اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

بنویسید انتخابات، بخوانید انتصابات/ تمسخر افکار عمومی و فرآیندی به نام انتخابات!

ابلاغ دستورالعمل جدید برای انتخابات فدراسیون ورزش‌های همگانی را می‌توان تمسخر فرآیند انتخابات و نمایش انتصابی دانست که ماه‌ها این مجموعه را معطل خود کرده است.

بنویسید انتخابات، بخوانید انتصابات/ تمسخر افکار عمومی و فرآیندی به نام انتخابات!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بعد از گذشت حدود 8 ماه از ثبت‌نام نامزدهای ریاست فدراسیون همگانی، دستورالعمل انتخاباتی این فدراسیون با امضای وزیر ورزش ابلاغ شد؛ دستورالعملی که ابهامات زیادی در آن به چشم می‌خورد.

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در تاریخ 14 مهرماه به تصویب هیات وزیران رسید و برای تایید نهایی و ابلاغ به شورای نگهبان رفت اما با وجود گذشت چند ماه هنوز هیچ خبری از تصویب اساسنامه در شورای نگهبان نیست تا برگزاری انتخابات برخی فدراسیون‌ها در ابهام باقی بماند.

* دستورالعمل جدید و دخالت مستقیم در انتخابات

فدراسیون‌های پزشکی- ورزشی، روستایی، زورخانه‌ای و همگانی، چهار فدراسیونی هستند که در اساسنامه به ترکیب متفاوت آنها که بعد همگانی دارند، توجه شده اما نکته جالب اینجاست که هنوز این اساسنامه به تصویب نرسیده، دستورالعمل جدید برای انتخابات فدراسیون همگانی به امضای وزیر رسیده که پیش از این برخی نامزدها با ارسال نامه‌ای به مسعود سلطانی‌فر، عدم اجرای قانون و عدالت را درباره اش مطرح کرده بودند.

در این دستورالعمل ترکیب مجمع عمومی فدراسیون همگانی مشخص شده، نکته جالب اینجاست که برخی اعضا یا از کارمندان وزارت ورزش هستند یا مانند نماینده مدیران باشگاه‌ها و مربیان، با انتخاب شخص معاون فرهنگی و همگانی معرفی می‌شوند! از همه مهمتر اینکه جای نماینده ورزشکاران در این مجمع خالی است؛ اگرچه اگر هم بود، یحتمل موکول به نظر معاون وزیر می شد!

بند 6-2 این دستورالعمل به اعضای مجمع از جمله فدراسیون‌های روستایی، نابینایان، ناشنوایان، جانبازان و معلولین، بیماری‌های خاص و پزشکی - ورزشی اشاره دارد که خود فدراسیون مستقل هستند و انتخابات‌شان سالها زیر نظر معاونت قهرمانی برگزار شده است. اکنون که چه لزومی دارد که این فدراسیون ها در مجمع این فدراسیون نقش آفرینی کنند؟ اکنون حتی کمیته ملی پارالمپیک که در دورانی عضو مجمع عمومی کمیته ملی المپیک بود، از این فرآیند حذف شده است اما در فدراسیون ورزش های همگانی، شاهد یک بازگشت به عقب هستیم!

در بخشی دیگر از این بند به حضور مدیرکل توسعه ورزش همگانی، مدیرکل توسعه ورزش روستایی، مدیرکل توسعه ورزش بانوان و مدیرکل امور مشترک امور فدراسیون ها اشاره شده که همه از کارمندان وزارت ورزش هستند و از همه جالب‌تر اینکه مدیرکل ورزش همگانی نامزد ریاست است. کسانی که قرار است نقش نظارتی و حاکمیتی در ورزش همگانی داشته باشند، خود انتخاب کننده رئیس این فدراسیون هستند. معنای این دور باطل چیست؟ حضور گسترده این تعداد کارمندان وزارت ورزش در انتخابات یک فدراسیون، معنایی غیر از انتصاب دارد؟

بند 12-2 به حضور نماینده تام‌الاختیار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اشاره شده اما دلیل حضور این مقام در انتخابات فدراسیون مشخص نیست. واقعا این گزینه در مجمع انتخاباتی، چه معنا و مفهومی دارد؟

بندهای 13-2، 14-2 و 15-2 هم نشان می‌دهد 12 نفر از اعضا توسط معاون وزیر ورزش معرفی می‌شوند که این خود دخالت مستقیم وزارت را نشان می‌دهد. واقعا، این وضعیت، تمسخر فرآیندی به نام انتخابات نیست؟

نکته جالب‌تر حضور نماینده شهرداری تهران و همینطور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور است اما باز هم لزوم حضور 2 نماینده از شهرداری آن هم از تهران اصلا مشخص نیست. آیا شهرهایی مانند اصفهان، اهواز، مشهد، شیراز، تبریز و ...، نمی توانند عضو این مجمع شوند؟ این گزینش تهران، چه معنایی دارد و بی احترامی به کلان شهرهای دیگر و مرکزگرایی کاذب را نشان نمی دهد؟

* دستورالعملی متناقض با اساسنامه

در حالی که اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی با هدف چهارچوب دادن به فرآیندها و دوری از شائبه ها در امور فدراسیون‌ها نوشته شده، اما ابلاغ این دستورالعمل متناقض با آن چیزی است که در اساسنامه مورد بررسی قرار گرفته.

با این شرایط به نظر می‌رسد این انتخابات بیشتر یک نمایش برای انتصاب باشد. وزارت ورزش بدون دردسر برگزاری انتخابات و نوشتن این آیین‌نامه‌ها می‌تواند رئیس فدراسیون را خود معرفی کند تا اینکه با معرفی اعضایی که بیش از نیمی از آن منتصبان و کارمندان وزارت هستند، انتخابات و در واقع افکار عمومی را به سخره بگیرد. با این دستورالعملی که وزارت ورزش برای فدراسیون همگانی نوشته به شائبات مهندسی انتخابات بیش از گذشته دامن زده شده است.

به گزارش فارس، اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها که به شورای نگهبان ارسال شده پیش از این در خبرگزاری فارس مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول