اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کرمانشاه

والیبال کرمانشاه از سطح اول کشور جامانده‌ است/ استعدادیابی؛ مهمترین برنامه هیأت والیبال استان

رئیس هیأت والیبال استان کرمانشاه گفت: استان از سطح اول والیبال کشور کاملا جامانده است، ما طی سال‌های گذشته نه ‌تنها در راستای رشد و توسعه والیبال کشور حرکت نکرده‌ایم، بلکه در بعضی مواقع دقیقا در خلاف جهت این جریان توسعه شنا کرده‌ایم.

والیبال کرمانشاه از سطح اول کشور جامانده‌ است/ استعدادیابی؛ مهمترین برنامه هیأت والیبال استان

خبرگزاری فارس، کرمانشاه - کمیل نظری: تیشه ندارد، اما از دیار بیستون است. کوه نمی‌کند این بازیکن سابق والیبال و رئیس هیأت والیبال استان کرمانشاه، ولی علم هندسه را یا با خطوط سنگ نوشته‌های بیستون فرا گرفته و یا از دانشگاه عمران مهندسی، اما با تمام تجاربی که از دنیای والیبال و معاونت در اداره‌کل ورزش و جوانان و دانشگاه کسب کرده می‌خواهد به عنوان یکی از جوان‌ترین رئیس هیأت‌های ورزشی تغییرات اساسی را در والیبال استان ایجاد کند، در زیر گفت‌وگو فرهمند سال‌افزون را با خبرگزاری فارس می‌خوانید.

فارس: متولد بیستون هستید؟ و والیبال را از آنجا شروع کردید؟

سال‌افزون: متولد شهر کوه سر به دامن آسمان زده، عشق،تیشه و کوه، بیستون هستم و والیبال را از تیم‌های دانش‌آموزی و از زادگاهم شروع کردم به صورت شفاف می‌توانم بگویم تحت آموزش مدارس حرفه‌ای ورزشی یا باشگاه‌های خصوصی نبوده‌ام بلکه با تمرین و ورزش در مدارس و شرکت در تیم‌های دانش‌آموزی والیبال را شروع کرده‌ام.

فارس: اولین حضور حرفه‌ای شما در والیبال مربوط به چه سالی است؟ به خاطر دارید؟

سال‌افزون: سال 1371 مسابقات قهرمانی دانش‌آموزان کشور در مشهد مقدس بود، من آن زمان در مقطع راهنمایی درس می‌خواندم، هیچگاه خاطره آن بازی را فراموش نمی‌کنم، اولین مسابقه ما صبح بود و سالن خالی، احساس می‌کردم کل اجزا و وسایل، افراد و بازیکنان روی بازی من متمرکز شده‌اند، از شدت استرس پاهایم می‌لرزید، مربی تیم از من پرسید چرا می‌لرزی و من بهانه آوردم که سالن سرد است اما واقعا استرس توان پاهایم را از آن خود کرده بود، درست است که می‌گویند در ورزش‌های تیمی استرس تقسیم شده و کمتر می‌شود اما والیبال بازی ثانیه‌هاست و باید در کسری از ثانیه تصمیم گرفته و اقدام کنی همین مساله استرس بازی را دو چندان می‌کند و شاید همین مساله والیبال را به یک بازی زیبا و جذاب تبدیل کرده است.

فارس: پس از تیم‌های دانش‌آموزی در قالب تیم دانشجویی بازی کردید، در چه مقاطعی و کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید؟

سال‌افزون: من در مقطع کارشناسی در رشته تحصیلی عمران در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه و در مقطع ارشد در رشته مدیریت بازرگانی ادامه تحصیل داده‌ام و همزمان با تحصیل در دانشگاه در باشگاه‌های رسمی نیز والیبال بازی می‌کردم اما مبالغ قراردادها به نحوی نبود که بتوان آن را حرفه‌ای گذاشت دقیقا به خاطر دارم یک سال قرارداد یک فصل من 30 هزار تومان بود در حالی که همان ترم مبلغ 80 هزار تومان برای شهریه ثابت به حساب دانشگاه واریز کردم.

فارس: ورزش، عمران و بازرگانی چگونه این مسائل را به یکدیگر مرتبط می‌کنید؟

سال‌افزون: ساخت و ساز به انسان لذت می‌دهد و من به شخصه از تحصیل در رشته عمران خوشحالم، مهندسی عمران علاوه بر علوم ساخت و ساز ساختمان به انسان می‌آموزد که چگونه با افراد مختلف از طبقه‌های اجتماعی متفاوت با رویکرد‌ها و اخلاقیات گوناگون چگونه ارتباط برقرار کند، از طرفی دیگر والیبال نیز ورزش اصلی من بوده به سبب این رشته وارد عرصه تربیت بدنی شده‌ام و در رشته مدیریت بازرگانی نیز در راستای ادامه تحصیل و آشنایی با اصول مدیریتی خودم تحصیل کرده‌ام.

فارس: خیلی از منتقدین ورزش حرفه‌ای از ورود پول به ورزش گله کرده و آن را باعث فساد می‌دانند، نظر شما چیست؟

سال‌افزون: به طور حتم پول وارد هر عرصه‌ای شود فساد و خیلی مسائل مختص به خود را وارد آن رشته ورزشی می‌کند، اما باید توجه داشت زمانی که یک ورزشکار عمر و وقت خود را برای ورزش صرف می‌کند باید در قبال آن درآمد لازم را کسب کرده تا بتواند زندگی خود را اداره کند به نظر من در حال حاضر والیبال کشور به نحوی است که این مساله را مدیریت کرده است و یک بازیکن والیبال می‌تواند با درآمد‌های خود یک زندگی را اداره کند و از طرفی مبالغ پرداختی به بازیکنان عددهای نجومی مثل برخی رشته‌های ورزشی خاص نیست.

سطح مربیان خارجی باید خیلی از مربیان داخلی بالاتر باشد

فارس: حضور مربیان خارجی در والیبال کشور را به چه اندازه مفید می دانید و با آن موافق هستید؟

سال‌افزون: به نظر من اگر مربی خارج را جهت فعالیت در کشور دعوت می‌کنیم باید دو نکته مهم را در نظر بگیریم ابتدا اینکه سطح مربیان خارجی استخدام شده باید خیلی بالاتر از سطح والیبال ما باشد تا زمینه ترقی والیبال ما را فراهم کند و نه اینکه فقط برای فرار از بازیکن سالاری و حواشی که در اطراف مربیان بومی به وقوع می‌پیوند با مبالغ بسیار بالا اقدام به جذب مربیانی در سطح مربیان داخلی کنیم؛ از طرف دیگر توجه به توسعه والیبال در قسمت پایه باید یکی از اهم موضوعات مطرح شده در قرارداد مربیان والیبال ما باشد، به نحوی که اگر از یک مربی تراز اول در والیبال استفاده می‌کنیم از توان و استعداد او در تیم‌های پایه نیز بهره برده و پشتوانه لازم برای والیبال را طراحی، تربیت و آماده کنیم.

پیدا کردن جایگزین سعید معروف سخت است

فارس: احساس می شود برخی از ستاره‌های تیم ملی والیبال کشورمان تکرار نشدنی است، واقعا می‌توان جایگزین مناسبی برای آن‌ها کشف و تربیت کرد؟

سال‌افزون: ورزشکار والیبال باید در کسری از ثانیه تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند، بخش از این توانایی اکتسابی است و می‌توان با تمرین، مسابقه و رقابت در ورزشکاران شکوفا شده و یا تقویت شود اما بخشی از توانایی‌های یک ورزشکار حرفه‌ای همچون سعید معروف به صورت ذاتی در این ورزشکار وجود دارد و نمی‌توان آن‌ها را با تمرین در او ایجاد کرد،  تمامی تصمیم‌گیری‌های این بازیکن در زمین، مدیریت او بر بازی، تیم و داوران و تیم حریف و حتی چالش‌ها و عصبانیت‌های که از او در بازی شاهد هستیم نشان از هوش بالای این بازیکن دارد؛ ما در بخش دوم این مساله ممکن است دچار مشکل شویم چرا که پیدا کردن افراد با استعداد و با ظریب هوشی بالا قدری سخت است.

فارس: در مجمع انتخابی هیأت والیبال، رئیس فدراسیون از طرحی برای تبدیل والیبال به ورزش اول ایران صحبت کرد، این طرح چقدر امکان‌پذیر است و استان کرمانشاه به چه میزان می‌تواند با آن همراهی کند؟

سال‌افزون: به نظر من می‌توان والیبال را ورزش اول کشور کرد، چرا که با حضور در لیگ جهانی والیبال ثابت کردیم استعداد کافی در این زمینه را داریم، پخش مستقیم مسابقات والیبال و لیگ‌های آن از شبکه‌های سیما و جمعیت حاضر در سالن‌های والیبال خود گواه این مهم است، در ثانی این ورزش نسبت به خیلی از ورزش‌ها هزینه‌های کمتری را طلب می‌کند و شور، هیجان و جذابیت‌های بسیار بالای در این رشته ورزشی وجود دارد که این پتانسیل را در آن به وجود آورده است که تبدیل به ورزش اول کشور شود. اما در خصوص استان کرمانشاه باید صراحتا گفت که ما از سطح اول والیبال کشور کاملا جا مانده‌ایم و شرایط لازم جهت تحقق این مهم را نداریم چرا که ما در سال‌های گذشته نه‌تنها در راستای رشد و توسعه والیبال کشور حرکت نکردیم بلکه در بعضی مواقع دقیقا در خلاف جهت این جریان توسعه شنا کردیم و همین مساله باعث شده است تحقق این هدف در استان کرمانشاه با زحمات بسیار زیادی همراه شود.

فارس: یکی از انتقادهای وارد شده بر فرهمند سال‌افزون خروج از معاونت تامین و نیروی انسانی اداره‌کل ورزش و جوانان و انتخاب ریاست هیأت والیبال استان است، دلیل این مساله واقعا چه بود؟

سال‌افزون: واقعیت امر این است که زمانی که من برای ریاست هیأت والیبال ثبت‌نام کردم قرار نبود پست معاونت را تحویل بدهم خوب به خاطر دارم که در تابستان سال گذشته اساتید و پیشکسوتان رشته والیبال به من مراجعه کرده و از من خواستند جهت سازمان‌دهی امورات والیبال وارد این حیطه شوم و من نیز قبول کرده و برای انتخابات ثبت‌نام کردم پس از اتمام زمان ثبت‌نام، نامه‌ای از وزارت ورزش به اداره ارسال شد دال بر اینکه معاونت‌ها ریاست اداره‌های کل حق شرکت در انتخابات را ندارند و این در حالی بود که بسیاری از بزرگان والیبال برای موفقیت من برنامه‌ریزی کرده و برخی از آن‌ها نیز از ثبت‌نام خوداری کرده بودند، به همین دلیل مجبور شدم از معاونت کناره‌گیری کرده و به فعالیت در بخش دیگری از اداره کل ورزش و جوانان بپردازم.

فارس: صحبت‌های مبنی بر حضور یک اسپانسر در والیبال استان مطرح است، این مساله چقدر کارشناسی شده است و شرایط حضور تا به کجا پیش رفت است؟

سال‌افزون: در خصوص حضور این اسپانسر، نامه مکتوب علاقمندی اسپانسر موجود و قابل ارائه است، ما در چند نوبت با این اسپانسر صحبت کرده‌ایم و شرایط کار ر ا برای او بازگو کرده‌ایم، اما چند مساله مهم در این فرایند وجود دارد که باید شرایط آن مشخص شود، موضوع اول بحث هزینه کرد و حسابدار تیم است، هیأت هیچ علاقه‌ای به ورود به مساله حسابداری این موضوع ندارد و صراحتا از اسپانسر خواسته‌ایم که نفر خود را جهت مدیریت هزینه معرفی کند به نحوی که تمامی مخارج و هزینه‌های تیم به صورت صریح و شفاف در اختیار اسپانسر قرار بگیرد، مساله دوم دستورالعمل جدید فدراسیون است چرا که از همه تیم‌ها می‌خواهد که از زیر گروه والیبال فعالیت خود را شروع کرده و پس از آن وارد دسته یک و سپس لیگ برتر شوند اما حضور در زیر گروه برخی مزایای لیگ دسته یک را ندارد و البته هزینه‌های کمتری را متوجه تیم خواهد کرد. در صورت توافق و مشخص شدن در این موضوعات فعالیت تیم به زودی شروع خواهد شد.

فارس: هیأت‌های ورزشی همیشه از نبود اسپانسر گله‌مند هستند، به نظر شم آیا اسپانسری برای ورزش نیست و یا هیأت‌ها توان جذب آن را ندارند؟

سال‌افزون: به نظر من ما در این مساله ضعیف عمل کرده‌ایم، موضوع بازرگانی و بازریابی هیأت‌های ورزشی از اهمیت بسیار بالای برخوردار است، چند هیأت ورزشی به اهمیت جذب اسپانسر پی برده و تیم بازرگانی وبازریابی دارند؟ خانواده ورزشکاران یکی از بزرگترین فرصت‌های جذب اسپانسر در هیأت‌های ورزشی هستند، به چه میزان از این فرصت استفاده کرده‌ایم؟ در طرف مقابل تمام حواشی که باعث رنجش خاطر اسپانسر از ورزش می‌شود در سال‌های اخیر در ورزش استان به وقوع پیوسته است، حال چه انتظاری از اسپانسر داریم؟ البته این مهم را نباید در درجه دوم اهمیت فراموش کرد که استان کرمانشاه از لحاظ منابع مالی نسبت به سایر استان‌ها از سطح پایین‌تری برخوردار است و همین مسائل باعث می‌شود ورود اسپانسر به ورزش سخت باشد.

فارس: انتخاب یک مدیر جوان به عنوان رئیس هیأت همواره با مخالفت‌های بسیار زیادی همراه است، شما چگونه این مشکل را حل کردید؟

سال‌افزون: ما در هیأت های ورزشی یک ظرف با نام «عنوان و سمت» داریم که ظرفیت آن محدود است نه می‌شود آن را خالی گذاشت و نمی‌توان بیش از ظرفیت در آن شخص وارد کرد بر همین اساس ما برای هر سمت در هیأت والیبال سعی کردیم از افراد دارای صلاحیت آن قسمت استفاده کنیم و حتی در برخی کمیته‌ها همچون کمیته استعدادیابی از ظرفیت چند پیشکسوت استفاده کرده‌ایم اما در نهایت این ظرفیت محدود است و ممکن است برخی از پیشکسوتان والیبال از آن دور مانده و باعث رنجش خاطر آن‌ها شود رفع این حواشی انرژی بسیار زیادی از هیأت می‌گیرد سعی کردیم پذیرای تمامی انتقادات بوده و از همه استقبال کنیم.

در مساله بازاریابی موفق عمل نکردیم/  حضور در لیگ خوب است، استعدادیابی مهمتر

فارس: مهمترین برنامه فرهمند سال‌افزون در سمت ریاست هیأت والیبال استان چیست؟

سال‌افزون: حضور در لیگ کشوری والیبال یکی از برنامه‌های اصلی هیأت والیبال استان است اما مهمترین برنامه ما نیست، چرا که با توجه به استعدادها و تجاربی که در والیبال استان داریم در صورت حضور در لیگ دسته یک والیبال کشور، مجبور هستیم چند بازیکن کلیدی را از خارج از استان جذب کنیم و همین مساله ممکن است هزینه‌های را برای هیأت در پی داشته باشد و ممکن است مثل تیم جهاد کشاورزی، بانک تجارت و یا فجر شهرداری و شیرین‌فراز در مقطع کوتاهی در والیبال کشور تیم‌داری کنیم اما به این شکل نمی‌توان والیبال استان را به صورت بلند مدت ارتقا داد.

رشد و توسعه والیبال کشور باید چراغ راه ما باشد، والیبال کشور با استعدادیابی و کسب موفقیت از رده‌های پایه به جایگاه فعلی رسید، برهمین اساس پیدا کردن استعداد در والیبال استان و تربیت این استعدادها مهمترین برنامه هیأت والیبال استان کرمانشاه است؛ بر همین اساس در سال گذشته ما اقدام به شناسایی 250 نفر با استعداد، فیزیک و شرایط سنی مناسب در رشته والیبال کرده و پنج مربی خوب و سطح اول استان در حال تمرین و تربیت این استعدادها هستند، برنامه داشتیم با برگزاری کلاس‌های مختلف بدنسازی، تغذیه، شنا و... زمینه رشد آن‌ها را فراهم کنیم اما به علت مسائل و مشکلات مربوط به شیوع بیماری کرونا فعلا با مشکل مواجه هستیم.

فارس: سخت‌افزار و زیرساخت بخش انکارناپذیر هر برنامه برای توسعه است، شرایط این بخش از والیبال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال‌افزون: حقیقت امر این است که با توجه به سالن‌های که در سراسر استان موجود است، از لحاظ تامین زیرساخت در رشته والیبال در شرایط فعلی مشکل نداریم و می‌توانیم با زیرساخت‌های فعلی زمینه توسعه والیبال استان را فراهم کنیم و بزرگان والیبال به خاطر دارند که زمانی که ما در سطح اول والیبال کشور حاضر بودیم از نعمت درصد کمی از زیرساخت‌های فعلی بهرمند بودیم اما الان در اکثر شهرستان‌های استان و در بسیار مناطق شهرستان کرمانشاه سالن‌های مناسبی را جهت توسعه والیبال داریم.

والیبال بانوان کرمانشاه رشد می‌کند

فارس: یکی از بخش‌های که در همه هیأت‌های ورزشی با کم لطفی مواجه می شود، بخش بانوان است برنامه شما در این بخش چیست و فکر می‌کنید مشکل اصلی والیبال در بخش بانوان چیست؟

سال‌افزون: سال‌های سال والیبال در بخش بانوان تنها محدود به بخش همگانی بوده است و هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت این ورزش در بعد قهرمانی تدوین و اجرا نشده است، بسیاری از مربیان این بخش نیز تنها با هدف کسب درآمد اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی کرده‌اند، فعال کردن بحث قهرمانی و استفاده از مربیان جوان و با انگیزه در این بخش یکی از برنامه‌های هیأت بود است که تا‌کنون به مرحله اجرا درآمده است و امیدواریم این مسائل زمینه‌ساز رشد والیبال استان شود.

فارس: نکته پایانی؟

سال‌افزون: جلسات متعددی را برای رشد و توسعه والیبال در استان تشکیل داده‌ایم و به‌زودی با معرفی اسپانسر و با خبرهای خوب دیگر آن‌ها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و امیدواریم با ریشه‌کن شدن این ویروس منحوس به‌زودی شاهد شکوفایی ورزش در استان باشیم.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول