اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

دستورالعمل اجراهای موسیقی صحنه‌ای اعلام شد/صنعتگر: موسیقی امروز در خدمت بازار است

دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اعلام آغاز فعالیت‌های هنری از ابتدای تیرماه، دستورالعملی را به سالن‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اعلام کرد.

دستورالعمل اجراهای موسیقی صحنه‌ای اعلام شد/صنعتگر: موسیقی امروز در خدمت بازار است

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، دفتر موسیقی با توجه به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالن‌های اجرای صحنه‌ای موسیقی و تشکل‌های حوزه موسیقی اعلام کرد صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای موسیقی با رعایت موارد زیر از ابتدای تیرماه امکان‌پذیر است:

دستورالعمل­‌های اجرای موسیقی صحنه‌­ای در سالن­‌های برگزاری

۱) بلیت فروشی در سایت­های بلیت فروشی حداکثر تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن مورد نظر انجام شود.

۲) سایت‌­های بلیت فروشی به گونه­‌ای برنامه‌نویسی کنند که بر آن مبنا به ازای هر خرید (فردی یا گروهی) و رزرو صندلی، حداکثر دو صندلی قبل و بعد از آن امکان فروش بلیت نداشته باشد و مسئله­ فاصله­‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

۳) سالن اجرای صحنه‌­ای، یک بار در روز با دقت کامل ضدعفونی شود.

‏۴) با استفاده از دستگاه تب سنج در ورودی سالن­‌ها، اندازه­‌گیری دمای بدن مخاطبان انجام گیرد. در صورت امکان از دوربین­‌های حرارتی برای سنجش دمای مخاطبان استفاده شود.

۵) استقرار اورژانس یا کارشناس بهداشت در سالن­‌ها ضروری است.

‏۶) کارکنان و انتظامات سالن باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

۷) روی بلیت­‌های خریداران، الزام همراه داشتن ماسک و دستکش حین ورود به سالن­‌های اجراهای صحنه­‌ای درج شود.

۸) الزام به رعایت فاصله زمانی دو ساعت بین هر اجرای صحنه­‌ای برای سهولت در خروج  مخاطبان سانس قبلی و ورود مخاطبان سانس بعدی.

۹) از ورود افراد متفرقه به پشت صحنه اکیدا جلوگیری شود.

‏۱۰) پذیرایی ویژه مهمانان حذف شود. صرفاً از نوازندگان، با مواد غذایی بسته بندی شده پذیرایی شود.

۱۱) گروه هنری (نوازندگان) در ساعاتی که قبل از شروع اجرای صحنه­‌ای مشغول تمرین و تست صدا هستند باید از ماسک استفاده کنند.

۱۲) انجام خط‌گذاری در ورودی­‌های سالن­‌های اجرای صحنه­‌ای برای رعایت فاصله­ اجتماعی.

۱۳) تنظیم صدا (ساند چک) حداقل دو ساعت قبل از شروع برنامه به پایان رسیده باشد تا به تراکم حضور مخاطبان در لابی سالن‌­ها منجر نشود.

۱۴) بوفه­‌های پذیرایی سالن­‌های اجرای صحنه­‌ای، موظف به تبعیت از دستورالعمل‌­های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت هستند.

‏۱۵) مسئول سالن اجراهای صحنه‌­ای از طریق بلندگوهای سالن، لزوم رعایت موارد بهداشتی را به مردم یادآوری کند.  

  موارد فوق‌الذکر در فاصله زمانی تیر و مرداد ماه سال جاری و تا قبل از آغاز ماه محرم اجرا می‌شود. دفتر موسیقی نسبت به اجرای موارد فوق نظارت کامل می‌کند و به طور مستمر از سالن‌ها و شرکت‌ها گزارش دریافت می‌کند.

هرگونه تغییر شرایط بهداشتی و ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا در اسرع وقت به سالن‌ها و شرکت‌ها اعلام می‌شود.

****************************

 

 


گفتگوی غلامرضا صنعتگر نامزد چهره سال هنر انقلاب:
هنر متعهد به حقیقت به دنبال حق و صداقت در بن‌مایه اثر است/ سامان دادن به وضعیت موسیقی همت مدیران را می‌طلبد

 

غلامرضا صنعتگر که نامزد چهره سال هنر انقلاب برای خواندن دو قطعه «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران» است، بیان کرد: هنر اگر متعهد به حقیقت باشد، قطعا در رگ و ریشه و بن‌مایه اثر به دنبال حق و صداقت است و با خصایص فطری انسان در یک راستا قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی سپهر سوره هنر، غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ که به دلیل اجرای دو قطعه «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران» به عنوان نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ منتخب شده است، با اشاره به مهم‌ترین شاخصه‌های هنر انقلابی و متعهد به حقیقت بیان کرد: به طور کلی هنر از درون انسان و با توجه به اندیشه و خیال هنرمند نشات می‌گیرد و راز درونی صاحب اثر را فاش می‌کند. هنر اگر متعهد به حقیقت باشد قطعا در رگ و ریشه اثر به دنبال حق و صداقت است و به نحوی با خصایص فطری انسان در یک راستاست، هنری که به حقیقت تعهد دارد، باید یک قدم هم شده مخاطب را به خدا نزدیک کند.

وی ادامه داد: انقلاب یعنی تحول و تغییر در جهت اعتلای انسانیت. هنر انقلابی یعنی در زمان خودت و باتوجه به اتفاقات جامعه و نیاز مردم جامعه با زبان هنر نیاز مخاطب را در راستای فطرت، انسانیت، حقیقت‌جویی و حتی کمال پاسخ بدهی. انسان به لحاظ فطری خداجوست و از هر آنچه او را به ذاتش نزدیک کند، استقبال می‌کند. به همین دلیل است بعضی آثار هنری ماندگار می‌شوند زیرا با نیاز درونی مخاطب همسو هستند و خیلی از آثار هم زود فراموش می‌شوند به این دلیل که عمق و ریشه ندارند و لحظه‌ای هستند .

این خواننده درباره تهیه و تولید قطعه «آهای ایران» با محوریت وطن‌پرستی که در فرودگاه امام خمینی(ره) توسط مردم خوانده شد و در فضای مجازی بازتاب گسترده داشت، توضیح داد: هدفم القای مجدد عشق به خاک، به کوچه پس کوچه‌های موطن، به غیرقابل جایگزینی سرزمین مادری با هیچ کجای دنیا بود و اینکه پیوند با وطن با تمام تلخی‌ها و شیرینی ‌هایش ناگسستنی و این عشق در خون ما ایرانیان جاری است و مثل هوا برای ادامه حیات لازم است.
«قاسم هنوز زنده است» ادای دین من به انسانی شریف بود

صنعتگر درباره خوانش قطعه‌ای درباره رشادت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی نیز بیان کرد: درباره قطعه «قاسم هنوز زنده است» باید بگویم که ادای دین بنده به انسانی شریف و کامل بود و من از سر ارادت قلبی فراوان آن را خواندم و این کمترین کاری بود که در مقابل بزرگمردی چون سردار پرافتخار شهید سلیمانی که در زمان خودش اسطوره بی‌بدیل است، می‌توانستم انجام دهم .

وی افزود: استقبال از یک اثر نشان می‌دهد که آن اتفاق، قطعا نیاز مردم بوده است. هر چیزی زمانی مورد اقبال فراوان قرار می‌گیرد که خواهان داشته باشد. اگر مردم اثری را می‌پسندند و مورد توجهشان قرار می‌گیرد یعنی با روح و روانشان آمیخته شده و در مورد موسیقی چه بسا هم‌جهت با فطرت و ذاتشان باشد.

خواننده قطعه «آهای ایران» در پاسخ به این که هنر چقدر می‌تواند سفارش پذیر باشد، گفت: هنر نمی‌تواند سفارش پذیر باشد بهتر است از واژه پیشنهاد کاری استفاده شود چراکه دو حالت دارد یا هنرمند آن سفارش را قبول می‌‎کند یا رد می‌کند. بنابراین اینکه اثرهنری تولید می‌شود به خود صاحب اثر بستگی دارد. من از زمانی که به شکل حرفه ای مشغول کار شدم خیلی از پیشنهادات را رد کردم زیرا مطابق روحیه و درونیات من نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: هر هنرمندی برای کارهای خود چارچوبی دارد و در قالب آن پیش می‌رود، ممکن است افرادی هم باشند بنا به هر دلیلی به خارج از حدود خود وارد شوند که موفق نخواهند شد زیرا زمانی کار تاثیرگذار می‌شود که برگرفته از اعماق وجود شما و به عبارتی خالص و ناب باشد.

صنعتگر درباره تفاوت آثار هنری پیشنهاد داده شده به هنرمند با دیگر آثار نیز عنوان کرد: از لحاظ تفاوت این جنس کارها با سایر کارها هم باز بستگی به هدف و نیت و همسو بودن با هنرمند دارد قطعا کسی که روحیه وطن دوستی و آزادگی و ارادت به شهدا و معیارهای اینچنینی ندارد نمی‌تواند کاری تولید کند که مورد اقبال قرار گیرد. چراکه مردم بسیار هوشمند هستند و درجه خلوص آثار را درک می‌کنند.

موسیقی امروز در خدمت بازار و بازارسازهاست!

وی در پاسخ به این که ما در هنر چقدر وامدار انقلاب و دفاع مقدس هستیم و چقدر به این موضوعات پرداخته‌ایم، توضیح داد: دفاع مقدس که بخش بزرگی از تاریخ انقلاب است و ما با حماسه‌هایی بی تکرار روبرو هستیم و نفس خود انقلاب هم تاکید بر عدالت و حقیقت و انسانیت و اسلام دارد. حقیقتا از هنرمندانی که در این حوزه ها کار می‌کنند حمایت نمی‌شود و برای تولید آثار هنری فاخر که بتواند موثر و مانا باشد باید هزینه کرد.

این خواننده تصریح کرد: یک هنرمند هم مگر چقدر توان مالی دارد که خود به این امر اقدام کند؟! چقدر ب
رای هنرمندان انقلابی و متعهد هزینه شده است؟ آیا در زمینه موسیقی تا بحال شده از کنسرت‌های امثال بنده حمایت شود؟! من اغلب کارهایم را با هزینه شخصی خودم می‌سازم. اگر واقعا می‌خواهند به هنر انقلابی بپردازند باید برای هنرمند ارزش قائل شوند و او را حمایت کنند تا هنرمند با روحیه مضاعف مشغول به کار حرفه‌ای خود باشد. به عقیده بنده در موضوعات انقلابی خیلی کمتر از سایر هنرها به موسیقی پرداخته شده و آنچنان که مورد نظر بنده است موفق نبوده است. متاسفانه اکنون موسیقی در خدمت بازار و بازارسازهاست!

برخی قطعات از موسیقی پاپ امروز توهین به شعور مخاطب است!

وی درباره چالش‌های کنونی موسیقی پاپ در کشورمان گفت: در مورد موسیقی پاپ بحث خیلی گسترده است، ما خوانندگان بیشتری در این حوزه نسبت به موسیقی ایرانی و محلی و بومی داریم. به هرحال ما باید نیاز کل مخاطبان ایرانی را بسنجیم و محدود کردن شنونده با صدای یه عده به نظرم کار مناسبی نیست.

صنعتگر در پایان خاطر نشان کرد: هرکسی مایل به شنیدن صدای خواننده موردعلاقه خود است اما باید یک چارچوبی را در نظر گرفت و از همه مهم‌تر ترانه را با دقت بیشتری مورد ارزیابی و توجه قرار داد، گاهی ترانه‌های سخیفی خوانده می‌شود که نحوه تاییدشان جای تعجب دارد و نتیجه کار هم توهین به شعور مخاطب است. بنده با توجه به تجربه سال‌ها کار حرفه‌ای واجب می‌دانم که متولیان و مدیران مربوطه برای توجه به محتوای شعر و موسیقی و صدا قطعا همت کنند و به آشفتگی‌های موجود بپردازند و برای ساماندهی آن دلسوزانه کمر همت ببندند.

ششمین هفته هنر انقلاب با معرفی ۵ نامزد نهایی از میان ۱۴ نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ که توسط ۱۲۰ کارشناس و چهره فعال فرهنگی و هنری انتخاب شده‌اند، به کار خود ادامه می‌دهد. این رویداد به همت معاونت هنری حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول