اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین «فارس من» | بازخوانی مطالبات شما از «سازمان امور مالیاتی» / چشم امید اقتصاد به اصلاحات مالیاتی

«سازمان امور مالیاتی»، متولی اول و آخر مالیات در کشور است. سامان دهی نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و اخذ مالیات‌های جدید، کارویژه این سازمان است که با پشتوانه قوانین کارآمد، حتما بهتر محقق خواهد شد.

ذره‌بین «فارس من» | بازخوانی مطالبات شما از «سازمان امور مالیاتی» / چشم امید اقتصاد به اصلاحات مالیاتی

به گزارش خبرگزاری فارس؛ برای بعضی‌ها یک داستان ترسناک است و برای بعضی دیگر، علاج مشکلات اقتصادی کشور. تیرماه که نزدیک می‌شود، کم‌کم یوم‌الحساب کاسب‌ها فرا می‌رسد و پر کردن اظهارنامه‌ی مالیاتی، دغدغه‌ی روز و شب‌شان می‌شود. حساب کارمندها اما جداست و مالیات، پیش‌پیش از حقوقشان کسر می‌شود و به جیب خزانه می‌رود. مالیات با همین ظاهر ترسناکش اما درمان دردهای اقتصاد است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر مدل‌های اخذ مالیات در مملکت اصلاح شود، شاید دیگر نیازی به درآمد نفت هم نباشد و رویای اقتصاد بدون نفت، محقق شود. تا آن روز اما راه درازی داریم. راه درازی که «سازمان امور مالیاتی» باید هموارش کند.

 

سوژه امروز «ذره‌بین» همین سازمان است. سازمانی که متولی رتق‌وفتق امور مالیات در کشور است و باید «نظام مالیاتی» ایران را سروسامان دهد. آن‌طور که از شواهد پیداست، طی سال‌های اخیر سهم مالیات در درآمدهای ملی افزایش چشمگیری داشته و فرار مالیاتی، دشوارتر از گذشته است. اما با این حال هنوز نظام مالیاتی کشور، گیروگرفت‌هایی دارد و نیازمند اصلاح است. سوژه‌هایی که شما با موضوع «مالیات» در سامانه «فارس من» ثبت کرده‌اید می‌تواند برای این اصلاحات به سازمان امور مالیاتی کمک کند. در این گزارش، می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین سوژه‌های مالیاتی شما را بررسی کنیم.

 

 

اول | هر که پولش بیش، مالیاتش بیشتر

اسم این پیشنهاد را زیاد شنیده‌ایم اما تا عملی شدنش، راه درازی داریم. «مالیات برعایدی سرمایه» آن‌طور که اهل فن می‌گویند، می‌تواند اوضاع درآمدهای کشور را میزان کند و از طرف دیگر، پنبه‌ی مال‌اندوزی و پول روی پول گذاشتن را  در کشور بزند. طرح‌ها و پیشنهادهای زیادی با موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در «فارس من» ثبت شده. مثلا این کمپین که پیشنهادی برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازانه‌ی مسکن است. یا این یکی که اخذ مالیات برعایدی سرمایه را برای خروج از رکود اقتصادی پیشنهاد می‌دهد. پیشنهادی ساده که رک‌وپوست‌کنده می‌گوید هرکس باید به ازای سرمایه‌ای که جمع می‌کند، به دولت مالیات بدهد. طرحی کاربردی و در نگاه اول ساده، که کار را برای محتکران سخت و پیچ اقتصاد را تنظیم می‌کند.


دوم| پله پله تا ملاقات مالیات

مجلس جدید، امیدها و انتظارات مردم را بالا برده و چند روزی هست که «فارس من» پر شده از مطالبات مجلسی شما! یکی از این مطالبات که پرحجم و شدید در «فارس من» ثبت شده، مساله «مالیات بر خانه‌های خالی» است. مطالبه جدی شما که از متولیان امور مالیاتی مملکت می‌خواهد فکری به حال انبوه خانه‌های خالی کند و از مسکنِ بی ساکن مالیات بگیرد. گذشته از سوژه‌هایی که مجلس را مخاطب قرار داده، یک سوژه جالب هم داریم که «اخذ مالیات پلکانی از خرید مسکن اضافی» را پیشنهاد می‌دهد. طرحی که میزان مالیات را به ازای تعداد خانه‌های تحت تملک افراد افزایش می‌دهد. اینطوری احتمالا ریسک خرید مسکن برای ثروتمندان بالا می‌رود و بخشی از سرمایه‌ی جمع‌شده با این روش، به جیب خزانه خواهد رفت.

 

سوم | نسخه‌پیچی برای پزشکان

خیلی قبل‌تر از آن‌که بحث مالیات اهالی طبابت داغ شود و ماجرای پزشکان فراری از کارتخوان در فضای مجازی روی بورس بیاید، اینجا در «فارس من» این مساله مورد توجه یکی از کاربران ما قرار گرفته‌بود. کمپین «الزام سازمان امور مالیاتی به ممیزی مالیات پزشکان براساس آمار نسخ ثبت شده در تامین اجتماعی» یک پیشنهاد کامل برای مساله مالیات پزشکان است که متر و معیار مشخصی برای اخذ مالیات از آنان ارائه می‌کند.

 

چهارم| باز هم شفافیت!

همیشه پای «شفافیت» در میان است! سکه‌ی رونق‌گرفته‌ی این روزهای سیاست، در مساله‌ی مالیات هم مورد توجه است و می‌تواند یک الگوی خوب باشد. کمپین «شفاف کردن پرداخت های مالیاتی» یکی از سوژه‌های قدیمی «فارس من» است که از مسئولین سازمان امور مالیاتی می‌خواهد اطلاعات پرداخت‌های مالیاتی را وارد یک اتاق شیشه‌ای کند تا شفافیت اطلاعات، بتواند راهی  برای مبارزه با فرارهای مالیاتی باشد. البته که رسیدن به چنین نقطه‌ای حتما به قوانین جدید و رویکردهای تازه نیاز دارد و پای مجلس را هم به این سوژه باز می‌کند.

 

پنجم| تیغ مالیات بر تن سودهای بانکی

«با دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی کلان، فشار اقتصادی از روی قشر ضعیف جامعه برداشته خواهد شد» این را شما برای ما نوشتید. در کمپینی با عنوان «لزوم دریافت مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی ». ماجرا واضح است. سپرده‌های بانکی کلان، حجم بزرگی از سرمایه را انباشت می‌کنند و از سرمایه‌ی انباشت‌شده هم باید مالیات گرفت. این، پیشنهاد شما برای مسئولین امور مالیات در مملکت است. مساله‌ای که همان روزها روی میز سرویس اقتصادی خبرگزاری قرار گرفت و جزئیاتش را در این گزارش می‌توانید بخوانید.

 

ششم | مالیات با اسانس هنر

این، یکی از داغ‌ترین سوژه‌های مالیاتی ماست. ماجرای معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها، همان زمان که پر سروصدا شد حسابی مورد توجه کاربران «فارس من» هم قرار گرفت. پرطرفدارترین کمپین در آن روزها، این بود. کمپینی اعتراضی و صریح که از معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها شاکی بود. این کمپین با بیش از ۱۴۰۰ امضا، یکی از مهم‌ترین کمپین‌های فرهنگی «فارس من» هم هست و قبلا در گزارش ذره‌بین وزارت ارشاد، آن را مرور کرده‌بودیم. حالا اخیرا خبر رسیده کلیات «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» در دولت تصویب شده واگربه تصویب نهایی برسد، تحولی جدی در نظام مالیاتی کشور ایجاد خواهد کرد. یکی از آن تحولات، مشمول مالیات شدن درآمدهای فرهنگیِ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است. تحولی خوب اما ناکافی.

 

آخر| راه اصلاح از مالیات می‌گذرد

شاید به اندازه انتظاراتی که وجود دارد، قدرت و اختیار نداشته باشد اما به هر حال «سازمان امور مالیاتی»، متولی اول و آخر مالیات در کشور است. سامان دهی نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و اخذ مالیات‌های جدید، کارویژه این سازمان است که با پشتوانه قوانین کارآمد، حتما بهتر محقق خواهد شد. برای تحقق مطالبات مالیاتی از سازمان امور مالیاتی، فارس من کنار شماست.

 

گزارش از مهدی ملکی‌نسب

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول