اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

شاخص اهدای خون مستمر در گلستان فراتر از 64 درصد شد/ سهم اهدای خون بانوان گلستانی 7 درصد

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: شاخص اهدای خون مستمر در استان گلستان بیش از 64 درصد است، 27 درصد اهداکنندگان خون باسابقه و مابقی اهداکنندگان خون بار اولی هستند.

شاخص اهدای خون مستمر در گلستان فراتر از 64 درصد شد/ سهم اهدای خون بانوان گلستانی 7 درصد

سیدصادق بنی‎‌عقیل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان ضمن گرامیداشت روز جهانی اهدای خون اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده 25 درصد جمعیت دنیا حداقل یکبار در طول زندگی به خون و فرآورده‌های خونی احتیاج پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه عمر خون و فرآورده‌های خونی کوتاه است، تصریح کرد: طول عمر نگهداری پلاکت حداکثر سه روز و طول عمر نگهداری گلبول‌های قرمز حداکثر بین 35 الی 42 روز است.

* رشد بار مراجعه اهداکنندگان خون به مراکز گلستان

مدیرکل انتقال خون استان گلستان با تاکید بر اینکه بیش از 30 درصد خون و فرآورده‌های خونی مصرف دائم برای برخی بیماران است، افزود: بیماران تالاسمی ماهانه نیاز به دو بار تزریق خون دارند، بیماران کنسر «سرطان»، شیمی درمانی، هموفیلی، دیالیزی و مادران بارداری که ممکن است نیاز به خون داشته باشند اکثرا جزو کسانی هستند که مصرف دائم به خون و فرآورده‌های خونی دارند.

بنی‌عقیل ادامه داد: ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای در سطح استان رخ بدهد مانند تصادفات؛ به همین دلیل سازمان انتقال خون باید همیشه ذخایر خونی را در بانک خون داشته باشد تا جوابگوی بیمارستان‌ها باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه چندماهی کشور و البته دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند طبیعتا مقداری از بار مراجعات مردم برای اهدای خون کم شده است در استان گلستان حداکثر 1.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل این اتفاق را شاهد بودیم، در خردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بار مراجعه برای اهدای خون رشد خوبی را در استان نشان می‌دهد.

* اعلام بیشترین گروه‌های خونی موردنیاز در بیمارستان‌های گلستان

مدیرکل انتقال خون استان گلستان با بیان اینکه توقف جراحی الکتیو طی سه ماه گذشته در بیمارستان‌های استان سبب شده تا میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی بیشتر شود، افزود: ما سعی داریم نیاز بیمارستان‌ها را در این زمینه تامین کنیم که تاکنون این اتفاق رقم خورده است.

بنی‌عقیل با اشاره به اینکه بیشترین گروه‌های خونی موردنیاز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان A، AB ،B ،+O است، گفت: از مردم می‌خواهیم کسانی که این گروه‌های خونی را دارند حتما برای اهدای خون مشارکت کنند تا بتوانیم ذخایر خونی مورد نیاز بیماران را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه بانوان سالم‌ترین اقشار در راستای اهدای خون هستند، ابراز کرد: مردم می‌توانند بدون هیچ نگرانی به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و پس از انجام معاینه اگر شرایط اهدای خون را داشته باشند از آنها خون‌گیری می‌شود برای ما سلامت اهداکننده و بیمار بسیار مهم است

*افزایش 2 درصدی تعداد بانوان اهداکننده خون در گلستان

مدیرکل انتقال خون استان گلستان تاکید کرد: با توجه به اینکه بانوان 50 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند می‌توانند ذخایر خونی خوبی را به سازمان انتقال خون اهدا کنند.

بنی‌عقیل از افزایش 2 درصدی اهدای خون بانوان در سطح استان خبر داد و گفت: طی سه ماهه ابتدای امسال بانوان دو درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل اهدای خون داشتند سال گذشته این میزان پنج درصد «حدود 120 نفر» بود و اکنون با رشد دو درصدی اهدای خون این میزان به هفت درصد افزایش داشته است.

به گفته وی؛ اگر روند اهدای خون توسط بانوان استان ادامه داشته باشد می‌توانیم امیدوار باشیم تا پایان سال اهدای خون بانوان به 10 درصد مشارکت خواهد رسید.

*بیش از 1400 مراجعه کننده اهدای خون «بار اولی» در گلستان

مدیرکل انتقال خون استان گلستان بیان کرد: در دنیا بانوان 30 الی 40 درصد اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند انشاءالله ما در استان گلستان بتوانیم به عنوان اولین استان مرز 10 درصد را پشت سر بگذاریم.

بنی عقیل با اشاره به افزایش تعداد اهداکنندگان خون بار اولی در استان گفت: در مدت سه ماه ابتدای سال 1398 میزان اهداکنندگان خون در استان 9 درصد بود که این رقم به 14 درصد افزایش پیدا کرده است که این مهم را مدیون اطلاع‌رسانی رسانه‌ها هستیم.

 وی با بیان اینکه بیش از یک هزار و 400 مراجعه کننده اهدای خون بار اولی در استان داشتیم، ابراز کرد: بخشی از مراجعه‌کنندگان توانستند خون خود را اهدا کنند.

* آقایان گلستانی 93 درصد اهداکنندگان خون هستند

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: سال گذشته 95 درصد اهداکنندگان خون مربوط به آقایان و پنج درصد از جامعه بانوان بود، حدود 48 هزار واحد خون‌گیری در استان انجام گرفت و حدود 2 هزار و 500 نفر از بانوان در سال گذشته خون خود را اهدا کردند.

بنی عقیل با بیان اینکه روند اهدای خون در بانوان طی سه ماهه ابتدای امسال تغییر کرده است، ابراز کرد: 93 درصد اهداکنندگان خون در استان را آقایان و هفت درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی وضعیت استان گلستان را از لحاظ اهدای خون در سطح کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت: شاخص اهدای خون مستمر در استان گلستان بیش از 64 درصد است، 27 درصد اهداکنندگان خون باسابقه و مابقی اهداکنندگان خون بار اولی هستند که انتظار داریم این تعداد به تدریج در رده افراد مستمر و باسابقه اهداکننده خون قرار بگیرند.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول