اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

محصولات گواهی شده روانه بازار گلستان/ ضرورت تولید سالم در سبد غذایی مردم

محصولات انار، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی در سطح ۸۰هکتار موفق به اخذ گواهی رعایت حدمجاز آلاینده‌ها شدند این محصولات تحت نظارت چهارمدیر کنترل کیفی و یک شرکت بازرسی در استان گلستان تولید شدند.

محصولات گواهی شده روانه بازار گلستان/ ضرورت تولید سالم در سبد غذایی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تولید محصول استاندارد و گواهی شده نیازمند یک عزم عمومی به منظور پاسخگویی به تقاضای بحق مردم در زمینه مصرف غذای ایمن، سالم و استاندارد است، این استان با ظرفیت 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی سالانه مبادرت به تولید انواع محصولات مختلف می‌کند، این بخش درصدی از اشتغال و درآمد مردم استان را به خود وابسته کرده که می‌طلبد برنامه جامع و کاربردی برای کیفی‌سازی سبد غذایی مردم و حمایت از قشر زحمتکش کشاورزان تدوین شود.

به همین منظور سازمان جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل استاندارد استان گلستان اقدام به آموزش مدیران کنترل کیفی کرده است تا با بسترسازی و اجرای پایلوت‌های ترویجی و اطلاع‌رسانی زمینه ترغیب کشاورزان عزیز را به فعالیت در حوزه تولیدات گواهی شده فراهم کند در این راستا گفت‌وگویی را با «هادی دبیدی» رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ترتیب دادیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان می‌شود.

فارس: با توجه به اینکه استان گلستان قطب کشاورزی است و تولید محصول سالم از اهمیت بالایی برخوردار است سازمان جهاد کشاورزی استان چه اقداماتی در راستای تولید محصولات گواهی شده داشته و دارد؟

دبیدی: در ابتدا لازم است تا تعریفی از محصول گواهی شده داشته باشیم، به آن دسته از تولیدات زراعی و باغی و گلخانه‌ای اطلاق می‌شود که با رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردهای موجود و با نظارت مدیران کنترل کیفی و شرکت‌های بازرسی مورد تائید سازمان ملی استاندارد در کنار نظارت عالیه وزارت جهادکشاورزی تولید می‌شوند که باقیمانده آلاینده‌ها «سموم آفت‌کش، فلزات سنگین، نیترات‌ و آفلاتوکسین» در آنها زیر حد مجاز استاندارهای ملی تعیین شده می باشد.

این محصولات پس از طی مراحل نظارتی و قانونی با دریافت کد شناسایی از سازمان جهادکشاورزی و دریافت گواهینامه رعایت حدمجاز آلاینده‌ها به بازار عرضه می‌شوند.

در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل استاندارد استان اقدام به آموزش مدیران کنترل کیفی کرده است و تلاش می‌کنیم با بسترسازی و اجرای پایلوت‌های ترویجی و اطلاع‌رسانی زمینه ترغیب کشاورزان عزیز را به فعالیت در حوزه تولیدات گواهی شده فراهم کنیم.

استاندارد رعایت حد مجاز آلایندها در حال حاضر اجباری نبوده و داوطلبانه است بنابراین انتظار داریم با ورود تعاونی‌های تولید،کشاورزان پیشرو و علاقمند به عرصه استانداردسازی محصولات کشاورزی ضمن ایجاد انگیزه لازم برای سایر کشاورزان فضای بازرگانی این محصولات نیز رونق بیشتری پیدا کند.

فارس: سطح زیرکشت محصولات گواهی شده در استان چقدر است؟

دبیدی: تاکنون محصولات انار، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی در سطح ۸۰ هکتار موفق به اخذ گواهی رعایت حدمجاز آلایندهها شدند این محصولات تحت نظارت ۴مدیر کنترل کیفی و یک شرکت بازرسی تولید شدند

افرادی که موفق به دریافت گواهی از اداره کل استاندارد می‌شوند در هر دوره زراعی می‌توانند در ۵۰ هکتار باغ یا زراعت و یا ۱۰ هکتار گلخانه به‌عنوان مدیر کنترل کیفی فعالیت کنند.

فارس: در راستای اجرای تولید محصول گواهی شده چه تنگناهایی وجود دارد؟

دبیدی: تولید محصول استاندارد و گواهی‌شده نیازمند یک عزم عمومی به منظور پاسخگویی به تقاضای به‌حق مردم در زمینه مصرف غذای ایمن و سالم و استاندارد می باشد با توجه به اینکه در ابلاغ سیاست‌های کلی بخش سلامت، اقتصادمقاومتی و کشاورزی همچنین در تکالیف قانونی برنامه‌های پنج ساله چهارم، پنجم و ششم و در قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی به صورت‌های مختلف بر تولید محصول سالم و توجه به سلامت تاکید شده است .

از آنجائیکه حرکت به‌سمت و‌ سوی تولید محصول گواهی شده نوپاست بدین منظور نیازمند ابزارهای حمایتی و انگیزشی برای ورود کشاورزان و بازرگانان محصولات کشاورزی به این حوزه هستیم البته در این زمینه دستورالعمل‌هایی صادر شده که باید برای عملیاتی کردن آنها همه بخش‌های ذی‌مدخل کمک کنند تا انشاالله شاهد اتفاقات ارزشمند در این حوزه باشیم.

فارس: بهره‌برداران و مدیران کنترل کیفی در استان چه آموزش‌هایی برای اجرا دیدند؟

دبیدی: با توجه به اینکه یکی از ارکان تولید محصول گواهی شده مدیران کنترل کیفی هستند بدین منظور سازمان جهادکشاورزی با انجام فراخوان برای دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی که داوطلبانه علاقمند فعالیت به‌عنوان مدیر کنترل کیفی محصولات زراعی و باغی بودند، با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دوره‌های آموزشی در زمینه‌های تغذیه گیاهی، مدیریت عوامل خسارتزا، مکانیزاسیون کشاورزی، آشنایی با سمپاش‌ها و روش کالیبراسیون آنها همچنین دوره‌های مرتبط با استاندارد محصولات کشاورزی و آشنایی با دستورالعمل صدور گواهی حدمجاز آلاینده‌ها را برگزار کرد.

لازم به توضیح است که دوره‌های آموزشی تکمیلی بنا به درخواست مدیران کنترل کیفی و حسب نیاز آنها با همکاری مرکز تحقیقات استان قابل اجرا خواهد بود.

فارس: کشاورزانی که در راستای تولید محصولات گواهی شده ورود کنند از چه حمایت‌ها و مزایایی برخوردار می‌شوند؟

دبیدی:همانطور که پیشتر اشاره کردم تولید محصول گواهی شده یک اقدام داوطلبانه است و کشاورزانی که تمایل دارند ضمن انجام یک کار فنی و کارشناسی شده، با حضور کارشناس کنترل کیفی و شرکت بازرسی محصول خود را تولید کنند و پس از انجام آزمایشات مربوط گواهی رعایت حدمجاز آلاینده‌ها را از سازمان ملی استاندارد اخذ کنند، می توانند به این عرصه وارد شوند.

در این راستا هم اکنون تخفیف در بیمه محصولات کشاورزی برای محصولات گواهی شده و تخفیف ۸۵ درصدی برای صدور گواهی حدمجاز آلاینده‌ها در نظر گرفته شده است البته راهکارهای انگیزشی دیگری نیز در دست بررسی است که انشاالله در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد.

فارس: تولید محصول گواهی شده برای کشاورزان با هزینه گرانتری تمام می‌شود آیا تدبیری در فروش این محصولات برای اینکه تولید روی دست کشاورز باقی نماند. اندیشیده شده است؟

دبیدی: محصولات گواهی شده به‌دلیل قرار گرفتن در یک فرآیند نظارتی مستمر توسط مدیر کنترل کیفی و شرکت‌های بازرسی و در نهایت آنالیز آزمایشگاهی و بسته‌بندی نسبت به محصولاتی که بصورت مرسوم تولید می‌شوند مشمول هزینه‌هایی در این خصوص هستند.

ولی توجه به این نکته ضروری است که حضور کارشناس و نظارت مستمر بدون تردید موجب کاهش برخی از هزینه‌های اضافی خواهد شد (به‌عنوان مثال مدیریت عوامل خسارت‌زا و ممانعت از سمپاشی‌های بی‌رویه و استفاده غیراصولی از کودها) ولی اعتقاد داریم با توجه به اینکه یک فرایند منطقی و مهندسی شده در تولید این محصولات اعمال می‌شود همه دستگاه‌های متولی کمک کنند تا ضمن ایجاد غرفه‌هایی برای عرضه، این محصولات با قیمت‌هایی دست کم ۲۵ درصد بالاتر از  قیمت همان محصول که به‌صورت مرسوم تولید شده است به فروش برسند تا کشاورزان با انگیزه بیشتر در راه تولید محصول سالم به منظور حفظ سلامتی مردم عزیزمان، وارد شوند.

فارس: در راستای تجاری‌سازی محصولات گواهی‌شده چه برنامه‌ای دارید؟

دبیدی: تولید محصول سالم و عرضه آن در کشورهای غربی با مداخله حداقلی دولت‌ها و براساس مطالبه‌گری مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد برای مصرف محصولاتی که کمترین مقدار آلاینده‌ها را داشته باشند شکل گرفت و تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات کشاورزی با همکاری افراد صاحب‌نظر در این حوزه پروتکل‌ها و استانداردهای لازم (GAP) را بدین منظور تدوین کردند و همه خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند.

خوشبختانه این استانداردها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان و سازمان ملی استاندارد تدوین شده است، انتظار داریم افراد و یا هلدینگ‌هایی که در عرصه تولید و فروش و بازرگانی محصولات کشاورزی فعالیت دارند با ورود به این حوزه موجب رونق آن در استان و کشور شوند.

فارس: در پایان اگر مطالب ناگفته‌ای باقی‌مانده بیان بفرمایید؟

دبیدی: در خاتمه لازم می‌دانم از حمایت‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از گروه محیط زیست و سلامت غذا تشکر کنم و بدینوسیله از همه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی در سیاستگزاری و تخصیص منابع نقش دارند تقاضا کنم تا به منظور رونق تولید محصولات گواهی شده و استاندارد پشتیبان و حامی فعالان این حوزه باشند.

===============

مصاحبه: زهره رجبی

===============

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول