اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

افزایش ۳۰ درصدی شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده/ حداکثر شهریه ۱۷ میلیون تومان است

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی از افزایش ۳۰ درصدی شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: بالاترین میزان شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی، در دوره ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، در دوره متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و در دوره متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است.

افزایش ۳۰ درصدی شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده/ حداکثر شهریه ۱۷ میلیون تومان است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی‌ زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، الگوی تعیین شهریه مطرح شد.

وی با تأکید بر اینکه میانگین افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید، ۲۳ درصد است، افزود: سقف افزایش شهریه ۳۰ درصد است و حداقل کف افزایش شهریه ۱۵ درصد است.

زینی‌وند اضافه کرد: بالاترین میزان شهریه برای دوره ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، برای دوره متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و دوره متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است؛ در پایه دوازدهم تحت عنوان فعالیت‌های مکمل است و بستگی به زمان برگزاری دوره مکمل، شهریه متفاوت است.

وی با بیان اینکه در الگوی شهریه  سعی کردیم که هم حقوق مؤسس، هم معلمان، هم اولیا و هم دانش‌آموزان رعایت شود، گفت: خط قرمز ما عدول از قوانین و مقررات است.

زینی‌وند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره عدم بازگشت شهریه اضافه چه در زمان ثبت‌نام و چه در زمان کرونا، گفت: در ابتدای سال تحصیلی جاری بر اساس پیگیری‌ها مشخص شد که ۴۰ تا ۴۵ مدرسه شهریه غیر متعارف دریافت کردند که برای ۱۱ مدرسه حکم صادر شد و ۷ مدرسه هم لغو مجوز موسس یا مدیریت صورت گرفت.

* آیین‌نامه مناطق مرزی تهیه شد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش با هدف بسیج امکانات و منابع ملی و منطقه‌ای جهت کمک به توسعه آموزش و پرورش مصوب شد و به همین دلیل سیاست محوری خود را تسهیل و استفاده از مشارکت‌ها و استیفای حقوق آموزش و پرورش از محل قانون آموزش و پرورش قرار دادیم و با تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف سعی کردیم حقوق آموزش و پرورش را از طریق اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش تحقق ببخشیم.

وی به تعامل خوب با وزارت کشور اشاره کرد و افزود: شوراهای آموزش و پرورش از جدی‌ترین شوراها در برنامه کاری استانداران و فرمانداران است؛ به‌گونه‌ای که در ایام تعطیلی کرونا، از معدود جلساتی که به صورت حضوری با رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی و همچنین مجازی برگزار شد، جلسات شورای آموزش و پرورش بود؛ جلسات شورای آموزش و پرورش استان‌ها در حال حاضر بسیار فعال است و مهم‌ترین مسائل آموزش و پرورش در  آن مطرح و بررسی می‌شود.

زینی‌وند ادامه داد: در مقایسه سال 98 با سال 97 شاهد رشد 97 درصدی درآمدهای ناشی از اجرای درست مواد شوراهای آموزش و پرورش بودیم.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه جلب و جذب سمن‌ها طراحی شد که در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: با توجه به گستردگی مرز ما با کشورهای همسایه و ساماندهی نهادهای مشارکتی در تعلیم و تربیت، آیین‌نامه مناطق مرزی تهیه شد که در شورای عالی آموزش و پرورش، مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند.

* آیین‌نامه آموزش و پرورش مناطق آزاد و تجاری در مرحله نهایی ابلاغ است

معاون وزیر آموزش و پرورش به تدوین آیین‌نامه مناطق آزاد و تجاری اشاره کرد و افزود: برای ایجاد مدرسه الگو و استفاده آموزش و پرورش از امکانات این مناطق، آیین‌نامه آموزش و پرورش مناطق آزاد و تجاری بررسی و تصویب ‌شد و در مرحله نهایی ابلاغ است.

وی به طراحی و استقرار نظام جامع مشارکت اشاره کرد و ادامه داد: پژوهش‌های آن انجام شده است و امیدواریم تا پایان امسال به اتمام برسد.

زینی‌وند با اشاره به اینکه طبق قانون ۱۳ دستگاه در شوراهای آموزش ‌و پرورش عضویت دارند، گفت: اینکه در طی سال‌های تصویب قانون شورای نتوانستیم از ظرفیت آن به خوبی استفاده کنیم، عدم تمکین دستگاه‌ها به تکالیف مصرح در قانون است؛ یعنی یک ضمانت برای الزام دستگاه‌ها به پاسخگویی وجود نداشت.

وی اضافه کرد: به همین خاطر در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، پیشنهاد دادیم که ستاد راهبردی شوراهای آموزش و پرورش با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و دستگاه‌ها ایجاد شود که مورد موافقت قرار گرفت و دستورالعمل آن هم آماده شده است که ان‌شاءالله قبل از شروع سال تحصیلی جلسه را داشته باشیم.

* اجرای طرح آشتی با آموزش در مناطق محروم

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی به اجرای طرح آشتی با آموزش با عنوان «آبا» در آموزش از راه دور خبر داد و اظهار کرد: یکی از معضلات آموزش و پرورش، محروم ماندن تعدادی از دانش‌آموزان از خدمات آموزشی و تربیتی، به دلایل فرهنگی، اقتصادی و بُعد مسافت مخصوصا در مناطق کمتر برخوردار است که امکان حضور دانش‌آموزان در برخی کلاس‌های درس وجود ندارد و تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان از چرخه تحصیل خارج می‌شوند.

وی افزود: بر همین اساس، طرح آشتی با آموزش با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، فعالیت و مشارکت خیرین و استفاده از آموزش‌های الکترونیکی و فناوری‌های نوین طراحی شده است و در حال حاضر در جنوب استان سیستان و بلوچستان، هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار دارند.

زینی‌وند با بیان اینکه طرح آشتی با آموزش به دو شکل شیوه گروهی و شیوه انفرادی اجرا می‌شود، ادامه داد: در شیوه گروهی در منطقه‌ای که شناسایی‌ کردیم، هر فضایی که شرایط برگزاری کلاس را دارد، با استفاده از تلویزیون، کامپیوتر و مودم و یک مشاور راهنما، تحت عنوان کلاس اقماری آموزش از راه دور برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این طرح به صورت آزمایشی در جنوب سیستان و بلوچستان اجرا شده است و دانش‌آموزان در طول هفته از محتوای تولید شده به صورت آفلاین استفاده می‌کنند و یک روز هم با هماهنگی مشاور، کلاس‌های آنلاین برگزار می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در شیوه انفرادی، در جایی که امکان حضور در کلاس نیست، از طریق موبایل یا تبلت که توسط خیرین تهیه شده، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

* تأثیر آموزش آنلاین در شهریه مدارس

زینی‌وند با بیان اینکه در شرایط تعطیلی مدارس، از آموزش‌های الکترونیکی استفاده شد و مدارس غیردولتی در این راستا پیشرو بودند، اظهار کرد: انصافا شعار «با تعطیلی مدارس، آموزش تعطیل نمی‌شود» محقق شد و آموزش‌های آنلاین و آفلاین برقرار بود.

وی با بیان اینکه آموزش‌های آنلاین در دوران قبل از کرونا به ‌عنوان یکی از آیتم‌های کیفیت‌بخشی در تعیین شهریه مدارس غیردولتی مطرح بود که 1.5 تا 3 درصد شهریه سال آینده بستگی به استفاده از بسترها دارد، گفت: یکی دیگر از آیتم‌ها، برنامه پرورشی است که 500 برنامه شناسایی شد و بعد از مصاحبه با معاونان پرورشی، 100 برنامه انتخاب شد و در نهایت 30 برنامه به عنوان برنامه‌های پرورشی مدارس غیردولتی است که کف انتظارات ماست و سال گذشته در 180 مدرسه به صورت آزمایشی اجرا شد. 

*کارت شناسایی برای معلمان مدارس غیردولتی طراحی کردیم

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توانمندسازی نیروی انسانی از دیگر برنامه‌های ماست، گفت: از سال گذشته بحث توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی را در دستور کار قرار دادیم و از 2 سال گذشته مدرسه‌ای نداریم که بدون تأییدیه از گزینش، معلم جذب کرده باشد.

وی با تأکید بر اینکه معلم باید متناسب با رشته‌اش به کار گرفته شود، افزود: تناسب رشته تحصیل با تدریس در الگوی شهریه، شرط شده است و نکته دیگر برگزاری دوره‌های ضمن خدمت است که 50 هزار نفرساعت آموزش آنلاین ضمن خدمت برگزار شد.

 زینی‌وند با بیان اینکه معلمان مدارس غیردولتی باید دوره‌های ضمن خدمت را بگذرانند وکارت صلاحیت حرفه‌ای برای آنها صادر شود، گفت: در پایان سال 1402 هیچ معلمی بدون کارت صلاحیت حرفه‌ای حق حضور در کلاس درس را ندارد.

وی تصریح کرد: امسال کارت شناسایی برای معلمان مدارس غیردولتی طراحی کردیم و بحث حقوق و بیمه آنها را ملاک قرار دادیم؛ همچنین الگوی تعیین شهریه در سال جدید، با اتصال به سامانه‌های درون و برون‌سازمانی مانند سناد طراحی و تدوین ‌شده تا بحث سلیقه‌‌ها در پارامتر‌های تعیین شهریه به حداقل برسد.

*  138 هزار معلم مدارس غیردولتی بیمه هستند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه‌ مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه در تهیه لیست نیروهای بیمه شده در مدارس غیردولتی از تأمین اجتماعی کمک گرفتیم، افزود: در سال‌های گذشته تعدادی از معلمان گلایه‌مند بودند که چرا بیمه نمی‌شویم و در حال حاضر حدود 138 هزار نیروی انسانی بیمه شده داریم.

وی تصریح کرد: با این رویکرد که در الگوی شهریه داریم، حقوق معلمان مدارس غیردولتی استیفا می‌شود و در بیمه و حقوق آنها حساسیت داریم؛ البته میزان پرداختی به دبیران برای اساس چارت سازمانی مدارس مصوب شورای عالی است؛ از ۱۳ داده‌ای که در الگوی شهریه وجود دارد، ۹ آیتم توسط سامانه و ۴ مورد آن مانند اجاره‌بها دارای کف و سقف است و شورای نظارت استان و مناطق را مکلف کردیم که کف و سقف را مشخص کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول