اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

اعطای 83.5 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌های دانش بنیان

بر اساس توافق‌نامه بین بانک توسعه تعاون و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهت اعطای تسهیلات کم بهره به تعاونی‌های دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی 83 میلیارد و 520 میلیون تومان تسهیلات برای 24 تعاونی دانش بینان اعطاء شد.

اعطای 83.5 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌های دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری فارس، امروزه اهمیت توسعه وشکوفایی علمی در جهش تولید واقتصاد کشور ها برکسی پوشیده نیست که این امر همواره در بیانات مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام مورد تاکید و پیگیری قرار می‌گیرد.

شرکتهای دانش بینان به عنوان پیش قراولان عرصه تولید علم و ثروت نماد توسعه یافتگی و شکوفایی علوم در صنعت و تجارت محسوب می‌شوند.

محمد جعفر کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت تعاونی‌های دانش بنیان در بخش تعاون، ‌گفت: مهمترین رویکرد معاونت تعاون، تمرکز برفعالیت‌های نوآوری و خلاقانه و ایجاد اشتغال پایدار از طریق به کارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در توسعه بخش تعاون و فعالیت‌های دانش بنیان است و در همین راستا با رهیافت اتصال شبکه تعاونی‌های سنتی به مدرن و هوشمند و همچنین توسعه تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان برنامه حمایت از راه اندازی و توسعه مراکز نوآوری و توسعه تعاون با هدف استفاده از فناوری‌های نوین و تجاری سازی طرح های نوآورانه افراد خلاق در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر 243 تعاونی دانش بنیان با عضویت  3292 نفر از فارغ التحصیلان و با ظرفیت اشتغال 2765 نفر با سرمایه ثبتی حدود 248میلیارد ریال در سطح کشور فعالیت دارند.

به گفته وی، فعالیت تعاونی‌های دانش بنیان به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط موفق به اخذ مجوز شده‌اند.

کبیری گفت: به منظور تجاری سازی و توسعه بازار محصولات نوبنیان و جدید در بخش تعاون 24  مرکز نوآوری تعاون در سطح کشور ساماندهی شده است که در سال 98 مبلغ یک میلیارد و 187 میلیون تومان کمک بلاعوض از محل ردیف شکل گیری و توانمند سازی تعاونیها به منظور تقویت و حمایت از این مراکز تخصیص یافته است.

وی در مورد اقداماتی که برای هموار سازی و تسهیل فعالیت و تامین منابع تعاونیهای دانش بنیان انجام شده،‌گفت: به منظور همکاری سازنده برای حمایت از توسعه شرکت‌های تعاونی فناور و تجاری‌سازی فناوری در شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه بین معاونت امور تعاون وزارت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق نوآوری و شکوفایی امضا شد.

این تفاهم‌نامه با هدف تقویت ارتباطات شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان با شرکت‌های صنعتی بزرگ؛ همکاری در زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه و تجاری‌سازی شرکت‌های تعاونی دانش بنیان به‌ویژه از طریق صندوق‌‌های پژوهش و فناوری غیردولتی یا جسورانه بورسی با مشارکت سایر بازیگران؛ همکاری در راه‌اندازی شتاب دهنده‌ها یا کارخانه‌های نوآوری ویژه شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان در سراسر کشور به منظور کمک به فرایند توسعه و تجاری‌سازی فناوری در بخش تعاون با تکیه بر استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور منعقد شد و طی توافق با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مدارک و مستندات 22 مرکز نوآوری تعاون جهت اخذ مجوز توسعه گری فضاهای نوآور ارسال شده است.

کبیری گفت: به دنبال تفاهم نامه مذکور توافق نامه‌ای فیمابین بانک توسعه تعاون و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت اعطای تسهیلات کم بهره به تعاونیهای دانش بنیان منعقد شده و خط اعتباری در صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور اعطای تسهیلات به این نوع تعاونیها ایجاد شد که از این محل مبلغ   83 میلیارد و 520 میلیون تومان تسهیلات برای 24 تعاونی دانش بینان اعطاء شده است، مبلغ 82 میلیارد و 600 میلیون تومان در قالب نمونه سازی، سرمایه در گردش و ترجیحی به تناسب طرحهای پذیرش شده و درخواست شرکت های تعاونی دانش بنیان و مبلغ 920 میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی که این نوع تسهیلات به ازای هر استخدام جدید در تعاونی 25 میلیون تومان با نرخ 4 درصد است که بیشتر شرکتهای نوپا از این نوع تسهلات برخوردار می‌شوند و سقف این نوع تسهیلات تا مبلغ 100 میلیون تومان است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: با اقدامات انجام شده و در چارچوب تفاهم‌نامه منعقده بین صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک توسعه تعاون، خط اعتباری ارزان قیمتی با نرخ سود ترجیحی برای توسعه  و تجهیز خطوط تولید، توسعه بازار و تجاری سازی محصولات وتقویت واحدهای تحقیق توسعه  شرکتهای تعاونی دانش بنیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک توسعه تعاون در سطح کشور می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شده که با هماهنگی انجام شده با صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تضامین و وثایق مورد نیاز این تسهیلات نیز آسان شده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول