اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

آیا شرکت‌های میان دستی نفت آمریکا از بحران فعلی نجات پیدا می‌کنند؟

بسیاری از شرکت‌های میان دستی در صنعت نفت آمریکا به خصوص اپراتورهای خطوط انتقال نفت این کشور شاهد کاهش شدید درآمد خود بوده و بسیاری از آنها دیگر نمی‌توانند در برابر فشارها تاب بیاورند.

آیا شرکت‌های میان دستی  نفت آمریکا از بحران فعلی نجات پیدا می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، شرکت‌های میان دستی در صنعت نفت آمریکا به خصوص اپراتورهای خطوط انتقال نفت از جمله آنهایی هستند که شاهد کاهش شدید تقاضا برای خدمات خود طی ماه‌های گذشته بوده‌اند.

اما باید گفت برخی از این شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند منتظر بهتر شدن اوضاع در صنعت نفت آمریکا باشند و مجبور هستند تا دامنه فعالیت خود را از نفت جدا کنند.

زمانی که شرکت‌های ارائه دهند خدمات حفاری در آمریکا، به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان، شروع به بستن برخی از چاه‌های نفت خود که دیگر با سقوط قیمت از صرفه اقتصادی خارج شده بودند، کردند بسیاری از شرکت‌ها دخیل در صنعت نفت شیل، ‌نفس راحتی کشیدند و به افزایش قیمت امیدوار شدنداین مسئله به صورت بالقوه می‌توانست به افزایش قیمت نفت منجر شده و در واقع همین انتظار هم می‌رفت.

در حالی که نگاه‌ها در صنعت نفت شیل آمریکا معطوف به شرکت‌های فعال در اکتشاف و تولید نفت بود نسبت به اوضاع شرکت‌های میان دستی به طور جدی غفلت شد.

*پای همه شرکت‌های صنعت نفت آمریکا گیر است

یکی از چیزهایی که بحران امسال در صنعت نفت آمریکا را از بحران‌های دیگر متمایز می‌کند این است که بحران کنونی تمام طرف‌های حاضر در چرخه تامین و توزیع نفت در آمریکا را تحت تاثیر قرار داد.

در حالی که به طور معمول شرکت‌های میان دستی و پایین دستی همواره از محل مازاد تولید نفت شرکت‌های بالادستی سود می‌بردند اما این بار اوضاع به این شکل نچرخید چرا که شاهد سقوط شدید تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان بوده‌ایم.

زمانی که شرکت‌های حفاری چاه‌های نفت شیل در آمریکا شروع به متوقف کردن فعالیت سکوهای خود کردند و در چاه‌ها را بستند این مسئله درآمد شرکت‌های میان دستی از جمله آنهایی که در زمینه نقل و انتقال نفت و همچنین ذخیره آن فعال بودند را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از طرف دیگر با افزایش شدید تقاضا برای انبار کردن نفت، درخواست خدمات انتقال با خط لوله نیز کاهش چشمگیری پیدا کرد.

کارشناسان مؤسسه وود مکنزی اوایل ماه جاری اعلام کردند که میزان استفاده از خطوط لوله نفت در آمریکا به خاطر سقوط قیمت نفت در ماه مارس به شدت کاهش داشته است.

*انعطاف در تولید، رکود در خدمات

این کارشناسان معتقدند شرکت‌های فعال در زمینه استخراج و تولید نفت کاری را می‌کنند که در شرایط کنونی باید آن را انجام دهند اما این مسئله برای شرکت‌های اپراتور خطوط انتقال نفت بسیار گران تمام شده است.

الکس بیکر، کارشناس مؤسسه وود مکنزی، می‌گوید نفت شیل حالا همانگونه رفتار می‌کند که انتظار می‌رفت، انعطاف پذیر و با نگاه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت. آنها هر کاری می‌کنند که نجات پیدا کنند. 

*شرکت‌های میان دستی قربانی بحران در صنعت نفت آمریکا

کاهش حجم تولید و بزرگی شرکت‌ها دقیقا همان کاری بود که باید در شرایط کنونی انجام می‌شد اما بسیاری از آنها برخلاف قرارداد‌های بلندمدت خود با شرکت‌های میان دستی به سمت متوقف کردن حفاری و تولید خود رفتند.

آنها ترجیح دادند به جای تولید با چنین قیمت‌های پایینی که در بازارهای جهانی شاهد هستیم به خاطر نقض قرارداد با شرکت‌های خط لوله کمی جریمه بپردازند.

پرداخت چند میلیون دلار به شرکت‌های اپراتور خطوط لوله انتقال نفت ممکن است خوب باشد اما در مقایسه با درآمدهای آنها در زمان ارائه خدمات چیز دندان گیری نیست.

مشکل بعدی این است که به خاطر بحران پیش آمده بسیاری از شرکت‌های نفت شیل ورشکست خواهند شد و حتی نخواهند توانست همین جریمه را به شرکت‌های خطوط لوله بپردازند. به همین دلیل آینده آنها تیره وتاریک به نظر می‌رسد.

*تعلیق پروژه‌های زیر ساختی نفتی در آمریکا

از ابتدای سال جاری تاکنون شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال نفت از طریق خط لوله در آمریکا پروژه‌های خود برای افزایش ظرفیت انتقال معادل مجموعا 1.4 میلیون بشکه در روز را به حالت تعلیق درآوردند.

البته تعداد کمی از این پروژه‌ها به لطف قراردادهای بلندمدت با شرکت‌ها بدون مشکل در دست احداث هستند و انتظار می‌رود به موقع به بهره‌برداری برسند اما تاخیر در کلیت اجرای چنین پروژه‌هایی اصلا نشانه خوبی نیست.

*ضرر میلیاردی شرکت‌های نفتی آمریکایی

به گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، شرکت‌های بزرگ تولید کننده نفت شیل آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری مجموعا 26 میلیارد دلار ضرر کردند.

اما نکته مهم این بود که شرایط بدتر از این هم خواهد شد چرا که در غرب اروپا شاهد اعمال محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی با هدف کنترل شیوع کرونا بودیم که تبعات آنها در سه ماهه جاری هم ادامه داشته و خواهد داشت.

جدای از ضرر، این شرکت‌ها با 38 میلیارد دلار وام تسویه نشده با سررسید پرداخت اقساط در ماه‌های ژانویه تا مارس روبرو بوده‌اند.

*نوبت به ورشکستگی شرکت‌ها رسید

17 شرکت بزرگ نفت شیل از ابتدای سال جاری تاکنون اعلام ورشکستگی کرده و انتظار می‌رود تعداد آنها طی ماه‌های آینده افزایش چشمگیری پیدا کند.

مسئله حائز اهمیت این است که سال‌ها طول خواهد کشید که شاهد بازگشت تولید نفت شیل به سطح پیش از بحران شیوع کرونا، باشیم. البته اگر قرار باشد این مسئله اتفاق بیفتد.

*وقتی ورق برای شرکت‌های میان دستی نفتی بر می‌گردد

به نظر می‌رسد شرکت‌های میان دستی صنعت نفت آمریکا، به شدت متضرر خواهند شد و این در حالی است که همین چند ماه پیش ظرفیت عرضه نفت از سوی شرکت‌ها بیشتر از ظرفیت آنها برای انتقال نفت بود.

به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت این کشور در روز 5 ژوئن نسبت به 12 ماه پیش 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داشته است.

روند کنونی قیمت نفت به گونه‌ای است که همچنان پایین‌تر از میزانی خواهد بود که شرکت‌های نفتی برای از سر گیری حفاری‌های خود به آن نیاز دارند.

از طرفی برخی از این شرکت‌ها با وجود پایین ماندن قیمت شروع به باز کردن چاه‌های نفت خود کرده‌اند.

این اقدامات همه با هم باعث  می‌شود روند قیمت بهبود نفت که شرکت‌های آمریکایی برای سود دهی دوباره به آن نیاز دارند، خیلی بیشتر طول بکشد.

بیکر در این باره گفت: خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد که با قیمت 35 دلار در هر بشکه شرکت‌های نفت شیل به دنبال حفاری چاه جدید بروند. تنها میدان نفتی در آمریکا که فعالیت آن با چنین قیمتی منطقی است میدان پرمیان است.

*نیاز آمریکا به نفت 45 دلاری

این کارشناس مؤسسه وود مکنزی معتقد است برای اینکه شاهد بهبودی معنادار حفاری و تولید نفت در آمریکا باشیم قیمت‌ها باید به بالای 45 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

این بدین معنا است که شرکت‌های میان دستی باید برای بهبود اوضاع بیشتر صبر کنند.

مشکل این است که بسیاری از شرکت‌های میان دستی توان تامین هزینه‌های خود و ادامه فعالیت در چنین شرایطی را ندارند. 

برخی از این شرکت‌ها مجبور شده‌اند نفت را کنار گذاشته و به سمت انتقال گاز از لوله‌های خود و حتی اجرای پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر بروند.

به گفته ال موناکو، مدیرعامل شرکت اپراتور خطوط لوله انتقال نفت انبریج می‌گوید ما به این نتیجه رسیدیم که تغییر در رویکردمان و رفتن تدریجی به سمت گاز طبیعی و انرژی‌های تجدید پذیر در چنین شرایطی بسیار منطقی است.

باید گفت که سقوط قیمت نفت بی‌سابقه بوده و اصلا شرکت‌ها انتظار چنین بحرانی را نداشتند و نمی‌توان تضمین کرد که این روند دوباره اتفاق نیفتد.

همانطور که شرکت‌های تولید کننده نفت شیل آمریکا از بحران سال 2014 یاد گرفتند که باید انعطاف پذیری بیشتری داشته و هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند شرکت‌های میان دستی هم باید پس از بحران کنونی به سمت انعطاف پذیری بیشتر بروند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول