اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پخش 3 هزار و 100 دقیقه انیمشن جدید در تابستان/ تولید «شکرستان» ویژه کرونا

مدیر مرکز پویانمایی صبا گفت: نزدیک به ۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان مجموعه پویانمایی جدید است که از شبکه‌های مختلف در تابستان پخش خواهد شد.

پخش 3 هزار و 100 دقیقه انیمشن جدید در تابستان/ تولید «شکرستان» ویژه کرونا

به گزارش خبرنگار رادیو وتلویزیون خبرگزاری فارس، نشست خبری رئیس مرکز پویانمایی صبا صبح امروز -دوشنبه ۲۶ خردادماه- با موضوع اعلام برنامه های تابستانی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا در ابتدای این نشست خبری ضمن اعلام برنامه های تابستان مرکز پویانمایی صبا گفت: آخرین بسته تولیدات ما در نوروز ۹۹ پخش شد. نزدیک به ۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان مجموعه پویانمایی جدید داریم که از شبکه های مختلف در تابستان پخش خواهد شد.

 

وی افزود: سری جدید مهدکودک حیوانات در ۱۳ قسمت، همه جور ماجرا در ۱۳ قسمت، قاصدک ها برای گروه سنی خردسالان در ۳۱۲ قسمت که مجموعه اول آن در ۵۲ قسمت در تابستان امسال پخش می شود.

** پخش مجموعه انیمیشن «چیا» با کیفیت ۴‌k

لیوانی ادامه داد: مجموعه چیا اولین مجموعه پویانمایی با کیفیت فنی ۴k ، امسال در تابستان پخش می شود و ۱۳ قسمت آن آماده است. برای گروه سنی خردسالان است و نگاهمان در تولید این مجموعه به مخاطب بین المللی است و دانش فنی تولید مجموعه های باکیفیت را در این بخش ایجاد کردیم و امسال هم بنا داریم مجموعه دوم آن با کیفیت ۴k تولید شود.

وی در ادامه نیز بیان داشت: مجموعه انیمیشن نقاش کوچولو در ۳۶ قسمت، مثل نامه در ۴۶ قسمت جدید، همچنین آخرین مجموعه مهارت های زندگی نیز در تابستان پخش می شود. آقا معلم و بچه ها، کلیدر و دوستان، خروس زیرک و روباه کلک در ۱۳ قسمت، تندر یوز ایرانی در ۱۳ قسمت، رعنا دختر دهقان ، شکرستان در ۱۳ قسمت جدید از مجموعه های تابستانی مرکز صبا هستند.

وی ادامه داد: مجموعه علمی جدیدی داریم و ترکیبی از فیلم رئال و انیمیشن است که با نام فرایند و مجموعه اول آن در تابستان امسال پخش می شود. همچنین مجموعه شکرستان دو دقیقه ای با موضوع کرونا در نوروز ۹۹ پخش شد و فصل دوم مجموعه جوانمردان نیز بزودی پخش می شود.

* تولید انیمیشن در شرایط کرونا

لیوانی ادامه داد: از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور تولید کنندگان پویانمایی همکاری خوبی با ما داشتند و با توجه به اینکه نیاز تلویزیون به تولیدات بیشتر شده بود ما هم تولیداتمان را از سر گرفتیم و حتی عوامل تولید یونیت ها را به خانه هایشان برده و از منزل کارهایشان را انجام دادند. به شکلی که درباره موضوع کرونا هم کارهایی داشتیم.

 

سحرخیز تهیه کننده انیمیشن چیا نیز بیان داشت: از زمان شروع قرنطینه خیلی از پروژه ها نیمه تمام باقی ماند. اما ویژگی پویانمایی این است که منهای محتوا می تواند در زمینه اطلاع رسانی نقش مهمی را ایفا کند و دوستان ما با اینکه در قرنطینه بودند اما کارهای تولیدی انیمیشن مرکز صبا را هم انجام می دادند.

وی ادامه داد: یکسری نیازها و زیرساخت ها هم وجود دارد. در شرایط بحرانی انیمیشن می تواند از لحاظ بحران اقتصادی و ... کمک کند، از طرفی هم بهتر است نیازهای مالی و جانبی عوامل مرتفع شود مثل اینترنت پرسرعت و تجهیزات و ... که باعث بازده بسیار زیاد خواهد شد.

لیوانی ادامه داد: پویانمایی یکی از حوزه هایی است که می تواند به سرعت با فناوری جدید همراه شود. در پویانمایی اینطور نیست که تجهیزات را خریداری کنیم بلکه باید فریم به فریم دانش مربوطه به آن را داشته باشیم و بعد پیش تولید آغاز شود. خوشبختانه با توجه به اینکه بدنه تولید پویانمایی کشور در این بخش فعال است به سرعت به این فناوری دست پیدا کردیم. تقریبا در دنیا شبکه ای وحود ندارد که ما بتوانیم کیفیتی کمتر از ۴k ایجاد کنیم و تقریبا نوعی اجبار است که حضورمان را به طور بین المللی در این بخش ثابت کنیم.

وی افزود: در همین راستا دوستان در معاونت فناوری رسانه ما را حمایت و همراهی کردند و زودتر از تصوراتمان این جهش در تولیدمان رخ داد.

«امیر سحرخیز»  تهیه کنده مجموعه انیمیشن چیا گفت: زمانیکه قصد کردیم چیا را تولید کنیم از ابتدا به بازار خارجی آن هم فکر می‌ کردیم و فروش خارجی هم برایمان مهم بود. چیا در بازار خارجی خیلی موفق بود و یک اثر کاملا ایرانی است.

** شبکه تهران یواچ‌اف، تولیدات ۴k پخش می‌کند

«ابوالفضل صالحی» مشاور معاون مرکز تولید و فنی سیما ادامه داد: در تولیدات سینمایی ایران باید کیفیت بالای اچ دی و 4k اعمال شود. شبکه تهران یواچ‌اف، تولیدات ۴k پخش می‌کند. فرکانس شبکه IRIB UHD، اولین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره قرار دارد و به صورت پخش زمینی از روی کانال ۵۴ سیستم دیجیتال زمینی (DVBT۲) در شهر تهران قابل دریافت است.

 

وی اضافه کرد: خواهشم این است که تولیدات به صورت ۴k باشد. اولین انیمیشنی که با این کیفیت پخش می شود چیا است و خوشحالیم که شروع این کار با تولیدات ایرانی اتفاق می افتد. 

لیوانی درباره طرح های مرکز صبا که در دست اجرا است گفت: دو طرح داریم که برنامه ۵ ساله است و در حال اجرا است و محور اصلی ما کارهای کیفی و کمی در کنار هم است. یک برنامه ریزی محتوایی هم ابلاغ شده و کلیه محورها بر اساس آن است و شبکه ها براساس این برنامه ریزی محتوایی موظفند کارهایشان را انجام دهند.

وی درباره عدم نظرسنجی های سازمان درباره انیمیشن ها نیز گفت: نظرسنجی از خردسالان و کودکان کار مشکلی است بنابراین در این حوزه ها به سمت والدین می روند و مرکز نظرسنجی ها در این حوزه دارد کار می کند و از والدین می پرسد. گروه های کارشناسی نظرسنجی ها را انجام می دهند. همچنین به معاون سیما قول دادیم برنامه های ضعیف را دیگر ادامه ندهیم. 

رئیس مرکز انیمیشن صبا افزود: در برهه ای شاید برخی شبکه ها به خاطر عدم کیفیت لازم در برخی پویانمایی ها تمایلی به پخش آنها نداشتند اما الان بر اساس نیاز شبکه ها پویانمایی ها تولید می شود و برنامه هایمان را بر اساس نیاز مخاطب تولید می کنیم.

لیوانی درباره تولید در حوزه سلامت نیز گفت: شورای سلامت سازمان صداوسیما همکاری نزدیکی با ما دارند و در نوروز دو مجموعه درباره کرونا پخش شد. همچنین ۱۰ قسمت شکرستان دو دقیقه ای با موضوع کرونا تولید و پخش شد. توجه به تغذیه مناسب و سلامت عمومی در دستور برنامه هایمان است. باغچه سبزیجات نیز در ۵۲ قسمت به موضوع سلامت می پردازد.

سحرخیز ادامه داد: هزینه تولید انیمیشن در ایران آرزو و هدف نیست و الان گروه هایی در ایران برای خارج از کشور تولیداتی دارند. 

 

** نیروهایی مستعد و جوان

لیوانی در ادامه گفت: بحث ارتقای کیفیت در سالهای جدید به شدت انجام شد و ما کار خنثی تولید نکردیم و کار جذاب تولید کردیم. در حال حاضر قشری که دارند کار می کنند اغلب بین ۲۸ تا ۳۰ سال سن دارند و تحصیلکرده دانشگاهی هستند و تولیداتشان مبتنی بر دانش است.  همچنین مدیران سازمان از ما خواستند سطح کیفی تولیدات را افزایش دهیم اما صنف پویانمایی نیازمند حمایت دولت است.

وی ادامه داد: در حوزه تولیدات جانبی ما نیاز به سرمایه در گردش داریم. تولید پویانمایی گران و طولانی است و شاید بخش خصوصی این حوصله را نداشته باشد. یکی از حوزه های سمعی بصری و فرهنگی کشور که می تواند اقتصاد خود را سرپا نگه دارد پویانمایی است و امیدوارم با حمایت مجلس شورای اسلامی این بخش هم فعال شود.

رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره اینکه تولید انیمیشن های مرکز صبا در تهران انجام می شود یا شهرستان ها افزود: ماموریت ما تولید برای شبکه های تلویزیونی سراسری است اما بخشی از تولیداتمان در اصفهان شیراز و همدان تولید می شود. 

وی درباره الگوبرداری از انیمیشن های خارجی در انیمیشن های مرکز صبا نیز گفت: مخاطبانمان ما را با تولیدات خارجی قیاس می کنند و بنابراین به ناچار تولیداتمان را ارتقا دادیم. تولیدات ما در رقابت با سینمای جهان نیست بلکه با تلویزیون های جهانی است. ما مدعی این هستیم که از تلویزیون های خارجی در کل دنیا عقب نیستیم و جزو تولید کنندگان برتر منطقه هستیم.

 

** انیمیشن مهارت های زندگی مخاطب بسیاری داشت

لیوانی در ادامه با اشاره به تولید مجموعه انیمیشن مهارت های زندگی افزود: ایده اصلی مجموعه مهارت های زندگی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و گروه متخصصی روی آن کار کردند که این انیمیشن در حوزه های مختلف مهارت هایی را به کودکان آموزش می دهد و در تمام این سالها بالای ۵۰ درصد مخاطب داشته است. 

وی درباره حضور برخی بازیگران و دوبلورهای برجسته در انیمیشن های مرکز صبا نیز گفت: در آینده نزدیک شاهد حضور بازیگران سینما و تلویزیون و تئاتر برای دوبله انیمیشن هایمان هستیم.

لیوانی با بیان اینکه در تولیداتمان ایرانی بودن را نیز در نظر گرفتیم، بیان داشت: ما در اغلب تولیداتمان سعی داریم تا ردی از ایرانی بودن این انیمیشن ها برجای بگذاریم. برای مثال می توانم به عنصر موسیقی در انیمیشن مثل نامه اشاره کنم. اصرار داریم تولیداتمان کاملا ایرانی باشند و شناسنامه ایرانی بودن داشته باشند و بنا داریم هر فردی که انیمیشن های ما را می بیند به سرعت متوجه شود که این انیمیشن محصول ایرانی ها است.

وی درباره کمبود عوامل تولید انیمیشن نیز ادامه داد: در این دو سال با کمبود عوامل پویانمایی مواجه شدیم و از افراد علاقه مند درخواست می کنیم که با به دست آوردن مهارت های لازم مارا کمک کنند.

لیوانی درباره اینکه آیا سازمان صداوسیما به مرکز صبا بدهی معوقه دارد؟ نیز گفت: ما بودجه معوقه نداریم و سازمان بدهی به ما ندارد و این از توجه رییس سازمان صداوسیما به مرکز صبا است. 

امیر سحرخیز ادامه داد: ما در خال حاضر ۴۵۰ ساعت پویانمایی در حال نگارش داریم. همچنین یکی از مشکلات ما کمبود نیرو است و یکی از فعالیت های ما ساماندهی افراد علاقه مند به کار انیمیشن هست.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول