اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

استقبال مشروط دولت وفاق ملی لیبی از راه‌حل سیاسی

دولت وفاق ملی (غرب) لیبی تأکید کرد که از هر گونه طرحی برای پایان دادن به بحران سیاسی این کشور به شرط احترام به حاکمیت ملی و غیرنظامی بودن قدرت، استقبال خواهد کرد.

استقبال مشروط دولت وفاق ملی لیبی از راه‌حل سیاسی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای بررسی راهکار سیاسی بحران لیبی همچنان ادامه دارد، دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» اعلام کرد که از هر طرحی برای حل این بحران به شرط احترام به حاکمیت ملی و غیرنظامی بودن قدرت، استقبال می‌کند.

«فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی گفت که از طرح‌های مربوط به پایان دادن بحران سیاسی و اتحاد موسسات دولت لیبی استقبال خواهند کرد به شرط آنکه این طرح‌ها حاکمیت لیبی، غیرنظامی بودن قدرت و تسلیم شدن ارتش در برابر قدرت مدنی تضمین شود.

وی با اشاره تلویحی به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی افزود که جنایتکاران جنگی که چشم طمع به قدرت با استفاده از سلاح را دارند، جایی در لیبی ندارند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، این مسئول دولت غرب لیبی خطاب به جوانان انقلاب ۱۷ فوریه ۲۰۱۱ که به سرنگونی رژیم «معمر قذافی» منجر شد، تأکید کرد که با چالش تاریخی مبنی بر ضرورت انضباط و مشارکت مثبت در ساختن دولت به دور از افراطی‌گری و هرج‌ومرج مواجه هستند.

وی افزود که هر گونه کوتاهی برای حفظ امنیت پایتخت و دفاع از غیرنظامی بودن دولت و دموکراسی آن، به ایجاد هرج‌ومرج منجر و تضعیف توان دولت برای انجام وظایف خود منجر خواهد شد.

سفر رئیس پارلمان شرق لیبی به الجزائر

از سوی دیگر «عقیله صالح» رئیس پارلمان طُبرق(شرق لیبی) که حفتر نیز وابسته به آن است، در سفری به الجزائر با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

تبون در این دیدار بر آمادگی کشورش برای کمک به گروه‌های لیبیایی به منظور دستیابی به راه‌حل سیاسی تأکید کرد.

وی همچنین موضع ثابت الجزائر مبنی بر گفت‌وگو بین گروه‌های لیبیایی به منظور دستیابی به راهکار سیاسی به عنوان تنها راه تضمین حاکمیت دولت لیبی و وحدت آن به دور از دخالت‌های نظامی بیگانگان را مورد تأکید قرار داد.

لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر از یک سال قبل با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرده است اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و اخیرا نیز شکست‌های سختی متحمل شد. نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول