اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  موزه

آشنایی با صنایع دستی بوشهر/ از «حصیربافی» و «رندبافی» تا بافت «پلاس»

در حال حاضر ایران در حوزه تولید صنایع دستی در جایگاه ویژه ای قرار دارد و با کمترین هزینه در تهیه مواد اولیه و ایجاد ارزش افزوده فراوان در حوزه صادرات غیر نفتی نقش مناسبی را در اقتصاد مقاومتی کشور ایجاد کرده است.

آشنایی با صنایع دستی بوشهر/ از «حصیربافی» و «رندبافی» تا بافت «پلاس»

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، صنایع دستی بخشی از هنر، فرهنگ و هویت هر منطقه است که علاوه بر جنبه‌های تولیدی نشانی از خلاقیت ذوق و تبلور در هر یک از اقوام ایران  است.

هنری که از دل طبیعت سینه به سینه توسط زنان و مردان روایتگر زیبایی و پیام‌آور سلیقه‌ها، عقیده‌ها و روش‌های زندگی و شخصیت نیاکان کشور است .

در حال حاضر ایران در حوزه تولید صنایع دستی در جایگاه ویژه ای قرار دارد و با کمترین هزینه در تهیه مواد اولیه و ایجاد ارزش افزوده فراوان در حوزه صادرات غیر نفتی نقش مناسبی را در اقتصاد مقاومتی کشور ایجاد کرده و در بخش شهری و روستایی باعث افزایش درآمد شده است.

حمایت از صنایع دستی حمایت از تولید ملی است و افزایش روز افزون خانواده بزرگ صنایع دستی باعث گسترش هنر و جایگاه و کارکرد آن در عرصه ملی و بین المللی شده است.

صنایع دستی استان بوشهر به عنوان یکی از صنایع فاخر در کشور شناخته می‌شود که با داشتن پتانسیل‌های مختلف چه در زمینه تهیه مواد اولیه و چه تنوع طرح و رنگ و نوع صنایع دستی نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد تا فرصت صادرات برای آن فراهم شود.

لیلا رحیمی معاون صنایع دستی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص صنایع دستی‌ مطرح در این استان گفت: یکی از معروف‌ترین صنایع دستی در بوشهر «حصیربافی» است که در آن رشته‌های حاصل از الیاف گیاهی به کمک دست و ابزار ساده دستی که قدمتی چند هزار ساله دارد بافته می‌شود، وجود نخلستان‌های بیشمار  در استان بوشهر امکان دسترسی به مواد اولیه را برای هنرمندان و صنعتگران حصیرباف فراهم کرده است.

وی در ادامه تک، جارو، تویزه، زیر داغی، بادبزن، زنبیل، کلاه و ظروف حصیری را از جمله محصولات بافت الیاف گیاهی برشمرد و گفت: از مراکز مهم تولید حصیر در این استان می‌توان به شهرستان‌های گناوه، دشتی، دشتستان و دیلم اشاره کرد.

رحیمی «رند بافی» را یکی دیگر از بافته‌های داری استان بوشهر معرفی کرد و گفت: از رندبافی به عنوان زیرانداز سفره آرد و ...استفاده می‌شود،‌ رند مثل گلیم دو رو نیست و  و نقوش آن به طور عمده ذهنی است و طرح‌هایی همچون گیاهان تمثیلی و حیوانات ساده شده زینت بخش این دست بافته است.

وی تأکید کرد: این نوع بافت در بین عشایری که در شهرستان جم و شهرستان دشتستان یکجانشین شده‌اند بافته می شود.

معاون صنایع دستی بوشهر «پلاس» را یکی دیگر از صنایع دستی این استان عنوان کرد و افزود: پلاس نوعی گلیم پشمی است که از دیرباز به عنوان زیرانداز مناسب جهت محافظت از رطوبت سرما و گرمای زمین به کار می رود و به این جهت در مفروش کردن زمین های گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: این زیرانداز مانند گلیم ابتدا چله‌کشی می‌شود و پس از آن الیاف رنگارنگ پشم تابیده را به شکل خطوط افقی از تار عبور می‌دهند و بعد شانه می زنند، در پلاس زمینه کار اغلب از خطوط افقی و رنگارنگ تشکیل می شود، این نوع بافت هم بیشتر در بین عشایری که در شهرستان جم و دشتستان یکجانشین شده‌اند بافته می‌شود.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه از کهن‌ترین و مشهورترین صنایع دستی بوشهر گبه بافی است، گفت: گبه بافی از محصولات صادراتی و پرطرفدار بوشهر به شمار می‌رود، این صنعت به روش قالی‌بافی روی دارهای افقی انجام شده و  اغلب گبه بافان بوشهر نقش‌ها را در ذهن دارند و از  نقشه استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: «گبه بافی» بوشهر در دو نوع انجام می‌شود که یکی رنگی و دیگری خودرنگ است، گبه‌های خودرنگ از پشم گوسفندان با همان رنگ طبیعی‎‌شان بافته می‌شوند. اما گبه‌های رنگی از پشم گوسفند با رنگرزی گیاهی تهیه می‌شوند.

معاون صنایع دستی ادامه داد: بعد از پوست حیوانات احتمالاً گبه‌ها بودند که به عنوان زیرانداز استفاده شدند، طرح‌ گبه‌های بوشهر اغلب خشتی، چهارفصل و شیری است.

رحیمی تأکید کرد: «عبا بافی» هم یکی از مشهورترین صنایع دستی بوشهر است که از پشم شتر به دست می‌آید. به این صورت که پشم شتر را می‌چینند، موها و قسمت‌های نامرغوب را جدا می‌کنند و نخ بسیار ظریف و لطیفی به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه عبا بافی بیشتر توسط مردان و در کارگاه‌های خانگی تولید می شود، گفت: عباهای بوشهر بیشتر به دلیل جنس مرغوب و ثبات رنگ مشهورند. عبا بافی در بوشهر به روش سنتی و بر روی دستگاه‌های قدیمی چوبی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول