به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدحسن عظیمعراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که در ساختمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، درباره زمان اجرای جهش تحصیلی دانشآموزان، اظهار کرد: جهش تحصیلی جزو قوانین است و از 31 خرداد آغاز شده و تا 22 مرداد ادامه دارد؛ کسانی که میخواهند جهش تحصیلی انجام دهند، در مدرسه نوبتگیری میکنند و سنجش هوش آنها در آموزش و پرورش استثنایی انجام میشود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 10 هزار دانشآموز خواستار جهش تحصیلی بودند، افزود: تمام دانشآموزانی که درخواست جهش تحصیلی دارند باید در ارزشیابی امسال و سالهای قبل در تمام دروس، خیلی خوب کسب کرده باشند.
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: از 10 هزار دانشآموز که خواستار جهش تحصیلی در گذشته بودند، 50 درصد در آزمون هوش قبول شدند.
* سنجش کلاس اولیها تا 15 شهریور ادامه دارد
عظیم عراقی درباره تأثیر گذراندن دوره پیش دبستانی در طرح سنجش کلاس اولیها، گفت: گذراندن یا نگذراندن دوره پیش دبستانی تأثیری در نتیجه طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ندارد.
وی در خصوص لزوم شناسایی اختلالاتی مانند اضطراب جدایی در نوآموزان و اینکه آیا ارزیابی در طرح سنجش انجام میشود، بیان کرد: این موارد بر اساس مشاهدات آزماینده انجام میشود.
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز گفت: از 15 تیر نوبتگیری شروع میشود و تا 15 شهریور ادامه دارد.
* تخصیص 7 میلیارد تومان خدمات حمایتی و توانبخشی برای دانشآموزان استثنایی
عظیم عراقی به خدمات حمایتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: در سال 98، طرح خدمات حمایتی اجرا شد که 11 هزار پرونده را بررسی کردیم و 4 میلیارد تومان شامل عینک، سمعک، خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی و داروهای مستمر پرداخت شد.
وی تصریح کرد: همچنین در خدمات توانبخشی، استفاده از نیروی انسانی مانند کاردرمان و گفتار درمان صورت گرفت که 3 میلیارد تومان نیز هزینه شد.
* حضور یک مشاور در پایگاههای سنجش
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص کمک روانی به خانوادههایی که فرزندشان دارای مشکل تشخیص داده میشود، گفت: برای این موضوع از 2 سال قبل یک نیروی مشاور در پایگاههای سنجش پیشبینی کردیم که حضور دارد و نگرانی خانوادهها را کاهش داده و شرایط را برای آنها توضیح میدهد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی موارد نوآموز، دیرآموز تشخیص داده میشود و این در حالیست نوآموز از نظر رفتاری هیچ مشکلی نداشته است که خانواده متوجه آن شوند و ممکن است اگر کودک به مراکز تخصصی ارجاع داده شود، خانواده نگران شوند و یا نخواهند بپذیرند که مشاور در این راستا بسیار کمک کننده است.
عظیم عراقی با بیان اینکه در بخش هوش در سنجش نوآموزان، 10 درصد ارجاع تخصصی صورت میگیرد، اظهار کرد: این آمار در پیشدبستانی 10.9 درصد و در بدو ورود به دبستان 10.3 درصد است.
وی افزود: در شنوایی سنجی در پیشدبستانی و در بدو ورود به دبستان میزان ارجاع تخصصی 2.1 درصد است و در بینایی سنجی نیز ارجاع تخصصی در پیشدبستانی 5.7 درصد و در بدو ورود به دبستان 4.3 درصد است.
انتهای پیام/