اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

نظارت بر صحت آزمون‌های دانشگاه تهران/ شیب رشد علمی کشور در سال‌‌های اخیر حفظ شد

رئیس دانشگاه تهران موضوعاتی از جمله ساماندهی نظام آموزش عالی، جایگاه دانشگاه‌‌های ایران در جهان، رشد علمی کشور، مشکلات مالی، بودجه سالانه، فرصت‌های مطالعاتی، نقش دانشگاه‌ها در مقابله با کرونا، صحت آزمون‌ها و آخرین وضعیت برگزاری کلاس‌های مجازی را تشریح کرد.

نظارت بر صحت آزمون‌های دانشگاه تهران/ شیب رشد علمی کشور در سال‌‌های اخیر حفظ شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، این روزها مسئولیت مدیریت یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور که سال‌ها به عنوان دانشگاه برتر و مادر کشور شناخته شده است، بر عهده محمود نیلی احمدآبادی است. 

محمود نیلی احمدآبادی فارغ‌التحصیل رشته «مهندسی متالورژی و مواد» در مقطع کارشناسی از دانشگاه شیراز و فار‌غ‌التحصیل رشته «مهندسی شناسایی و انتخاب مواد» از دانشگاه صنعتی شریف است. نیلی پس از ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه «توهوکو» ژاپن، به عنوان عضو هیات‌علمی وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد؛ عضویتی که تا امروز ادامه دارد.

در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با موضوعاتی از جمله ساماندهی نظام آموزش عالی، جایگاه دانشگاه‌‌های ایران در جهان، رشد علمی دانشگاه های کشور، مشکلات مالی دانشگاه‌ها، بودجه سالانه دانشگاهی، فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان و اساتید، نقش دانشگاه‌ها در مقابله با کرونا، صحت آزمون‌های دانشگاه و آخرین وضعیت برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه را از محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران جویا شده‌ایم.

آنچه در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران می‌خوانید: 

*گسترش بی‌رویه سیستم آموزش عالی تا حدی ساماندهی شد

*جایگاه خوب دانشگاه‌‌های ایران در جهان

*شیب خط رشد در شاخص رشد علمی کشور حفظ شد

*افزایش شدید برخی قیمت‌ها تاثیرگذار بر دانشگاه‌ها

*بودجه سال ۹۹ دانشگاه تهران،کمتر از تورم سالانه است

* فرصت‌های مطالعاتی حفظ می‌شوند

*خوشه‌های فکری دانشگاه تهران برای مقابله با کرونا

*نظارت بر صحت آزمون‌های دانشگاه

*۴۲ هزار و ۴۰۸ کلاس مجازی در دانشگاه تهران برگزار شد

*گسترش بی‌رویه سیستم آموزش عالی تا حدی ساماندهی شد

فارس: یکی از ایرادات به نظام آموزش عالی کشور، پیشی گرفتن توسعه کمی به توسعه کیفی بوده است. به نظر شما در این باره وضعیت فعلی چگونه است؟

نیلی احمد آبادی:‌ در سال‌‌های اخیر در موضوع توسعه آموزش عالی در کشور، مقوله کیفیت را بر کمیت ارجحیت دادیم و گسترش بی‌رویه، آسیب‌هایی را به نظام آموزش عالی کشور وارد کرد. اما امروز این رویه تا حدی ساماندهی شده است و با کنترل کردن کمیت در توسعه، مقوله کیفیت بیشتر مدنظر قرار گرفته است؛ در این شرایط دانشگاه‌های بزرگ کشور هم همچنان تلاش می‌کنند که پیشتازی خود را حفظ کنند؛ همچنان که بسیاری از یافته‌های امروز کشور محصول عملکرد دانشگاه‌های ارشد کشور است و در سال‌های متمادی تعداد بسیار زیادی اعضای هیات علمی جدید جذب دانشگاه‌ها شده‌اند. 

*جایگاه خوب دانشگاه‌‌های ایران در جهان

فارس: وضعیت جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران در جهان را چگونه می‌بینید؟

نیلی احمد آبادی:‌ از زمانی که رتبه بندی‌های جهانی برای ارزیابی دانشگاه‌ها ایجاد شده، سال به سال شاهد افزایش حضور دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های معتبر دنیا هستیم و هر سال دانشگاه‌های ایرانی جایگاه بهتری در این رتبه‌بندی‌ها کسب می‌کنند. برای مثال دانشگاه تهران از جایی در حدود رتبه ۶۰۰ در رتبه‌بندی جهانی شروع کرد و به رتبه زیر ۳۰۰ رسید. دانشگاه‌های ایران در بسیاری از رشته‌ها هم جایگاه زیر ۱۰ در رتبه‌بندی‌‌های معتبر جهانی را دارند. بنابراین دانشجویان، اساتید و جامعه دانشگاهی کشور در صحنه بین‌المللی خوب عمل کرده‌اند.

 جامعه دانشگاهی کشور در صحنه بین‌المللی خوب عمل کرده‌اند. هر سال دانشگاه‌های ایرانی جایگاه بهتری را در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی کسب می‌کنند و در مقالات علمی هم خوب عمل کرده‌ایم

همچنین در زمینه مقالات علمی هم در صحنه‌های بین‌المللی خوب عمل کرده‌ایم و معتقدیم که مقالات علمی که در  صحنه بین‌المللی معتبر باشد، در کشور هم اثربخشی بیشتری دارند و از این مقالات علمی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

*شیب خط رشد در شاخص رشد علمی کشور در سال‌های اخیر حفظ شد

فارس: وضعیت رشد علمی کشور در سال‌های اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رشد علمی کشور نسبت به سال‌های اخیر چه تغییری داشته است؟

نیلی احمد آبادی:‌ در سال‌های اخیر رشد علمی کشور ادامه داشت و شیب خط رشد علمی کشور حفظ شده است و البته در برخی دانشگاه‌ها حتی شتاب علمی بیشتر شده است. فقط باید به این نکته توجه کرد که هر چه جایگاه و رتبه در رتبه‌بندی‌های جهانی ارتقاء می‌یابد و بهتر می‌شود، بعد از آن بهتر شدن و رفتن به جایگاه‌های بهتر سخت‌تر می‌شود.

اما طبیعی است که باید روی بحث کیفیت در نظام آموزش عالی کشور بیشتر کار کنیم و به موضوع اثربخشی یافته‌های علمی توجه ویژه داشته باشیم. در این بین باید به عوامل تاثیر گذار مانند حمایت و بودجه هم توجه داشت؛ زیرا نتیجه اقدامات و تلاش‌های علمی رابطه مستقیمی با هزینه‌کرد و حمایت در این حوزه دارد.

*تاثیر افزایش شدید برخی قیمت‌ها بر دانشگاه‌ها

فارس: گرانی‌ها چه تاثیری بر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌ تهران داشته‌ است؟

نیلی احمد آبادی:‌ افزایش شدید قیمت‌ها در برخی حوزه‌ها بر دانشگاه‌ها تاثیر گذار بوده است. در دانشگاه تهران در حوزه‌هایی که افزایش شدید قیمت داشتیم مانند مواد غذا و خدمات مشکلات مالی وجود دارد. همچنین در برخی حوزه‌ها هم دانشگاه انباشت بدهی دارد؛ مانند هزینه‌های آب و برق که در این باره هم مشکلات مالی وجود دارد.

البته آقای دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قول داده‌اند که کمبودها را جبران کنند و منتظر هستیم تا ببینیم در این باره چه اتفاقی رقم می‌خورد.

*بودجه سال 99 دانشگاه تهران، کمتر از تورم امسال است

فارس: نظرتان درباره بودجه دانشگاه تهران در سال جاری چیست؟

نیلی احمد آبادی:‌ بودجه سال ۹۹، کمتر از تورم پیش بینی شده برای امسال در نظر گرفته شده است و از آن رضایت نداریم. البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موضوع بودجه دانشگاه‌ها به صورت متمرکز عمل می‌کند و تعیین بودجه در اختیار دانشگاه‌ها نیست؛ اما در دانشگاه تهران درخواست داشتیم که بودجه سال ۹۹ حداقل به اندازه تورم دیده شود تا بتوانیم حداقل سطح فعلی را در سال ۹۹ حذف کنیم. البته باید دید که در نهایت چه پیشنهادی بابت بودجه نهایی می‌‌شود. پیشنهاد افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه دانشگاه تهران در سال ۹۹، در حد متوسط افزایش بودجه دانشگاه‌های کشور دیده شده است.

‌ بودجه سال ۹۹ دانشگاه تهران، کمتر از تورم سالانه در نظر گرفته شده است؛ درخواست داشتیم که بودجه سال ۹۹ حداقل به اندازه تورم دیده شود تا بتوانیم سطح فعلی را امسال هم حذف کنیم

بحث بودجه دانشگاه‌ها بسیار مهم است؛ برای مثال دانشگاهی هم سطح دانشگاه تهران در کشورهای پیش‌رو، در کمترین حالت بودجه‌ای معادل ۴ تا ۵ برابر بودجه دانشگاه تهران را دارد. بودجه یکی از عوامل مهم در رشد دانشگاه‌ها است.

* فرصت‌های مطالعاتی حفظ می‌شوند

فارس: با توجه به بودجه انقباضی کشور در سال ۹۹، چه پیش‌بینی برای فرصت‌های مطالعاتی در سال جاری در دانشگاه تهران دارید؟

نیلی احمد آبادی:‌ در سال ۹۸ که گذشت سعی کردیم که حتما فرصت‌های مطالعاتی را ادامه دهیم زیرا شرط حفظ کیفیت دانشگاه، حتما در فرصت‌های مطالعاتی و ارتباطات عملی است؛ فعلا باید ببینیم با توجه به شرایط برای امسال چه چیزی تصویب می‌شود.

* گزارش نهایی هیات‌ ویژه سیلاب‌ها یک گزارش عملیاتی شد

فارس: در سالی که گذشت، هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها، گزارش نهایی خود را از بررسی سیلاب‌های سال ۹۷ و ۹۸ در کشور اعلام کرد، بنا بود این گزارش یک گزارش عملیاتی باشد که از نتایج آن در کشور استفاده شود، یافته‌های گزارش ملی سیلاب چه شد؟ آیا یافته‌های این گزارش  عملیاتی می‌شود؟

نیلی احمد آبادی: این گزارش یک گزارش صرفا پژوهشی نیست؛ بلکه یک گزارش عملیاتی است؛ به این معنی که در این گزارش موارد اشتباه ذکر شده و سعی شده راه‌حل‌هایی هم برای آنها ارائه شود؛ همچنین این موضوع که چه نهادی مسئول پیاده‌سازی راه‌حل‌ها و رفع اشکالات است هم در آن بیان شده است.

در این گزارش راه‌کارهای آنی، میان‌مدت و بلند مدت وجود دارد؛ دولت و دستگاه‌های ۳ گانه می‌توانند بلافاصله در سیل بعدی از راه‌کارهای آنی این گزارش استفاده کنند؛ راه‌کارهای میان‌مدت و بلند مدت هم نیاز به زمان بیشتری برای اجرا دارد.

باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که بالاخره سیل در کشور خواهد آمد؛ همان‌طور که در کشورهای دیگر هم سیل جاری می‌شود؛ اما مهم این است که بتوانیم با کنترل و مدیریت شرایط، اثر تخریبی سیل را به حداقل برسانیم. بحث این نیست که اگر این راه‌کارها ارائه شود، دیگر همه مسائل و مشکلات مربوط به سیل در کشور با این راه‌کارها قابل پیش‌گیری است؛ بلکه بخشی از مسائل مانند افزایش آگهی مردم و اطلاع‌رسانی به شهروندان قابل پیش‌گیری است؛ اما وقتی در گزارش ذکر شده که برای مثال سازمان هواشناسی کشور باید با دقت بیشتری درباره وقوع سیل و سیلاب به مردم و سازمان‌ها هشدار دهد، در همان گزارش هم آمده که این امر نیازمند دستگاه‌ها و تجهیزات بیشتری است و این سازمان‌ برای اجرای این راه‌کار باید تجهیزات مربوط را در اختیار داشته باشد.

هیچ کشوری تاکنون نتوانسته خطر سیلاب را به صفر برساند ، بلکه آنها هم آسیب‌های سیلاب را به حداقل رسانده‌اند

بنابراین طبیعی است که از این گزارش شاهد تغییراتی در مدیریت سیلاب در کشور باشیم؛ اما اینکه این تغییر مدیریت در سیلاب در کشور، به سرعت می‌تواند خطر سیلاب در کشور را به صفر برساند، بحثی است که هیچ کشوری تاکنون نتوانسته محقق کند، بلکه آنها هم آسیب‌های سیلاب را به حداقل رسانده‌اند.

در نهایت باید گفت که گزارش هیات ویژه بررسی علل سیلاب یک گزارش عملیاتی است و سعی شده که حتما عملیاتی باشد و ان شالله پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم که یافته‌های این گزارش در حد وسع کشور و دولت پیاده‌سازی شود.

*تشکیل خوشه‌های فکری در دانشگاه تهران برای مقابله با کرونا

فارس: در دوران شیوع کرونا در کشور، علاوه بر کمک علمی و فنی دانشگاه‌ها، صحبت از مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها می‌شود، دانشگاه‌ تهران در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، چه اقداماتی انجام داده است؟

نیلی احمدآبادی: یکی از وظایف دانشگاه‌ها، مسئولیت اجتماعی در مقابل جامعه و استفاده از توان علمی و تخصصی دانشگاه‌ها در کمک به وضعیت روز جامعه است. دانشگاه‌ها ظرفیت‌ تحقیقات درباره کرونا را دارند، یکی از اقداماتی که در راستای مسئولیت‌ اجتماعی در دانشگاه تهران انجام شد این بود که از ابتدای تشخیص ویروس کرونا در کشور، ۴ خوشه فکری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فناوری و پژوهشی در دانشگاه تهران فعال شد که در حوزه‌های مختلف، بررسی‌هایی را انجام دادند. همچنین در راستای همگرایی و هم‌افزایی در فعالیت‌ها، برای بررسی موضوعات بیشتر، کارگروه‌های تخصصی مشترک مختلفی میان دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر تشکیل شد.

 امیدواریم ماحصل فعالیت خوشه‌های فکری و کارگروه‌های تخصصی دانشگاهی راهکارهایی برای عبور از بحران کرونا باشد و مورد استفاده مسئولان قرار گیرد

علاوه بر این، برای دریافت نظرات جامعه دانشگاهی و ایجاد شبکه علمی بین جامعه دانشگاهی، درگاه مسئولیت اجتماعی دانشگاه برای مقابله با کرونا راه‌اندازی و پیشنهادات استادان و دانشجویان دریافت شد. همچنین، بررسی‌ درباره وضعیت پس از کرونا هم در دستور کار خوشه‌های فکری و کارگروه‌های تخصصی است. در نهایت امیدواریم که ماحصل فعالیت خوشه‌های فکری و کارگروه‌های تخصصی راهکارهایی برای عبور از بحران شیوع ویروس کرونا در کشور باشد که مورد استفاده مسئولان قرار گیرد.

*نظارت بر صحت آزمون‌های دانشگاه تهران

فارس: برخی کاربران فارس سوژه‌ای با عنوان «رسیدگی جدی به تخلفات در آزمون زبان دکترای دانشگاه تهران» را مطرح کرده‌اند و خواستار رسیدگی موضوع از سوی مسئولان شده‌اند.

این کاربران اعلام کرده‌اند که:‌ «همه دانشجویان دکترا باید تا پیش از شرکت در آزمون جامع حداقل توانایی خود را در زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگر ثابت کنند تا اجازه شرکت در آزمون جامع را داشته باشند. این موضوع از طریق شرکت در آزمون‌های متعدد قابل اثبات است. یکی از این آزمون‌ها، آزمون زبان دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران واقع در کارگر شمالی است. برخی از سودجویان که احتمالا ارتباطاتی با برگزار کنندگان آزمون دارند در این آزمون تقلب می‌کنند و برای مثال با فروش کلید سئوالات با قیمت ۱۰ میلیون تومان یا رساندن تعدادی پاسخ سر جلسه به فرد و حتی شرکت به جای او، به داوطلب کمک می‌کنند.»

اینکه برخی افراد سعی بر تقلب دارند را نفی نمی‌کنم؛ اما درباره اینکه موفق می‌شوند یا خیر، سعی می‌کنیم که ان شاالله هیچ اتفاق خلافی در آزمون‌ها رخ ندهد

نیلی احمدآبادی: نظارت در آزمون‌ها جدی است؛ متاسفانه همواره در آزمون‌ها، برخی افراد که دانش لازم را ندارند و به دنبال موفقیت با تقلب هستند وجود دارند و ما هم به عنوان مسئول، مسئولیت نظارت را بر عهده داریم و باید در این باره نظارت کنیم. اگر موردی باشد حتما با متخلف برخورد می‌شود و برای ما مهم است که همه آزمون‌های دانشگاه حتما با دقت انجام شود و ان شالله بدون مشکل باشد.

اینکه برخی افراد سعی می‌کنند این اقدامات را انجام دهند و تقلب کنند را نفی نمی‌کنم؛ اما درباره اینکه موفق می‌شوند یا خیر، ما سعی می‌کنیم که ان شاالله هیچ اتفاق خلافی در آزمون‌ها رخ ندهد. درباره اینکه گفته شده برخی افراد اقدام به فروش سوال می‌کنند، ممکن است به خطا برخی افراد بخواهند متقاضیان را اغفال کنند و به آنها وعده تقلب بدهند اما ما دقت کافی را انجام می‌دهیم که ان شالله مشکلی وجود نداشته باشد.

*۴۲ هزار و ۴۰۸ کلاس مجازی در دانشگاه تهران برگزار شد

فارس: آخرین آمار از برگزاری کلاس‌های آموزشی در دانشگاه تهران چیست؟

نیلی احمدآبادی: از ۱۰ اسفندماه ۹۸ که دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، به سرعت آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران آغاز شد؛ در بازه ۳ ماهه گذشته تا ۱۰ خردادماه ۹۹، طبق آخرین آمار از برگزاری کلاس‌های آموزشی در دانشگاه تهران، حدود ۴۶۰ هزار کاربر از آموزش‌های مجازی استفاده کردند و ۴۲ هزار و ۴۰۸ کلاس مجازی برگزار شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول