اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رقم واقعی تورم از 22 درصد بیشتر است/استمهال دریافت فهرست بیمه توسط تامین اجتماعی اجرایی نشد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اعلام تورم 22 درصدی در سال جاری گفت: افزایش قیمت‌ها نشان می‌هد که این رقم واقعی نیست و تورم واقعی رقمی بیشتر از 22 درصد است.

رقم واقعی تورم از 22 درصد بیشتر است/استمهال دریافت فهرست بیمه توسط تامین اجتماعی اجرایی نشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود خوانساری امروز در سیزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی برگزار شد، با تشکر از وزارت اقتصاد در مورد راه‌اندازی پنجره واحد کسب و کار گفت: امیدواریم این قبیل مسائل استمرار یابد زیرا  در دورانی که با تحریم روبرو هستیم  و فروش نفت دچار مشکل است، یکی از راه‌ها برای رشد اقتصادی بحث برطرف کردن موانع در کسب و کار و بورکراسی حاکم  است که خوشبختانه با اقدام وزارت اقتصاد اگر ادامه یابد امیدواریم خیلی از موانع برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: پیش‌بینی بانک جهانی برای اقتصاد کل دنیا حدود 5.2 درصد منفی برای سال 2020  است و در ایران  پیش‌بینی می‌شود که 5.3 درصد که  کاهش رشد اقتصادی در سال جاری داشته باشیم و با توجه به اینکه در دو سال گذشته رشد اقتصاد منفی بوده بنظر می‌آید اگر  امسال هم این رشد ادامه یابد 16.4 درصد اقتصاد کشور کوچکتر خواهد شد. 

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: در مصاحبه‌‌ای اشاره کرده‌اید که 140 هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت به دلیل عدم فروش نفت  و یا عدم وصول مالیات کاهش خواهد یافت و مرکز پژوهش‌های مجلس هم برآورد کرده‌ است که 185 هزار میلیارد تومان با کسری بودجه روبرو خواهیم بود بنابراین با توجه به کسری‌ها و کاهش درآمدهای دولت باید تدابیری اندیشیده شود.  بنظر می‌رسد بودجه‌ای که در سال گذشته به مجلس داده شده نمی‌تواند جوابگوی کسری‌ها باشد و اگر این ارقام بین 40 تا 50 درصد درست باشد ما با کسری بودجه مواجه هستیم.

خوانساری اظهار داشت: اعلام شده که تورم 22 درصدی در سال جاری داشته باشیم  ولی شواهد نشان می‌دهد که قطعا تورم بیش از این خواهد بود بخصوص  با توجه به افزایش قیمت اکثر اقلام نشان می‌دهد که رقم تورم  22 واقعی نیست و قطعا رقم تورم بالاتر خواهد بود لذا می‌طلبد که حتما تدبیر جدی انجام شود که اقتصاد و بخصوص بنگاه‌ها دچار لطمات بیشتر نشود. 

وی افزود: آنچه که مسلم است ما کاهشی در زمینه‌های جاری مشاهده نمی‌شود  حقوق ماهانه پرسنل دولتی سر ماه پرداخت می‌شود  اما  در بخش خصوصی چنین چیزی نیست و بسیاری از بنگاه‌ها با کاهش نیرو روبرو شده‌اند و بسیاری از  حقوق معوقه کارگران ماه‌هاست که پرداخت نشده است و نشان می‌دهد که فشار در بخش خصوصی و بنگاه‌ها است و  شاید دولت و مجموعه دولت کمتر از این کاهش‌ها آسیب ببینند.

خوانساری اظهار داشت: اگرچه دولت پیش‌بینی کرده‌اند که برای جبران بخشی از کسری بودجه چاپ اوراق قرضه را می‌خواهند انجام دهند و کار مثبتی است اما طبق گزارش بانک مرکزی در سال 98 به مبلغ 975 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که 26 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته اما با توجه به اینکه تورم تولید کننده 36.7 درصد بوده، نشان می‌دهد که تسهیلات سال گذشته کمتر شده و اگر قرار باشد اوراق قرضه‌ای که منتشر می‌شود خریدار اصلی بانک‌ها باشد باز هم تسهیلات بانکی کاهش کمتری نسبت به سال قبل پیدا می‌کند. 

وی افزود: ، صادرات غیر نفتی یکی از منابع اصلی درآمدی کشور است که در دو ماهه اول امسال با کاهش  اول امسال با کاهش 47.8 درصدی روبرو شده‌ایم و  البته اگرچه تاثیر کرونا بوده اما عوامل و سیاستگذاری های غلط بر صادرات غیرنفتی دلایل اصلی این کاهش بوده است و بارها مطرح شده که مشورت با بخش خصوصی و دست‌اندرکاران صادرات می‌تواند راهگشا باشد که کمتر به آن بها داده شده است.

وی اظهار داشت: وقتی مطرح می‌شود و  انتقادهایی به این بحث بلافاصله صحبت‌هایی مطرح می‌شود و مسائل شخصی می‌‌شود. 

وی درباره بازار سرمایه اظهار داشت: این روزها شاهد رونق خوب در بازار سرمایه هستیم و در سه ماهه اول امسال حدود یک میلیون و 400 هزار نفر علاوه بر سهام عدالت وارد بازار  شده‌اند پیشنهاد ما در بورس این است که بوروکراسی حاکم در پذیرش شرکت‌ها در بورس کاهش یابد زیرا حداقل زمان برای ورود شرکت‌ها به بورس یک سال است و دوم لازم است که شفافیت بیشتر روی سهام حاکم شود زیرا قیمت‌ها در بعضی جاها زیاد شفاف نیست و اگر ریزش ایجاد شود مشکلی که برای صندوق‌های اعتباری بوجود آمد در اینجا هم ممکن هست ایجاد شود. 

خوانساری در مورد ثبت‌نام  خودرو در هفته گذشته اظهار داشت: برای 25 هزار خودرو 7 میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند و بلیط بخت آزمایی هم در دنیا اینگونه نبوده است. این اتفاق در دنیا فکر می‌کنم نمونه‌ای نداشت و در مجموع اقدام سنجیده‌ای نبود. 

وی اظهار داشت: در خصوص واگذاری‌ها به عنوان نماینده مرکز دواری اصل 44 باید اشاره کنم که  بعد از تغییرات در سازمان خصوصی‌سازی پرونده‌های مورد تایید این افراد بود الان در دواری با شکایت جدید وارد می‌شود و این موضوع منجر به ناامنی در بخش خصوصی می‌شود.  

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به 10 کسب و کار آسیب‌پذیر از کرونا اظهار داشت: متاسفانه در مشاغل آسیب‌پذیر واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها منظور نشده است. 

وی افزود: در مورد استمهال دریافت فهرست بیمه و عدم جریمه شدن آنها  از سوی تامین اجتماعی علیرغم تصویب دولت متاسفانه این موضوع عملیاتی نشده است. 

خوانساری اظهار داشت: اگر سال جهش تولید است همه ما باید تلاش کنیم که افزایش تولید داشته باشیم و موانعی که در بحث اقتصاد کشور وجود دارد امیدواریم با درایت دولت از بین برود تا حداقل افزایشی را در تولید داشته باشیم. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول