اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از نیمه‌کاره رهاشدن مساجد بازفت تا انتقاد از وضعیت بهداشتی برخی مساجد استان

شورای سیاستگذاری امور مساجد استان با حضور امام جمعه شهرکرد، استاندار و اعضای شورا به‌منظور بررسی وضعیت مساجد استان به ویژه در منطقه بازفت و مسکن مهر در دفتر نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

از نیمه‌کاره رهاشدن مساجد بازفت تا انتقاد از وضعیت بهداشتی برخی مساجد استان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شورای سیاستگذاری امور مساجد استان عصر امروز با حضور استاندار و اعضای شورا در دفتر نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

نیمه تمام ماندن مساجد منطقه بازفت و استفاده نامناسب از آن‌ها، اتمام مساجد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، مشخص شدن زمین برای مسجد شلمزار، نبود خادم در مساجد و ... از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

نیمه‌کاره رها شدن مساجد بازفت و استفاده نامناسب از آن‌ها

حجت‌الاسلام علیرضا ملک‌محمدی در ابتدای جلسه با طرح موضوع نیمه‌تمام و بسته ماندن مساجد منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ، گفت: این مساجد توسط بنیاد برکت ساخته شده و متاسفانه نیمه‌کاره رها شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شرایط نامناسب این مساجد باعث شده است که برای مصارفی که در شأن مسجد نیست از آن‌ها استفاده شود.

برآورد اعتبار 3میلیاردی برای تکمیل مساجد بازفت

علی شهریارپور در این‌باره توضیح داد: اعتبار موردنیاز برای تکمیل این مساجد 3میلیارد تومان برآورد شده است که مقرر شد بخشی از آن از محل اعتبارات سال 99 و 1400 و مابقی با مشارکت دستگاه‌های دیگر از جمله بنیاد مسکن، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد برکت، اوقاف و امور خیریه و سپاه تامین شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اعتبار درنظر گرفته شده برای مساجد شهرستان کوهرنگ در مجموع 100 میلیون تومان است و با این اعتبار نمی‌توان مساجد منطقه بازفت را تکمیل کرد و لذا لازم است دستگاه‌های مذکور این پروژه را ویژه تلقی کنند و در اتمام آن مشارکت کنند.

حجت‌الاسلام حسن امیری نیز با انتقاد از تقسیم نامناسب بودجه مساجد در شهرستان‌ها، گفت: خرد کردن بودجه مشکلی از هیچ مسجدی برطرف نمی‌کند و لذا شایسته است بودجه‌های اختصاص یافته تجمیع و برای به نتیجه رساندن یک پروژه به کار برده شود.

ساخت مسجد مسکن مهر شلمزار در انتظار تحویل زمین توسط راه و شهرسازی است

ساخت مسجد در مسکن مهر شهرهای زیر 25هزار نفر جمعیت دیگر مصوبه بررسی شده در این جلسه بود که بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و استاندار استان در این‌باره توضیحاتی ارائه دادند.

شهرام بهرامی در این خصوص گفت: بنیاد مسکن عملیات سفت‌کاری سه مسجد را در شلمزار، فرادنبه و لردگان تقبل کرد که در این میان مسجد فرادنبه 100 درصد پیشرفت فیزیکی و مسجد لردگان 60 درصد پیشرفت داشته است.

نماینده بنیاد مسکن انثلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در این جلسه با اشاره به به تاخیر افتادن تحویل زمین برای مسجد شلمزار توسط اداره‌کل راه و شهرسازی توضیح داد: این اداره‌کل زمینی را معرفی کرد که به لحاظ توپوگرافی مناسب نبود و لذا مقرر شد زمین جایگزینی را به بنیاد مسکن تحویل دهد که تاکنون محقق نشده است.

تحویل زمین مسجد شلمزار در اولین فرصت

حسینعلی مقصودی با بیان اینکه ثلث هزینه‌های اماکن عمومی و مساجد در مسکن مهر به عهده راه و شهرسازی است، گفت: بخشی از عملیات ساخت مساجد در محله‌های 35، 36 و 37 منظریه اجرا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: برای تامین اعتبار مساجدی که بنیاد مسکن متولی ساخت آن است 5 قطعه زمین در محله 39 منظریه از طریق مزایده به فروش می‌رسد و این مبلغ برای تکمیل سفت‌کاری مساجد سه شهر فرادنبه، لردگان و شلمزار در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد.

وی در خصوص زمین برای مسجد شلمزار اظهار داشت: زمین جایگزینی در سایت اداری شلمزار در اولین فرصت تحویل داده می‌شود.

مقصودی با اشاره به حصارکشی محوطه مسجد حضرت قاسم(ع) عنوان کرد: محدوده مساجد سلمان فارسی و امام هادی(ع) منظریه مشخص شده و امسال به تبع اعتبارات کارشان پیش خواهد رفت.

در این جلسه در خصوص تعیین تکلیف زمین مرغوبی در محله مهدی‌آباد که برای تعاونی مسکن سه دستگاه دولتی درنظر گرفته شده و افکار عمومی از آن به عنوان دخل و تصرف ادارات یاد می‌کند و تبعات اجتماعی به دنبال داشته است بحث و تبادل نظر شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص تصریح کرد: اگر زمینی متعلق به ادارات دولتی است و برای ساخت و محوطه‌سازی مسجد مناسب به نظر می‌رسد واگذار شود مگر زمین‌هایی که نیاز به اخذ مجوز از وزارتخانه‌ها داشته باشد.

اعلام آمادگی 25 وکیل استان برای طرح هرمسجد، یک حقوقدان

طرح هر مسجد، یک حقوقدان مصوبه دیگری بود که اجرای آن در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام سید محمد موسوی‌راد در این‌باره گفت: 9 مسجد در سطح استان برای این امر در نظر گرفته شد و 25 وکیل زن و مرد برای حضور داوطلبانه در این مساجد اعلام آمادگی کردند.

معاون فرهنگی دادگستری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: متاسفانه با شیوع ویرس کرونا و تعطیلی مساجد این طرح بر زمین ماند.

ضدعفونی مساجد ادامه یابد/ انتقاد از وضعیت نظافت و بهداشت برخی مساجد استان

در ادامه جلسه سیدراشد جزایری با بیان اینکه ما در ایام کرونا تعطیلی مساجد نداشتیم بلکه تعطیلی تجمعات و مراسمات داشتیم، گفت: مساجد در این مدت غبارروبی و ضدعفونی شد و امیدواریم ادامه پیدا کند چراکه خطر شیوع بیماری هنوز باقی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: بسیاری از مساجد خادم و یا متولی مشخصی ندارند و این امر موجب عدم رعایت مسائل بهداشتی در آن‌ها شده است.

وی با انتقاد از عدم وجود سرویس بهداشتی مناسب و فرش تمیز در برخی مساجد استان افزود: لوازم بهداشتی، جعبه کمک‌های اولیه و کپسول ضدحریق از ملزومات یک مسجد است.

در پایان مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در خصوص عدم وجود خادم در مساجد خاطرنشان کرد: بیمه خدام مساجد توسط تامین اجتماعی قطع شده و همین امر موجب شده عمده مساجد کشور بدون خادم بمانند.

انتهای پیام/68023/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول