اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

برخی دانشگاه‌ها خوابگاه کافی ندارند، خوابگاه برخی دانشگاه‌‌ها خالی می‌ماند/ در خوابگاه پسرانه بیشتر از دخترانه کمبود داریم

در حالیکه برخی دانشگاهها خوابگاه کافی برای دانشجوها ندارند، خوابگاه برخی دانشگاهها خالی می‌ماند، رئیس سازمان امور دانشجویان می‌گوید: مشکل کمبود خوابگاه پسران بیشتر از دخترانه است و اغلب خوابگاه‌های به ندرت خالی مانده دخترانه است.

برخی دانشگاه‌ها خوابگاه کافی ندارند، خوابگاه برخی دانشگاه‌‌ها خالی می‌ماند/ در خوابگاه پسرانه بیشتر از دخترانه کمبود داریم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کاربران فارس با ثبت سوژه‌هایی در سامانه فارس من درباره وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی از کمبود خوابگاه برای دانشجوها به ویژه دانشجویان پسر گلایه می‌کنند.

این کاربران سوژه‌هایی را با عنوان «بررسی مشکلات خوابگاه های دانشجویی»، «اوضاع دانشگاه های تک جنسیتی و خوابگاه های آن» و «مشکل اسکان بیش از ظرفیت دانشجویان در خوابگاه دانشگاه» را مطرح کرده‌اند.

گلایه خوابگاه همواره در سال‌های گذشته از سوی دانشجویان مطرح شده است و علیرغم اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق رفاه دانشجویان، هنوز در این باره در دانشگاه‌ها کمبودهایی احساس می‌شود.

*گلایه دانشجوهای خوابگاهی کارشناسی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر است

یک دانشجوی پسر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با انتقاد از اینکه امسال در دانشگاهی در تهران پذیرفته شده است اما این دانشگاه اعلام می‌کند که فقط برای رشته‌های روزانه ظرفیت خوابگاه دارد، گفت: دانشگاه از ابتدا هم در دفترچه کنکور نداشتن تعهد به تأمین خوابگاه برای دانشجویان شبانه را اعلام کرده بود اما این سوال مطرح است که با توجه به تأمین آسان‌تر خوابگاه مجردی  چرا دانشگاه های دولتی در تهران در این باره کمبود دارند؟

وی ادامه داد: این موضوع درباره دانشجویان کارشناسی سختگیرانه‌تر است؛ زیرا در حالی که دانشجوهای مقطع کارشناسی با مشکلات متعددی مواجه هستند می‌بینیم که دانشجوهای مقاطع تحصیلات تکمیلی به راحتی خوابگاه دریافت می‌کند.

این دانشجوی پسر گفت: حتی گاهی از طریق دوستان خود می‌بینیم که برخی از ظرفیت‌های خوابگاه‌های دانشجویی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خالی می‌ماند.

*برخی دانشگاه‌ها خوابگاه کافی ندارند، خوابگاه برخی دانشگاه‌‌ها خالی می‌ماند

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار فارس، گفت: در حالی که برخی دانشگاه‌ها خوابگاه کافی برای دانشجویان خود ندارند، برخی دانشگاه‌ها خوابگاه خالی مانده دارند که این موضوع بیشتر درباره دانشگاه‌های کوچک و غیرانتفاعی اتفاق می‌افتد، زیرا ظرفیت برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی به دلیل نبود متقاضی خالی می‌ماند و در نتیجه ظرفیت خوابگاه هم بیشتر از نیاز می‌شود. 

صدیقی گفت: به طور در دانشگاه‌های دولتی به ندرت خوابگاه خالی مانده وجود دارد.

*کمبود در خوابگاه پسرانه بیشتر از دخترانه است

صدیقی درباره ظرفیت خوابگاه‌های پسرانه در دانشگاه‌های کشور، گفت: همیشه در خوابگاه دانشجویان پسر کمبود ظرفیت داشته‌ایم که برای رفع این مشکل از راهکار خوابگاه‌های خودگردان استفاده کرده‌‌ایم.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره ظرفیت خوابگاه‌های دخترانه در دانشگاه‌های کشور، گفت: مشکل کمبود ظرفیت در خوابگاه دختر از خوابگاه پسران کمتر است؛ حتی در برخی دانشگاه‌ها که ظرفیت خوابگاهی بلااستفاده مانده متعلق به دختران است که کمتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد دانشجوی دختر در آن دانشگاه‌ها جذب شده است.

*ظرفیت خوابگاه‌ دانشجویی در کشور متوازن نیست

وقتی برخی دانشگاه‌ها خوابگاه کافی ندارند و خوابگاه برخی دانشگاه‌‌ها خالی می‌ماند، یعنی ظرفیت خوابگاه‌های کشور متوازن نیست.

با این شرایط این سوال مطرح می‌شود که چرا ظرفیت خوابگاهی به صورت متوازن افزایش نمی‌یابد یا برای مثال از ظرفیت خوابگاه بلااستفاده به بخش‌های مورد نیاز از جمله دانشجویان پسر یا متاهل تخصیص پیدا نمی‌کند؟

خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرده است.

*پاسخ به گلایه از ظرفیت نامتوازن خوابگاهی  

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و دانشجویی خبرگزاری فارس، در پاسخ به گلایه از نامتوازن بودن ظرفیت خوابگاهی در کشور و درخواست تخصیص ظرفیت مازاد به بخش‌های دارای نیاز، گفت: هر دانشگاه‌ بر اساس شرایط خود از جمله نیاز و بودجه، ظرفیت خوابگاه دانشجویی مورد نیاز را ایجاد می‌کند؛ احداث خوابگاه زمان‌بر است و چند سال طول می‌کشد؛ از این رو ممکن است برای مثال یک دانشگاه یک پیش‌بینی از ظرفیت مورد نیاز در سال های آینده داشته باشد و با استناد به آن پیش بینی ظرفیت جدید خوابگاه احداث کند اما پیش بینی محقق نشود و کمتر از آنچه تصور شده بود جذب دانشجو در آن دانشگاه انجام شود که در نتیجه با این اتفاقات، شاهد خالی ماندن خوابگاه های برخی دانشگاه‌ها می شویم.

وی ادامه داد: البته همه خوابگاه‌ها احداثی نیست و برخی خوابگاه‌‌ها استیجاری است که دانشگاه برای رفع نیاز خود اقدام به اجاره خوابگاه می کند و اگر نیاز به خوابگاه ضروری و فوری باشد، دانشگاه حتی می‌‌تواند برای اجاره خوابگاه برای دانشجویان خود کمک مالی بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول