اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تایید لایحه تجارت موجب متزلزل شدن قراردادها می‌شود/بی توجهی به سیاست‌های کلی نظام در تدوین لایحه

مجمع کارآفرینان ایران با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان با اشاره به ایرادات متعدد مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت، درباره پیامدهای لازم الاجرا شدن این مصوبه هشدار داد.

تایید لایحه تجارت موجب متزلزل شدن قراردادها می‌شود/بی توجهی به سیاست‌های کلی نظام در تدوین لایحه

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع کارآفرینان ایران با ارسال نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان نسبت به پیامدهای لازم الاجرا شدن مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت هشدار داد.

مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر اینکه در تدوین لایحه تجارت به اصول سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری همچون تدوین قانون بر مبنای نظرات کارشناسان، نهادهای مردم نهاد تخصصی و صنفی، توجه نشده است، از شورای نگهبان درخواست کرد که در بررسی لایحه تجارت به انتقادات وارد شده به متن این لایحه همچون اعتبار بخشیدن به رویه‌های غیر رسمی، به روز نبودن و استفاده نشدن از سازوکارها و ابداعات جدید روز دنیا و گرته برداری ناقص از قوانین بین المللی توجه نماید.

متن نامه مجمع کارآفرینان ایران به شرح زیر است:

محضر مبارک حضرت آیت الله جنتی

دبیر محترم شورای نگهبان

با سلام و احترام؛

پس از حمد و ستایش پروردگار مهربان و درود بر محمد(ص) و خاندان مطهرش؛ توجه حضرتعالی در راس شورای نگهبان به موضوع حمایت از سرمایه‌های مولد، همواره امیدی در حمایت و تسهیل بسترهای تولید ثروت، درک و پیشبرد منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تحقق جهش تولید و تسهیل محیط کسب و کار بوده است. تاکیدات حضرتعالی و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت از اقتصاد درون زا به عنوان یکی از اهداف برجسته و متعالی، قطعا باعث پیشرفت بیش از پیش فضای تولید ملی و روشن تر شدن چشم انداز اقتصاد کشور خواهد بود.

مجمع کارآفرینان ایران متشکل از پیشران‌های اقتصاد مولد بخش خصوصی کشور نیز در همین مسیر به صورت فعال، مثبت شدن فضای کسب و کار را دنبال می‌کند و معتقد است، پتانسیل عظیمی در بستر اقتصاد مولد کشور وجود دارد. لذا با توجه به اینکه اعضای این مجمع را کارافرینان بزرگ اقتصاد ایران تشکیل می‌دهند، موانع و تهدیدات تخصصی را شناسایی کرده‌اند که اغلب تولید کنندگان ملی با آن روبرو هستند.

از جمله این تهدیدات که نگرانی‌های جدی در خصوص آن وجود دارد، لایحه جدید تجارت است. همان گونه که مستحضرید با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) خصوصا تاکیدات ایشان در قالب بند ۹ آن بر اصولی چون تدوین قانون بر مبنای نظرات کارشناسان، نهادهای مردم نهاد تخصصی و صنفی و همچنین دارا بودن قابلیت اجرا و سنجش اجرای قانون از یک سو و نیز دایره شمول گسترده این قانون برای کلیه صاحبان حرف و مصرف کنندگان در سراسر کشور از سوی دیگر، تدوین قانونی که با رعایت شرایط خاص کشور باعث تقویت اقتصاد مولد ملی و رونق تولید گردد، امری بسیار مهم و خطیر می‌باشد و این موضوعی است که در تدوین این لایحه (مطالعه، مشاوره و تصوده) بصورت شایسته ای بدان پرداخته نشده است.

با توجه به اهمیت فوق العاده لایحه تجارت به عنوان یکی از قوانین اصلی و به ویژه فصل اول آن (فصل مقررات عمومی)، مجمع کارآفرینان ایران با مشارکت اقتصاددانان و حقوقدانان فعال در پیشران‌های بخش خصوصی کشور، انجمن‌های تخصصی صنفی، اندیشکده‌ها و اساتید دانشگاه‌ها، کتاب اول این لایحه را بارها مورد نقد و بررسی قرار داده که نتایج آن به اختصار به شرح ذیل ایفاد می‌گردد.

-منطبق نبودن با واقعیات فضای تجاری کشور و در عوض گرته برداری ناقص از قوانین بین المللی؛

-توجه نکردن به حل مسائل و مشکلات واقعی تجار؛

-ابهام و تفسیرپذیری برخی مواد لایحه و در نتیجه متزلزل کردن اجرای قراردادها؛

-متزلزل کردن قراردادها و محدودسازی اصل آزادی اراده‌ها در روابط اقتصادی؛

-مشخص نبودن مبانی قانون در بسیاری از موارد و وجود ابهام در زمینه نحوه استنباط از آن؛

-فراهم شدن زمینه طرح دعاوی واهی و در نتیجه افزایش ریسک ورود به مذاکرات برای فعالان اقتصادی؛

-فراهم شدن زمینه سوء استفاده از قانون به موجب قانونی کردن رویه‌های غیر رسمی و پرریسک؛

-افزایش هزینه مبادلات اقتصادی و کاهش ریسک پذیری بنگاه‌ها برای ورود به مذاکره؛

-اعتبار بخشیدن به رویه‌های غیر رسمی و برهم زدن رویه قضایی موجود در این زمینه؛

-افزایش اختلاف بین طرفین قرارداد و همچنین افزایش تعداد پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها؛

-به روز نبودن و استفاده نشدن از سازوکارها و ابداعات جدید روز دنیا

دبیر محترم شورای نگهبان، آن چه که در خصوص لایحه تجارت مطرح شد تنها بخش کوچکی از ایرادات جدی آن محسوب می‌شود. هر چند به درستی چنین قوانین مهمی باید به روز شده و توسعه یابند اما عدم توجه به نیاز واقعی در قلمرو قانون و نداشتن زیرساخت‌های مناسب می‌تواند اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

در پایان ضمن تشکر از حضرتعالی در پیگیری مسائل فعالان اقتصادی، توفیق روز افزون شما و آن شورای محترم را از درگاه پروردگار متعال مسئلت داشته و از شورای محترم نگهبان درخواست می‌گردد در فرآیند بررسی لایحه موارد ذکر شده را مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول