اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اهدای پلاسمای خون 50 بهبود یافته کرونا در مازندران

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه نیاز به خون همیشگی است گفت: تاکنون بیش از 50 مازندرانی پلاسمای خون خود را اهدا کردند.

اهدای پلاسمای خون 50 بهبود یافته کرونا در مازندران

اسماعیل پوریانی امروز به‌مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: امروزه در فرآیند درمان بسیاری از بیماری‌ها و روش‌های درمانی پیشرفته به تزریق خون و یا فرآورده‌های خونی نیاز است و با وجود پیشرفت‌های گسترده در عرصه علم پزشکی ، هنوز جایگزین مناسبی برای خون ساخته نشده و  لذا انسان تنها منبع تامین خون مورد نیاز بیماران است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ خرداد (۱۴ژوئن)  تولد کارل لنداشتاینر کاشف گروه‌های خونی به نام روز جهانی اهداکنندگان خون نامگذاری شده است، افزود: باتوجه به اینکه کل جهان به دنبال شیوع ویروس کرونا با کاهش اهدای خون مواجه شده است به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، «اهدای خون برای جهانی سالم‌تر» را شعار روز جهانی امسال قرار داده است. 

مدیرکل انتقال خون مازندران بیان کرد: کمپین امسال روز جهانی اهداکنندگان خون‌، خون سالم، نجات بخش زندگی با شعار اهدای خون برای جهانی سالم‌تر است که با هدف تمرکز بر روی نقش یک‌فرد اهداکننده بر بهبود سلامت دیگران است .

این مسؤول تصریح کرد: باتوجه به اینکه نیاز به خون همیشگی است و عمر فرآورده‌های خون مانند پلاکت فقط سه تا پنج روز است از مردم نوع‌دوست مازندران که شرایط اهدای خون را دارند دعوت می‌شود به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و با اهدای خون جان سه بیمار را نجات ببخشند.

پوریانی ادامه داد: آمار اهدای خون از یکم فروردین تا ۲۴ خرداد ماه امسال ۳۳هزار و ۳۳۹ نفر از اهداکنندگان به پایگاه‌های انتقال خون مازندران مراجعه کردند که از این تعداد ۲۶هزار و ۸۷۶ نفر از اهداکنندگان موفق به اهدای خون شدند.

وی اضافه کرد: از میان اهداکنندگان ۱۶هزار و ۹۲۷ اهداکننده مستمر، ۶هزار و ۸۸۲ نفر اهداکننده باسابقه و ۳هزار و ۶۷ نفر اهداکننده باراولی بودند.

مدیرکل انتقال خون مازندران یادآور شد: طی این مدت آمار توزیع خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی مازندران ۳۷هزار و ۶۱۳ نفر بوده است.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پویش شکرانه سلامت، اظهار کرد: درخواست انتقال خون مازندران از بهبودیافتگان کووید ١٩ که یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده این بوده تا به شکرانه بازیابی سلامتی‌شان با اهدای پلاسما در مرکز انتقال خون بابل به یاری بیماران درگیر با این ویروس بشتابند.

پوریانی ادامه داد: در پلاسمای خون این افراد سپر دفاعی در برابر ویروس کرونا وجود دارد که با تزریق این پلاسما بیماران بدحال، ایمنی آنان تقویت می‌شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۵۰ مازندرانی پلاسمای خون خود را اهدا کردند، گفت: بهبودیافتگان کووید ١٩ در صورت تمایل می‌توانند برای آگاهی بیشتر با شماره تلفن ٣٣٣١٤٨٦٣ و ٣٢٣٧١٠٥٥ از ساعت هشت تا ١٣ تماس بگیرند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول