اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

افزایش تولید پروپیلن با اجرای طرح‌های MTP و GTP/احداث اولین واحد PDH در ماهشهر کلید خورد

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی توضیحاتی را درباره اولویت‌های این شرکت در بهره برداری و افتتاح طرح‌های پتروشیمی در سال جاری و برنامه‌های پیشبرد جهش دوم،‌ سوم و طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی ارائه کرد.

افزایش تولید پروپیلن با اجرای طرح‌های MTP و GTP/احداث اولین واحد PDH در ماهشهر کلید خورد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران در نشست خبری با محوریت «بهره برداری و افتتاح طرح‌های پتروشیمی در سال جاری و برنامه‌های پیشبرد جهش دوم،‌ سوم و طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی» با اشاره به برنامه‌های این شرکت گفت: صنعت پتروشیمی کشور رتبه اول در تأمین منابع ارزی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داراست. در صنعت پتروشیمی لازم است که به سمت تکمیل زنجیره حرکت کنیم. در حال حاضر این صنعت در دوره انتقال به سر می‌برد و لازم است متناسب با این دوره انتقال نقشه توسعه هم تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: سیاست گذشته شرکت پتروشیمی بر احداث پتروشیمی‌هایی با یک خوراک و یک محصول تعریف شده بود، ولی الان ما در نظر داریم که سیاست توسعه‌ای یک خوراک و چندین محصول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای رسیدن به اهداف مورد نظر تعریف کنیم تا بدین صورت بتوانیم برخی عدم قطعیت‌ها در این حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهیم.

*کارنامه صنعت پتروشیمی در سال 98 

محمدی گفت: ما در حوزه صادرات محصولات پتروشیمیایی وظیفه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی انجام داده‌ایم. در بازار داخلی نیز تولیدمان در دو ماه گذشته پایدار بوده و توانسته‌ایم تمام نیاز بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کنیم. البته نوسانات ایجاد شده در ابتدای سال ناشی از شرایط کرونایی کشور بر عملکرد ما تأثیر گذاشت، اما در دوره فعلی و با ایجاد ثبات توانستیم نسبت به سال گذشته 11 درصد معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: در سال 98 مجموعا صنعت پتروشیمی 35 میلیون تن خوراک تحویل گرفت که این خوراک شامل گاز، اتان، میعانات گازی، نفتا و... بود که اگر این 35 میلیون تن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت معادل نفت خام حساب کنیم، این رقم به 800 هزار بشکه نفت در روز است. با افزایش تعداد طرح‌های پتروشیمی تا سال 1400 میزان مصرف خوراک پتروشیمی‌ها معادل 1.5 میلیون بشکه نفت خام در روز خواهد شد.

وی گفت: تعداد مجتمع‌های پتروشیمی در سال 98، 56 مجتمع بود که 53 واحد آن پتروشیمی و 3 واحد دیگر واحد یوتیلیتی بودند. ظرفیت تولیدی صنعت پتروشیمی تا سال 98، 66 میلیون تن در سال بود که این محصولات تولیدی در 4 زیر مجموعه پلیمری، شیمیایی، هیدروکربنی و کود اوره بودند که این محصولات شامل 330 نوع گرید پلیمری و 42 نوع مواد شیمیایی هستند.

محمدی گفت: از این 66 میلیون تن ظرفیت تولید 31 میلیون تن به صورت محصول نهایی قابل فروش هستند که 23 میلیون تن آن به کشورهای مختلف صادر می‌شود و 8 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف می‌شود که این 8 میلیون تن در بورس کالا عرضه و خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: از مجموع 23 میلیون تن محصول صادراتی درآمد ارزی شرکت پتروشیمی 10 میلیارد دلار بوده است و 5 میلیارد دلار نیز از طریق فروش محصولات پتروشیمی در داخل کشور درآمد حاصل شده است، لذا مجموع درآمد حاصل از این صنعت در سال 98، 15 میلیارد دلار بوده است و تعهد ما به بانک مرکزی درباره تأمین ارز نیمایی به طور کامل انجام شده است و ما 85 درصد درآمدهای حاصل از صادراتمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سامانه نیما واریز کردیم.

وی گفت: در کشور هیچ صنعتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیدا نمی‌کنید که مثل صنعت پتروشیمی در پایین دست خود 8 میلیون تن محصول تولید کند. در بخش پایین‌دستی این صنعت 15 هزار بنگاه کوچک و بزرگ‌ فعالیت می‌کنند و 880 هزار نفر به طور مستقیم در بخش پایین دستی مشغول به کار هستند که اگر آمار بخش بالادستی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم اضافه کنیم مجموع تعداد شاغلین 980 هزار نفر محاسبه می‌شود.

*تولید محصولات پتروشیمی به 100 میلیون تن در سال 1400 خواهد رسید

محمدی گفت: در راستای شعار سال مبنی بر جهش تولید ما دو برنامه توسعه پتروشیمی به صورت جهش دوم و سوم در نظر گرفته‌ایم. جهش دوم با بهره‌برداری از 27 طرح در انتهای سال 1400 انجام می‌شود و میزان تولید ما از 66 میلیون تن به 100 میلیون تن خواهد رساند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تاکید کرد:‌ در برنامه ششم توسعه هم دقیقاً همین 100 میلیون تن برای تولیدات محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شده بود و ما می‌توانیم در پایان سال 1400 و همزمان با اتمام برنامه ششم توسعه این هدف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صد درصد محقق کنیم. در جهش دوم صنعت پتروشیمی درآمد حاصله از 15 میلیارد دلار در سال به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی اظهار داشت: همچنین در سال 99 طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در نظر داریم 16 طرح پتروشیمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  احداث کنیم. اما به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا از این تعداد 12 طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و 4 طرح دیگر در اوایل سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد. برای احداث این 16 طرح ما به 11.3 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و میزان تولید محصولات ما از 66 میلیون تن در سال 98 به 90 میلیون تن در سال 99 خواهد رسید و 35 درصد افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

محمدی گفت: برنامه‌های شرکت ملی پتروشیمی برای احداث این 16 واحد جدید شامل طرح متانول کاوه در بندر دیّر، طرح متانول بوشهر، طرح متانول کیاپارس خاورمیانه، طرح بیدبلند 2 در بهبهان، طرح اولفین در ایلام، طرح اوره و آمونیاک لردگان، طرح اوره و آمونیاک مسجد سلیمان، طرح پتروپالایش کنگان، پی.وی.سی هگمتانه و پی.وی.سی ماهشهر خواهد بود. همچنین 4 طرح پنتان و هگزان اوکسیر، طرح متانول سبلان، طرح متانول آرتا انرژی و طرح پروپیلن خمین در اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

*احداث اولین واحد PDH برای تولید پروپیلن در ماهشهر کلید خورد

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اظهار داشت: در جهش سوم تا پایان سال 1404، 27 طرح دیگر به سبد پروژه‌های فعلی اضافه خواهد شد و میزان تولیدات صنعت پتروشیمی تا سال 1404 به 130 میلیون تن افزایش می‌یابد. درآمد حاصل از فروش این محصولات نیز به 34 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی گفت: طرح جهش سوم صنعت پتروشیمی نسبت به جهش دوم تعدادی خصوصیت دارد. برای مثال طرح‌های با دانش فنی PDH برای اولین بار در ماهشهر احداث خواهد شد که پروپیلن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مسیر پروپان تولید خواهیم کرد. به طور کلی در جهش سوم 10 محصول جدید نسبت به جهش دوم تولید می‌شود و مشارکت بخش خصوصی سه برابر مشارکت این بخش در جهش دوم خواهد بود.

محمدی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی ما در سال 99 طراحی طرح‌های پیشران در صنعت پتروشیمی است. این طرح‌ها در راستای رفع نیاز داخلی و بی نیازی نسبت به واردات محصولات، ایجاد توازن و تنوع در زنجیره پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی پیگیری می‌شود و سبد تولیدی این طرح‌ها نیز بر مبنای متانول، پروپیلن، بنزن و اتیلن تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی توضیح داد: یکی از خلاءهای موجود در صنعت پتروشیمی ناظر به کمبود محصول پروپیلن در کشور است، در حال حاضر ما حدود 980 هزار تن پروپیلن تولید می‌کنیم که 150 هزار تن آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پالایشگاه‌ها و 830 هزار تن آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پتروشیمی‌ها تولید می‌کنند. اما هنوز هم 200 هزار تن با کمبود پروپیلن مواجه هستیم که با توجه به برآوردهای ما این رقم در سال‌های آتی به 700 هزار تن خواهد رسید.

وی گفت: در نظر داریم ظرفیت تولید پروپیلن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 3 میلیون تن برسانیم و روش‌های در نظر گرفته شده ناظر به تولید این محصول از طریق تبدیل متانول و گاز طبیعی است. ما در حال حاضر با متانول مازاد در کشور مواجه هستیم. طبق برآوردها میزان تولید متانول در سال 1404 به 23 میلیون تن در سال می‌رسد. در نتیجه ما می‌توانیم از این متانول برای تولید پروپیلن استفاده کنیم.

 محمدی گفت: درباره طرح‌های پروپیلن باید توجه داشت که شرکت ملی پتروشیمی خود مسئولیت احداث خط لوله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از عسلویه به شمال استان فارس به عهده می‌گیرد و سرمایه گذار فقط در آن واحد پتروشیمی سرمایه گذاری می‌کند. با توجه به این که تولید پروپیلن از متانول در دستورکار شرکت ملی پتروشیمی قرار گرفته است و تمرکز بر روی این طرح‌هاست، از این به بعد دیگر مجوزی برای ایجاد واحدهای متانولی و اوره و آمونیاک صادر نخواهد شد.

* افزایش تولید پروپیلن باطرح‌های MTP و GTP

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی افزود:  ما دو طرح MTP و GTP را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تولید پروپیلن تعریف کرده‌ایم. طرح MTP در سواحل جنوبی کشور اجرایی خواهد شد، چون در این سواحل متانول موجود است و در نظر داریم پروپیلن تولیدی در این سواحل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خط لوله به مرکز کشور منتقل کنیم. این طرح اقتصاد ضعیفی دارد در نتیجه ما در حال پیگیری هستیم تا با اعطای تخفیف روی خوراک متانول این پتروشیمی‌ها و کاهش دریافت مالیات از این واحدها توجیه اقتصادی این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببریم.

وی گفت: در طرح GTP هم ما در نظر داریم گاز طبیعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پروپیلن تبدیل کنیم و تکنولوژی این واحدها نیز با دانش مهندسان ایرانی بومی‌سازی شده است. اولین واحد GTP نیز توسط شرکت ملی پتروشیمی کلید زده شده است و ما طراحی و احداث واحد GTP اسلام آباد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده‌ایم و در سال 1403 این واحد به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم که طرح‌های GTP را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سواحل دریای خزر اجرایی کنیم و پروپیلن تولیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در استان‌های شمالی مثل سمنان و خراسان شمالی منتقل کنیم و در مناطق مذکور زنجیره این محصول ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اقدامات شرکت ملی پتروشیمی در بومی سازی دانش فنی گفت: واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی پتروشیمی اقدامات جدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در راستای تسریع در روند بومی‌سازی دانش فنی انجام داده است. در این راستا ما 7 دانش فنی فرایند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بومی‌سازی کرده‌ایم که تا پایان سال 1400 این تعداد به 10 واحد می‌رسد.

وی در پایان گفت: شرکت ملی پتروشیمی در حوزه بومی‌سازی کاتالیست‌های این صنعت تا به اکنون درآمد 18 میلیارد دلاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نام خود ثبت کرده است و بازار داخلی کاتالیست در کشور نیز درآمدی معادل 400 میلیون دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه داشته است. از 40 گروه کاتالیستی موجود ما 16 گروه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی‌سازی کرده‌ایم. 11 گروه تا سال 1400 داخلی‌سازی می‌شود و 13 گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول