اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

طبیعت در دام آتش انسانی/ پیشگیری از آتش‌سوزی با اجرای طرح حافظان شهر من

افزایش آتش سوزی در مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی که امسال به دلیل بارندگی‌های خوب و متراکم شدن پوشش گیاهی، بیشتر به چشم می‌خورد تا حد زیادی ناشی از بی‌احتیاطی مردمی است که برای تفریح به طبیعت سفر کرده و آتش می‌افروزند.

طبیعت در دام آتش انسانی/ پیشگیری از آتش‌سوزی با اجرای طرح حافظان شهر من

گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،  راضیه نجار| شاید روشن کردن آتش آن هم با بی احتیاطی تمام در نگاه اول نشان دهنده اتفاق خاصی نباشد و یا حتی رها کردن یک قطعه شیشه یا پلاستیک که بسیاری سرسری از آن می گذرند!
اما جالب است بدانیم که بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ داده در طبیعت در اثر افروختن همین آتش‌های کوچکی است که برای سپری کردن دقایقی خوشگذرانی روشن می‌شوند! طبیعتی که قرار است برای ما و برای نسل‌های بعد مورد استفاده قرار گیرد.

خطای انسانی مهم‌ترین عامل در آتش‌سوزی منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از سوختن هزار و ۸۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی و مراتع فارس طی سال جاری تاکنون خبر می دهد.

 از ابتدای سال جاری تا ۱۷ خرداد ماه، ۱۱۸ مورد آتش سوزی را در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس شاهد بودیم، که متاسفانه بیشتر این آتش سوزی ها به دلیل خطای انسانی رخ داده است!

شهرام منتصری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز می گوید: متاسفانه از ابتدای سال جاری تا ۱۷ خرداد ماه، ۱۱۸ مورد آتش سوزی را در مساحتی بالغ بر هزارو ۸۰۰ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی شاهد بودیم، که متاسفانه بیشتر این آتش سوزی ها به دلیل خطای انسانی رخ داده است!

وی با اشاره به رخ دادن آتش سوزی در علوفه های یکساله، بیان کرد: آتش‌سوزی بیشتر در مراتع و در علوفه های یک ساله رخ داده که ۱۷ مورد بر اثر صاعقه و مابقی بر اثر خطاهای انسانی بوده است.
منتصری اظهار داشت: از این میزان حدود پنج درصد به صورت عمدی و مابقی به صورت سهوی و بر اثر عوامل انسانی رخ داده است.

 

وی ضمن تاکید بر لزوم مراقبت مردم از این منابع خدادادی گفت: مردم باید مراقب باشند و در طبیعت از برافروختن آتش بپرهیزند و به ویژه از رهاسازی زباله، شیشه و پلاستیک در طبیعت خودداری کنند چرا که این مواد در اثر تابش نور خورشید همچون ذره‌بین عمل کرده و خود موجب آتش سوزی می شوند همچنین زارعین نیز توجه کنند و از آتش زدن کاه و کلش مزارع بپرهیزند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اینکه امسال افزایش میزان آتش سوزی را به دلیل متراکم تر شدن پوشش گیاهی در پی بارندگی خوب سال جاری در استان شاهد بودیم، بیان کرد: مردم با مشاهده آتش سوزی یا موارد مشابه با شماره تلفن ۱۵۰۴ مربوط به یگان حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تماس گرفته و موارد را جهت پیگیری اطلاع دهند.
منتصری همچنین با تاکید بر اینکه خطراتی که متوجه منابع طبیعی است، بیشتر در

مردم با مشاهده آتش سوزی یا موارد مشابه با شماره تلفن ۱۵۰۴ مربوط به یگان حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تماس گرفته و موارد را جهت پیگیری اطلاع دهند

ارتفاعات و مناطق صعب العبور رخ می دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه آتش‌سوزی‌ها بیشتر در مناطق بکر و صعب العبور اتفاق می افتد که رفت و آمد جهت مهار حریق هم در این مناطق بسیار سخت است‌.

وی فرهنگ‌سازی جهت جلوگیری از برافروختن آتش در طبیعت و مراقبت کردن از منابع طبیعی ضمن اطمینان از خاموش شدن صد در صدی آتش های احتمالی توسط مردم را از جنبه پیشگیری بسیار مهم خواند و گفت: طرح جامعی جهت جلوگیری از آتش سوزی در طبیعت در قانون ششم توسعه تهیه و تدوین شده است که در تلاش برای عملیاتی کردن آن هستیم ضمن اینکه آموزشهای ما از طریق رسانه و فضای مجازی جهت فرهنگ سازی همچنان ادامه دارد.

خسارت جدی به 27 هکتار از مناطق حفاظت شده فارس

مدیرکل محیط زیست فارس نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس آتش سوزی را یکی از عواملی عنوان کرد که منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی، تنوع زیست محیطی شامل گیاهان و جانوران و میکروارگانیسم‌ها می شود.
حمید ظهرابی با بیان اینکه این اتفاقات روند فرسایشی به دنبال دارد و به دنبال آن اکوسیستم صدمه جدی‌تری می بیند، اظهار داشت: آتش سوزی یکی از پدیده‌هایی است که در برخی مواقع به صورت طبیعی رخ می دهد.

 

وی افزود: در یک اکوسیستم طبیعی شاهد رخدادی هستیم که تحت عنوان "توالی اکوسیستم" طی مدت زمان طولانی اتفاق می افتد و اکو سیستم به سمت اوج حرکت می کند در این راستا یکی از مهم ترین عواملی که سبب توقف این روند و بازگشت اکوسیستم به پله اول می شود، آتش سوزی است.

 بی‌توجهی مردم و گردشگران در استفاده از طبیعت همچنین رهاسازی زباله به ویژه مواد پلاستیکی و شیشه‌ای باید با جدیت کنترل شود و مردم بیاموزند که چگونه بدون آسیب زدن به طبیعت از این نعمت خدادادی استفاده کنند

وی با اشاره به اینکه برخی منابع، آتش سوزی را موجب از بین بردن گیاهان خشوی و در عوض رشد علف های یک ساله  عنوان کرده و از این حیث مثبت ارزیابی می کنند، گفت: گیاهان یکساله مقاومتی در برابر فرسایش آب و باد ندارند بنابراین مضرات آتش سوزی بسیار بیشتر از منافع احتمالی است.

ظهرابی با تاکید بر اینکه تعداد آتش‌سوزی‌هایی که بر اثر عوامل انسانی رخ می دهند، بسیار زیاد است، گفت: بی توجهی مردم و گردشگران در استفاده از طبیعت همچنین رهاسازی زباله به ویژه مواد پلاستیکی و شیشه ای باید با جدیت کنترل شود و مردم بیاموزند که چگونه بدون آسیب زدن به طبیعت از این نعمت خدادادی استفاده کنند.

 

مدیرکل محیط زیست فارس ضمن تاکید بر توسعه مرتع‌داری، و استفاده از مکانیسم‌های علمی‌تر و ابزار پیشگیری همچون آتش‌برها، ادامه داد: اما با این حال بالا رفتن فرهنگ عمومی مردم در استفاده از طبیعت و شناخت نسبت به عواملی که سبب ضربه زدن به طبیعت می شوند بسیار اثرگذارتر است.
وی تاکید کرد: از ابتدای سال 99 تاکنون 13 مورد آتش سوزی را در نقاط حفاظت شده استان شاهد بوده ایم که موجب از بین رفتن و صدمه جدی به 27 هکتار از مناطق حفاظت شده زیست محیطی شده است.

برخورد قضایی در انتظار  متخلفان آتش سوزی بقایای گیاهی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس مسوول دیگری است که در این حوزه پاسخ می دهد.
محمدمهدی قاسمی با بیان اینکه به دلیل ترویج لزوم حفظ بقایای کشاورزی و برخورد شدید با متخلفان در این حوزه، در سال جاری کمتر شاهد این رخداد بوده ایم به خبرنگار فارس گفت: براساس ماده 45 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع،ماده 20 قانون هوای پاک و ماده 688 قانون مجازات اسلامی،آتش زدن بقایای گیاهی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

 

وی معایب این اقدام را آسیب زدن به مکانیزم، ساختمان و حاصلخیزی خاک، آلودگی هوا، از بین بردن مواد آلی مفید و آبهای موجود و در نهایت هدر دادن سرمایه عنوان کرد.

وی حفظ بقایا را کمک به حفظ آب ،خاک، هوا و سرمایه دانست و گفت: چند سالی است که در کمپینی تحت عنوان"نه به سوزاندن بقایای گیاهی" به همه طریق ممکن مانع از آتش سوزی شده ایم و افرادی که به این اقدام مبادرت ورزند، به مقامات قضایی تحویل می شوند.
قاسمی با تاکید بر اینکه خوشبختانه امسال موارد آتش سوزی کاه و کلش بسیار محدود بوده است،از کشاورزان خواست تا جهت کشت دوباره به جای آتش زدن بقایا، زمین ها را شخم بزنند و مواد آلی را زیرو رو کنند.
لزوم برخورد قاطع و به موقع با آتش سوزی عمدی، استفاده از ظرفیت های نظامی و نیروهای سرباز، تکمیل گروه های بسیج در کنار نیروهای مردمی جهت کمک به تشکیلات دولتی نیز از جمله مواردی بود که نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد.

 

جعفر قادری تجهیز شدن به امکانات لازم جهت اطفای به موقع حریق را ضروری برشمرد و گفت: ستاد حوادث در صورت تجهیز کامل و واکنش به موقع، می تواند در اطفای حریق موثر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه تا مهر و آبان ماه جاری شاهد پدیده آتش سوزی خواهیم بود گفت:

چند سالی است که در کمپینی تحت عنوان "نه به سوزاندن بقایای گیاهی" به همه طریق ممکن مانع از آتش سوزی شده‌ایم و افرادی که به این اقدام مبادرت ورزند، به مقامات قضایی تحویل می‌شوند

آمادگی کامل دستگاه های مربوط، می تواند تا حدی خسارات وارده را کاهش دهد.

نماینده مجلس یازدهم برخورد قاطع با آتش سوزی تعمدی و واکنش به موقع دستگاه قضا را عامل بازدارنده ای در این راستا عنوان کرد.
قادری گفت: شاید نیاز باشد سازوکارهایی در قوانین پیش‌بینی شود تا بیشتر شاهد بحث های پیشگیرانه باشیم.

پیش‌بینی و پیشگیری از آتش‌سوزی منابع طبیعی با اجرای طرح حافظان شهر من
 
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز در این راستا از اجرای طرح"حافظان شهر من"در سطح شهر شیراز جهت مدیریت آتش سوزی منابع طبیعی خبر داد.
محمدهادی قانع در گفت و گو با خبرگزاری فارس در شیراز لزوم پیشگیری از آتش سوزی در سطح منابع طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: امسال شاهد بارندگی‌های خوبی بودیم که موجب رشد پوشش گیاهی و از طرفی افزایش حوادث آتش سوزی شده و خواهد شد.

 

وی با اشاره به ایجاد طرحی جامع جهت کمک به کاهش آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی همچنین فضای سبز شهری، در سطح شهر شیراز گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، طرحی تحت عنوان"حافظان شهر من" تهیه کرده که محورهای مختلفی در آن تعریف شده است.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز طرحی تحت عنوان "حافظان شهر من" تهیه کرده و با اجرای این طرح که از ابتدای خردادماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت ؛امیدوار است که بتواند تا حد زیادی مانع آتش سوزی طبیعت شود

قانع بازدید از مناطق عملیاتی تحت پوشش هر ایستگاه و شناسایی نقاط پرخطر و حادثه‌خیز، آموزش لازم به پرسنل‌ مرتبط با این حیطه همچون منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی توسط مربی‌های توانمند سازمان و همچنین آموزشهای شهروندی از طریق فضای مجازی و پوسترها را از جمله اقدامات پیشگیری کننده عنوان کرد.

رییس سازمان آتش نشانی شیراز با اشاره به اجرای این طرح که از ابتدای خردادماه آغاز شده است،گفت: این طرح تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت و امیدواریم بتواند تا حد زیادی مانع آتش سوزی شود.
وی رفع مواد سوختنی مثل علف های هرز یا تهیه آتش‌برها و استقرار وسایل مهار آتش در مراتع را از دیگر مواردی عنوان کرد که می تواند از بروز حادثه حریق پیشگیری کند.
قانع همچنین محور سوم را کشف و شناسایی هرچه سریع تر آتش سوزی ها و مهار آنها عنوان کرد و ادامه داد: محور چهارم اطفای حریق از طریق اعزام به موقع نیروهای عملیاتی و جلوگیری از گسترش آتش سوزی است.
همچنین در محور پنجم عملیات پس از حریق همچون لکه گیری را در دستور کار داریم و از شهروندان می خواهیم تا موارد آتش سوزی و یا در صورت مشاهده نقاط پرخطر از طریق نرم افزار جامع آتش نشانی که بر روی سایت موجود است، تصاویر نقاط را برای ما ارسال و ما را در انجام هرچه بهتر این طرح یاری کنند.
 به گزارش فارس; انسان به عنوان مهم ترین عامل در آسیب به طبیعت باید هوشیارتر باشد و به گونه ای از طبیعت استفاده کند تا ضمن حفظ این ثروت و موهبت خدادادی برای خود و نسل های آتی، از آسیب به طبیعت و هدر دادن سرمایه های ملی جلوگیری شود.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول