اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز اجرای جهش تحصیلی از 31 خرداد/ عدم تأثیر دوره پیش‌دبستانی در سنجش کلاس‌ اولی‌ها

معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آغاز اجرای جهش تحصیلی از 31 خرداد خبر داد و گفت: گذراندن یا نگذراندن دوره پیش‌دبستانی، تأثیری در نتیجه طرح سنجش کلاس اولی‌ها ندارد.

آغاز اجرای جهش تحصیلی از 31 خرداد/ عدم تأثیر دوره پیش‌دبستانی در سنجش کلاس‌ اولی‌ها

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدحسن عظیم‌عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که در ساختمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، درباره زمان اجرای جهش تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار کرد: جهش تحصیلی جزو قوانین است و از 31 خرداد آغاز شده و تا 22 مرداد ادامه دارد؛ کسانی که می‌خواهند جهش تحصیلی انجام دهند، در مدرسه نوبت‌گیری می‌کنند و سنجش هوش آنها در آموزش و پرورش استثنایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌ گذشته 10 هزار دانش‌آموز خواستار جهش تحصیلی بودند، افزود: تمام دانش‌آموزانی که درخواست جهش تحصیلی دارند باید در ارزشیابی امسال و سال‌های قبل در تمام دروس، خیلی خوب کسب کرده‌ باشند. 

معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: از 10 هزار دانش‌آموز که خواستار جهش تحصیلی در گذشته بودند، 50 درصد در آزمون هوش قبول شدند.

* سنجش کلاس اولی‌ها تا 15 شهریور ادامه دارد

عظیم عراقی درباره تأثیر گذراندن دوره پیش دبستانی در طرح سنجش کلاس‌ اولی‌ها، گفت: گذراندن یا نگذراندن دوره پیش دبستانی تأثیری در نتیجه طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ندارد.

وی در خصوص لزوم شناسایی اختلالاتی مانند اضطراب جدایی در نوآموزان و اینکه آیا ارزیابی در طرح سنجش انجام می‌شود، بیان کرد: این موارد بر اساس مشاهدات آزماینده انجام می‌شود.

معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز گفت: از 15 تیر نوبت‌گیری شروع می‌شود و تا 15 شهریور ادامه دارد.  

* تخصیص 7 میلیارد تومان خدمات حمایتی و توانبخشی برای دانش‌آموزان استثنایی

عظیم‌ عراقی به خدمات حمایتی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: در سال 98، طرح خدمات حمایتی اجرا شد که 11 هزار پرونده را بررسی کردیم و 4 میلیارد تومان شامل عینک، سمعک، خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی و داروهای مستمر پرداخت شد.

وی تصریح کرد: همچنین در خدمات توانبخشی، استفاده از نیروی انسانی مانند کاردرمان و گفتار درمان صورت گرفت که 3 میلیارد تومان نیز هزینه شد. 

* حضور یک مشاور در پایگاه‌های سنجش

معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص کمک روانی به خانواده‌هایی که فرزندشان دارای مشکل تشخیص داده می‌شود، گفت: برای این موضوع از 2 سال قبل یک نیروی مشاور در پایگاه‌های سنجش پیش‌بینی کردیم که حضور دارد و نگرانی خانواده‌ها را کاهش داده و شرایط را برای آنها توضیح می‌دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی موارد نوآموز، دیرآموز تشخیص داده می‌شود و این در حالیست نوآموز از نظر رفتاری هیچ مشکلی نداشته است که خانواده متوجه آن شوند و ممکن است اگر کودک به مراکز تخصصی ارجاع داده شود، خانواده نگران شوند و یا نخواهند بپذیرند که مشاور در این راستا بسیار کمک کننده است.

عظیم عراقی با بیان اینکه در بخش هوش در سنجش نوآموزان، 10 درصد ارجاع تخصصی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این آمار در پیش‌دبستانی 10.9 درصد و در بدو ورود به دبستان 10.3 درصد است.

وی افزود: در شنوایی سنجی در پیش‌دبستانی و در بدو ورود به دبستان میزان ارجاع تخصصی 2.1 درصد است و در بینایی سنجی نیز ارجاع تخصصی در پیش‌دبستانی 5.7 درصد و در بدو ورود به دبستان 4.3 درصد است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول