اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رونمایی از پروژه چرخ مسی جهاد دانشگاهی

پروژه چرخ مسی جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از اجزای مهم در ریخته‌گری در صنعت رونمایی شد.

رونمایی از پروژه چرخ مسی جهاد دانشگاهی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از پروژه چرخ مسی (مس زیرکونیم) با حضور حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و خداداد غریب‌پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیرعامل مس ایران در حال برگزاری است.

چرخ مسی به عنوان یکی از اجزای مهم در ریخته‌گری در صنعت شناخته می‌شود. مراحل تولید این محصول پیچیده است و فناوری تولید آن در انحصار چند کشور است.

*پروژه چرخ مسی چیست؟

چرخ مسی، کریستالیزاتور خط ریختگری پیوسته مس است که به‌عنوان خط پراپرزی (properzi)  در صنعت شناخته شده است.

برای تولید این چرخ باید مراحل ریختگی، فورج گرم، رینگ رولینگ، فورج سرد، عملیات حرارتی و ماشین‌کاری طی ‌شود، زیرا جنس چرخ از آلیاژ مس کروم زیرکونیم است و مراحل تولید آن پیچیده است.

این آلیاژ در ریخته‌گری تمایل شدیدی به اکسیدشدن کروم و زیرکونیم دارد؛ هم‌چنین سیالیت آن در حین ذوب نسبتاً کم است که همه‌ی این موارد تولید شمش آن را با مشکل مواجه می‌کند. پس از تولید شمش اولیه، مراحل مختلف تولید جهت رسیدن به خواص مکانیکی و فیزیکی طی شده است. از ویژگی‌های این چرخ، استحکام مکانیکی، هدایت حرارتی و دمای تبلور مجدد بالا است که باعث افزایش عمر کارکردی قطعه می‌شود.

چرخ تولید این محصول تاکنون با تولید بیش از ۵۰۰۰ تن محصول توانسته است تاییدیه‌ی کارفرما را اخذ کند.

*جهاد دانشگاهی تاکنون کارهای بزرگی در علم و توسعه فناورانه انجام داده است

در این مراسم حمید طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که امروز جهاد دانشگاهی با حمایت رهبری مجری بسیاری از فناوری‌ها در کشور است، اظهار داشت: کشور تا پایان سال و در سال‌های آینده شاهد پیشرفت در این زمینه و جهش تولید خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی تاکنون توانسته کارهای بزرگی در علم و توسعه فناورانه در حوزه‌های مختلف پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم اجتماعی داشته باشد، گفت: هر جا موفقیتی حاصل شده است مرهون تلاش مدیران انقلابی و خود باوری بوده که این ریسک را پذیرفته‌اند و به ما اعتماد کردند و ما هم پاسخ این اعتماد را با کار خوب دادیم.

وی افزود: در مقابل هر جایی که موفقیتی حاصل نشده و فناوری تولیدی کاربردی نداشته، یا به توانمندی اجازه بروز و ظهور داده نشده یا به واسطه وجود مدیرانی بوده که دیگر امروز نمی‌توان گفت خودباور نبوده‌اند بلکه باید گفت ملی نبوده و به دنبال منافع شخصی خود بوده‌اند که برای آن‌ها باید فکر جدی کرد.

طیبی گفت: امروز در بحث کانی‌های فلزی و غیر فلزی توان توسعه‌ای فناوری بالا، در صنعت کشور سهم بسزایی دارد، با قاطعیت می‌گویم که جهاد دانشگاهی توان تولید اکثر فناوری‌های مورد نیاز کشور را دارد اما این در حالی است که تولید هر فناوری زمان خاص خود را می‌برد از این‌رو فعالیت باید به موقع آغاز شود.

وی گفت: ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی، اولویت‌های فناورانه، اولویت روز صنعتی کشور، توسعه صنعتی و اولویت فناوری در حوزه مهندسی پایه، تجهیزات و مواد را تعیین و در این راستا به موقع فعالیت کنیم تا صاحب دانش فنی شویم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: اگرچه می‌توان بر اثر کار با خارجی امتیاز انتقال فناوری گرفته و سرعت را افزایش داد اما هم‌اکنون که این امتیاز را به ما نمی‌دهند ما می‌توانیم این کار را به موقع شروع کنیم تا از آن بهره‌مند شویم. بین ۳ تا ۱۲ سال طول می کشد برای انجام کارهای بزرگ توانمندی خود را اثبات کنیم به عبارتی ۳ تا ۱۲ سال زمان را از دست می دهیم که مناسب نیست. در صورتی که این زمان را باید به تولید فناوری و محصول اختصاص دهیم.

طیبی افزود: با حمایت مقام معظم رهبری، بر روی پروژه‌های فناورانه کار می کنیم و تا پایان سال آینده شاهد نتایج این اقدامات و تاثیر آن در جهش تولید و توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: امسال در چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی هستیم و یکی از اهداف تاسیس جهاد دانشگاهی، الگو سازی توان کشور به ویژه در زمینه توسعه فناوری های مورد نیاز است. همچنان که این مجموعه موفق به انجام کارهای بزرگ علمی و توسعه فناوران در حوزه های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی، اجتماعی و حوزه های دیگر شده است.
وی با اشاره به رونمایی از چرخ مسی، گفت: یکی از صنایع مهم کشور صنایع کانی های فلزی و غیر فلزی است و سال هاست با صنعت فولاد و مس ارتباط داریم و می توانیم تکنولوژی های لازم را در این زمینه تهیه کنیم و امروز با حمایت بخش خصوصی قراردادی منعقد شده و موفق به تولید فناوری تولید چرخ مسی شدیم.

*ایمیدور با جهاد دانشگاهی ۳۰ پروژه دارد 

در این مراسم، خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایمیدور با جهاد دانشگاهی ۶ پروژه تحقیقی و با دانشگاه ها نزدیک به ۳۰ پروژه دارد که عمده آنها محصول محور هستند؛ یعنی هر تحقیق یک مسئله را در صنعت حل کند.

وی گفت: سال گذشته در بخش بودجه تحقیقاتی ۵۰ درصد رشد داشتیم و همچنین بودجه آموزش ۲ برابر شد.

غریب‌پور ادامه داد: سال ها وارد کننده تجهیزات، ماشین آلات و دانش فنی بودیم، اقدامات محققان این نوید را می دهد که کار را شروع کردیم، قبل از اینکه ماشین صنعتی بسازیم و دانش فنی را تولید کنیم، باید بدانیم که این ظرفیت را خودمان داریم و این توان در مجموعه علمی و صنعتی کشور وجود دارد.

غریب پور درباره تولید چرخ مسی گفت: کشورمان برای نخستین بار و در سال مزین به «جهش تولید» صاحب دانش فناوری تولید چرخ مسی در مقیاس بزرگ شد؛ چرخی که از اجزای مهم در ریخته‌گری و صنعت به شمار می‌رود و این امر بسیار ارزشمند است.

وی تاکید کرد: نباید دانش به تنهایی در اختیار و انحصار کشوری خاص باشد و برای موفقیت به خواست و اراده مشترک نیاز است.

*تمرکز بر واردات باید تغییر پیدا کند

همچنین در این مراسم، محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران، اظهارداشت: سیاست های اقتصادی باید به سمت خلق ارزش از طریق تبدیل دانش به ثروت باشد , تشکیل نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی، پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، حرکت هایی در جهت استفاده از دانش فنی در دانشگاه ها است.

وی گفت: پیوند بین دانشگاه و صنعت از گذشته بوده، اما آن چیزی که انتظار داریم نیست. از نظر تکنولوژی و دانش در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم اما تقاضا در کشور برای تکنولوژی و دانش فنی کم است.

نیلی با تاکید بر اینکه تمرکز بر واردات باید تغییر پیدا کند، گفت: تحریم لزوما به نفع دانشگاه و صنعت نیست. به تحریم نیاید فقط از این منظر نگاه کرد که مانع ورود موارد اولیه می شود؛ بلکه امروز می توانیم صادر کننده محصولات فنی و دانش فنی باشیم و  آن چیزی که امروز بیشتر از تحریم ضرر می کنیم از این بابت است. دانشگاه ها می توانند فناوری های پیشرفته را به دنیا عرضه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول