجویان نگران ابتلای خانواده‌های خود به کووید-۱۹ بودند

در ادامه نشست منصوره‌سادات صادقی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به نگرانی‌های دانشجویان در زمینه ابتلا به کرونا اظهار کرد: بر اساس تحقیقی که توسط دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان انجام شد، دریافتیم ۵۰ درصد دانشجویان نگران ابتلای خانواده‌های خود به کووید-۱۹ هستند.

وی ادامه داد: در نظر داشتیم مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی در دانشجویان ایجاد کنیم، به همین منظور حدود ۳۰ هزار نفر-ساعت آموزش به آن‌ها ارائه دادیم. لازم به ذکر است اقدامات دیگری در حوزه سلامت جسمی و روانی دانشجویان انجام خواهیم داد.

*طراحی اپلیکیشن با 150 تمرین ورزشی توسط سازمان امور دانشجویان

محمد حسین علیزاده مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه دانشجویان به ‌دلیل شیوع کرونا نتوانستند از امکانات ورزشی استفاده کنند خاطرنشان کرد: به همین‌منظور دانشجویان مجبور شدند در خانه بمانند. اپلیکیشنی را با ۱۵۰ هزار نوع تمرین قابل اجرا در خانه ارائه دادیم که مورد استقبال قرار گرفت و حدود ۶ هزار دانشجو در آن ثبت‌نام کردند. برنامه‌ دیگری در مرحله آزمایش داریم که در صورت مشاهده پیک دوم کرونا در فصل پاییز، در ترم بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای المپیاد ورزشی نیز مانند تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک (که المپیک ۲۰۲۰ را یک سال عقب انداخت)، ما نیز این المپیاد را به آینده موکول کردیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: ۱۷ میلیارد برای توسعه اماکن ورزشی جذب کردیم. ۳۰ میلیارد تومان نیز اعتبارات عمرانی داشتیم که سال گذشته را برای ما پررونق کرد.

*وضعیت دانشجویان رشته‌های با دروس عملی

صدیقی درباره وضعیت دانشجویان رشته‌های با دروس عملی گفت: به دانشجویان گفتیم واحدها رو حفظ کنند تا شرایط ارائه در تابستان یا ترم آینده بررسی شود. اگر این امکان فراهم نشود، دروس یا ترم حذف خواهند شد.

وی درباره کیفیت آموزش غیر حضوری بیان کرد: نظرسنجی‌هایی از دانشجویان انجام شده که شاید قابل تعمیم نباشد. معاونت فرهنگی، اقدامی در حد جامعه آماری سه هزار نفری انجام داد، هرچند تمایل دانشجویان به آموزش حضوری است؛ اما متفق‌القول هستند تا پایان کرونا به آموزش مجازی ادامه دهند. طبیعتا سطح رضایتمندی در رشته‌های مختلف، متفاوت است. احتمالا معاونت آموزشی وزارت علوم تا پایان تابستان، آمار را اعلام خواهد کرد.

صدیقی درباره نحوه پذیرش دانشجویان ورودی جدید همراه با دانشجویان قدیمی در ترم آینده با توجه به محدودیت‌های مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: باید اولویت‌بندی شود تا درباره دانشجویان ورودی جدید، دانشجویان سال‌های پایین‌تر و دانشجویان سال‌های آخر تصمیم‌گیری شود. اگرچه اولویت با آموزش حضوری است؛ اما عامل محدودکننده ظرفیت خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری را نیز پیش رو داریم.

وی افزود: طبق اعلام سازمان سنجش، تغییری در نوع پذیرش دانشجویان نخواهیم داشت؛ اما اختصاص واحدهای درسی و مسائل دیگر را در سناریوهای مختلف بررسی می‌کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره بازنگری در مقررات و آیین‌نامه‌های دانشجویان داخل گفت: تلاش می‌کنیم در مرحله اجرای مقررات، راحت‌تر عمل کنیم. کمیسیون شرایط خاص استانی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم تا مراجعات و حجم فعالیت‌های کمیسیون مرکزی کاهش یابد. سامانه سجاد نیز با ارائه خدمات آنلاین، حجم مراجعات را کم کرده است.
صدیقی درباره انتقال و تحصیل دانشجویان ایرانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند به دانشگاه‌های داخل گفت: با توجه به این‌که ویروس کرونا در تمام دنیا همه‌گیر شده و کشورهای اروپایی نیز از این ویروس مصون نبوده‌اند، دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی به‌ویژه اروپایی تحصیل می‌کردند تقاضای بازگشت به کشور را داشتند.

وی افزود: با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، برخی از دانشجویان از طریق پروازهای اختصاصی و برخی دیگر، خودشان به کشور بازگشتند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد آمار درخواست‌های دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور برای پذیرش و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخل عنوان کرد: سازمان امور دانشجویان آمادگی لازم برای بررسی درخواست‌های این دانشجویان را دارد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که درخواست‌ها به‌واسطه ویروس کرونا افزایش نیافته و همان روال معمول مثل هر سال ادامه پیدا کرده است.

صدیقی از افزایش مدت اقامت دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور خبر داد و گفت: برای دانشجویانی که به کشور بازگشتند، با همکاری سازمان نظام وظیفه، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که بر اساس آن، مدت اقامت این دانشجویان افزایش یافته است.

وی افزود: برای دانشجویان ایرانی که از چین بازگشتند، این تسهیلات از آذرماه در نظر گرفته شده و برای دیگر دانشجویان از اسفندماه و طبق تصمیم اتخاذ شده، سقف سه ماه اقامت فعلا به دلیل شرایط کرونا برای این دسته از دانشجویان برداشته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول