اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

ظرفیت 840مگاواتی تولید انرژی تجدید پذیر/امکان‌سنجی ساخت توربین‌های بادی فراساحلی

معاون وزیر نیرو گفت: برنامه وزارت نیرو بر این است که هیچ ظرفیت تولیدی انرژی تجدیدپذیر را از دست ندهد اما در مسیر بالفعل کردن پتانسیل‌های بالقوه تولید این نوع انرژی، توجیه اقتصادی و اولویت بندی وجود دارد.

ظرفیت 840مگاواتی تولید انرژی تجدید پذیر/امکان‌سنجی ساخت توربین‌های بادی فراساحلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد ساتکین، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، صبح امروز در نشست خبری با اهالی رسانه، ضمن اشاره به این نکته که حوزه شرقی کشور، جزء بزرگترین منابع انرژی باد در جهان قرار دارد، عنوان کرد: در حال برنامه ریزی برای جذب بخش خصوصی و حمایت از آن در جهت احداث نیروگاه‌های بادی و استفاده از ظرفیت موجود در کشور هستیم.

*توسعه توربین‌های بادی فراساحلی در دستور کار است

معاون وزیر نیرو، در بیان اینکه برای ترسیم اطلس بادی ایران در بخش مرزی در افغانستان نیز بررسی‌ها انجام شده است، گفت: احتمالا در آینده طرح‌های مشترکی بین ایران و افغانستان عملیاتی شود، زیرا اطلس بادی ایران با همکاری کشورهای آلمان و دانمارک طراحی شده و هم اکنون ما می‌توانیم تخصص و دانشی که در کشور ایجاد شده را به کار گرفته و اطلس بادی افغانستان را نیز طراحی کنیم.

ساتکین، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مبنی بر برنامه‌ وزارت نیرو به منظور استفاده از ظرفیت انرژی باد دریاها با استفاده از توربین‌های بادی فراساحلی، تصریح کرد: برنامه سازمان ساتبا بر این است که هیچ ظرفیت تولیدی انرژی تجدیدپذیر را از دست ندهد اما در مسیر بالفعل کردن پتانسیل‌های بالقوه تولید این نوع انرژی، توجیه اقتصادی و اولویت بندی وجود دارد.

وی، با اشاره به اینکه  ظرفیت‌های تولید انرژی تجدیدپذیر درون‌ساحلی عظیمی در کشور وجود دارد، گفت: اولویت ساتبا با پروژه‌های خشکی است اما برای سال‌های آتی توسعه میادین بادی دریایی را در نظر دارد.

*ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در کشور، 824 مگاوات است

رئیس سازمان ساتبا، در توضیح این‌نکته که مجموعه ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را ۸۲۴ مگاوات برآورد می‌شود، افزود: در چند سال اخیر نصب این نیروگاه‌ها سرعت پیدا کرده به شکلی که در سال ۹۹ یا اوایل سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ مگاوات دیگر نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

ساتکین با بیان اینکه این ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت‌های تشویقی وزارت نیرو انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر نیز ۸۸۰ پروژه دیگر در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در حال سرمایه گذاری و آماده احداث داریم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه بهره‌وری انرژی نیز در اولویت فعالیت‌های این وزارتخانه قرار دارد، ادامه داد: برای افزایش بهره‌وری فعالیت‌های متعددی را در دستور کار قرار دادیم که عوض کردن یک میلیون کولر گازی و تبدیل آن‌ها به درجه انرژی A از جمله این طرح هاست که در مرحله نخست اجرا شدن این طرح ۲۰۰ هزار دستگاه کولر گازی جایگزین خواهد شد که این رقم معادل ۴۸۰ مگاوات انرژی است.

*حمایت از دهک‌های پایین درآمدی با استفاده از تولید انرژی تجدیدپذیر

ساتکین، با بیان اینکه به دنبال راحت‌تر شدن شرایط مردم در استفاده از پنل‌های خورشیدی هستیم، گفت: با ورود کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان، امکان استفاده از این پنل‌ها برای خانواده‌ها یا مشترکان خانگی فراهم شده است به این شکل که مشترکان با دریافت وام‌های بلاعوض و یا تسهیلات بی بهره یا کم بهره امکان خرید این پنل‌ها را بدست می‌آورند و در عوض برق تولیدی این پنل‌ها را با قیمت ۱۰۴۰ تومان به شبکه خواهند فروخت که این کار سبب استقلال آن‌ها از دریافت کمک هزینه از سازمان‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) خواهند شد.

وی، با بیان اینکه ده میلیون تومان از وام پرداختی به صورت بلاعوض و ۳۰ میلیون آن نیز به صورت کم بهره به خانواده‌های کم بضاعت خواهد بود، اضافه کرد: تاکنون ۲۲۰۰ پکیج معادل ۱۱ مگاوات از این تسهیلات استفاده شده است.

معاون وزیر نیرو، در خصوص استفاده از انرژی حاصل از زباله، گفت: به دنبال محقق کردن طرحی هستیم که در آن اگر سرمایه گذاران در شمال ایران از زیست توده (زباله) برق تولید کنند ما برق آن‌ها را گران‌تر خواهیم خرید. در حال حاضر نیز به دنبال راهکارهایی برای جذب سرمایه گذاری در این بخش هستیم.

وی، در خصوص افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف، افزود: پرداخت یارانه سود تسهیلات به افرادی که بهره وری را افزایش دهند و ثابت کنند که مصرف برق شان را کاهش داده اند به خصوص در بخش صنعتی، تنظیم روشنایی در ادارات و اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف در همه بخش ها، از طرح‌های مورد نظر برای افزایش بهره وری مشترکان برق است.

*به دنبال صادرات تکنولوژی به کشورهای منطقه‌ هستیم

ساتکین، با بیان اینکه اکثر قراردادهای ما در بخش سرمایه گذاری برای انرژی‌های تجدیدپذیر قراردادهای خارجی است، ادامه داد: البته ما قراردادهای خود را با شرکت‌های ایرانی منعقد می‌کنیم، زیرا امکان پرداخت ارز برای سرمایه گذاران نیستیم و پرداخت‌های ما به صورت ریالی است، اما این شرکت‌ها پشتوانه خارجی دارند.

وی، با اشاره به قانون ۲۰ درصدی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ادارات دولتی، گفت: ما باید به ادارات ابتدا ضرر مالی ناشی از استفاده نکردن از انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان دهیم در عین حال در حال طراحی قبض برای مصرف کنندگان این بخش هستیم به این ترتیب که یک قبض نارنجی برای برق تولید شده از انرژی‌های فسیلی و یک قبض سبز برای برق استفاده از منبع انرژی‌های تجدید پذیر صادر خواهد شد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ما به دنبال افزایش راهکارهای تامین منابع هستیم، افزود: هم اکنون ۱۰ درصد از عوارض قبض مشترکان برای انرژی‌های تجدیدپذیر صرف می‌شود که این رقم تا ۱۲ درصد امکان افزایش دارد، اما ما به دنبال ایجاد فشار برای مردم نیستیم بنابراین محل تامین منابع جدید، اضافه خواهیم کرد.

ساتکین، اضافه کرد: هم اکنون تلاش می‌کنیم با کشورهای همسایه که بازار آن‌ها دست نخورده است تفاهم نامه امضا کنیم که البته افغانستان می‌تواند بهترین بازار باشد که ما تجهیزات و دانش خود را در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر به این کشور صادر کنیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول